weer een verrassing

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Kiek ns an!
Da's een stuk beter.
Dank jezelf Ad!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Hoi Menno,
Ik ben niet te oud of te hooghartig om, als ik op mijn punten gewezen word, er NIET een leermomentje in te zien :D .
Ben al blij dat er mensen meelezen, des te meer kans op een antwoord op mijn vele vragen :?: .
groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Vaak ben je je dit soort zaken niet eens bewust.
En de anderen durven het niet goed te melden (waaronder ik) omdat je bang bent diegene voor het hoofd te stoten.
En dat wil je ook weer niet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Menno,

Dan kan je het altijd per PB doen. Dan corrigeer je iemand in ieder geval niet publiekelijk.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno, Cees en Karel :ik was me het zeker niet bewust maar het vergaat me net als praten: wat in mijn hoofd zit komt eruit :) .
Daar ik liever publiekelijk gecorrigeerd word ( wat mensen van me denken interesseert me steeds minder) dan helemaal niet, en ik ongetwijfeld nog veel te leren heb waar het schrijven op fora betreft beloof ik mijn best te doen :D .
wat de TADI betreft : geen vooruitgang te melden helaas, zelfs de mast schuren met korrel 240 is vandaag te zwaar gebleken :cry: .
Wordt vervolgt, Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door Cees »

Dankjewel Ad,
Je bijdragen zijn nu beter leesbaar,
Ik ben blij dat ik het voortouw heb genomen voor iets wat anderen kennelijk ook al dwars zat, maar liever niet wilden aanroeren.
En natuurlijk was het geen publiekelijke correctie, maar slechts een leesprobleem en vraag van Cees. :oops:
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Cees :geen man overboord hoor Cees :D ik weet wat er komt te staan vandaar dat ik niet altijd op de stijl en zo let, helaas, MAAR beloofd is beloofd ik ga mijn leven beteren :P :P .
Wordt vervolgd groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

KarelE schreef:Menno,

Dan kan je het altijd per PB doen. Dan corrigeer je iemand in ieder geval niet publiekelijk.
Hoho, waarom is dit alleen aan Menno gericht?
Word ik nu opeens de gebeten hond?
Ik verklaar mezelf in alleen maar nader.

Afgezien daarvan is per PB beter.
Dat is zo.
En dan geldt dat ook voor het feit dat Menno er op gewezen wordt dat hij het beter per PB kan doen!
"You gotta practice what you preach ", Karel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: weer een verrassing

Bericht door KarelE »

Tja Menno, ik gaf jou antwoord, ik corrigeerde je niet. Ik suggereerde een andere mogelijkheid om een ergernis kenbaar te maken. Maar ja, die tip is niet alleen voor jou bestemd, die mag iedereen gebruiken. Wat dat betreft heb je gelijk, en had ik het niet aan jou moeten richten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Zullen we het dan maar als afgedaan beschouwen? :D
Anders wordt het weer zo'n ding.
Da's nou ook weer niet nodig.
Point taken, zullen we maar zeggen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: weer een verrassing

Bericht door popeye »

Marie Christina schreef:
"You gotta practice what you preach ", Karel.
Marie Christina schreef: Point taken,
Hé Menno, heb je toevallig de Engelse spellingcontrole aanstaan? :mrgreen:
Of had dit beter via een PB gekund? :wink:

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: weer een verrassing

Bericht door Marie Christina »

Hihi.
Ja, ik ben op de Engelse toer.
Was ik me niet eens bewust.
(Oh, dat had ik ook al gezegd.
Ofzo.
Geloof ik.
:shock: :? )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Hallo allen, even een poging "mijn" topic terug te stelen :lol: .
Ik ben vandaag even aan boord geweest omdat ik die twee B+ aansluitingen (op de dynamo, voor niet-volgers) niet uit mijn hoofd kon krijgen, dus ben even wezen meten.
Met een briefje in de hand waarop het verhaal van Richard, HOE en WAT te meten, ben ik tot de slotsom gekomen dat er geen diodebrug in mijn ISKRA 12V 65A dynamo zit, maar wel twee B+ (meten beide hetzelfde) en een W aansluiting.
Omdat ik er toch was en dan ZEER slecht weg kan gaan zonder IETS te doen :cry: , heb ik ook even gekeken hoe het zit met de (navigatie-) verlichting, want twee hoofdschakelaars op het dashboard, weet U nog?, blijkt dat de ene schakelaar alleen is voor het starten en de instrumenten, en de andere voor AL het andere te weten: binnenverlichting, omvormertje voor telefoon,navigatieverlichting etc.
Dus in de basis is alles behoorlijk gescheiden alleen bij de manier waarop zet ik nog mijn vraagtekens.
Nu ik toch aan het vonken sorteren was rees de vraag: " hoe zwaar zou de in de lessenaar ingebouwde omvormer (12/230) zijn? " bij het overvaren vanuit Friesland kwamen mijn maat en ik al tot de conclusie: niet al te zwaar want met de laptop aan voor navigatie en de koelkast voor een biertje viel de handel steeds uit :?: (onder het varen).
Gevonden heb ik hem( hij had een staartje om me de weg te wijzen :lol:), maar hij is zodanig ingebouwd dat ik de hele bovenplaat van de lessenaar eraf moet halen om er bij te kunnen :? .
Dus weet ik alleen het merk (Mastervonk) en dat hij zwart is, wat ik er van kan zien :roll: .
Verdere gegevens volgen als het dashboard aan de beurt is , wordt vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen eindelijk weer eens een update van TADI 3 :P .
Gisteren en vandaag aan boord geweest en lekker geschilderd aan Daatjes appartement(je): plafond hoogglans wit, wanden zijdeglans licht grijs, ik heb nu de makkelijkste helft klaar en het wordt (bijna) sjiek.
Was mijn foon vergeten :oops: dus beelden volgen later, de andere helft moet ook nog, daar zitten de meeste leidingen langs het plafond dus dat zal wel een beetje tegenhouden maar het komt goed.
De leidingen die toch verlegd moeten worden ga ik verwijderen/loshalen, dan schilderen en alles monteren zoals ik het hebben wil.
Dit geeft ook weer wat variatie in het werk, want schilderen boven mijn hoofd is een zware strijd met mijn kapotte schouders,dus moet ik steeds OF stoppen OF wat op een ander niveau zoeken :cry: .
Wordt weer vervolgt groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: weer een verrassing

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen die dit lezen,
Na een weekje van andere beslommeringen vandaag weer eens lekker aan boord bezig geweest :P .
Een lekker eind opgeschoten met Daatjes appartement (je) het plafond is ,op een kleine "corridor" waar de leidingen nog zitten, klaar :).
Tussendoor een thuis gemaakte zuigkorf aan mijn lenspomp gemaakt, er zat een drinkwaterzeefje aan :evil: dus elk roestje ,zandje of schilfertje verf en de boel WEER verstopt :cry:, door de eerste reis met diverse lekkages hebben we het belang van een goede pomp weer eens duidelijk onder de aandacht gekregen.
De pomp had ik al gedemonteerd, schoongemaakt en weer in elkaar geknutseld en getest, dus het zuiggedeelte is nu ook "up to speed"
ik had nog een stuk RVS-gaatjes ( 5 mm) plaat liggen hiervan heb ik een koker en een deksel gemaakt en dit aan het eind van de slang gemaakt, vuiltjes van < 5 mm doen mijn membraanpomp niet veel kwaad denk ik, bovendien is de Bilge zo schoon of er een werkster (M/V) met spons en zeem door is geweest :D.
Het volgende plan is het in orde maken van het leidingwerk in de machinekamer, het elektriciteitsnet aanleggen/optimaliseren dan zal het inmiddels wel weer worden om eens wat buiten, en rechtop, te doen.
Wordt wederom vervolgd, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie