motor inwendig reinigen.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

motor inwendig reinigen.

Bericht door Peter-J »

Hallo allemaal.

Ik heb mijn kvs afgetapt uit mijn motor en de warmtewisselaar gedemonteerd om schoon te maken. Nu vond ik de binnenkant aardig aangeslagen met een soort kalk. Op zich vreemd want hij was gevuld met pure kvs. De motor heeft bij zijn vorige baasje zonder thermostaat gedraaid kwam ik ook achter. Misschien dus altijd te koud gedraaid of moeite met koelen. Nu wil ik dus het zekere voor het onzekere nemen en de motor inwendig schoonmaken. Nu mijn vraag. Weet iemand welk schoonmaakmiddel hier geschikt voor is? Of juist niet... ik denk vooral aan het heelhouden van de cilinderbus pakkingen. Zelf heb ik het idee om een vaatwastablet op te lossen in warm water en dan met een externe pomp te gaan spoelen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Peter-J »

Niemand die hier een gedachte of visie over heeft?
Ik zal toch niet de eerste zijn?
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door KarelE »

Hoi Peter,

Er zijn er een hoop aan het varen, het forum is niet zo druk deze dagen.

Misschien helpt het als je het merk en type van je motor geeft, dan kan er wat preciezer gereageerd worden.
Een 1 cilinder gloeikop is nu eenmaal anders dan een gemariniseerde VW-motor, om maar eens een paar uitersten te noemen.

Een vaatwastablet is wel erg drastisch. Als er lichtmetaal in de motor zit verwerkt (alumnium) zou ik dat niet doen.
Ik heb wel eens ergens gelezen over het gebruik van Soda, maar daarvan weet ik de details me ook niet meer te herinneren.

Is er een probleem met de motor? Die aanslag die je zag, kon je die relatief makkelijk verwijderen, en was het erg dik?

Als dat vliesdun is en je uitlaattemperatuur niet te hoog wordt zou ik me er niet te veel zorgen over maken, dan kan-ie zijn warmte kennelijk goed kwijt.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door paul »

Ik heb pas ook mijn koelvloeistof afgetapt was ook bagger.
Heb er gewoon water in gedaan,en vervang dit om de paar uur varen.
Dan gaat er nieuwe KVS in.
Zo vuil als de motoren vroeger werden met buitenboordwater zal nu niet meer zo vaak voorkomen.
Gr Paul
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Peter-J »

Ik weet nog niet echt hoe deze motor loopt. Heb hem uitgebouwd gekocht. Wel proef laten draaien waar ik bij was. Liep keurig netjes. Nu aan het inbouwen in de boot voor de zomer en wilde wat dingen uitsluiten. Nieuwe pakkingen en slangen overal op en kvs vervangen. Ik wil altijd graag alles goed hebben en het koelsysteem is daar eentje van. Het is al een wat ouder motortje een watermota op basis van een Ford blok. Hij heeft een intercooler dus buitenwater gaat niet door de motor heen.

Misschien volstaat spoelen met water ook wel. En misschien met een mild schoonmaakmiddel. Het blok en de kop zijn van staal dus ik zie geen probleem voor het vaatwasblokje. Heb in het verleden dit vaker gebruikt om iets schoon te krijgen.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door sambeek »

Nou ik heb met mijn vorige boot met een goedje van starbrite doorgespoeld.
Daar zat toen ook koelvloeistof in en had steeds last van warmlopen. Koelvloeistof er uit dat goedje van startbrite er in de motor naar ik meende een 15 min. daarop laten draaien en je wil niet weten wat voor koffie prut er toen uit kwam.
Aantal keren gespoeld met schoon water, koelvloeistof er in en had geen problemen meer met warm/heet draaien motor.
Maar dat is al weer 12 jaar geleden en weet niet precies welk type.
groet Terpstra / SAMBEEK
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door ErikH »

Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Peter-J »

Bedankt erik en sambeek. Hier ga ik mee aan de slag.

Zal de resultaten hier ventileren!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Jef-Tengro »

en hoe is het reinigen verlopen??
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Tally
Berichten: 8
Lid geworden op: wo nov 28, 2012 11:02 am

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Tally »

En toen hoorde je helemaal niks meer hoe het afgelopen is
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Marie Christina »

Wow!
Apart hoe snel de tijd gaat.
Deze vraag herinner ik me als de dag van gisteren.
Maar het is het jaar van gisteren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door sambeek »

Misschien nog steeds aan het doorspoelen. :)
groet Terpstra / SAMBEEK
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Marie Christina »

:lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door RuudMal »

of misschien iets fout gegaan, na alles doorgespoeld :D :D
Ancora Imparo
Jef-Tengro
Berichten: 241
Lid geworden op: wo jan 07, 2015 10:56 am
Locatie: Groningen
Info: Hallo, we zijn een jong gezin met 2 kinderen van bijna 2 en 4 jaar oud. Onze ligplaats is in midwolda. Wij zijn in het bezit van een Tengro kruiser genaamd Catharina van ongeveer 11m lang bij 3.20m breed. Wij hopen veel leuke vakanties te hebben en fijne vaar uren. Er moet wel het een en ander aan gebeuren en dat zal ik samen met jullie delen. Ik hoop op deze forum veel te leren en ook anderen te kunnen helpen met de kennis die ik eventueel wel heb.

groeten, Jeffrey (fam. Lindeman)

Re: motor inwendig reinigen.

Bericht door Jef-Tengro »

was wel nieuwschierig want mijn om621 mercedemotor wordt 110 graden als hij vollast vaart, kwam er per toeval achter toen ik de vrouw naar een stukje vollast vroeg hoe de temperatuur was. aangezien ik buiten stond en de meter binnen is. het is goed gegaan gelijk rustiger gaan varen en het temperatuur liep netjes terug naar 90 graden. nu dus max toeren draaien van omedebij 2500 toeren dan blijft de temperatuur netjes rond de 90 graden namelijk.

zit er dan ook aan te denken om bij thuiskomst de boel te demonteren en reinigen. Waterpomp vervangen voor de zekerheid enz. gaat om intercooling met buis onder het schip door.
met vriendelijke groet,

Jeffrey

Foto album boot:
https://www.dropbox.com/sh/5vkyff827t74 ... p-xGa?dl=0
Plaats reactie