Koelmysterie
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Koelmysterie
Zal je altijd zien: bootje 2 net gekocht, gaat bootje 1 narrig doen.
Mag ik zo vrij zijn jullie input te vragen? Alvast excuses voor het lange verhaal.
De situatie:
MD32a/Indenor 6 cilinder diesel met aangepaste bowman uitlaatkoeler en warmtewisselaar. Flow buitenwater: inlaat door het vlak -> wierpot -> oliekoeler -> Jabsco impellerpomp -> warmtewisselaar -> sifon met beluchter -> waterinjectie bij uitlaatgas -> uitlaat via staartstuk.
De uitlaatkoeler wordt met motorkoelvloeistof gekoeld, de kv wordt in de warmtewisselaar door buitenwater gekoeld.
Het mysterie (voor mij althans):
Vorige week viel me bij warmdraaien op dat het waterniveau in de wierpot lager was dan normaal. Impeller van de buitenwaterpomp was de eerste verdachte. Slijtage aan impeller, achterplaat en deksel geconstateerd en dat allemaal vervangen. Proefdraaien: geen water in wierpot, wel luchtbellen van onder de boot. Pomp op werking gecheckt (uitgaande slang los): pompt de bilge vrolijk vol. Uit de losgehaalde slang (die uit de warmtewisselaar komt) komt uitlaatgas. Ik neem aan dat nu uitlaatgas door de pomp naar buiten blaast en zo de aanzuig van water verhindert.
Intussen van alles geprobeerd om de oorzaak te achterhalen:
- Werking buitenwaterpomp gecheckt: prima
- Uitlaatkoeler uitgebouwd en gecheckt op lekkage: 100% dicht
- Warmtewisselaar uitgebouwd en gecheckt op lekkage: 100% dicht
- Doorblazen vanaf de buitenwaterpomp bij motor uit: geen probleem
Het enige punt waar normaal uitlaatgas en buitenwater samenkomen is bij de waterinjectie vlak voor het staartstuk. Dat traject heb ik doorgeblazen en is open. Het lijkt er dus niet op dat tegendruk daar uitlaatgassen terug dwingt.
Koppakking zou de volgende verdachte kunnen zijn, maar daar spreken een paar dingen tegen: motor loopt prima, olie schoon, kv schoon, geen druk of geborrel op kv (open expansietank). Bovendien zou om via een lekke koppakking uitlaatgas in het buitenwater te krijgen de warmtewisselaar moeten lekken, en dat is niet zo.
Iemand een briljante ingeving over welke vervolgstappen handig zijn?
Mag ik zo vrij zijn jullie input te vragen? Alvast excuses voor het lange verhaal.
De situatie:
MD32a/Indenor 6 cilinder diesel met aangepaste bowman uitlaatkoeler en warmtewisselaar. Flow buitenwater: inlaat door het vlak -> wierpot -> oliekoeler -> Jabsco impellerpomp -> warmtewisselaar -> sifon met beluchter -> waterinjectie bij uitlaatgas -> uitlaat via staartstuk.
De uitlaatkoeler wordt met motorkoelvloeistof gekoeld, de kv wordt in de warmtewisselaar door buitenwater gekoeld.
Het mysterie (voor mij althans):
Vorige week viel me bij warmdraaien op dat het waterniveau in de wierpot lager was dan normaal. Impeller van de buitenwaterpomp was de eerste verdachte. Slijtage aan impeller, achterplaat en deksel geconstateerd en dat allemaal vervangen. Proefdraaien: geen water in wierpot, wel luchtbellen van onder de boot. Pomp op werking gecheckt (uitgaande slang los): pompt de bilge vrolijk vol. Uit de losgehaalde slang (die uit de warmtewisselaar komt) komt uitlaatgas. Ik neem aan dat nu uitlaatgas door de pomp naar buiten blaast en zo de aanzuig van water verhindert.
Intussen van alles geprobeerd om de oorzaak te achterhalen:
- Werking buitenwaterpomp gecheckt: prima
- Uitlaatkoeler uitgebouwd en gecheckt op lekkage: 100% dicht
- Warmtewisselaar uitgebouwd en gecheckt op lekkage: 100% dicht
- Doorblazen vanaf de buitenwaterpomp bij motor uit: geen probleem
Het enige punt waar normaal uitlaatgas en buitenwater samenkomen is bij de waterinjectie vlak voor het staartstuk. Dat traject heb ik doorgeblazen en is open. Het lijkt er dus niet op dat tegendruk daar uitlaatgassen terug dwingt.
Koppakking zou de volgende verdachte kunnen zijn, maar daar spreken een paar dingen tegen: motor loopt prima, olie schoon, kv schoon, geen druk of geborrel op kv (open expansietank). Bovendien zou om via een lekke koppakking uitlaatgas in het buitenwater te krijgen de warmtewisselaar moeten lekken, en dat is niet zo.
Iemand een briljante ingeving over welke vervolgstappen handig zijn?
Re: Koelmysterie
HH,
Ik denk dat je het moet zoeken in losgekomen roetwat zich ophoopt/ prop vormt in het droge deel van de uitlaat.
Loshalen en voor zover als mogelijk visueel controleren.
Met werklucht controleren heeft in ieder geval geen zin, je hebt dan altijd wel doorstroming.
Ik kan me voorstellen dat met deelvermogens dit een bijkomend gevolg is
Navigo
Ik denk dat je het moet zoeken in losgekomen roetwat zich ophoopt/ prop vormt in het droge deel van de uitlaat.
Loshalen en voor zover als mogelijk visueel controleren.
Met werklucht controleren heeft in ieder geval geen zin, je hebt dan altijd wel doorstroming.
Ik kan me voorstellen dat met deelvermogens dit een bijkomend gevolg is
Navigo
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
Dank voor het meedenken! Ik heb de uitlaatkoeler eraf gehad en daar zat weinig roet in. Omdat de motor meteen aan de hekdrive is gebouwd is het droge stuk uitlaat na de uitlaatkoeler niet langer dan 20 cm. Daarna zit een Y-stuk voor waterinjectie en daarna de staart. Zal het controleren maar kan me haast niet voorstellen dat dat deel zo verstopt is dat het uitlaatgas blokkeert. Wordt vervolgd.
Re: Koelmysterie
Misschien een stomme vraag, maar als je nu de deksel van de wierbak geheel open maakt en je draait de afsluiter open. Stijgt het vloeistof niveau wel dan in je wierbak?
Re: Koelmysterie
Ik neem aan dat je wierpot voor je pomp zit?
Dan zoek ik het eerder buitenboord .
Mosselen ,of stuk plastic in de aanvoer?
Gr Paul.
Dan zoek ik het eerder buitenboord .
Mosselen ,of stuk plastic in de aanvoer?
Gr Paul.
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
De aanvoer tot aan de buitenwaterpomp (dus de route aanzuig buiten -> wierpot -> oliekoeler -> pomp) is vrij en werkt prima. Dat weet ik omdat ik de pomp heb getest door de uitgaande slang los te maken en 'm in de bilge te laten pompen. Ik denk daarom dat het probleem aan de uitlaatkant zit.
-
- Berichten: 368
- Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
- Locatie: Beverwijk
- Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU
Re: Koelmysterie
Bij een maatje van mij liep de motor ook steeds warm toen bleek dat er in de motor waar het water loopt door de jaren heen troep tegen de wanden zat en daardoor het water niet geheel door de motor liep maar door de openstaande thermostaat direct naar buiten.
maw is de loop in het blok geheel vrij?
maw is de loop in het blok geheel vrij?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
De motor is niet rechtstreeks met buitenwater gekoeld maar via een warmtewisselaar. Het motorkoelcircuit (met koelvloeistof) lijkt prima te werken. Uitlaatgas komt via de buitenwateraansluiting op de warmtewisselaar terug.
Re: Koelmysterie
Je hebt de pomp pers losgenomen en toen liep heel de bilge vol...
En als je je vinger op het gat houdt?
M.a.w. bouwt de pomp wel druk op?
Het niet helemaal vol staan van de wierbak hoeft stationair draaiend nog niet zo heel veel te betekenen.
Als gevolg van interne lekkage van de pomp zakt bij stilstand van de motor soms het niveau weg.
Vlak na het starten kun je het verschijnsel zien, dat de wierbak zich niet volledig opvult, niets aan de hand.
Als je uitlaatdruk door de pomp heen naar de inlaat druk perst (wat me erg onwaarschijnlijk lijkt) dan dicht je pomp niet goed af.
Bij gevolg zal hij dan ook geen water pompen, hooguit wat naar binnen waaieren als je de perszijde laag genoeg in de boot openmaakt en het zuigtraject onder de waterlijn zit.
Je hebt van de buitenboordwaterpomp de slijtplaat, impeller en deksel vervangen geef je aan.
Heb je de juiste impeller gepaatst ( en niet 1 die perongeluk een fractie minder hoog is.)
Is de impellerkam goed teruggeplaatst of vervangen?
Het terugstromen van uitlaatgas via de koeler is een normaal verschijnsel....weg van de minste weerstand.
Via het staartstuk moet er een waterkolom weggedrukt worden wat drukopbouw veroorzaakt.
Het injectiepunt is een open gat zonder tegendruk, dus logisch dat daarheen het gas stroomt.
Oh en heb je toevallig de hele pomp van zijn sokkel gehad (dus van het distributiedeksel af?)
Aquanaut
En als je je vinger op het gat houdt?
M.a.w. bouwt de pomp wel druk op?
Het niet helemaal vol staan van de wierbak hoeft stationair draaiend nog niet zo heel veel te betekenen.
Als gevolg van interne lekkage van de pomp zakt bij stilstand van de motor soms het niveau weg.
Vlak na het starten kun je het verschijnsel zien, dat de wierbak zich niet volledig opvult, niets aan de hand.
Als je uitlaatdruk door de pomp heen naar de inlaat druk perst (wat me erg onwaarschijnlijk lijkt) dan dicht je pomp niet goed af.
Bij gevolg zal hij dan ook geen water pompen, hooguit wat naar binnen waaieren als je de perszijde laag genoeg in de boot openmaakt en het zuigtraject onder de waterlijn zit.
Je hebt van de buitenboordwaterpomp de slijtplaat, impeller en deksel vervangen geef je aan.
Heb je de juiste impeller gepaatst ( en niet 1 die perongeluk een fractie minder hoog is.)
Is de impellerkam goed teruggeplaatst of vervangen?
Het terugstromen van uitlaatgas via de koeler is een normaal verschijnsel....weg van de minste weerstand.
Via het staartstuk moet er een waterkolom weggedrukt worden wat drukopbouw veroorzaakt.
Het injectiepunt is een open gat zonder tegendruk, dus logisch dat daarheen het gas stroomt.
Oh en heb je toevallig de hele pomp van zijn sokkel gehad (dus van het distributiedeksel af?)
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
Dank voor het meedenken. Wat je suggereert is het eerste dat ik morgen nog even ga checken. De pomp zit niet zo gek ver boven de waterlijn. Dus dat 'ie water pompt zonder tegendruk is wel te verwachten. Of de pomp echt wel druk opbouwt heb ik nog niet getest en dat staat dus op het programma. De impeller is zeker weten goed, de kam heeft wat slijtage maar niets ernstigs. Deze is symmetrisch dus ik denk dat zelfs ik die niet verkeerdom kan monteren . De pomp is met sokkel en al gedemonteerd geweest en die twee zijn niet los van elkaar geweest. De asafdichting leek op het oog in orde maar ik heb er geen speciale aandacht aan besteed. Dus het programma voor morgen (laat het vooral weten als er denkfouten in zitten):
- Testen of pomp waterdruk opbouwt (met hand op uitgang of lange slang naar boven)
- Geen druk: pomp verdacht, wel druk: verder fantaseren
Wordt vervolgd ...
- Testen of pomp waterdruk opbouwt (met hand op uitgang of lange slang naar boven)
- Geen druk: pomp verdacht, wel druk: verder fantaseren
Wordt vervolgd ...
Re: Koelmysterie
uitgaande aan de pomp loshalen, pomp starten, wel water aan uiteinde deze weer vast,
volgende onderdeel uiteinde los, pomp aan, wel water, weer vast en volgende onderdeel aan uiteinde los,
geen water, waarschijnlijk het probleem in dit onderdeel. (in zover dit allemaal mogelijk is natuurlijk)
Pomp niet gek ver boven waterlijn, zeg je. Kan het zijn dat ie tussen wierpot en pomp
lucht aan zuigt? lekke koppeling/slang?
volgende onderdeel uiteinde los, pomp aan, wel water, weer vast en volgende onderdeel aan uiteinde los,
geen water, waarschijnlijk het probleem in dit onderdeel. (in zover dit allemaal mogelijk is natuurlijk)
Pomp niet gek ver boven waterlijn, zeg je. Kan het zijn dat ie tussen wierpot en pomp
lucht aan zuigt? lekke koppeling/slang?
groet Terpstra / SAMBEEK
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
De onderdeel-voor-onderdeel route heb ik gedaan, inclusief check op lucht in de aanzuigroute voor de pomp. Ook de hele route eerst handmatig vullen met water levert niks op.
Waar ik niet aan had gedacht is Aquanaut's suggestie dat de pomp niet alleen water moet pompen (dat doet 'ie als er niets achter zit) maar ook voldoende waterdruk moet leveren om tegen het uitlaatgas dat vanaf het injectiepunt terug wil, op te boksen. Dat ga ik eerst even checken.
Als dat ook in orde is dan weet ik het niet meer en zit er niets anders op dan voor 25K een nieuw aandrijfsetje te bestellen
Waar ik niet aan had gedacht is Aquanaut's suggestie dat de pomp niet alleen water moet pompen (dat doet 'ie als er niets achter zit) maar ook voldoende waterdruk moet leveren om tegen het uitlaatgas dat vanaf het injectiepunt terug wil, op te boksen. Dat ga ik eerst even checken.
Als dat ook in orde is dan weet ik het niet meer en zit er niets anders op dan voor 25K een nieuw aandrijfsetje te bestellen
Re: Koelmysterie
Bij de MD32 zijn meerdere typen zeewaterpomp aandrijvingen gebruikt...
Ook één met een losse meenemer tussen de klauwen van de pompaandrijving en de klauw van de pomp-as.
Je weet ook zeker dat je dit elementje ook teruggeplaatst hebt? (indien aanwezig)
3 in de onderstaande afbeelding:
Aquanaut
Ook één met een losse meenemer tussen de klauwen van de pompaandrijving en de klauw van de pomp-as.
Je weet ook zeker dat je dit elementje ook teruggeplaatst hebt? (indien aanwezig)
3 in de onderstaande afbeelding:
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
-
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm
Re: Koelmysterie
Dank. De situatie wijkt wat af van jouw afbeelding (andere pomp en sokkel) maar de pomp wordt inderdaad door zo'n klauw-verbinding aangedreven.
De verbinding tussen klauw en pompas slipt niet, en de pomp kan alleen gemonteerd worden met de klauw in de juiste positie. Dus over de aandrijving van de pomp weinig twijfels. Morgen checken of 'ie wel druk levert. De nieuwe impeller kan theoretisch ook nog op het ingegoten busje slippen denk ik?
De verbinding tussen klauw en pompas slipt niet, en de pomp kan alleen gemonteerd worden met de klauw in de juiste positie. Dus over de aandrijving van de pomp weinig twijfels. Morgen checken of 'ie wel druk levert. De nieuwe impeller kan theoretisch ook nog op het ingegoten busje slippen denk ik?
Re: Koelmysterie
Theoretisch, jaBlauwe Walm schreef:De nieuwe impeller kan theoretisch ook nog op het ingegoten busje slippen denk ik?
Al heb ik dat alleen gezien bij pompen die of pisheet zijn geweest of neoprene impellers in diesel.
Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!