lombardini

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

lombardini

Bericht door Dirk »

Hey allen,
heeft hier iemand ervaring met lombardini gensets?
Ik heb enkele maanden geleden een LMG4000 gekocht.
Zelf ingebouwd en van zodra de accustroom opging begon de starter te draaien en deze bleef draaien.
eea iov Kemper en Van Twist nagemeten en de printplaat bleek kapot, ze sturen een nieuwe op, motortje start en loopt.
6 draaiuren laten valt ie stil en, wil ie niet meer starten. Mecanieker van Hunter kot iov K&VT kijken en vindt geen electrische of brandstoffout, het moet iets mechanisch zijn. Genset wordt uitgebouwd, gaat naar de werkplaats en de 'lockbouten van de tuimelaars' blijken gelost te zijn. Ik lees dat als borgmoeren ?
Ok afgelopen maandag wordt de genset terug ingebouwd, we testen m n half uurtje en hij draait naar behoren . Ik hou de technicus in de gaten wanneer hij voltage en frequentie afregelt, dat is blijkbaar puur toerengebonden, ik vermoed een soort dynamo systeem zonder spanningsregelaar ??
Dit weekend wilde ik de monofazige 230V genset eens deftig testen. Hij mag normaal 3.5kW leveren en is voorgeschreven afgezekerd op 16A.
Bij 5A levert ie 250V, bij 7.5A heb ik nog 232V, bij 12.5V heb ik nog 210V.
Ik heb dan geprobeerd het toerental nog op te schroeven maar hij zit al aan zijn maximum..
Volgens mij heeft het geen enkele zin dat ik dan 16A ga belasten, dan duik ik zowieso onder de 200V...
Is dat normaal of mag ik concluderen dat het motortje om een of andere reden niet in staat is om zijn volle vermogen te leveren ?
Ik mag tot u niet klagen van de service van K&VT en van Hunter maar een mens begint er wel aan te twijfelen of Lombardini wel een goede keus was of is het gewoon een verkeerd uitgangspunt van mij dat als dat ding 16A mag leveren dat die dat ook moet kunnen ?
Zou wel jammer zijn want die 12.5A trok ie toen ik de compressor aan de gang zetten(speciaal op 2.5kW monofaze gekocht voor die genset) en dat betekent dus dat ik niet op generator zou kunnen gaan naaldenbikken ...
:(
ben eens benieuwd, norgen Hunter eens informeren ...
groetjes,Dirk
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: lombardini

Bericht door frank »

Heel verhaal Dirk, Lombardini is een robuust merk, mits.. Dat soort motoren wordt gebruikt in industriele toepassingen, pompen, zuigwagens van de gemeente, lasgensets etc.
Ik heb nog een Rugerini van 25 jaar die iedere dag zonder problemen zijn rondjes draait, ik kan er op lassen, zware compressor is geen probleem maar alles heeft zijn kanttekening.
De regelaar moet bij belasting het toerental optrekken om de juiste spanning te houden.

Een set van slechts 3,5 kw is erg mager en zal de compressormotor niet kunnen opstarten. De aanloopspanning is te hoog. Misschien een compressorset met een loze aanloop, dat gaat weer wel. Die loopt eerst aan en eenmaal op toeren gaat hij pas lucht pompen.
Mijn set is 8 kw en kan het makkelijk aan, ziedaar het verschil met 3,5kw Ik vind het gewoon voor dat werk te weinig.
Kortom, met het motortje an sich is niks mis, wel met de vermogensvraag. Bedenk ook dat je voor het echte werk veel meer KW motorvermogen nodig hebt dan men wel aanneemt. Ik heb bijv 14 pk voor die 8kw en dat is zelfs nog aan de krappe kant.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: lombardini

Bericht door Dirk »

daar heb ik niet bij stilgestaan, Frank !
ik dacht compressor 2.5Kw op 3.5kW generator, dat kan wel , niet dus.
in een zwaardere generator heb ik geen zin want dat naaldenbikken is al een uitzonderlijk gebruik, verder is t voor gewoon huishoudelijke toepassingen. Onze omvormer is 2500W en de hoofdzekering van de walstroom is ook maar 10A dus ik dacht ik neem de generator niet onnodig zwaar, dan wordt ie lekker belast bij gewoon gebruik en gaat ie hopelijk niet te snel vervuilen...
we zullen het ermee doen !
Heb nog geenantwoord van Hunter of KeVT gehad op de spanningsval bij hoger verbruik , ik denk dat ik toch 230V bij 15A mag verwachten of is dat ook niet realistisch ?
Die 12.5A haalde ik door enkele verwarmingstoestelletjes aan te zetten, toen gaf ie al maar 210V meer, dus daar is van aanloopstromen toch geen kwestie he...
;-D
groetjes, Dirk
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: lombardini

Bericht door ErikH »

Het moet een fabrieksfout zijn dat de spanning zo erg fluctueert.

3,5kW word dat aangegeven als opgenomen vermogen of afgegeven vermogen?

Gr.

Erik
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: lombardini

Bericht door Boekel »

Spanning hoort niet in te zakken, daar is de AVR voor (Automatic Voltage Regulator), die zorgt ervoor dat de generator de juiste spanning geeft (door het veld meer of minder te bekrachtigen, net als bij een 12/24 volt dynamo aan de motor).

Pas als het toerental inzakt (door te zware belasting) gaat de AVR het voltage terugschroeven, om zodoende de belasting op de motor te verminderen.

Wellicht dat deze generator zo 'simpel' is dat ie geen AVR aan boord heeft, maar ik heb weinig verstand van kleine generatortjes...
Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 293
Lid geworden op: do nov 22, 2007 7:01 am
Locatie: Tienen(B)

Re: lombardini

Bericht door Dirk »

in de technische specificaties van Lombardini lees ik ;
- mechanical continous power 4.9kW
- electrical continous power 50Hz 3.5kW
De vraag die ik me nu ook stel is ; is er een spanningsregelaar of gebeurt dit enkel door het motortoerental ...? In het eerste geval zal er iets aan die spanningsregelaar schelen, in het tweede geval is het motortje denk ik niet in staat zijn volle vermogen te leveren...
ik heb nog geen antwoord van Hunter / K&vT gehad, zal vandaag eens bellen...
dank en groetjes, Dirk
marzon
Berichten: 26
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 11:24 pm
Locatie: heerhugowaard
Contacteer:

Re: lombardini

Bericht door marzon »

Ik heb een oude lister diesel op 1800 toeren , middels een v snaar aan de Honda 3,5 kw spoel die 3000 toeren loopt met condensator regeling , simpler wordt het niet ,
werkt al jaren prima , inclusief senseo en lasinverter , tot 3.25 mm electrode .
de lister heeft wel generator centrifugaal gewichten , die geeft gas bij bij belasting, houdt zijn toeren vast totdat je m over belast
As it net sîlen wol moat man lavearje !
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: lombardini

Bericht door edje »

compressor onbelast laten opstarten kan je makkelijk zelf realiseren. Laat de wateraftap van het buffervat open staan tijdens het opstarten. als de compressor dan loopt kraantje dicht en tot 3/4 van de ingestelde afval druk, beginnen met ratelen zodat het vat vol blijft en niet afvalt als hij op druk is. Desnoods ff de aftap een tikkie open zetten als je compressor het vat alsnog sneller volperst als jij kan bikken.

ideaal is het niet maar om nu een dijk van een generator aan te schaffen voor die paar keer dat je een grote verbruiker gaat gebruiken. Let er wel op dat je generator niet continue overbelast draait.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: lombardini

Bericht door KarelE »

Of je bouwt een 'vrachtwagen' pressostaat tussen pomp en drukvat. Die verbindt de pomp met de buitenlucht boven een bepaalde druk. Ik weet niet wat je bikhamer nodig heeft, stel 7 bar. Dan laat je de vrachtwagen pressostaat blazen boven 8 bar, en je stelt de elektrische pressostaat in op 10 bar. Dan blijft je compressormotor lopen, ook als je even pauzeert met je bikhamer.

Let wel op de 'inschakeltijd' waarvoor je compressor is ontworpen. Als die 25% is, dan mag de compressormotor maar 15 minuten per uur lopen. Het is dus wel zaak een degelijke compressor te gebruiken in deze opstelling.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
misterlister
Berichten: 24
Lid geworden op: za apr 28, 2012 10:56 am

Re: lombardini

Bericht door misterlister »

In plaats van de perskant open te zetten, kun je voor een onbelaste aanloop beter even de aanzuigkant dichtgooien, zoals veel zware compressoren dat electrisch of mechanisch ook doen. Er wordt dan helemaal niets verpompt en de zuigers (of rotoren) draaien in een (bijna) vacuum zonder weerstand rond. (Daarom vliegt ook het toerental van een stofzuiger omhoog als je de zuigslang afsluit..)

Grts, Theo
Waar een wil is, is een weg, en waar geen weg is, is altijd nog water...
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lombardini

Bericht door Marie Christina »

Goeie tip.
Achteraf gezien logisch, maar kom er maar eens op.

Bedankt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: lombardini

Bericht door Navigo »

HH,

Het lijkt altijd wel of we flink af dwalen van de oorspronkelijke vraagstelling, maar okay ik doe mee.

Vacuüm opwekken kost/ vraagt ook energie, of je dan van onbelast aanlopen kunt spreken?

Het deel wat het medium verpompt wil ten slotte stil staan ten opzichte van de motor.

Klep lichtten of zuig naar pers openstellen lijkt me eerder logisch.

Navigo
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: lombardini

Bericht door Marie Christina »

Navigo schreef:HH,

Het lijkt altijd wel of we flink af dwalen van de oorspronkelijke vraagstelling.

Navigo
Tja. Is dat erg?
Het is toch nuttige info?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Boekel
Berichten: 858
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: lombardini

Bericht door Boekel »

Navigo schreef:Vacuüm opwekken kost/ vraagt ook energie, of je dan van onbelast aanlopen kunt spreken?
Je creeert idd tijdelijk een vacuüm, maar dit helpt de zuiger weer naar boven te trekken...en is makkelijker samendrukken ;)
Plaats reactie