Woeste plannen

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Woeste plannen

Bericht door Blauwe Walm »

Woeste plannen voor komend jaar. Het stuurhuisje is niet naar m'n zin. Het staat eigenlijk te ver naar achteren, is iets te klein en zeker 10 cm te laag.
Maar wat moet het dan worden? Inspiratie gehaald uit mijn droomboot: een Damen 1606 Stan tug. Ik vind dat stuurhuis een leuke combinatie van stoer en functioneel en bovendien makkelijk te bouwen.
Afbeelding

Plan was om iemand te zoeken die het idee om te zetten in een 3d schets en vervolgens in een snijpakket. Daarbij was de gedachte om het laswerk te beperken door een aantal hoeken meteen te laten zetten. Da's gelukt. Na wat inmeten was er een modelletje en een tekening:
Afbeelding
Afbeelding

Die is inmiddels uitgewerkt in een een snijplan om het hele bouwpakket uit 4mm plaat te snijden. Ik hoop binnenkort wat fotootjes van de vorderingen te kunnen laten zien. De ramen (12 stuks) worden wel een kostbaar grapje, zo blijkt uit de eerste offertes.

Verder op de woeste-plannen lijst: een duwkop, apostelen en een dekkraantje. Ben benieuwd hoe ver ik kom dit jaar :shock:
Laatst gewijzigd door Blauwe Walm op za feb 10, 2018 6:55 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Woeste plannen

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Even terug gekeken naar de eerste foto.
Nou het schip heeft het inzich hoor.
Dat word een Prodi uitstraling
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Stoer stuurhutje!
Scheepsbeglazing is idd een rip-off maar ik zou serieus warmtewerend glas of een airco overwegen met dit glasoppervlak.

Groeten vanaf een Damen product met heel goed zicht rondom :mrgreen:
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Blauwe Walm »

Groeten vanaf een Damen product met heel goed zicht rondom :mrgreen:

Haha hij wel :lol:
Het worden niet eens zulke enorme ramen (de grootste is 66x66) maar voor de ramen in de pet was inderdaad al warmtewerend/getint glas voorzien.
Dat, samen met 2 klapraampjes en wat dikker glas maakt dat sommige offertes ruim boven de 6K uitkomen. Dat vind ik best serieus geld voor wat glas in zo'n telefooncel :shock:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Voorstellen

Bericht door Baschinist »

Hoe dik wordt het glas?

Hier hetzelfde euvel met ons project. We krijgen 3000 gesponsord voor beglazing maar daar redden we het ook niet mee. Goedkoopste zat ook al op 4,5 duizend. Word wss dus gewoon glas van de glashandel en een rubber pees. Of we jatten het Damen patent maar dat is heel veel werk meer om te maken.
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Voorstellen

Bericht door Blauwe Walm »

Had nu 5 mm gehard glas bedacht. Zou eventueel naar 4 mm aan de zij- en achterkant kunnen maar liever niet. Gewoon weer rubbers gebruiken zou een oplossing voor de staande ramen kunnen zijn. Heb ook al zitten kijken naar dik acryl op de plaat bouten, zoals op visboten wel eens gedaan wordt. Allemaal minder mooi maar wel een stuk betaalbaarder.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorstellen

Bericht door KarelE »

Baschinist schreef:Hoe dik wordt het glas?

Hier hetzelfde euvel met ons project. We krijgen 3000 gesponsord voor beglazing maar daar redden we het ook niet mee. Goedkoopste zat ook al op 4,5 duizend. Word wss dus gewoon glas van de glashandel en een rubber pees. Of we jatten het Damen patent maar dat is heel veel werk meer om te maken.
Ik zou, zeker op een scouting boot, voor tenminste gehard glas gaan. De scherven van gewoon glas zijn erg gevaarlijk en zou ik met kinderen in de buurt willen vermijden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Woeste plannen

Bericht door Baschinist »

Word idd sowieso gehard glas, maar dat kan een gewone glashandel ook leveren. Idd een stuk veiliger.
Polycarbonaat zou ook kunnen al denk ik dat je voor kwalitatief hoogwaardig spul net zoveel kwijt bent als glas wil het een beetje weerbestendig zijn.
Loopt hier alleen nog een discussie over de dikte wat nodig is. Glas in het huidige bootje voldoet prima alleen niemand heeft zin om er een raam uit te halen om te kijken hoe dik het is :mrgreen:
We hebben hier een offerte liggen waar 13mm dik glas aangeboden wordt :shock: ...... Denk dat het daar niet helemaal is goed gegaan in de communicatie. Denk zelf dat 5 a 6 mm wel voldoende is.
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Woeste plannen

Bericht door frank »

Mooi project, ik wou dat ik een paar decennia jonger was.....

Maar effe nog wat opmerkingen, waarom alles 4 mm staal en niet romp 5 en rest 4 ??
Is toch stuk sterker en duurzamer, zeker vlak dikker nemen, dat heeft meer te lijden dan je denkt.

De ramen neem je 5 mm glas, of nog dunner, ?
Al eens een bak water op het IJsselmeer over gehad? Dus ik zou altijd 6 mm gehard glas nemen, minimaal voor de voorkant. Rest mag wat dunner.
Ik had laatst een simpel projectje met wat kleine ruiten en daar hebben we gelaagd glad voor bij de schilder gehaald.
Dat is twee lagen glas met een laag van een of andere kunststof er tussen. Alleen niet vergeten voor montage de randen met kit dicht te smeren want in de loop der tijden kan het daar wat inwateren.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Blauwe Walm
Berichten: 113
Lid geworden op: vr aug 12, 2016 5:05 pm

Re: Woeste plannen

Bericht door Blauwe Walm »

Er lopen twee projecten door elkaar in dit draadje. Baschinist bouwt een sleper, ik alleen maar een nieuw stuurhutje :lol: En die wordt 4mm op een bootje van 5mm. De draadjes kwamen bij elkaar toen het over glas ging. Dat zou ik ook graag dikker hebben, maar ik ben nog even op zoek naar een manier om dat betaalbaar voor mekaar te krijgen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Woeste plannen

Bericht door Klaver vier »

Gelaagd glas is prima betaalbaar en veilig ,kan je ook nog getint nemen.
In onze vorige boot zaten er allemaal krassen in de ruiten,mijn vrouw werd er gek van,dus allemaal vernieuwd gewoon van de glashandel met mooi geslepen ronde hoeken.
Hoeken goed geslepen is belangrijk als je de ruiten in rubbers zet,anders zit je te kl.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Woeste plannen

Bericht door Baschinist »

Bij ramen in rubber moet je ff kijken bij de pezenleverancier, volgens mij is 6mm de maximale glasdikte als je staal 4mm dik is. Niet dat je eerst vrolijk glas besteld en daarna passende pezen gaat zoeken.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Woeste plannen

Bericht door Navigo »

HH,

Zo'n stuurhut smoelt altijd goed , maakt het stoer.

Toch ietwat kritisch. De stuurhut op deze manier is en maakt het stoer, wat is de toegevoegde waarde van de "poorten" in het pet gedeelte.
In de praktijk gebruik je deze voor zicht omhoog, jij waarschijnlijk niet?

In de praktijk schuin/ liggend geplaatst in rubbers geeft dit meer kans op lekkage. Deze "poorten"zijn meestal dan ook op een opstaande rand gebouwd middels een tegen ring. De kans op lekkage is dan vele malen minder.

Zijn de schuine openingen uiteindelijk wel groot genoeg voor een "poort" of zijn ze dusdanig klein dat in combinatie met profiel het mogelijk zelfs mis staat?

Ik denk zelf, okay het is geld, serieus geld dat begrijp ik ook.
Kun je geen bestaande poorten(zo te zien zitten ze al in aluminium) profiel hergebruiken?

Mijn mening;
Begin bij nieuwe projecten niet aan raampartijen in rubbers, geeft altijd meer kans op onnodig werk(vervangen rubbers/ lekkages.
Plaats schuine ramen in de pet op een opstaande rand.

Hoe dan ook ieder project is leuk om te volgen, gewoonweg iedere creativiteit is leuk.

Navigo
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Woeste plannen

Bericht door Richard »

Glas in het huidige bootje voldoet prima alleen niemand heeft zin om er een raam uit te halen om te kijken hoe dik het is
Glas uit de sponning halen om de dikte te bepalen is niet nodig.
Ik deed dat altijd met een kaartje met daarop lijnen, die weerspiegelen in het voorste en achterste oppervlak.
Het snijpunt gaf de dikte aan.
Tegenwoordig is dit kaartje er ook in app-vorm en gratis te downloaden.
Zie: http://www.agc-glass.eu/nl/news/press-r ... rement-app

Gr. Richard
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Woeste plannen

Bericht door Baschinist »

Ah bedankt! Da's idd een stuk handiger :mrgreen:
Plaats reactie