Vastzittende ankerlier

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Op mijn boot staat een kleine ankerlier van onbekend merk. Probleem is dat ik wèl de ankerketting kan ophalen -zij het erg zwaar- maar niet kan vieren. Het moet een vrije val systeem zijn waarbij ik een hefboompje moet oplichten om de boel te kunnen afdraaien. Ondanks het gewicht van het anker lukt dat niet. Smeren helpt ook niet dus ik heb de lier van boord gehaald en thuis uit elkaar gehaald. Het blijkt dat de as van de lier veel te stroef door de de twee schijven draait. In de gaten van die schijven lijkt een nylon bus te zitten waarvan ik vermoed dat die door vocht (?) wat uitgezet is waardoor de as niet meer vrij kan draaien. Iemand stelde voor om de gaten te laten 'honen' maar dan ben ik die nylon bussen kwijt wat me ook niet goed lijkt. Weet iemand wat de beste aanpak is?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door varg »

Nylon kan tot 10% vocht opnemen en zet dan 3% uit. POM of Delrin (is hetzelfde) heeft minder vochtopname en is meer maatvast.
groet
Arnold
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Baschinist »

Zijn alle nylon bussen nog heel? ( en is het nylon?)

Als dat zo is zou ik het goed schoonmaken, heel licht smeren met dun vet of desnoods een oliefilmpje en weer in elkaar zetten en kijken of dat werkt.
Mijn ervaring met kunststof bussen ( Ik noem het altijd Teflon, geen idee welk materiaal het precies is) is dat je het eerder te veel smeert dan te weinig waardoor het vast gaat zitten. Vaak omdat het hetzelfde behandeld wordt als een bronzen lagerbus.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Ik heb de boel goed schoongemaakt en van een dun oliefilmpje voorzien. De as ging er inderdaad wel wat makkelijker in maar zodra het geheel gereed was kreeg ik toch weer nauwelijks de nestschijf aan het draaien. Als ik de as niet vastzet (kan/moet met het aan de as aangelaste plaatje) draait ie als een tierelier totdat de borgschroef de boel weer blokkeert...
Ik kreeg vandaag een tip om de as een heel klein beetje te laten afdraaien???
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Baschinist »

Dan zou ik zelf eerder de nylon busjes uitdraaien. Mocht het niet werken dan zijn die busjes makkelijker te vervangen dan het asje.
Maar als ik het zo lees denk ik dat het asje iets scheef is of dat het plaatje aan de as er niet geheel haaks meer op staat.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Ik heb de as en het plaatje bekeken en gemeten (voor zover dat mogelijk is) en het plaatje zit inderdaad niet helemaal haaks op de as. Maar de as wordt door twee gaten geleid en op zijn plaats gehouden, dan is de as toch recht (ondanks dat ik het plaatje niet meer helemaal vlak op het huis krijg)? Ik heb geprobeerd de nestschijf gewoon los op de as te krijgen -dus niet in het huis- en daar moet al dommekracht aan te pas komen (rubberhamer), laat staan dat ik hem rond kan draaien. Hetzelfde geldt voor de spindel (?), het deel waar je de buis inzet om te 'pompen'. Gaat iets makkelijker op de as en daar heb je het voordeel dat je door de handel een grotere kracht kan uitoefenen. Vandaar dat het anker ophijsen wèl lukt.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door KarelE »

Misschien een zwaarder anker gebruiken dan? :mrgreen: :mrgreen:
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Probleem opgelost! Nylon bussen verwijderd met het idee dat de weinige keren dat het anker gebruikt wordt het dan maar staal op rvstaal moet draaien. Maar wat bleek: achter de bussen had zich in de loop der jaren kalk gevormd dat de bussen naar binnen drukte en daarmee het draaien van de nestschijf vrijwel onmogelijk maakte. Schoongemaakt, bussen er weer in en lopen als eerder genoemde tierelier....
Bedankt voor de reacties!
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Baschinist »

Aha....de oplossing was makkelijker dan gedacht :)

Dat waar die bussen inzitten, is dat aluminium?
Als dat zo is is het denk ik aluminiumoxide geweest en geen kalk. Zou ik wel even behandelen anders is het zo weer terug.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Dat zou inderdaad wel eens zo kunnen zijn! Ik zal het eens nagaan. Maar wat zou ik er dan aan moeten doen? Behandelen met ?
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Meteen maar gedaan, de lier staat nu nog op de werkbank.
Inderdaad, het is aluminium, een zware magneet had er geen enkele grip op.
Nu nog de vraag, hoe behandel ik dat?
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Baschinist »

Zoveel mensen zoveel meningen maar ik zou zeggen zinkspray.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: Vastzittende ankerlier

Bericht door Adriaan-Z »

Nou, dat kan je wel zeggen. Wat daar niet over afgeschreven wordt.Er bestaat zelfs Een Aluminium Centrum.
Ik ga denk ik voor de washprimer, simpel aan te brengen en niet duur. En mooi hoeft het niet te zijn.
Nogmaals, bedankt voor je hulp,
groet, Adriaan
Plaats reactie