Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Laat ons meegenieten van die mooie vaartocht..

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Waterman »

Voor de Vaarkaart app staat er een nieuwe kaart ter download klaar.
Een paar weken terug was er al een software update beschikbaar van de Vaarkaart app beschikbaar.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door ErikH »

Nu ook de Belgische kanalen op Marineplan; http://www.marineplan.com/mapdemo/

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Marie Christina »

Waterman schreef:Voor de Vaarkaart app staat er een nieuwe kaart ter download klaar.
Een paar weken terug was er al een software update beschikbaar van de Vaarkaart app beschikbaar.
Dan kunnen we nu elk moment de prijsverhoging verwachten. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door ErikH »

Een procentuele prijsverhoging gaat in ieder geval meevallen, dat is zeker :mrgreen:

Gr.

Erik
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door ErikH »

Nog zo'n fraaie; https://www.windy.com/?52.160,5.191,8

Zoom ook eens ver in.

Gr.

Erik
wesko
Berichten: 18
Lid geworden op: do nov 28, 2013 11:58 am

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door wesko »

NavKid is nu enige maanden uit en veel kinderziektes zijn verholpen. Kaartdekking is NL, BE, noord DE en noord FR.

Demo van de kaart en routeplanner op http://maps.marineplan.com en de app is te vinden op http://www.navkid.com

Reacties welkom!
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Waterman »

wesko schreef: di aug 13, 2019 12:36 am NavKid is nu enige maanden uit en veel kinderziektes zijn verholpen. Kaartdekking is NL.
Reacties welkom!
Goed,de volgende reactie.
Ik lig met mijn boot in het plaatsje Garrelsweer, aan het Damsterdiep.
Ik wil naar Winsum.
Mijn boot heeft een doorvaarthoogte van 2,50 m en een diepgang van 85 cm ,en is 9 meter lang en 3 meter breed.
Wat wordt mijn route en hoe lang?
Gaarne vaarwegen noemen op de route die ik dan vaar om op mijn bestemming te komen.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Gerard »

Ik ben niet zo'n schermofiel. Geef mij maar en gewone papieren waterkaart en de wateralmanak, dat is voor mij meestal voldoende. Soms kijk ik vooraf naar https://ligplekkenonderweg.lvbhb.nl wanneer ik naar voor mij onbekend vaargebied ga maar vaak kom ik vanzelf wel een plek tegen voor een overnachting. Varen moet voor mij ook een beetje "avontuurlijk" blijven.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Baschinist »

Vraag me af hoe lang dat nog duurt. Je ziet nu dat er al best veel proeven zijn met virtuele vaarwegmarkering. Scheelt bakken met geld dus dat zal rap meer worden denk ik.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: vr aug 16, 2019 7:14 pm Vraag me af hoe lang dat nog duurt. Je ziet nu dat er al best veel proeven zijn met virtuele vaarwegmarkering. Scheelt bakken met geld dus dat zal rap meer worden denk ik.
't Zal wel meevallen, denk ik. Wie kan er nog zonder "TomTom" de weg vinden (hoe jonger, hoe minder handig op dit punt)? En toch is er nog steeds allerlei "oude" wegmarkering overal.
Als je vergelijkt met al die SM-("social"media maar ook SadoMasochist)-ers op straat die voortdurend met een gebogen hoofd (bijna)ongelukken veroorzaken/overkomen, is (weer eens) om je heen (blijven) kijken en "Ḧoog Sammie, kijk omhoog Sammie, want daar is de blauwe lucht" niet zo'n gek advies, toch? ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Baschinist »

En toch is er nog steeds allerlei "oude" wegmarkering overal.
Nee, dat is nu net de grap. I.t.t. de weg is de feitelijke "echte" markering er niet meer, enkel AIS targets in de elektronische kaart. Voor de kust van West Capelle hadden we laatst zo'n stukje en volgens mij loopt er op het Wad ook een proef.
Als die proef bevalt, en dat zal wel aangezien het kapitalen bespaard, denk ik dat het snel gaat. Dan is een papieren kaart nog leuk als nostalgisch behangetje maar verder heb je er niet zoveel meer aan.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Gerard »

Baschinist schreef: vr aug 23, 2019 8:53 am
En toch is er nog steeds allerlei "oude" wegmarkering overal.
Nee, dat is nu net de grap. I.t.t. de weg is de feitelijke "echte" markering er niet meer, enkel AIS targets in de elektronische kaart. Voor de kust van West Capelle hadden we laatst zo'n stukje en volgens mij loopt er op het Wad ook een proef.
Als die proef bevalt, en dat zal wel aangezien het kapitalen bespaard, denk ik dat het snel gaat. Dan is een papieren kaart nog leuk als nostalgisch behangetje maar verder heb je er niet zoveel meer aan.
Ach, ik zie het wel als het zo ver is. Op zee kan het anders zijn, maar ik zie nog niet zo snel Europawijd alle borden, boeien e.d. verdwijnen.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door quichot »

Zolang het niet verplicht is voor iedere vaarweggebruiker om met digitale kaarten van wal te steken, zullen overheden de vaarweg moeten blijven voorzien van borden en tonnen. Al was het maar om in gevallen van juridische conflicten bewijslast te hebben.
Het zal een proces van geleidelijkheid zijn, maar zal ook weer niet al te lang op zich laten wachten. Wie dacht begin deze eeuw dat binnen tien jaar de praatpalen zouden verdwijnen?

Overigens, of je het nou leuk vindt of niet, aan digitale vaarweginformatie op scherm valt op veel Franse waterwegen nu al niet meer te ontsnappen. Je krijgt een kastje mee waarop bij nadering van sluizen vanzelf een display oplicht met naam sluis en instructies hoe te schutten. Met alleen een papieren kaart kom je niet ver!
Nu is dat niet helemaal te vergelijken met een digitale vaarkaart, maar het maakt wel duidelijk dat het stap voor stap die kant opgaat. Het is nog maar een klein stapje om die kastjes met álle vaarweginfo te programmeren.

Ideaal overigens, die kastjes!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door Baschinist »

Zolang het niet verplicht is voor iedere vaarweggebruiker om met digitale kaarten van wal te steken, zullen overheden de vaarweg moeten blijven voorzien van borden en tonnen. Al was het maar om in gevallen van juridische conflicten bewijslast te hebben.
Dat vraag ik me dus af. Niemand verplicht de watersport ook om met papieren kaarten van wal af te steken.
Op zee zie je virtuele markering al wel meer terwijl niet elk schip verplicht is om met ECDIS te varen.
Je wordt geacht een gedegen reisvoorbereiding te maken, vroeg of laat zal dat niet meer mogelijk zijn met papieren kaarten. Denk dat elektronisch navigeren dan op deze manier min of meer door je strot geduwd wordt.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Kaart van Nederland met bruggen en sluizen

Bericht door quichot »

Baschinist schreef: za aug 24, 2019 10:38 am Dat vraag ik me dus af. Niemand verplicht de watersport ook om met papieren kaarten van wal af te steken.
Nee, maar iedere Nederlander wordt geacht de wet te kennen, en kan zich niet achter onwetendheid verschuilen. Maar dan moet de overheid, zolang digitale vaarweginformatie niet verplicht is, wél met borden te kennen geven welke regels ter plaatse gelden. Als die borden vervolgens niet begrepen worden door onnozelheid van de schipper, dan heeft die juridisch geen poot om op te staan.

Overigens dacht ik dat het aan boord hebben van het reglement verplicht is voor alle waterweggebruikers.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie