Sumide afplaklaag

Hier kun je alles andere kwijt..

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Manke

Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Beste forumleden,
In het bestek (uit 1966) van mijn schip staat o.a. “Plafond met sumide beplakt en met isolatie”.
In verband met lekkage heb ik wat hout moeten vervangen en nu wil ik het weer graag met sumide beplakt hebben. Je kan het zien als een mooie dikke witte plastic folielaag die direct op het hout wordt/ werd geplakt. Waarschijnlijk had het sumide zelf een plakzijde.
Helaas kom ik deze afplak laag, genoemd “sumide”nergens meer tegen. Wellicht kennen forumleden dit materiaal nog wel. Vandaar dit draadje:
Kent iemand de plakfolie sumide en weet iemand waar deze nog te verkrijgen is? Zo niet, wat zou een goede vervanging hiervoor kunnen zijn?
Alvast dank voor het meedenken.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door KarelE »

Ik zie nog wel eens kurk of vinyl rechtstreeks op het staal geplakt worden.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Manke

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Hoi KarelE,
Er zit een raggel tussen de stalen buitenzijde en de houten binneaftimmering. Dus afplak komt niet op het metaal, maar op het hechthout.
Groet
Manke
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Marie Christina »

Sumide....
Nooit van gehoord.
Zelfs Google weet niet wat het is.

Kan je niet iets nemen dat lijkt op wat er op zat?
Of wil je de boel origineel houden?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Manke

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Hoi Marie Christina,
Mooiste zou zijn om er een sumide laag op te plakken. Het woord "Sumide"wordt tig keer genoemd in het bestek, geschreven door Dr. A. Volker (niet de minste :-) ). Wellicht was het in 1966 bekend materiaal, maar inderdaad, ik kom het nergens meer tegen.
Dus iets nemen wat er op lijkt is ook prima. Maar wat is goed spul hiervoor? Wil natuurlijk een goede afwasbare laag die op mn hout blijft geplakt en dat in wisselende condities (droogte/ vocht) zoals die op een schip voorkomen.
Hoop dat iemand mij hier een tip in kan geven.
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Richard »

Mogelijk dat er Suide (zonder de "m") bedoeld werd / wordt.
Dat was wel een bekend materiaal.
Het had een beetje de structuur van suede, vandaar de naam.
Weet niet of het nog bestaat.

Gr. Richard
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door KarelE »

Sorry, niet goed gelezen. De sumide is de zichtlaag. Dan zou ik het ook zo 1,2,3 niet weten.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Marie Christina »

Aha!
Nu heb ik er een beeld bij.
Volgens mij hadden mijn ouders dat in hun LM.
Kan dat tegenwoordig niet gewoon zelfklevende foam oid heten?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Baschinist »

Apart spul, zelf Google kent het niet :lol:

Is Formica geen optie? ( is een merknaam het heel veel producten maar daar heeft de timmerman bij ons aan boord het altijd over)
Manke

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Dank weer voor het meedenken. Ik zal denk inderdaad een keuze moeten gaan maken uit de wat nieuwere producten (zoals Formica). Tja, dan maar wat minder authentiek :-)
Gebruikersavatar
Richard
Berichten: 72
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 10:28 pm
Locatie: Leiden

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Richard »

Suïde bestaat nog steeds, Google er maar op.
Het zou ook (een merknaam van) schuimvinyl kunnen zijn.
Werd ook veel toegepast en is nog steeds leverbaar.
https://www.behangkoopjes.nl/schuimviny ... estsellers

Gr. Richard
Manke

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Hoi Richard, Dank voor je reactie.
Zelf denk ik niet dat het een spellingsfout is geweest.
Het originele bestek is keurig uitgetypt (in 1966) en meerdere malen komt de naam/ product "Sumide" naar voren.
Een typefout, eenmalig, zou best kunnen. Maar zelf schat ik de schrijver van het bestek welke ook de ontwerper is van het schip te hoog in om dit tig keer fout te spellen. Denk dat het product niet meer op de markt is. :-( We zijn dan onderhand ook 50 jaar verder.
Voor wat betreft Suide, dat betreft toch een soort van behang. Waar het mij om gaat is een soort van dikke witte folie, oersterk (je scheurt het niet, lijkt wel dunne leerlaag) wat je rechtstreeks op het hechthout plakt (de lijnm zat naar mijn overtuiging al op de folie).
Maar bedankt voor het meedenken he! Toppie!!
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door varg »

Mijn vader spelde het als suwide. Een mooie kunstleren laag op een heel dun sponsrubber laagje. Je moest het zelf plakken, wij deden dat met bisonskit...de tix versie was er nog niet. Niet knoeien op het witte suwide, gaf lelijke vlekken. Bleef jaar in jaar uit mooi. Was niet goedkoop. Bij ons zat het op high pressure spaanplaat (watervast) en op masonite geplakt. Het zag er luxe uit! hier wat info: Suwide®, wat bestaat uit een deklaag van vinyl op een geweven textieldrager. Suwide® is duurzaam, lichtecht, krasbestendig, slijtvast, stootvast en volledig afwasbaar. Vinyl is uitstekend geschikt voor gebruik in o.a. kantoren, vergaderruimten, scholen, ziekenhuizen en hotels. Door de samenstelling is dit product schimmelbestendig en bestand tegen chemicaliën. Suwide is bacteriënwerend en brandwerend volgens verscheidene internationale normen. (NEN 6065-6066).
Groet
Arnold
Manke

Re: Sumide afplaklaag

Bericht door Manke »

Hey Arnold,
Jackpot!!
Het kan niet anders dan dat met "Sumide" in mijn bestek, eigenlijk "Suwide" wordt bedoeld. De omschrijving van het produkt Suwide sluit helemaal aan met hetgeen bij mij op de wanden is verlijmd.

Top! Ben er blij mee. Dank je wel Arnold.

Binnenkort even zoeken of ik een rol op de kop kan tikken en dan er mee aan de gang.
Allemaal nogmaals dank voor het meedenken en meezoeken. Denk dat hier mijn speurtocht ten einde is gekomen :-)
Groet
Manke
Plaats reactie