Bedrading van motor naar paneel

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Manke

Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Beste forumgenoten :-)
Ik heb een klein kottertje uit 1970, met daarin een Bukh motor uit 1978. De motor loopt prima, maar de draden van de motor naar bijvoorbeeld de temperatuur-/ drukmeter en andere dashboard snuisterijen zijn zo langzamerhand aan wat revisie toe.

Mijn schema voor wat betreft de bedrading: https://drive.google.com/file/d/13e_c7m ... sp=sharing

Ze werken nog met de oude 'kleuren voor wat betreft de bedrading. Graag wil ik deze kleuren aanhouden voor de duidelijkheid, maar vindt ze maar eens: bijvoorbeeld VD draad en dan rood en dan 1,5mm.

Mijn vraag is: weet iemand adres waar zou ik onderstaande bedradingzou kunnen kopen? Heb al lang op gegoogled, maar daar blijft de keuze vaak beperkt (bekende kleuren, en vaak 2,5 mm). Denk dat ik het van een 'adresje' moet hebben, bekend onder de forumleden, die bijvoorbeeld geen website heeft ofzo.

circa 5 meter 1,5 mm VD draad bruin
circa 5 meter 1,5 mm VD draad rood
circa 5 meter 1,5 mm VD draad groen
circa 5 meter 1,5 mm VD draad zwart
circa 5 meter 1,5 mm VD draad blauw
circa 5 meter 1,5 mm VD draad geel
circa 5 meter 1,5 mm VD draad groen/geel

circa 5 meter 2,5 mm VD draad blauw
circa 5 meter 2,5 mm VD draad wit

Iemand nog suggesties over de te gebruiken kwaliteit? Vaste kern, niet vaste kern, hard, soepel?

Ben weer benieuwd,
Bedankt alvast,
Manke
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door JanSr »

Ik gebruik al jaren zevenaderige standaard caravansnoer met caravanstekkers voor de kabel naar het dashboard.
Als je die stekkers goed in de vaseline zet heb je nooit storing.
Erg handig bij "ff een klusje" of bij uitbouw motor.
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door RuudMal »

hallo,

kijk eens bij conrad

https://www.conrad.nl/zoeken?search=aan ... pe=regular

allee kleuren van de regenboog.
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door RuudMal »

en aan boord van een schip altijd soepel (geen vaste kern) dit ivm trillen
Ancora Imparo
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door quichot »

Ik heb de draden vlakbij bij de aansluitingen allemaal gelabeld en daarop met fine liner de functie genoteerd. Vergissingen uitgesloten, en je hoeft maar één kleur draad te kopen.
Toegegeven: bij mij gaat duidelijkheid af en toe boven netjes.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Dank je wel voor de reacties.
# Ruudmal; maar dan kom ik toch op mn vraag "wat voor kern" moet ik gebruiken. Kijk ik bijvoorbeeld bij Conrad dan zie ik Helukabel 64123 Draad H07V2-K 1 x 1.50 mm² Zwart (https://www.conrad.nl/p/helukabel-64123 ... er-1524789) . Dit is een soort van gevlochtte kern. Draad wat er nu in zit heeft een dikke massieve kern.
Wat is wijsheid?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Peter-J »

Kijk eens bij Rick Donkers. Even op Google zoeken. Hij heeft echt alles wat wij nodig hebben voor dit soort werk. Goede kwaliteit en nette prijzen. Heb zelf ook alles van de winter vervangen!
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Baschinist »

Vaste kern is voor in huis, op een boot idd altijd gevlochten/geslagen kern i.v.m. trillingen. Is ook soepeler dus werkt een stuk makkelijker.

Maar waarom vast houden aan de oude kleuren en niet overstappen op de nieuwe kleuren en het schema even aanpassen?
Multikabel met genummerde aders is ook nog een optie.
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Wow Peter-J, die heeft inderdaad heel wat kleurtjes liggen. Dank!

Waar mijn vraag zich eigenlijk naar toespitst merk ik nu, is de vraag of we bij toepassingen (zoals bedrading van motor naar instrumentenpaneel) het beste gebruik moeten maken van
1. een draad met 1 dikke binnneader (zoals het nu bij mij) of
2. dat je gebruik maakt van een draad die bestaat uit een honderde dunnere binnenaders, samen 1 binnenader vormende zoals hier aangeboden https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enke ... ad-15-mm2/ (niet bedoeld als reclame of zo)
groet
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Oke Bashinist, dus jij zou voor gevlochten draad gaan?
Gek he dat er dan van die anderen nu in mn scheepje zittten (1 kern)...
Kan inderdaad alles omgooien qua kleuren, maar dat wordt weer een onoverzichtelijke omslag. Kan natuurlijkw el zoals geopperd, gaan labelen of nummertjes werken. Maar de ruimte is beperkt...

Dus https://www.rdae.nl/draad-en-kabel/enke ... ad-15-mm2/ is een goede optie?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Peter-J »

Hoe meer koperdraadjes hoe flexibeler en minder kans op breuk. Let wel op dat je zorg draagt bij het strippen van de kabel en gebruik kabelschoentjes of hulsjes. Ten eerste smoelt dat goed en ten tweede heb je een betere en betrouwbare verbinding. Nog 1 advies. Ga bij langere lengtes niet te dun met je kabel. Bestel dan liever 2.5 ofzo. Geld kost het toch al en je zit straks niet op weerstand te wachten vanwege de lengte.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Oke, dank voor jullie allemaal voor de reacties en tips.
Ik denk dat ik er nu uit ben; het worden gekleurde gevlochten draden en ga deze keurig bevestigen met kabelschoentjes.

Dank!!
Marco
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Baschinist »

Ja okee op die manier, ik was in de veronderstelling dat je gelijk alles ging vervangen.

Maar getoonde kabel kan wel volgens mij, en idd gevlochten/geslagen. Waar die vaste kern die er nu in zit vandaan komt? Alleen de goden kunnen dat weten denk ik, kan een hoop gebeurd zijn tussen 1970 en nu.
Manke

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Manke »

Afbeelding

En binnen!
Bedankt Peter-J voor je tip en allen bedankt voor het meedenken.
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Bedrading van motor naar paneel

Bericht door Peter-J »

Succes. Maar we willen natuurlijk wel een foto van het eind resultaat. Haha
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Plaats reactie