motor 'slikt'antivries niet

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

motor 'slikt'antivries niet

Bericht door Adriaan-Z »

Hoewel de boot nog in het water ligt (door de lage waterstand draait de sluis in Deventer niet) heb ik al een probleem met het toevoegen van antivries aan het koel(buiten)water. Met mijn vorige boot ging dat vrij gemakkelijk: even een uur stroomopwaarts varen op de IJssel zodat de motor goed op temperatuur is, dan wierbak openen, toevoerkraan buitenwater afsluiten, antivries in de wierbak tot de vloeistof er bij de uitlaat weer uitkomt (in emmer).Motor uit, boot op de kant, het watersysteem is beveiligd tegen vorst.

Met mijn huidige boot lukt dit niet, de motor zuigt de antivries niet op. Misschien omdat ik geen wierbak heb maar alleen een dikke buis (54 mm)?
Of komt er te weinig antivries door de trechter zodat er lucht wordt aangezogen?
Of is de vloeistofdruk te laag om de impellerpomp te bereiken?
Ik realiseer me dat de waterdruk van het buitenwater onder de boot door de buis vrij groot is, al gauw een 50-60 cm waterdruk.
Zou ik een even dikke buis op de bestaande buis zetten en die vullen met zeg een meter antivries?
Ik zou graag een foto van de buisconstructie willen plaatsen maar dat lukt me niet. iemand een idee voor beide problemen?
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door wolf1 »

Ben heel benieuwd naar de buitenboord waterpomp ! ! !
Gr. Wolf1
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door Adriaan-Z »

Wolf,
Ik ben benieuwd naar de strekking van jouw opmerking. Heb ik het probleem niet duidelijk gemaakt?
Mijn bedoeling is om een buis van dezelfde dikte van 1 meter lang boven op de buis te zetten waar het buitenwater door naar binnen komt. Uiteraard sluit ik dan de buitenkraan af. Zo bouw ik dan een antivries kolom op die misschien voldoende druk geeft om het middel naar de impellerpomp te stuwen. :(
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door KarelE »

Een impellerpomp is zelfaanzuigend. Als er niet wordt aangezogen is het of geen impellerpomp, of er zit een lek in de aanzuigleiding waardoor valse lucht wordt aangezogen. Als je de buitenboordkraan dichtdraait en de wierpot openschroeft moet de wierpot leeggezogen worden. Anders zit er iets fout.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
WADnWIND

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door WADnWIND »

Dat een impellorpomp zelf aanzuigend is, is alleen als de impellor redelijk nieuw is. Nu vaar ik met grote regelmaat op het wad, daat is een impellor pomp na 1 seizoen niet meer zelf aanzuigend door het zand wat door je pomp gekomen is.
Op binnenwater zal dat wel meevallen, maar het is dus niet vanzelfsprekend.
Adriaan-Z
Berichten: 25
Lid geworden op: ma aug 17, 2015 9:10 pm

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door Adriaan-Z »

Aha, daar heb ik iets aan.
Ik vaar inderdaad regelmatig op het Wad. Dat is het voordeel van een motorboot: waar ik vroeger met de zeilboot niet kon varen vanwege de diepgang (kiel) kan ik nu buiten de drukke routes om naar de eilanden. Maar dan heb je inderdaad soms op het wantij nog maar 20 cm speling onder de boot.
Ik zal de impeller eens inspecteren en (indien nodig) vervangen.
Bedankt voor de tip!
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door Carel-k »

Wel een dure geschiedenis als de impellerpomp niet meer aanzuig als de impeller nog heel is en hij zuig nietmeer aan
Dan is het brons versleten of het lager van het asje ,zand slijt het brons eerder dan het rubber van de impeller dat is mijn ervaring met het wadvaren en was er direct klaar mee ,geen wantijen meer!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wolf1
Berichten: 36
Lid geworden op: ma jan 14, 2008 11:00 am

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door wolf1 »

Je zou jezelf, ook eens af kunnen vragen gebruik ik het juiste koelsysteem voor mijn vaar gebied ?
Gr Wolf1
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door wrotter »

of dat waaris dat bronzen schoepen eerder slijten dan rubber ,ik weet het niet ,op mijn motortje zat een dubbelwerkende sihi pomp zuig/pers 2.5 duim koelwaterpomp en daar heb ik zonder ook maar een soort van slijtage me gevaren van 1977 tot 1988 ,en hij draait nu nog stond op een daf df 615 m .ook op schepen waar ik op heb gevaren zoals deudzen van rond 1100 tot 18oo pk draaiden al vele jaren met de zelfde pompen die mee geleverd werden ,en op de rijn met laagwater zoog je toch aardig wat rotzooi naar binnen .
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: motor 'slikt'antivries niet

Bericht door Carel-k »

De pompen die de beroeps gebruiken zijn wel anders dan dat speelgoed van ons Japsko of Jonson
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Plaats reactie