Vet smering gaat zwaar

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Vet smering gaat zwaar

Bericht door cmo »

Hallo,

Bij het slepertje van onze scoutinggroep was het een het eind van het seizoen niet meer mogelijk om de vetpomp van de schroef as aan te draaien. Dit ging zeer zwaar!. Nu het bootje op de kant staat hebben we alles uit elkaar gehaald en het binnen galand van de as gehaald. Er bleek een klein schroefje voor de.opening in het binnen geland te zitten.
Nu alles weer gemonteerd. 12mm buis IPV 10 tussen de pers en de geland. Alles schoongemaakt. Maar het gaat nog steeds moeizaam. Achter bij de schroef krijgen we zeker geen vet. Af en toe kunnen we de pers 2 slagen draaien.
Nu moet ik eerlijk zeggen dat het eigenlijk altijd wel zo zwaar is gegaan. Maar normaal moet je toch pompen totdat je vet bij de schroef hebt????
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Carel-k »

Waar ga je de schroefas koker in met het vet ,als het de ingang boven de pakking is is het logies dat het zwaar gaat de pakking hou het vet tegen dus in zo’n geval de pakking drukker los vast zetten dan pompen en dat de pakking drukker weer vast . zetten en niet te zwaar en dubbele moeren gebruiken
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door varg »

Bij het monteren van het deksel van de vetpomp op de fijne schroefdraad op de bus van de vetpomp, wil je de zaak wel eens scheef vastdraaien. De spindel kan daardoor ook zwaar gaan draaien. Vet zal er genoeg tussen zitten denk ik. gr. Arnold
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Evert »

Echt zwaar gaat het pas als je de deksel van je vetpot stuk draait weet ik uit ervaring. Toen wij ons schip kochten waren de leidingen bij de aansluiting naar de as verstopt.
Een aantal zaken zou je nog kunnen onderzoeken.
Hoe zwaar gaat het als je de leiding losmaakt van het geland?
Hoe dik is je schroefasvet? Hier zijn ook verschillende diktes in
Wat is de speling op je buitenlager?
Is het vet is de koker niet hard geworden en lekt er in het water liggend water naar binnen langs de as?
Waar is de leiding op de as aangesloten?

Zeker als de speling op het buitenlager klein is gaat het smeren zwaar. Niet erg , want dan smeer je de rest ook
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Baschinist »

Enig idee waar dat losse schroefje in de binnengland vandaan kwam?
Voor de rest iid evert zijn tips & tricks eens nalopen.
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door cmo »

Géén idee waar het schroefje vandaan kwam. Het was een heel klein zelftappertje.
Als de leiding van vetpot af is loopt is het erg makkelijk te draaien. Met de leiding er op gaat het al een heel stuk zwaarder. Nieuwe 12mm leiding. Ca 1m lang.
Leiding is aan gesloten op het binnengeland. Als het aangesloten is gaat de smering zwaar..
Op het buitengeland zit c.a. 1mm speling

De laatste maanden was smering nauwelijks mogelijk. Door de verstopping. Daardoor lekte de as wel iets water.

Moet je normaal gesproken niet zoveel smeren dat het vet bij de buitengeland er weer uit komt??.

In de binnengeland zit ook eigenlijk maar een klein gaatje, sleufje waar het vet langs gaat naar de as toe.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Waterman »

cmo schreef: do mar 07, 2019 11:11 pm Moet je normaal gesproken niet zoveel smeren dat het vet bij de buitengeland er weer uit komt??.
In de binnengeland zit ook eigenlijk maar een klein gaatje, sleufje waar het vet langs gaat naar de as toe.
Volens mij wel,althans zo doe ik het wel.
Maar heb je geen last oud vetkoord dat tussen de as en de gland zit?
De laatste maanden was smering nauwelijks mogelijk. Door de verstopping. Daardoor lekte de as wel iets water.
Dit begrijp ik dan weer niet,want als de boel verstopt zit,zou het niet kunnen lekken.
Dan duid het niet op een verstopping.
De vraag is je al eerder gesteld,en ik stel hem maar weer.
Wat voor vet gebruik je?
Is dat niet veel te dik? Want door een leidinkje zonder verdere aansluiting wil bijna alles doorheen.
Ik gebruik deze: https://eurol.com/product_img/PI/NL_E901160_PI.pdf en heb geen problemen met dat het zwaar gaat.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Baschinist »

Als je op de kant ligt en het is mogelijk: trek de schroefas eruit en kijk of het dan wel werkt. Kan misschien ook zo zijn dat de smeergroeven inmiddels vol met keihard geworden vet zit wat de boel blokkeerd.
Werd de as/ lager ook warm tijdens het varen?
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Peter-J »

Het binnengland heeft dusdanig weinig ruimte dat het amper vet doorlaat. Beter is een extra leiding maken op de schroefas koker zelf.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Navigo »

HH,

Schroefas trekken, oud vet uit de koker verwijderen.
Vet aansluiting tussen de lagers in brengen.
Op de huidige aansluiting een vetnippel zetten.

Nieuwe schroefas lagers plaatsen. Met in het achterste lager een gedraaide groef rekening houdend met de draairichting van de schroefas(vooruit).

1mm speling is veel, voor een schroefas met geringe diameter snel te veel.


Navigo
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door cmo »

Merk van het vet is onbekend. We hebben een grote bus van 20L maar daar staat verder niets op.
Het lijkt me niet echt te dik
Ik vond de smeer groef in het binnengeland niet as te groot.
De as is 35 mm. Dan valt 1mm speling toch mee??
Het is niet heel eenvoudig om de as er uit te halen
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door sailor wim »

De schroefas van de IJtunnel is 60 mm.
6 jaar geleden was de spelling 0.5 mm .
Vorig jaar was dat 0.8 mm .
1mm is bij EOC afkeuren.
Dus is jouw as spelling erg groot.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Navigo »

HH,

De vuistregel is dat 0,02x schroefas diameter de afkeurmaat is voor de maximale speling.

In jullie geval dus een max speling van 0,7mm.

Waar komt de smeer leiding nu echt uit?
Waar komt het vet de koker binnen?

Ergens ter hoogte van de stopbuspakking?
Ergens ter hoogte van het voorste lager?
Of juist achter het lager, dus echt in de koker?

Want ja je zou inderdaad buiten bij het achterste lager toch echt een emulsie vet achtige substantie moeten hebben.

Is er wel met regelmaat gesmeerd, aan het eind van iedere vaardag een slingertje of kneepjes vet?

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door Baschinist »

Ik vond de smeer groef in het binnengeland niet as te groot.
De as is 35 mm. Dan valt 1mm speling toch mee??
Ik denk dat we even een babelonische spraakverwarring hebben :lol: ik bedoelde met die smeergroefjes die kanaaltjes in het lager waar normaal gesproken het vet doorheen gaat, niet de speling op het lager.
Speling is idd stevig dus vrees dat je er toch niet aan gaat ontkomen om de schroefas er uit te trekken.
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Vet smering gaat zwaar

Bericht door cmo »

https://goo.gl/images/WkJSrp/

Het binnengeland ziet er ongeveer zo uit als op het plaatje in de link. De smeer leiding zit hier op aangesloten. Dit is de einige manier om te smeren.
Normaal word idd aan het eind van de dag de boel gesmeerd.
Laatste paar maand was dit eigenlijk nauwelijks meer mogelijk.
Nu we de boel los hebben gemaakt en weer hebben aangesloten gaat het wel een stuk beter. Maar eigenlijk nog best zwaar.
Maar dat is ook eigenlijk altijd al zo geweest.
Ik begrijp dat het beter is om de smeer leiding op de koker aan te sluiten. Dat moet dan een volgende keer dan maar. Bootje is ongeveer 20 jaar oud en zo als het nu zit heeft het altijd gezeten.
Plaats reactie