Verf komt los. Waardoor?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

FransvanNispen schreef: di apr 16, 2019 6:04 pm
Er komt 2k op, en daar overheen wil ik de zelfde 1k aflak gebruiken als voor de rest vd boot.


Hoop dat je door je meevaller nog flink wat jaren kan varen, want de rust die het kan geven heb jij in ieder geval keihard nodig, om dat beest af te schieten.

Succes

Groet

Frans 8)
Ja, dat was ik ook van plan.
2k aan laten brengen en dan onderhouden met 1k

Er vloog in elk geval een spookje weg, toen bleek dat er nog wat schaapjes los liepen.
Want eerlijk gezegd heb ik de boot nodig als een verslaafde zijn heroïne.
Nu, in deze periode, ga ik er zo af en toe ook heen.
Gooi de trossen los, vaar de haven uit, gooi het anker uit, drink koffie terwijl ik al luisterend naar de radio wat zit na te denken.
Vervolgens anker er weer uit, en een klein uurtje daarna ben ik weer thuis.

En dat is toch wel errug lekker...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Klaver vier »

Menno mooi dat je een meevaller hebt,nu lees ik net als bij Frans dat jullie 2k laten aanbrengen,hou het dan ook bij 2k en ga niet weer met 1k er overheen lopen knoeien,waarom nou 2 k en dan weer 1 k dat is vloeken in de kerk
Je doet of het één of het ander,anders weet je straks weer niet wat waar op zit.
Ik begrijp ook totaal niet waarom je dat zou doen,dan kan je net zo goed de boot in eenmaal in de 1k zetten,en ben je ook weer eerder aan de beurt,die 1 k is met een paar jaar dof,echt 2k is veel mooier en ook prima bij te werken,als mensen zeggen dat dat niet zo is hebben ze geen ervaring,ik inmiddels wel na een paar beschadigingen.
Bijwerken gaat echt prima als je maar de moeite neemt om de verf goed af te wegen,ik heb tegenwoordig de weegschaal altijd aan boord net als kleine maatbekertjes die kosten bijna niets en zijn heel makkelijk
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door ErikH »

Beste wat je kunt doen; laten stralen en in de 2K (laten) doen. Wat die mannen presteren, petje af, daar kun je als amateurtje niet tegenop. Maar het is ook niet heilig, vroeg of laat begint de ellende weer. Bijtippen en onderhoud lekker met 2K doen, op kleine stukjes is 2K prima te verwerken als amateur. Op grotere oppervlakken is het, althans in mijn eigen, niet te doen om het netjes op te brengen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

Onbekend maakt ook een beetje onbemind in deze.
Ik heb alleen beroepsmatig met 2k gewerkt en vond de resultaten altijd bedroevend.
Niet wat betreft slijtage enzo, hoor.
Dat is indrukwekkend goed.
Maar de verwerking...
Voor je het weet ga je te lang door met schilderen en trek je draden met je rollertje.
Resultaat: dof, sinaasappeloppervlak met opgedroogde draadjes erop. :(

Afwegen, mixen, als een haas aanbrengen.
Gedoe.
Nog afgezien van de flink pittiger prijs? (Aanname van mij. Nog niet inv erdiept.)
Gewoon koudwatervrees, dus.

Maar dat zien we allemaal nog wel.
Eerst maar eens offertes aanvragen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno: wat een goed nieuws voor je dat je wellicht nog een paar jaar kan blijven varen, en dat er een oplossing lijkt te zijn voor je verfprobleem :D .
Dit geeft ook weer wat verandering van gedachten en dat is in jouw geval op het moment OOK erg belangrijk.
Helaas weet ik uit ervaring dat "rust in je hoofd" niet alleen een kreet is die door GGZ gebezigd wordt maar ook daadwerkelijk veel goed doet voor de persoon waar dat hoofd aan vast zit 8)
Ben benieuwd hoe dit verhaal verder gaat, succes en beterschap gewenst, fijne paasdagen met mooi weer voor iedereen.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Evert »

Die service van international ben ik ook goed over te spreken. Laatst had ik van alle verf die ik heb de veiligheidsbladen nodig. Binnen korte tijd had ik ze allemaal binnen.
Op beide schepen gebruiken wij de toplac van international als aflak. Alleen op de Gouwzee zit de reling in de perfection. Wij volgen braaf het schema van international en smeren er na het kaalhalen een laag of wat epoxy op. Daarna stevig schuren. Vervolgens pre kote, weer schuren(min 320) en aflakken. De Fleur hebben we nu een keer met pre kote en een keer met aflak gedaan. Van twee keer met beide wordt het nog mooier.
Wij hebben bewust voor een 1 component afwerking gekozen omdat wij altijd maar stukjes doen. Er zit dus altijd 1 tegen 2 component aan. Bij volledig opnieuw stralen zou ik denk ik ook voor een compleet 2 comp systeem gaan.
Volledig stralen en schilderen van een jacht kan denk ik behoorlijk in de papieren gaan lopen. Het is voornamelijk handwerk om het mooi en strak te krijgen.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
edje
Berichten: 465
Lid geworden op: di mei 10, 2011 10:15 pm

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door edje »

Stralen kun je prima zelf doen, scheelt ook enorm in de kosten.

Straal ketel bij bol.com kost nog geen €130,- mannelijke compressor huren en wat straal"zand" kopen en blik op oneindig en spuiten maar. Ja je hebt rommel maar dat heb je ook als je het laat doen. hebben laatst op de Zaandam een vletje gestraald. €130,- straalketel, wat van die ski brillen en een knap filter voor op je mond ivm het stof. Compressor konden we lenen en het grit kregen we voor een leuke prijs. Geloof bij elkaar nog geen €250, kwijt voor een kale vlet. Verf moest er toch weer op en hier kun je niet tegen aan bikken. Stralen is gewoon veel beter voor je materiaal en je einddoel.

De kosten om een straalsetje te huren vallen ook best mee. Schilderen kan je dan laten doen als je bootje geheel kaal is. Scheelt weer een paar €€.

gr Ed
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Klaver vier »

Er zit alleen aan dat stralen wel een maartje,waar denk je dat te doen,ze zien mij op Loosdrecht al aankomen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

Bij mij in de wijde omtrek zie ik me dat ook niet doen.
Werkloodsen zat in Friesland.
Rondom mijn jachthaven zo al 6, waar er altijd wel eentje van vrij is. (Die je overigens minimaal 5 dagen moet huren. EN op vrijdag ben je uiteraard net niet op tijd klaar om te water te gaan, dus komt er nog een weekend bij, want in het weekend werken ze niet.)
Daar mag je wel in schuren.
Maar stralen?
ik betwijfel het.

En dat de afvoer van alles...
Ze zien je komen bij de milieustraat. :?
Nee, juist het straalgedeelte is een gedeelte wat ik wil laten doen.

En dan nog de werkzaamheden zelf.
Je zal uitschieten, heb je gelijk een doffe hoek in je raam.
Tegen een bedrijf kan je dan zeggen: zorg maar dat er een nieuwe in komt.

En de belangrijkste reden: ik heb er helemaal geen zin in om het zelf te doen. :-)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door edorem »

Goedenavond Menno,
soms als er meerdere en oudere laklagen op een boot zitten wil het met een verfstripper en een plamuurmes vanzelf eraf gaan
(heb nog wel ergens een foto ervan ) daarna schuren en primeren ,als je dan nog overlegt met een schilder die je begeleid met de voorbewerking en keuze laksysteem en je huurt hem in voor de afwerking blijft alles betaalbaar en hou je nog wat over voor andere dingen .
Nog fijne Paasdagen gr. Edorem
edorem
Berichten: 292
Lid geworden op: di aug 23, 2016 3:03 pm

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door edorem »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

Is natuurlijk óók een optie. [Denkend smileytje]
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door wrotter »

gewoon verschillend borstels op de flex en mini naalden bikhamer op lucht altijd prijs .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

Hmm, mja...
Zou ook kunnen, maar voor beide opties geldt: een dek + accommodatie kaal halen?
Ik ben niet bang voor een wat langer durend klusje, maar ik ben geen monnik.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verf komt los. Waardoor?

Bericht door Marie Christina »

Nou, hoor.
Nou weet ik het helemáál niet meer. :(
Teruglezend zijn het allemaal wel werkbare opties.

Je mag wel oppassen voor je hier om advies vraagt.
Voor je het weet krijg je het. :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie