Reevediep

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Reevediep

Bericht door Ducomte »

Volgens de berichten is het Reevediep nu geopend voor de scheepvaart.
Wie is er al door gevaren en wat zijn de ervaringen?
Wim
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Reevediep

Bericht door frank »

Ik ken het hele Reevediep niet maar zag een bericht in de Scheepvrtkrant. De regio vind ik trouwens interessant. Het woord 'diep' zou suggreren dat ik er ook door zou kunnen maar dat is meestal nep heb ik uit ervaring en de bruggen zijn dan ook te laag. Zag geen afmetingen van de sluis staan trouwens.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Reevediep

Bericht door Ducomte »

Mijn navigatie systeem zegt:
Let op: vaarweg in ontwikkeling, geplande vrijgave voor de scheepvaart: medio 2019. Afmetingen kunstwerken kan nog afwijken.
Alle bruggen 3,8 m. Max toegestane snelheid: 6,0 km/h
Max toegestane afmetingen Reevediep Diepte: 3,0 m. Rekendiepte: 3,2 m. Lengte: 20,0 m. Breedte: 5,0 m.
Maten Scheeresluis Kolklengte: 60,00 m. Wijdte: 10,00 m. Drempeldiepte: 2,00 m (Kanaalpeil). Schutlengte: 60,00 m.
JanSr
Berichten: 280
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Reevediep

Bericht door JanSr »

en waar vinden wij het Reevediep?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Reevediep

Bericht door varg »

Afbeelding
groet, Arnold
Gebruikersavatar
Ducomte
Berichten: 71
Lid geworden op: di feb 07, 2017 11:19 am
Locatie: Warmond

Re: Reevediep

Bericht door Ducomte »

De afstand Harderwijk Zwolle is korter via het Reevediep, maar je je mag maar 6 km/u en dat geeft mij een A2 gevoel.
Vanaf het Drontermeer slecht aangegeven en dan heel veel betonning maar nabij de Scheeresluis bijna niet meer. Begin erg landelijk.
Wim

Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Reevediep

Bericht door Gerard »

Ducomte schreef: do mei 09, 2019 11:26 pm Alle bruggen 3,8 m.
Ik reed eens met een kennis mee, die in de buurt woonde, langs het toen nieuwe traject tussen Emmen en Ter Apel. Bleken daar vaste (voetgangers)boogbruggen in te zijn (wat zegt doorvaarthoogte daar dan als je ruim 5 meter breed bent op smal water?) op ongemakkelijke plaatsen (vlak voor een haakse bocht die ik toch maar liever meed)? Ben later voor de zekerheid toch maar via Groningen naar Musselkanaal gevaren (voor de reünie van de LVBHB toen). Je zult maar vast komen te zitten. Toen bleek dat er een calamiteit aan een kunstwerk was waardoor ik niet over het Oosterdiep kon, heb ik maar voor het Pekelaa gekozen. Diepgang 1,20 en m'n hak steekt 1,25, maar ach het is geen rotsgrond, ik trek hem er wel doorheen, dacht ik toen en dat bleek ook zo. Niettemin bij het Stadskanaal toch bijna een probleem. Lag met m'n kop tegen de wal aan de zuidwest-/overkant van het Stadskanaal en m'n kont met m'n bijboot in de davit lag nog onder de openstaande ophaalbrug die het jaagpad aan de noordoostkant langs het Stadskanaal verbindt. Gelukkig kon ik met een lijn naar de wal gegooid en hulp van de wal de kop rond getrokken krijgen. Moe(s)t er niet aan denken om daar vast te hebben moeten blijven zitten want dan kon ik geen kant op en zou via de lucht of middels kranen en een dieplader die stremming ongedaan moeten worden gemaakt. Sinds die ervaring ben ik wat voorzichtig met max. breedte en lengte in combinatie met haakse bochten.

Het Reevediep lijkt een leuke afsnijding om vanaf de Gelderse IJssel naar de Randmeren te gaan maar ik ben net iets te lang dus.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Reevediep

Bericht door Gerard »

Ducomte schreef: do mei 09, 2019 11:26 pm Alle bruggen 3,8 m.
Ik reed eens met een kennis mee, die in de buurt woonde, langs het toen nieuwe traject tussen Emmen en Ter Apel. Bleken daar vaste (voetgangers)boogbruggen in te zijn (wat zegt doorvaarthoogte daar dan als je ruim 5 meter breed bent op smal water?) op ongemakkelijke plaatsen (vlak voor een haakse bocht die ik toch maar liever meed)? Ben later voor de zekerheid toch maar via Groningen naar Musselkanaal gevaren (voor de reünie van de LVBHB toen). Je zult maar vast komen te zitten. Toen bleek dat er een calamiteit aan een kunstwerk was waardoor ik niet over het Oosterdiep kon, heb ik maar voor het Pekelaa gekozen. Diepgang 1,20 en m'n hak steekt 1,25, maar ach het is geen rotsgrond, ik trek hem er wel doorheen, dacht ik toen en dat bleek ook zo. Niettemin bij het Stadskanaal toch bijna een probleem. Lag met m'n kop tegen de wal aan de zuidwest-/overkant van het Stadskanaal en m'n kont met m'n bijboot in de davit lag nog onder de openstaande ophaalbrug die het jaagpad aan de noordoostkant langs het Stadskanaal verbindt. Gelukkig kon ik met een lijn naar de wal gegooid en hulp van de wal de kop rond getrokken krijgen. Moe(s)t er niet aan denken om daar vast te hebben moeten blijven zitten want dan kon ik geen kant op en zou via de lucht of middels kranen en een dieplader die stremming ongedaan moeten worden gemaakt. Sinds die ervaring ben ik wat voorzichtig met max. breedte en lengte in combinatie met haakse bochten.

Het Reevediep lijkt een leuke afsnijding om vanaf de Gelderse IJssel naar de Randmeren te gaan maar ik ben net iets te lang dus.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie