tip gegeven en tip gevraagd

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

Tip gegeven:
Misschien kent iedereen dit appje al, maar ik was afgelopen reis heel tevreden over het vaarappje 'Vaarkaart Nederland'. (Blauw picto'tje met kapiteinspet)
Eigenlijk precies wat je wilt weten van waar je vaart, naam vaarwater, koers en SOG, en welke kunstwerken op je pad komen. Naam brug of sluis, doorvaartmaten, marifoon.
Het is gratis, en bovendien kost het ook nog 's een keer niks!
Er is ook een betaalversie van, voor 8 euro per jaar, maar ik had genoeg aan de info die de freeware bood.

Tip gevraagd:
Ik moet een apparaat vervangen dat ik mijn hele reis niet één keer heb hoeven gebruiken. Maar het is stuk en ik moet er eentje hebben: een scheepshoorn.
Ik heb geen perslucht aan boord, dus iets met een compressor. En eentje die je echt hoort. Hoeft niet per se goedkoop te zijn, maar profwerk voor 600 euro is me te gortig. Mag 12 of 24v zijn.
Waar hebben jullie positieve berichten over?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door Waterman »

quichot schreef: vr jun 14, 2019 10:08 am Er is ook een betaalversie van, voor 8 euro per jaar, maar ik had genoeg aan de info die de freeware bood.
Het nadeel van een freeware is, is dat je over een grotere data abonnement dient te beschikken.
Want je kan de kaart namelijk niet downloaden.
Je gebruikt dus in feite de kaart van de server.
Aan de andere kant, ben ik die 8 euro die men ervoor moet betalen,ook wel gegund aan de ontwikkelaar van de app.
Voor het gebruik van bepaalde zaken door derden mag gerust iets betaald worden vind ik.
En je kunt de afweging maken tussen een duurdere maandabo,(al of niet tijdelijk) bij een provider,of eenmalig 8 euro voor downloaden van de kaart,die je een jaar lang offline kunt gebruiken.Ik heb voor het laatste gekozen.
Ik heb geen perslucht aan boord, dus iets met een compressor. En eentje die je echt hoort. Hoeft niet per se goedkoop te zijn, maar profwerk voor 600 euro is me te gortig. Mag 12 of 24v zijn.
Waar hebben jullie positieve berichten over?
Een goede hoorn moet in principe zijn lucht krijgen vanuit een luchtketel,aangestuurd door een ventiel,die gevuld wordt door een compressor.
Maar dat wordt een beetje dure opstelling.
Ik had een hoorn met compressortje,maar daar zit meestal een slang bij,die meegeeft met de drukopbouw.
En dat is niet goed.
De slang hoort van stevig materiaal te zijn,zodat je geen drukverlies hebt.
Daarom heb ik deze gekocht: https://www.wagenaarwatersport.nl/elect ... -roca.html
Simpel en doeltreffend.
Laatst gewijzigd door Waterman op vr jun 14, 2019 11:31 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door sailor wim »

Hoi Guido.
Ik had een Holex hoorn met 24volt compressor.
Die combi is niet voor niks hoor, maar een geluidje 8)
Waar je op moet letten is dat er geen plastic of zamak verchroomde onderdelen of steuntje bij zitten, dus alles RVS.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door wrotter »

had vroeger een fiam 24 v maar tussen de slang een aftap mogelijk heid gemaakt en gebruikte die om dingen schoon te blazen en bv luchtbedden en dergelijke op te blazen ,ding had power genoeg ,nu op mijn bootje een hobby ding met weinig geluid dus word hij op termijn vervangen .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

Waterman schreef: vr jun 14, 2019 11:26 am Het nadeel van een freeware is, is dat je over een grotere data abonnement dient te beschikken.
Want je kan de kaart namelijk niet downloaden.
Je gebruikt dus in feite de kaart van de server.
Aan de andere kant, ben ik die 8 euro die men ervoor moet betalen,ook wel gegund aan de ontwikkelaar van de app.
Voor het gebruik van bepaalde zaken door derden mag gerust iets betaald worden vind ik.

Daarom heb ik deze gekocht: https://www.wagenaarwatersport.nl/elect ... -roca.html
Simpel en doeltreffend.
Als het gratis wordt aangeboden mag je er gebruik van maken vind ik. Ik bedoel, zonder je schuldig te voelen jegens de aanbieder.
Omdat we onderweg vaak geen wifi hebben heb ik voor een abonnement van 15 Gieg per maand gekozen. Kennelijk ruim voldoende, want ik heb dagen met dit appje rondgevaren zonder gebruiksmelding van 25%.
De betaalversie biedt meer mogelijkheden heb ik gemerkt. Poging van vergroten of verkleinen van het schermpje bijvoorbeeld levert de mededeling op 'kan alleen in de betaalde versie'. Ik denk dat ik dat bij mijn volgende reis wel doe, want bij veel bruggen bijelkaar loopt de tekst op de gratis versie doorelkaar. Dan moet je echt kunnen uitvergroten. Verder werkt het perfect.

Ik zou die toeter eerst willen horen. Wellicht dat de betere watersportzaken zo'n ding werkend hebben opgesteld.

Maar dank voor info en tip!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

sailor wim schreef: vr jun 14, 2019 11:27 am Hoi Guido.
Ik had een Holex hoorn met 24volt compressor.
Die combi is niet voor niks hoor, maar een geluidje 8)
Waar je op moet letten is dat er geen plastic of zamak verchroomde onderdelen of steuntje bij zitten, dus alles RVS.
Gr Wim
Ik vind het een mooie middenprijs, en als jij het geluidje mooi vind dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten. Had ik nou maar in Bocholt aan de huidige eigenaar gevraag even te proeftoeteren!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

wrotter schreef: vr jun 14, 2019 4:06 pm had vroeger een fiam 24 v maar tussen de slang een aftap mogelijk heid gemaakt en gebruikte die om dingen schoon te blazen en bv luchtbedden en dergelijke op te blazen ,ding had power genoeg ,nu op mijn bootje een hobby ding met weinig geluid dus word hij op termijn vervangen .
Maar jij had een luchttank aan boord denk ik?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door sailor wim »

quichot schreef: vr jun 14, 2019 6:26 pm
sailor wim schreef: vr jun 14, 2019 11:27 am Hoi Guido.
Ik had een Holex hoorn met 24volt compressor.
Die combi is niet voor niks hoor, maar een geluidje 8)
Waar je op moet letten is dat er geen plastic of zamak verchroomde onderdelen of steuntje bij zitten, dus alles RVS.
Gr Wim
Ik vind het een mooie middenprijs, en als jij het geluidje mooi vind dan weet ik ongeveer wat ik kan verwachten. Had ik nou maar in Bocholt aan de huidige eigenaar gevraag even te proeftoeteren!
Dat had Frank graag gedaan.
Wil je via PB zijn 06, dan kan je het wel horen denk ik 8) :lol:
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door varg »

Guido...doe eens groen...https://www.youtube.com/watch?v=xPEhQmhCgpg
Ik heb hem ergens (MP) op de kop getikt voor €8,- en er zat een prima pompje bij dat ook past op de wieltjes van mijn karretje.
Het geluid is zo hard dat ik hem niet mag gebruiken van mijn vrouw. Ik moet haar eerst waarschuwen zodat zij ergens een kussen over haar hoofd kan trekken. De toon is net te hoog om mooi gevonden te worden..maar...een zuiver geluid, je zou zo mee kunnen spelen met het orgel in de oude kerk. https://www.dailymotion.com/video/x2zsnmd
En, ja hij houdt druk, zelfs na een winterstop! Hij staat hier helaas voor €36,-...wel een leerzame site: https://www.toetershop.nl/
Ik hoor je wel! groet, Arnold
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door Waterman »

Deze heeft ook wel een mooi geluidje. :lol: :lol:
https://www.toetershop.nl/truckhoorns/H ... thoorn-set
Heeft wel iets weg van die boten van Interlake Steam Co of CSL die met die zelflossers varen in Amerika.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

varg schreef: vr jun 14, 2019 9:06 pm Guido...doe eens groen...https://www.youtube.com/watch?v=xPEhQmhCgpg
je zou zo mee kunnen spelen met het orgel in de oude kerk. https://www.dailymotion.com/video/x2zsnmd
Arnold, ik vaar zelden in de Oude Kerk. Verder doet me dit teveel aan die herrie in voetbalstadions denken. Dank voor de tip, maar nee! :D

Prachtig trouwens, dat filmpje van Feike Asma. Dat heet nu 'vol op het orgel'!
Laatst gewijzigd door quichot op za jun 15, 2019 9:46 am, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door Klaver vier »

Waterman dat is een mooie toeter maar dat is nou net wat Guido niet uit wil geven want er komt een compressor bij van €285
Voor iets wat je nooit gebruikt ook erg veel geld vind ik
Gr Rene ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

Waterman schreef: vr jun 14, 2019 11:48 pm Deze heeft ook wel een mooi geluidje. :lol: :lol:
https://www.toetershop.nl/truckhoorns/H ... thoorn-set
Heeft wel iets weg van die boten van Interlake Steam Co of CSL die met die zelflossers varen in Amerika.
Ik ken dat geluid. Zo'n schorre dinosauriër. Misschien ben ik te kritisch, maar vind ik toch meer iets voor trucks met (te)veel bling bling. Maar niettemin, ook jij bedankt voor het meedenken!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door quichot »

Klaver vier schreef: za jun 15, 2019 9:28 am Waterman dat is een mooie toeter maar dat is nou net wat Guido niet uit wil geven want er komt een compressor bij van €285
Voor iets wat je nooit gebruikt ook erg veel geld vind ik
Gr Rene ( klaver vier)
René,
Ik moet wettelijk zo'n ding hebben, al gebruik ik het zelden. Maar dan liever iets met een mooie sonore toon. Het gaat mij er niet om om medevaarweggebruikers een hartaanval van schrik te bezorgen! :lol:
En inderdaad, een beetje betaalbaar.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: tip gegeven en tip gevraagd

Bericht door Waterman »

quichot schreef: za jun 15, 2019 9:30 am Ik ken dat geluid. Zo'n schorre dinosauriër. Misschien ben ik te kritisch, maar vind ik toch meer iets voor trucks met (te)veel bling bling. Maar niettemin, ook jij bedankt voor het meedenken!
Was ook meer als geintje bedoeld hoor?
Daarom stonden er ook van die emoticons bij natuurlijk.

Hier ook nog een leuke toeter,waar 2 schepen van de Great Lakes Shipping Co elkaar begroeten.
Vanaf 2.03 hoor je eerst degene die eraan komt,en daarna een mooi geluidje van de Paul R Tregurtha.
https://www.bing.com/videos/search?q=tr ... ORM=VRDGAR
Ja zoiets hoef je niet te nemen,want die hebben een kabaal.

Maar je kunt natuurlijk ook dit nemen:
https://www.toetershop.nl/messing/kromme-scheepshoorn
Staat leuk in je stuurhut,en past mijn inziens prachtig mooi bij de boot van jou.
Een mooie nostalgische uitstraling toch?
Werkt altijd.En lekker goedkoop natuurlijk. :D :lol: :D
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie