tip gegeven en tip gevraagd
Moderators: sailor wim, frank
Re: tip gegeven en tip gevraagd
wrotter had dus geen compressor met tank ,nee gewoon een fiam compressortje wat bij de hoorn geleverd word ,maar kijk op de grote schepen stonden de hoorns de gewone en de 3 toon daalvaart hoorn en het blauwe bord op de startlucht flessen ,tja en in die dingen zat een heel best geluid .
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Zo'n ding heb ik aan boord! Overgehouden van mijn 12-voetsjol. Mijn eerste bootje, gekocht in 1964. Deels zelf gespaard, deels gesubsidieerd door mijn vader.Waterman schreef: ↑za jun 15, 2019 5:54 pm Maar je kunt natuurlijk ook dit nemen:
https://www.toetershop.nl/messing/kromme-scheepshoorn
Staat leuk in je stuurhut,en past mijn inziens prachtig mooi bij de boot van jou.
Een mooie nostalgische uitstraling toch?
Werkt altijd.En lekker goedkoop natuurlijk.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido
-
- Berichten: 36
- Lid geworden op: za mei 12, 2018 11:29 am
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Ik heb deze pas gekocht:
https://www.nauticgear.nl/scheepshoorn- ... -volt.html
Niet duur en voldoet goed. T'is een redelijk beschaafd geluid.
https://www.nauticgear.nl/scheepshoorn- ... -volt.html
Niet duur en voldoet goed. T'is een redelijk beschaafd geluid.
- varg
- Berichten: 764
- Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
- Locatie: Amsterdam
- Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Guido...is er al een beslissing? We leven allemaal met je mee, iedereen wenst zich een mooie, bescheiden, maar toch 'volle' hoorn. Dus maar even een begrotinkje gemaakt:
kosten luchthoorn, verchroomd koper, met betrouwbare compressor en van een voldoende capaciteit voor de Jonge Willem: €400,-
afschrijvingsperiode: ongeveer 15 jaar (compressors hebben niet het eeuwige leven)
aantal gebruiksmomenten per jaar (geschat): 5
kosten per 'gebruiksmoment': €5,35
Je staat op dit forum bekend als een verstandig mens. Aanschaf van een complete nieuwe set lijkt wat overkill. Ik denk dat je op een goed moment een mooie gebruikte hoorn tegen het lijf moet lopen. Een compressor is duur en onbetrouwbaar als die zo weinig wordt gebruikt, dus ik denk dat er gezocht moet worden naar een klein drukvat (oude brandblusser?) dat handmatig of bij het tankstation gevuld wordt. Bij een niet al te forse hoorn (en niet 'vol op het orgel') moet je met een 20 liter drukvat schat ik een jaar kunnen toeteren.
groet, Arnold
kosten luchthoorn, verchroomd koper, met betrouwbare compressor en van een voldoende capaciteit voor de Jonge Willem: €400,-
afschrijvingsperiode: ongeveer 15 jaar (compressors hebben niet het eeuwige leven)
aantal gebruiksmomenten per jaar (geschat): 5
kosten per 'gebruiksmoment': €5,35
Je staat op dit forum bekend als een verstandig mens. Aanschaf van een complete nieuwe set lijkt wat overkill. Ik denk dat je op een goed moment een mooie gebruikte hoorn tegen het lijf moet lopen. Een compressor is duur en onbetrouwbaar als die zo weinig wordt gebruikt, dus ik denk dat er gezocht moet worden naar een klein drukvat (oude brandblusser?) dat handmatig of bij het tankstation gevuld wordt. Bij een niet al te forse hoorn (en niet 'vol op het orgel') moet je met een 20 liter drukvat schat ik een jaar kunnen toeteren.
groet, Arnold
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Als het niet langer is.
Ik toeter 1 x per jaar.
Aan het begin van het seizoen, om hem te testen.
Ik gebruik de hoorn echt nóóit.
Ik zou niet weten waarvoor.
Mede daardoor zit al een jaar of 30 hetzelfde compressortje er nog steeds op, denk ik.
De laatste keer was in 2016 om na het vuurwerk bij Delfsail mee te kunnen doen aan het fluitconcert.
(Wel lullig dat ik op een steenworp afstand van het lichtschip Elbe 1 lag.
Die zette WHHOOOAAA de misthoorn aan, kom ik er nog eens tussen met mijn toetertje: Prwèèèp )
Ik toeter 1 x per jaar.
Aan het begin van het seizoen, om hem te testen.
Ik gebruik de hoorn echt nóóit.
Ik zou niet weten waarvoor.
Mede daardoor zit al een jaar of 30 hetzelfde compressortje er nog steeds op, denk ik.
De laatste keer was in 2016 om na het vuurwerk bij Delfsail mee te kunnen doen aan het fluitconcert.
(Wel lullig dat ik op een steenworp afstand van het lichtschip Elbe 1 lag.
Die zette WHHOOOAAA de misthoorn aan, kom ik er nog eens tussen met mijn toetertje: Prwèèèp )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: tip gegeven en tip gevraagd
tja het gebruik van de hoorn ,kan je over debatteren ,maar als je het goed bekijkt en je gebruikt hem bv om de oploop seinen of ik vaar achteruit en dergelijke gebruik snapt vrijwel niemand wat je doet ,en menen ze dat je vrolijk naar hun toetert .voor de brug nou heeft geen nut meer met die afstand bedieningen ,als het al mag wand geregeld staan er borden dat je niet mag blazen ,hou je over het alarm en hulp getoeter ,met als reactie wat is daar voor idioot bezig ,maar ja het staat voorgeschreven dat je er een moet hebben dus doen we dat .voor dat er maar iets van marifoon en dergelijke was had je hem hard nodig ,nu ???.
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Is dat zo?
Moet hij er op zitten?
Want dan voldoen massa's bootjes niet aan de wet.
Moet hij er op zitten?
Want dan voldoen massa's bootjes niet aan de wet.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Niet verplicht, wel handig als ik door Amsterdam vaar met gestreken mast en slecht manoeuvreerbaar.
-
- Berichten: 1445
- Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
- Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Niet?
Ik vind dat vreemd.
Want op iedere motorvoertuig moet een claxon danwel iets anders zitten.
Zelfs op een fiets ben je zonder een bel daarop,strafbaar(boete 35 euro).
Dus lijkt het me niet meer dan normaal,dat je op een motorvaartuig ook een hoorn of i.d. hebt.
Met vriendelijke groet,
Wybren.
"Pecunia non olet."
Wybren.
"Pecunia non olet."
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm
Re: tip gegeven en tip gevraagd
En reflectie strepen, gordel, remmen.....
Het water is anders met heel veel vrijheden.
En een paar verplichtingen.
Het water is anders met heel veel vrijheden.
En een paar verplichtingen.
Re: tip gegeven en tip gevraagd
BPR Artikel 4.02. Geven van geluidsseinen
1 Een groot schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig de geluidsseinen geven, vermeld in bijlage 6.
2 Een klein schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig het attentiesein, het sein «Ik kan niet manoeuvreren» en zo nodig het noodsein, vermeld in afdeling A van bijlage 6, geven
Elk schip MOET zo nodig genoemde seinen kunnen geven en daar heb je dus een hoorn (in wat voor vorm dan ook) voor nodig.
Een hoorn is dus verplichte uitrusting (ook al gebruik je hem nooit).
Je kunt kwalijk als er een aanvaring dreigt eerst even snel een toeter gaan kopen in de watersportwinkel.
Ben trouwens best blij met mijn toeter als ik hier in de buurt op de Oude Rijn, Korte vlietkanaal of Rijn-Schiekanaal vaar met al die roeiers, die je vaak zonder op het overige verkeer te letten liefst over de volle breedte van het vaarwater tegemoetkomen. Heeft al vele aanvaringen voorkomen.
Gr. Richard
1 Een groot schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig de geluidsseinen geven, vermeld in bijlage 6.
2 Een klein schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig het attentiesein, het sein «Ik kan niet manoeuvreren» en zo nodig het noodsein, vermeld in afdeling A van bijlage 6, geven
Elk schip MOET zo nodig genoemde seinen kunnen geven en daar heb je dus een hoorn (in wat voor vorm dan ook) voor nodig.
Een hoorn is dus verplichte uitrusting (ook al gebruik je hem nooit).
Je kunt kwalijk als er een aanvaring dreigt eerst even snel een toeter gaan kopen in de watersportwinkel.
Ben trouwens best blij met mijn toeter als ik hier in de buurt op de Oude Rijn, Korte vlietkanaal of Rijn-Schiekanaal vaar met al die roeiers, die je vaak zonder op het overige verkeer te letten liefst over de volle breedte van het vaarwater tegemoetkomen. Heeft al vele aanvaringen voorkomen.
Gr. Richard
- Marie Christina
- Berichten: 4839
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Dus een toeter op een gasbus van de Action voldoet ook?
Of zo'n ouderwetse koperen waar je op moet blazen?
Of zo'n ouderwetse koperen waar je op moet blazen?
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Inderdaad
Voor de keuring voor de ROSR (Rijnvaart) moe(s)t je die seinen ook kunnen geven als de energievoorziening uitgevallen is. Dus zo'n blaastoeter moest je ook verplicht aan boord hebben. En heb ik nog steeds.
Voor de keuring voor de ROSR (Rijnvaart) moe(s)t je die seinen ook kunnen geven als de energievoorziening uitgevallen is. Dus zo'n blaastoeter moest je ook verplicht aan boord hebben. En heb ik nog steeds.
-
- Berichten: 47
- Lid geworden op: vr aug 31, 2018 3:10 pm
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Je hebt gelijk, was ik helemaal vergetenRichard schreef:BPR Artikel 4.02. Geven van geluidsseinen
1 Een groot schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig de geluidsseinen geven, vermeld in bijlage 6.
2 Een klein schip moet ter voorkoming van aanvaring zo nodig het attentiesein, het sein «Ik kan niet manoeuvreren» en zo nodig het noodsein, vermeld in afdeling A van bijlage 6, geven
Elk schip MOET zo nodig genoemde seinen kunnen geven en daar heb je dus een hoorn (in wat voor vorm dan ook) voor nodig.
Een hoorn is dus verplichte uitrusting (ook al gebruik je hem nooit).
Je kunt kwalijk als er een aanvaring dreigt eerst even snel een toeter gaan kopen in de watersportwinkel.
Ben trouwens best blij met mijn toeter als ik hier in de buurt op de Oude Rijn, Korte vlietkanaal of Rijn-Schiekanaal vaar met al die roeiers, die je vaak zonder op het overige verkeer te letten liefst over de volle breedte van het vaarwater tegemoetkomen. Heeft al vele aanvaringen voorkomen.
Gr. Richard
4.01 lid 1 b
een groot schip, niet zijnde een motorschip, en een klein motorschip door middel van een mechanisch werkende geluidsinstallatie dan wel een geschikte scheepstoeter of hoorn.
- quichot
- Berichten: 2090
- Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
- Locatie: Amsterdam
- Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639
Re: tip gegeven en tip gevraagd
Heel geruststellend, jullie medeleven!varg schreef: ↑wo jun 19, 2019 11:24 am Guido...is er al een beslissing? We leven allemaal met je mee, iedereen wenst zich een mooie, bescheiden, maar toch 'volle' hoorn. Dus maar even een begrotinkje gemaakt:
kosten luchthoorn, verchroomd koper, met betrouwbare compressor en van een voldoende capaciteit voor de Jonge Willem: €400,-
afschrijvingsperiode: ongeveer 15 jaar (compressors hebben niet het eeuwige leven)
aantal gebruiksmomenten per jaar (geschat): 5
kosten per 'gebruiksmoment': €5,35
Je staat op dit forum bekend als een verstandig mens. Aanschaf van een complete nieuwe set lijkt wat overkill. Ik denk dat je op een goed moment een mooie gebruikte hoorn tegen het lijf moet lopen. Een compressor is duur en onbetrouwbaar als die zo weinig wordt gebruikt, dus ik denk dat er gezocht moet worden naar een klein drukvat (oude brandblusser?) dat handmatig of bij het tankstation gevuld wordt. Bij een niet al te forse hoorn (en niet 'vol op het orgel') moet je met een 20 liter drukvat schat ik een jaar kunnen toeteren.
groet, Arnold
Inmiddels is hierboven duidelijk uiteengezet dat zo'n ding voor mij verplicht is. Daar staat dan weer tegenover dat ik er zeer zelden gebruik van zal maken. Spelevarende kinderen of roeiers inderdaad, dan houdt het wel zo'n beetje op. Schip/schip, bruggen en sluizen gaat allemaal per marifoon.
Voor knutselen met een drukvat voel ik weinig. Ik weet uit ervaring (mijn eerste echte schip had een luchtstarter) dat de druk altijd terugloopt, en dat zo'n vat het laat afweten als het een keer écht nodig is.
Dus ik ga denk ik voor een goede, maar betaalbare recreatietoeter. Second best, weet ik, maar het zij zo.
Veel dank iedereen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Met schippersgroet,
Guido