variatie toerental DAF 575

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Ge.Snoek
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 26, 2019 10:12 am

variatie toerental DAF 575

Bericht door Ge.Snoek »

In mijn Valkkruiser zit een DAF 575, ik vaar meestal een toerental van 1000 tot 1500 tpm, Max is 2400 tpm. Nu komt het zeer regelmatig voor dat het toerental begint te variëren, daarbij ontstaat ook een verschil tussen de toerenteller binnenin in de kajuit en boven op het achterdek. De toerenteller buiten geeft dan minder aan dan die binnen in de kajuit. Het verschijnsel houdt soms wat langer aan dan de andere keer maar verdwijnt vanzelf weer. Het lijkt erop dat het euvel niet bij lagere toerentallen plaats vind. Verder, als het toerental weer rustig is, blijft de toerenteller buiten soms een tijdje ongeveer 400 toeren minder aangeven dan binnen, ook dit hersteld zich weer na een korte periode. Ik heb op het forum gezocht naar een gelijk probleem, maar kan dit niet Vinden. Ik hoop dat u ( jullie) mij kunnen helpen met een oplossing voor dit probleem.
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door sailor wim »

Hoi Ge,
Welkom hier.
Is kijken of er een forumlid is die een antwoord heeft op jou probleem.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Wouter
Berichten: 409
Lid geworden op: di okt 29, 2013 4:49 pm
Info: Luxe motor Iris

ligplaats Amsterdam

werf J. Th. Wilmink & co, Winschoterdiep, (Gideon) Groningen.

28.03 x 5.06 x 1.00 m

Daf 575 met turbo 120 PK

ZF electro magnetische keerkoppeling

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door Wouter »

Varieerd het werkelijke toerental ook?
Zoniet dan is het instrumentatie.
-bedrading van de toerentellers omwisselen en kijken waar het probleem heen verhuisd.
-uitlezingen (de wijzertjes) omwisselen met originele bedrading en idem.
-spanningen en eventuele aardfout meten.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door quichot »

Nee, ik heb daar geen verklaring voor. Mijn originele mechanische DAF-toerenteller geeft gewoon aan hoeveel toeren de motor maakt.
Zoals Wouter al zei: het moet ergens in de meting van het toerental zitten. Als het motortoerental namelijk zou variëren, zouden beide toerentellers exact op hetzelfde moment dezelfde variatie moeten aangeven. Zitten beide meters aan dezelfde gever? En hebben beide hun eigen aansluiting daarop? Of is de buitentoerenteller doorgekoppeld vanaf de binnentoerenteller?
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door Klaver vier »

En toen hoorden we niks meer
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, ik heb dit zelfde fenomeen gehad bij mijn 475. De toerenteller begon te pas en te onpas te "zwabberen"( ik heb er maar EEN want maar een stuurstand 8) ).
Het toerental van de motor bleef tijdens het "zwabberen" van de wijzer wel hetzelfde, waarna ik alle bedrading tussen de gever en de "klok" vernieuwd heb en alle contacten schoongemaakt en voor en na montage ingespoten met contactspray, sindsdien heb ik geen problemen meer met variërende aanwijzing.
Misschien is hele nieuwe bedrading niet nodig en is het reinigen van contacten al voldoende.
Succes met de reparatie, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
WADnWIND

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door WADnWIND »

De mechanische torenteller van de DAF, die via een worm-asje ergens van de nokkenas komt (dacht ik) varrieerd nooit zomaar en geeft een keihard toerental aan.
Echter....
Als een elektronische toerenteller op de W-klem (wisselspanning) van de dynamo aangesloten is, en de accu helemaal vol is, gaat de spannings regelaar terug regelen om de accu niet te overladen.
Op dit moment klopt de zuivere wisselspanning niet meer met het toerental en kan de elektronische toerenteller onregelmatig gaan zwabberen.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door Klaver vier »

Wadnwind ik begrijp het niet wisselspanning en toeren zijn toch heel verschillende dingen, ik neem toch aan dat een toerenteller op een puls werkt of heb ik het helemaal mis ,misschien wil u dat eens uitleggen.
Bij mij is het nog anders,eerst een kabel van de nokkenas dan naar een omzetter die het draaien omzet naar elektrisch
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door paure nesci »

Dynamo's en pulsen......brrrrrr....ik ben overgestapt naar een hall sensor op de krukaspoelie..... 8)
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door WADnWIND »

Klaver vier schreef: wo jul 17, 2019 9:34 pm Wadnwind ik begrijp het niet wisselspanning en toeren zijn toch heel verschillende dingen, ik neem toch aan dat een toerenteller op een puls werkt of heb ik het helemaal mis ,misschien wil u dat eens uitleggen.
Bij mij is het nog anders,eerst een kabel van de nokkenas dan naar een omzetter die het draaien omzet naar elektrisch
Gr René ( klaver vier)
Een dynamo wekt 3 fasen wisselspanning op, die gelijkgericht wordt met de interne gelijkrichter en dan naar de accu.
Aangezien de dynamo gekoppeld is via een V-snaar aan de krukas, is er dus een lineaire koppeling tussen het aantal toeren van de krukas en het aantal omwentelingen van de dynamo.
De wisselspanning in de dynamo is dus weer 1:1 gekoppeld aan het toerental van de as.
Hier kan je dus een elektronische toerenteller op de W-klem aansluiten en zal de frequentie uit de dynamo een vaste relatie hebben tot de as van de dynamo en die weer op zijn beurt met de krukas.
Die wisselspanning uit de dynamo wordt gezien als pulsen.

Echter als de spanningsregelaar in de dynamo gaat ingrijpen, omdat de accu vol is, ontbreken er wel eens stukjes wisselspanning en dus pulsen voor de toerenteller.

Die elektrische omzetter op je nokkenas is ook een klein dynamootje die wisselspanning opwekt voor je toerenteller.
WADnWIND

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door WADnWIND »

paure nesci schreef: wo jul 17, 2019 9:56 pm Dynamo's en pulsen......brrrrrr....ik ben overgestapt naar een hall sensor op de krukaspoelie..... 8)
Gr Do
Beetje overdreven reactie, 99% vaart daar mee zonder enig probleem. Hall sensor is wel "netter" maar niet perse beter. In je elektronische toerenteller zit ook een puls-shaper, dus je merkt het verschil niet. Met een hall-sensor heb je inderdaad geen last van de dynamo spannings regelaar.
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door paure nesci »

Was niet de bedoeling om overdreven te reageren , maar ik heb proberen te doorgronden hoe t nou zit met die pulsen uit een dynamo maar eenduidigheid heb ik niet kunnen krijgen , was nodig om VDO teller te calibreren....nu 2 magneetjes en een sensor, is 2 puls per rotatie , is geen misverstand daarover .
Iedereen blij 8)
Groet Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
WADnWIND

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door WADnWIND »

Uit de W-klem komt een 3 fasen wisselspanning, althans de toppen. 3 fasen komt nooit tot de nul (0). Als je puls shaping doet krijg je dus een frequentie die 3x hoger ligt per asomwenteling van de dynamo.
Daarna heb je nog de overzet verhouding van de V-snaar, die is nooit standaard.

Inderdaad is het ijken of instellen van de toerenteller dan lastig. Ik doe het ook met een losse optische tachometer op het vliegwiel
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: variatie toerental DAF 575

Bericht door Klaver vier »

WadnWind bedankt voor de uitleg,en blij dat het bij mij met een kabel zit hoewel ik die al eens moest vernieuwen,heb ik laten maken in Alkmaar was niet meer te koop.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
Plaats reactie