Stroomgebruik koelkast

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Stroomgebruik koelkast

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
Arrejoan heeft een vraagje: ik heb voor op de TADI 3 een absorbtiekoelkastje gekregen, wat ik wil gaan gebruiken om, onder andere :wink: , mijn insuline koel te kunnen houden.
Echter bij navraag en nazoeken is het mij niet duidelijk geworden of het plan wat ik er mee heb n.l.enige tijd/dagen zonder walstroom te kunnen en toch de koelkast te kunnen benutten, zonder te varen en/of het aggregaat bij te zetten( is bezine + herrie voor de buren)
De informatie: Koelkast gebruikt 105W (fabrieksopgave) op 220 via de omvormer( want gebruik is, minder op 220 ? EN thermostaat-regeling, op 12 V is dat niet), Accubank 460Ah 12V gevoed door dynamo 60 A en een zonnepaneel wat tussen 500 Wh (donkere dag) en 1,6 Kwh (volop zon) levert volgens de Victron -app. Verder gebruiken we ledlichtjes, dus weinig stroom `s avonds.
Mijn simpele kennis van elektra zegt me dat dit voor enkele dagen voldoende moet zijn, maar navraag bij "vakmensen" levert antwoorden op van niet, omdat de koelkast wel 60/70 A zou kunnen gebruiken :o (startstroomverhaal) en als ik alleen wil "zonnepanelen" ik aan de compressorkoelkast zal moeten :(
Ik weet dat een compressorkoelkast zuiniger is maa deze heb ik nu eenmaal dus als dat OOK kan......... 8).
Zou iemand hier een duidelijke uitleg kunnen geven, want "kan wel" OF "kan niet"maakt me niet zoveel uit maar dan wil ik WEL weten waarom :wink:
Heel benieuwd naar eventuele antwoorden, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door Handige Harrie »

Pffft. Eventjes snel gerekend verbruikt die koelkast dus 100w*24 uur = 2.4 kWh per dag + een beetje verliezen onderweg 3 kWh (omvormer verbruikt ook stroom als hij niets doet enz). kom je in het gunstigste geval 0.8 kWh tekort en het slechtste geval 2.5 kWh. Dus puur van je zonnepaneel zou je hem niet kunnen trekken.

Je accubank is 460 Ah * 12v = 5.5 kWh onder ideale omstandigheden.
Simpel gezegd zou je 2 dagen dan kunnen doen met slecht weer en 6 dag met goed weer als je geen andere verbruikers hebt.

Puntje is die ideale omstandigheden. Je accus vinden het niet heel leuk vol ontladen te worden. Om het leuk te houden voor die units kan je beter de ontlading halveren. Dus 1 dag als het slecht weer is en 3 dagen met goed weer.

Die startstromen heb je weliswaar maar die worden netjes opgevangen door je accubank. Zolang je omvormer niet moppert zou ik me daar niet zorgen over maken.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door quichot »

Een gegeven paard mag je niet in de bek kijken, maar gekregen is niet gekocht, dus je hebt er geen onkosten aan gemaakt.

En dat is goed nieuws, want ik zou dat ding teruggeven en een (klein) 230v compressiekastje kopen. Zijn niet heel duur, en stukken zuiniger in stroomverbruik. Mijn tafelmodelletje gebruikt maar 70W, en dan nog alleen als hij daadwerkelijk koelt. Dat zal afhankelijk van de binnentemperatuur schommelen tussen de 10 en 20 minuten per uur.

Dus tel je centen en tel je knopen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Harry: duidelijk verhaal en inderdaad "pfff"! want zelfs IK kan begrijpen dat je met ZO veel variabelen geen vaste formule kunt toepassen om een en ander te berekenen, maar tussen spook verhaal "wit" en spookverhaal "zwart" zit voor een leek als ik een heleboel tinten grijs :shock:, waarvan ik het grootste deel dan ook nog eens niet begrijp :shock: en DAT is wat ik graag wil: het begrijpen.
Ik ben al weer wat wijzer geworden gelukkig, waarvoor dank :P
@Guido: een 220 compressor was ook al als alternatief door mijn hoofd gegaan( valt niet mee :wink: ), maar zoals je al aangeeft de spaarpot en vooral de maten(ruimte) en het geluid( er wordt wel eens bij geslapen) hadden de aanschaf een beetje vertraagd :wink: , en toen kwam deze op mijn weg maar helaas zal het niet echt wat worden vrees ik :( .
Ook gezien het feit dat ik, bij wat langere tochten , op mijn koelkast moet kunnen vertrouwen i.v.m. het bewaren van medicatie wil ik wel beslagen ten ijs( :lol: ) komen.
We twijfelen nog even verder, ook jij dank voor je mening/wijze raad.
Ik blijf open staan voor alle adviezen/meningen/commentaren en wat dies meer zei om dit "probleem" op te lossen.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door paure nesci »

Ga ik toch nog een keuze voorleggen.
Wat te denken van een vrachtwagen koellade , n weaco , ik heb zo'n ding op de vrachtwagensloop gekocht "voor weinig" en ik heb er n hoop lol van ! T hele jaar door loopt ie opn zonnepaneeltjes en hh accu , je hoort m nauwelijks , en leuk in te bouwen.....
( En mn biertjes liggen altijd koud ! )
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ Do: Dank voor je inbreng. Die ken ik wel die lades( ben 38 jaar int. chauffeur geweest) dat werkt inderdaad prima. Maar, die absorptie heb ik nu en die lade/ andere ( compressor-) kast niet, vandaar dat ik mentale steun zocht hier over wat het beste is/werkt en ook WAAROM niet/wel want veel van die verhalen ken ik wel, maar dat zijn erg veel " van horen zeggen" verhaaltjes en DAAR koop ik niks voor.
Over het algemeen zijn de raadgevingen en adviezen op dit forum redelijk betrouwbaar en in elk geval goed bedoeld wat mij betreft, dus daarom stel ik mijn vraag hier.
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door FKZ »

Als je toch via de omvormer wil laten lopen is dit mogelijk een alternatief:

https://domo-elektro.be/nl/koelen-vriez ... koelkast-1
https://www.coolblue.nl/product/829650/ ... VgQAvD_BwE

Wel even het termostaatje ombouwen naar voren of op een andere berijkbare plaats want deze zit aan de achterkant ;-)

Om het geluid snachts te beperken zou je koelblokken in de vriezer kunnen doen en die voor het slapen boven in de koelkast kunnen leggen. dan heb je een soort koude accu. Als de volgende dag de zon schijnt of de motor aangaat kan je de koel elementen weer invriezen.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ FKZ : dank voor de link(s).
Ik denk dat het wel zoiets zal worden inderdaad. En dan gaan we kijken of we `s nachts de stroom eraf gooien, als je slaapt blijft de KK dicht tenslotte, of iets met een koudeaccu- constructie zoals je voorstelt.
Qua capaciteit maakt het niet veel uit met die absorptie en die Domo (b.v.) kan gemakkelijk staan waar ik het hele plan geprojecteerd had.
Ik ben er dan wel uit zover, alle meedenkers en raadgevers dank jullie hartelijk voor het bijdragen aan mijn wijsheid die toch weer wat groter is geworden.
Deaadje kan gesloten worden, groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
FKZ
Berichten: 82
Lid geworden op: wo feb 13, 2008 10:46 am

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door FKZ »

Gesloten? we willen natuurlijk wel foto's van het resultaat!
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Stroomgebruik koelkast

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ FKZ: Als de beslissing gevallen is en de installatie voor mekaar, komen er foto`s, beloofd !
Met sluiten bedoelde ik eigenlijk dat me wel duidelijk is welke kant ik op moet denken/werken, en dat nu de penningmeester en de machinist het uit moeten vechten :lol: :lol:
Groet Ad
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Plaats reactie