Op zoek naar elektrische bikhamer.

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door varg »

Trewlany heeft ze...maar alles >€300,-
Was het misschien zo iets? dan ben je voor €80 klaar Afbeelding

groet, Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Marie Christina »

Ja! Skil, dat was het.
Nu herken ik hem.

Nou ja, we zijn er gekomen moet ik maar denken. :)
Met verkrachte eenden... eh vereende krachten kom je best ver.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door varg »

https://link.marktplaats.nl/m1447975815

ideaal ding om oude verflagen te verwijderen, waren ook een tijdje bij Lidl verkrijgbaar. Ook handig voor oude schepen waar je teerresten tegenkomt.
groet, Arnold
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Menno : Om onder de rand van mijn stuurhutdak te kunnen ontroesten (ook slecht bereikbaar) heb ik een power-file gekocht.
Lange punt met een schuurband van twee centimeter, daar heb ik (bijna) alle hoekjes en kantjes mee kunnen doen.
Misschien een idee?? Anders met het eenof ander impregneer-/roestomvormerspulletje insmeren?
Succes met het aanpakken van je " probleemgebied".
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Marie Christina »

Oh, da's ook nog een goeie tip.
Zo'n ding heb ik wel.
En rustconverter is mijn standaard 1e laag primer.
(Owatrol. Fijn spul.)
Dat ik dáár niet aan gedacht heb, zeg?

Zit ik hier een heel topic te starten terwijl ik de oplossing gewoon al heb...
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Handige Harrie »

En anders gewoon ouderwets met een oude gare steekbeitel. Heb daar al meer troep mee weggehaald dan me lief is
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Marie Christina »

Dat heb ik uiteraard al geprobeerd.
Beitels, schroevendraaiers, staalborstel...Het is een dermate rotplekje dat je met al dat handgereedschap niet genoeg kracht kan zetten, helaas.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door paure nesci »

als t zo'n klein "rotplekkie" is , zou je dan met een Dremel er niet bij kunnen , freesje erop ,en geduldig pielen totdat t blank is ? :?
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Marie Christina »

Tried that.
Leek te lukken en een paar jaar later: Joehoe! Daar ben ik weer.
Het gaat niet om de omvang, het gaat om de locatie.
Mijn hand zit al gauw in de weg.

Daarom heb ik lengte nodig.
Afstand tot het plekkie.
Daarom is die powerfile misschien wel een mogelijkheid.
Of dat Skil ding van hierboven.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Klaver vier »

Zoveel tips als het nou nog niet lukt,je kan ook nog een boor nemen van een centimeter of 40 lang en die flink op die plek laten draaien of kloppen
Als het nu nog niet lukt zou ik de boot verkopen
Gr René
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Marie Christina »

Dat laatste hoeft nou net effetjes niet meer. :)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Gerard »

Voor kleine roestplekjes gebruik ik gewoon een oude scherp geslepen steekbeitel. Belangrijk daarna is een goede roestbehandeling zodat die plekjes niet meer terug komen. Ik heb uitstekende ervaringen met Rust Remover van Epifanes en Ranex Rustbuster. Beiden zijn niet goedkoop en het is jammer dat geen van beiden in een spuitversie bestaan.
Toen wij ons schip kochten, liepen er vanonder de bergplaten (2 x ruim 20 meter) overal roeststrepen naar beneden. Die bergplaten waren inmiddels ruim 100 jaar oud dus je begrijpt wel dat die op veel plaatsen niet meer naadloos aansloten op de scheepshuid. Ruim 10 jaar geleden heb ik de onderkant van die bergplaten afgeplakt met tape en de spleten van bovenaf volgegoten met Rust Remover en daarna die spleten van boven dichtgekit en goed in de verf gehouden. Het probleem is nog steeds niet teruggekeerd. Ik houd niet van steeds terugkerende problemen ;-)
Laatst heb ik bij een deel van m'n vlak het oude vlakkevet verwijderd en Rust Remover op het vlak gegoten en ingekwast, daarna Tenco Bottomcoat erover en nieuw vlakkevet. Aan mij zal het niet liggen, dat mń schip de 200 niet haalt :-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door toine »

Mijn ervaringen met de tercoo rotating blaster zijn meer dan goed. Ik heb er oa onderwaterschip, stuurhuis en kombuisdak en relungen mee kaal gehaald. Voor het wat subtiele werk de 1 blads tercoo, voor M2's de drieblads. Voor moeilijk bereikbare plaatsen zijn ze minder geschikt, en daar komt de naaldhamer voor in de plaats. Op deze manier zijn er voor een halve eeuw aan verflagen en roest verwijderd, en word de roest schade zichtbaar. Onze boot heeft om die reden al heel wat nieuw staal gekregen, want die tercoo is medogenloos.
En idd, goed conserveren met een roestomvormer (ik heb liters tantox gebruikt) is heel belangrijk. Daarna een goede primer en epoxy plamuur maakt dat je weer ff van de narigheid af bent.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Gerard »

Gerard schreef: do aug 22, 2019 10:31 pm Rust Remover van Epifanes en Ranex Rustbuster. Beiden zijn niet goedkoop en het is jammer dat geen van beiden in een spuitversie bestaan
Nog even wat productinfo:
Het behandelde oppervlak met Rust Remover en alles waar het opkomt wordt zwart (zoals m'n handen - ja, ik weet het; handschoenen gebruiken maar daar ben ik niet zo van en dus moet dat zwart er afslijten als ik gemorste Rust Remover niet ONMIDDELIJK met water afspoel).
Ranex Rustbuster is wat de kleur (transparant) betreft prettiger, maar dat MOET je weer naspoelen met water.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Op zoek naar elektrische bikhamer.

Bericht door Gerard »

toine schreef: di sep 03, 2019 12:07 am Mijn ervaringen met de tercoo rotating blaster zijn meer dan goed.
Dat vind ik zo fijn aan een/dit forum; de gebruikerservaringen. Want al die 'marketing'-blabla daar schiet je
meestal niets mee op.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Plaats reactie