Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door stevedem »

Zoals wellicht opgevallen, hebben we de vorige boot verkocht.
Eigenlijk tijdens de laatste vakantie echt besloten, en met name vanwege de breedte van 2.95, en het ontbreken van een achteringang van het achterdek naar de stuurhut.
Dit omdat de kleine meid steeds binnen wil zitten, en we haar dan niet in de gaten kunnen houden.
Maar ook omdat er gewoon geen ruimte was om een achteringang te maken, en het feit dat het toilet achterin zit, waar maar 1.70 hoogte was, en ik 1.90 ben begon me dat te frustreren (zeker met 35 graden)

Dus besloten te koop te zetten, en rustig te zoeken naar iets groters, liefst met open kuip of stuurhut.
Liefst met gesloten knip...
En dat is bijna gelukt...

We hebben diverse schepen (en wrakken bekeken) toen mijn oog viel op een Valk kruiser sport 1050 Cabrio.
Dit heb ik van kinds af aan al schitterende schepen gevonden, maar waren vroeger altijd boven budget...
Dit exemplaar is niet zozeer langer als de vorige boot, echter wel 50cm breder, en zowel voor als achterin de AK ruim 1.95 stahoogte.
En de indeling is praktischer, zodat er eigenlijk gewoon een zee aan ruimte bij komt.
ander voordeel is de lage doorvaart die bereikt kan worden door de ramen omlaag te doen, 1.75.. het vaargebied word ineens een stuk groter weer.
Verder voorzien van :
- Mitsubishi S4S diesel uit 2009
- Vetus boegschroef
- Mastervolt combi, remote control, laadstroomverdeler etc
- Electrisch toilet en vuil water tank (hele boot heeft geen 1 huiddoorvoer meer onder water)
- Boiler
- GPS snelheid en navman diepte/log etc
- Cabriokap uit 2017
- Winterkap
- Er zit een hele dikke map bij met alle documentatie, incl schema's van de electra die er overigens heel netjes in zit.
- verder natuurlijk de standaard valk dingetjes, zoals getint glas, mooie lijnen, rvs etc.

Gisteren de proefvaart gemaakt en deal gesloten, a.s. zaterdag overvaren naar Vianen.
Uit voorzorg verse filtertjes gehaald deze zijn net vervangen, maar waren wel enigszins vervuild.
En op de maas bij r'dam wil ik geen risico lopen ;-)

En echte projectboot is het niet.... beetje schilderen en wat zaken naar wens maken...er moet uiteraard ook wat te hobbyen zijn ;-)

- schip heeft een schilderbeurt nodig, met name de dekken, daar heeft iemand met grijs over het beige geschilderd, zonder het te schuren of ontvetten
Ze gaat weer Pearl White worden met bordeaux rode biezen en creme antislip op de dekken.
- april/mei 2020 gaat ze 14 dagen de loods in vooor knippen/scheren en schilderen
- de extra bank in de voorkajuit kan je uittrekken tot 2 persoons bed. deze ga ik aanpassen zodat het een 1 persoons blijft, en er komt waarschijnlijk een wandje zodat een extra hut ontstaat voor de kleine meid (eerste jaar doen we een gordijn om te zien of het bevalt)
- buizen cabrio kap iets aanpassen, staan me nu net iets teveel in de weg
- lattenbodems plaatsen onder de bedden in de AK
- wellicht de droge uitlaat nat maken, of andere demper plaatsen (vind het te luidruchtig bij vol uit varen)
- Koelkastje vervangen voor tafelmodel 220v exemplaar
- zonnepaneel plaatsen

Plaatjes bij het praatje.

De boot,
Afbeelding
Afbeelding

Voorkajuit, hier kan je met 6 man aan tafel zitten (of 6.5 als je een kind voorin zet :D )
Afbeelding

Deze bank rechts (2.20 lang) kan uitgeschoven worden, maar ik laat het zo, en dan later wellicht een hut ervan maken.
Afbeelding

En.... een fatsoenlijke pot in een fatsoenlijke ruimte waar je nog enigzins je kont kan keren (vorige boot moest ik er achteruit inlopen anders kwam je klem te zitten)
Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door paure nesci »

mooie boot !
en als de nieuwe kleuren erop zitten NOG mooier ! :mrgreen:
veel plezier ermee !
gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door varg »

mooi schip...goede vaart gewenst zaterdag. Zitten er ruitenwissers op?
groet, Arnold
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door stevedem »

kleur veranderd niet echt, enkel het grijs van de dekken veranderd naar crème/zand.
Maar het zal een stuk beter smoelen denk ik.

ja er zitten ruitenwissers op, maar als het goed is , blijft het vrijwel droog zaterdag.
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door KarelE »

Mooi schip, goede reis zaterdag. Lekker genieten en beginnen met je nieuwe schip te leren kennen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen, @ Stevedem : Mooi schip, met de lijnen van een Valk kun je geen buil vallen dat zit wel goed :D ! Veel plezier met jullie nieuwe aanwinst en ook dat hobbyen komt van zelf, want helemaal naar je zin........? het is mij in ieder geval in 45+ jaar watersport nog niet gelukt :lol: :lol:
Groet Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door Marie Christina »

Mooie boot, hoor
Maar er borrelt wel een vraagje op:
Waarom overweeg je de droge uitlaat nat te maken?
Ik zie daar geen voordelen in.

Droge uitlaat:
- Veel troep en planten in het water? Lekker doorvaren.
- Ondiep stukje op het Wad? Lekker doorvaren.
-Sowieso zout water? Lekker doorvaren.
-Angst voor vollopen boot bij gebarsten leiding/huiddoorvoer/afsluiter: Die is er niet.
-Motor winterklaar maken? Stopknop omhoog trekken, sleuteltje naar links draaien en eruit trekken. Klaar.

Natte uitlaat:
Al het bovenstaande, maar dan andersom.

Dus vraag ik me af wat het voordeel zou zijn van deze ombouw.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door varg »

Hier weer een fan van de droge uitlaat.
Plaats eens een tweede demper als je daar plek voor hebt, dat zal een stuk in geluid schelen! Ik praat uit ervaring! (yanmar 50pk met twee droge discom dempers) Wel alles goed inpakken met (liefst op maat gemaakte) isolatiematrassen. Ik sluit nog een aantal leuke pagina's bij uit 20M. https://bds.home.xs4all.nl/info_artikel ... 26,_27.pdf
groet, Arnold
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door wrotter »

natte uitlaat betekend voor mij ellende . ik heb in mijn vaarbare leven op rijn en binnenvaart bij de meeste schepen de koelwater filters altijd vervloekt ,had je op een schip er dubbele instaan dan had je nog een beetje geluk ,maar meestal kwam de verstopping op de meest ongelukkige momenten ,met dikke kans op een warmloper ,miden in het haven gebied kan je ook zo maar niet ankeren ,en op de rivier ook niet maar op groot water heb je iets minder last dan op die sloten waar de gemiddeld recreant vaart ,,met mijn luxe motor het zelfde probleem op de sloten hier in holland eeuwig die groene drek er in (kroos) en amdere troep bij ondiepten en dus ook in frankrijk ,
nee ik ben blij dat ik nu kiel koeling heb die paar meter buis merk je niets van ,eventueel beun koelers werken ook goed maar daar moet je op een jachtje wel de ruimte voor hebben .
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door sailor wim »

Wrotter,
Kan je de vloeistof inhoud van de koelpijpen, en hoe ververs je de koelvloeistof danwel antivries met water?
En wat is je verversing interval ?
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door Klaver vier »

Stevendam ik heb op onze boot ook een natte uitlaat nog nooit 1 probleem mee gehad maar ik vind het geluid van een droge uitlaat veel mooier als dat vervelende gegorchel.
In onze vorige boot stond een 8 cylinder met droge uitlaat,echt een pracht geluid.
Wij kregen vaak lovend kommentaar over het mooie geluid.
Natte uitlaat is veel risico voller,bij mijn schoonouders ging de injectiepijp lek tijdens het varen,en de boot werd volgepompt.
Gelukig waren ze er op tijd bij anders waren ze gezonken,het water stond al boven de vloer in de kajuit.
Maar als een natte uitlaat goed gemonteerd en onderhouden is is het een prima systeem,bij ons op de valk is het heel netjes gemaakt,en werkt het ook perfect
Gr René
Ps ik heb wel een temperatuur meter in de uitlaat gebouwd zodat ik kan zien wat er onder in de boot gebeurd.
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door Marie Christina »

'Tuurlijk werkt een natte uitlaat goed.
Er varen duizenden schepen rond met zo'n systeem.
Zowel professioneel als recreatief.
Maar het voldoet.
Het doet wat het doen moet.
En dat doet het goed.

Maar dat is het dan ook.
Want het is onderhoudsgevoelig.
Storingsgevoelig. (OK, Ok, kan het zijn.)

En overstappen van een probleemloos systeem naar een gevoeliger systeem is mijns inziens geen vooruitgang.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door wrotter »

de verversing tijd weet ik zo niet zit er nu 3 jaar in word wel ieder jaar gecontroleerd (koelvloeistof ) zo wie zo bevriest het onder de waterlijn niet ,maar ik zal het eens navragen bij mijn motor inbouwer ,,bij mijn vorige schip daf 615 wisselden we de koelvloeistof eens in de 5 jaar maar dat kwam meer omdat we andere zaken wouden bekijken en schoonmaken zoals de warmte wisselaar (interkoeler schoonmaken ) .
wat wij ook enige malen op verschillend schepen gehad hadden en ik zelf dus ook dat op een of andere wijze de pakking van het filterhuis er uit klapte en ja dan had je een zinkend schip ging niet hard maar toch bie eigen schip midden in de nacht hoorden we wat water lopen ,en ja stond al bijna op de platen ,dus razend snel de dekwas/lens pomp er op en vol pompen ,,met een ander schip liep het wat sneuer af voor anker op het Hollands diep bijna vol afgeladen met stookolie is de pakking er uit gevlogen met gevolg dat de motordrijver de deur naar de motor opende en gelijk in een zwembad terecht kwam en we dus door een ander schip van de rederij leeg gepompt moesten worden aangezien de motor maar erger de verwarmingsketel voor de lading dus konden we niet meer varen ,niet leuk heeft de rederij erg veel muntjes gekost .
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door sailor wim »

Hoi Wrotter,
Ik begin hierover omdat de anti vries eigenschappen in lengte der dagen bijna gelijk blijft, maar de dopes opgebruikt worden.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
stevedem
Berichten: 801
Lid geworden op: zo jan 26, 2014 4:07 pm

Re: Een nieuw project : Mi Amore - Valk sport cabrio

Bericht door stevedem »

Heren, de discussie over het wel/niet hebben van een natte/droge uitlaat hoeven we hier niet te voeren.
Ik weet de voor en nadelen...
Wellicht plaats ik 2 nieuwe dempers, maar voor dat geld heb ik ook een nat systeem met temp alarm e.d.
Maar dat is voor latere zorg.

Als eerste ga ik een aanpassing maken aan de buizen van de cabrio kap.
Die zitten op zo'n debiele plek dat de instap niet handig is... tevens blijft de kap iets omhoog staan als je hem achterover klapt.
Dat moet anders.
Maar hoe ?

Zelf dacht ik aan de achterste bijna rechtop te zetten op het schuine stuk rechts, met een kleine steunpaal onderin naar het vlakke stuk, en wellicht idem voor de middelste.(op foto de linkse)
De voorste zit tussen de ramen, en hoeft niet te wijzigen.

Bij openklappen rits je de middelste beugel los, klapt de hele kap naar achter zodat deze op de AK valt, en kan de middelste beugel naar voren toe vallen.

Of heeft iemand uit ervaring een beter idee ?

(PS, die vlekken in het hout zijn al foetsie....)
Afbeelding
===================
Groet, Steve
Lowland Neth Ship 61ft
===================
Plaats reactie