Historische droogte Frankrijk

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Historische droogte Frankrijk

Bericht door frank »

Nou had ik eerder al eens vermeld dat wat er ook gebeurde in Frankrijk, droogte of vorst, één kanaal naar het zuiden bleef altijd open voor de spitsenvaart. Maar dan zitten we nu na een eerder erg droog jaar met een nieuw fenomeen, Canal Dizier oftewel Canal de Champagne zoals dat tegenwoordig heet is gesloten. Nog nooit gebeurd sinds de opening in 1907. Uniek.
Dat bewijst wel dat er iets erg aan het veranderen is met ons klimaat. Alles staat droog, spaarbekkens etc dus het slot er op voorlopig.
Het heeft te weinig geregend afgelopen maanden om de meren die het kanaal voeden weer op peil te krijgen.
Hieronder een stuk uit de pers met nog een paar links naar stukken video. De moeite waard om eens te bekijken.

===========================
Sécheresse : fermeture historique du canal entre Champagne et Bourgogne

JT 20H - Pour la première fois depuis sa création en 1907, le canal reliant la Champagne à la Bourgogne est fermée, à cause de la sécheresse.
 L'Hexagone vit une période de sécheresse exceptionnelle. Le canal qui relie la Champagne à la Bourgogne sur 150 km est officiellement fermé. Depuis des mois, il n'y a pas eu une goutte de pluie ou presque dans la région. Il n'y a plus assez d'eau pour assurer le passage des péniches. Plaisanciers et transporteurs de marchandises restent à quai jusqu'à nouvel ordre.

=============================================

Hier zeggen ze dat er nog geen flinke plens water in de regio is gevallen en dat doorvaart voor de peniches (spitsen) niet gegarandeerd kan worden. Dit kan wel eens erg lang gaan duren want de herfst belooft ook niet veel nattigheid. In ierder geval nooit genoeg om het verlies van twee zomers goed te maken.

Onderstaand filmpje laat wat zien van de situatie en de bootjes die vast liggen langs de oevers. Je zal maar onderweg zijn geweest en weer naar je werk moeten dan heb je wel een situatie.

https://www.tf1.fr/tf1/jt-13h/videos/le ... 57387.html


Dan wordt er verder nog geklaagd over de enorme massa aan waterplanten die het varen ook nog eens bemoeilijken en er wordt al heel wat van die groene soep opgehaald met schepboten.

https://france3-regions.francetvinfo.fr ... 06372.html
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Gerard »

Tsja, ik kan niet door Frankrijk met m'n 5,14 breed en ben ook niet zo Frans 'minded', dus als ik naar de Middellandse Zee zou willen, zit door Frankrijk er toch al niet in. Niettemin, staat het buiten kijf, dat er qua klimaat wat aan het veranderen is. Dat heeft voordelen voor de een en nadelen voor de ander. Al die kindertjesmakers zijn de eigenlijke oorzaak, maar dat is nog steeds taboe, helaas. Los daarvan is aanpassen de beste remedie, denk ik. Als mijn schip ongewenst dreigt droog te vallen, verkas ik wel. Dat is het voordeel van een schip. Er is altijd wel ergens water ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Gerard »

Kreeg net te horen, dat zondag 6 oktober een aantal historische schepen vanuit R'dam vertrekken (overwinteren in Frankrijk) de festiviteiten in Escale a Séte (Fr.) met Pasen 2020. Ik had best mee gewild maar waar zou ik een maatin vandaan hebben kunnen halen die zolang mee kan/wil als ik al had gekund vanwege m'n te grote breedte (5,14).
Maar gezien het aanvangsbericht van deze draad, valt het kennelijk nog te bezien of ze er kunnen komen. Er gaan 2 sleepboten mee met respectievelijk 1,50 en 1,95 diepgang. Sète blijkt aan de Middellandse Zee te liggen en is dus ook over zee bereikbaar, maar dat is ook zo wat, toch?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Evert »

Ik las vanmiddag dat ook de laatste verbinding met Zuid Frankrijk nu dicht is. Ze hebben het erover dat dit in ieder geval tot maart is. Ik hoop heel hard op een koude winter met veel neerslag. Er is in de diverse bassins echt wel een heel groot tekort.

Met je 5,14 kan je in ieder geval tot Parijs komen en ook nog verder de Seine op. De spitsenkanalen gaat niet lukken. Is de romp van je schip die maat of is het buiten over de zwaarden?
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door frank »

Gisteren nog contact gehad met Thijs van de spits Picaro. Ik wist dat die ergens in het zuiden zat en was benieuwd hoe hij dacht thuis te komen. Bleek dat hij zich met veel moeite via de Doubs naar Mullhouse geworsteld had en inmiddels op de Rijn zat.
Hij had het ook over de woekerende waterplanten. Die zitten in de bodem vastgegroeid en als je er overheen vaart dan sluit dat de waterstroom onder het vlak naar achteren af waardoor de schroef moeizaam water krijgt. Geladen was het onmogelijk geweest volgens hem. Verder kreeg ik een foto waarop je kunt zien dat hij eigenlijk door een piepklein door bomen dichtgegroeid beekje vaart, veel is er van die oude vaarweg niet over gebleven.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Gerard »

Evert schreef: wo sep 25, 2019 12:59 am Met je 5,14 kan je in ieder geval tot Parijs komen en ook nog verder de Seine op. De spitsenkanalen gaat niet lukken.
Ach, op zich vind ik het geen ramp. Er is zoveel meer vaarwater buiten Frankrijk, maar wanneer ik ooit misschien naar de Middellandse Zee zou willen/kunnen, zal ik waarschijnlijk niet helemaal door Frankrijk kunnen. Het gaat niet alleen om de breedte maar om een combinatie van factoren. Een tunnelhoogte is het hoogste punt maar het gaat om bogen die naar buiten toe veel lager worden. En waarom zou ik het risico gaan lopen om ergens vast te zitten omdat door slecht onderhoud in combinatie met laag water ik misschien niet verder kan?
Is de romp van je schip die maat of is het buiten over de zwaarden?
Over de zwaarden, maar zelfs als ik die op de luikenkap leg, blijf ik met de aanvaringsklampen zitten. Ook die kan ik er uiteraard afslopen, maar dan nog, waarom zou ik het risico nemen als zou kunnen blijken dat bij voorbeeld de bovenrand van m'n roef te breed is voor het lagere deel van een tunnel of er ergens een walkant ingestort is?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Evert »

Ach zo erg is het nu ook weer niet in Frankrijk. Mijn spits is op 3,10 meter hoogte nog geschat 4,75m breed. Er staat een doos bovenop voor de salon van de gasten. Als jouw mentor de vroeger charter mentor is zou ik mij geen zorgen maken. Die zwaarden en klampen zijn er natuurlijk zo af als je zou willen. Maar je moet er wel zelf zin in hebben.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Content
Berichten: 1
Lid geworden op: wo okt 02, 2019 1:36 pm

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Content »

Gerard schreef: di sep 24, 2019 9:45 pm Kreeg net te horen, dat zondag 6 oktober een aantal historische schepen vanuit R'dam vertrekken (overwinteren in Frankrijk) de festiviteiten in Escale a Séte (Fr.) met Pasen 2020. Ik had best mee gewild maar waar zou ik een maatin vandaan hebben kunnen halen die zolang mee kan/wil als ik al had gekund vanwege m'n te grote breedte (5,14).
Maar gezien het aanvangsbericht van deze draad, valt het kennelijk nog te bezien of ze er kunnen komen. Er gaan 2 sleepboten mee met respectievelijk 1,50 en 1,95 diepgang. Sète blijkt aan de Middellandse Zee te liggen en is dus ook over zee bereikbaar, maar dat is ook zo wat, toch?
Hallo Gerard, Wij zijn in augustus/september jl teruggevaren vanaf de Middellandse Zee na daar 2 jaar verbleven te hebben Waren net op tijd toen achter ons het het Canal de Champagne et Bourgogne dicht ging ( augustus). en ook verderop waren meerdere kanalen niet bevaarbaar. Alle pleziervaart werd zodoende toen gedwongen via slechts 1 route terug naar het noorden te varen.
Hoewel wij slechts 3.35 m breed en 3.50 hoog zijn had ik nergens het idee dat een breedte 5.50 meter een probleem vormt.
Begroeiing is wel een probleem en ook wij hebben een gestrande schipper met een gebroken flexibele koppeling op sleeptouw gehad.
Omvaren over zee naar Sete is een heel ander verhaal en dan praten we toch zeker over zo’n 5000 km varen.
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Gerard »

Evert schreef: ma sep 30, 2019 7:37 pm Ach zo erg is het nu ook weer niet in Frankrijk. Mijn spits is op 3,10 meter hoogte nog geschat 4,75m breed. Er staat een doos bovenop voor de salon van de gasten.
Ach, weet je, ik zou het niet fijn vinden om ergens klem te komen zitten (dit gebeurde bijne een keer op de hoek van de Pekel Aa en het Stadskanaal) en wat dat betreft ben ik liever wat te voorzichtig. Overigens, hoef ik niet zo nodig door Frankrijk, hoor.
Als jouw mentor de vroegere charter mentor is
Ja, dat is ie. Ik ben in de 13 jaar dat ik nu met dit schip vaar, nog maar 1 keer een ander schip tegen gekomen met die naam (een zandschip in Wageningen).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door Gerard »

Content schreef: do okt 03, 2019 8:16 pm Hoewel wij slechts 3.35 m breed en 3.50 hoog zijn had ik nergens het idee dat een breedte 5.50 meter een probleem vormt.
Tsja, ik heb ook maar van horen zeggen, dat iets meer dan 5 meter de maximale breedt is en dat hier en daar extra obstakels (instrortingen van kademuren e.d.) zijn vanwege slecht of geen onderhoud.
Begroeiing is wel een probleem en ook wij hebben een gestrande schipper met een gebroken flexibele koppeling op sleeptouw gehad.
't Zal je maar overkomen.
Omvaren over zee naar Sete is een heel ander verhaal en dan praten we toch zeker over zo’n 5000 km varen.
Yep, maar wanneer je de tijd hebt en niet door Frankrijk kunt en toch naar de Middellandse Zee wilt ... ;-)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Historische droogte Frankrijk

Bericht door frank »

Begroeiing is wel een probleem en ook wij hebben een gestrande schipper met een gebroken flexibele koppeling op sleeptouw gehad.
Een aantal jaren geleden had ik er twee op één reis. Eentje bovenin de Vogezen met een demperplaat waar allemaal gebroken veren in lagen en eentje bij Epinal met het asgat van de demperplaat zo rond als een euromunt. De ribbels van de aandrijfas hadden geen grip meer en de mooie nieuwe koppeling werd niet aangedreven.
Maar ja, als ze een sleepboot zien aankomen beginnen ze al te roepen want vast bergen gereedschap daar aan boord :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Plaats reactie