Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door cmo »

Op ons 23m lang scouting schip zit het stuurwiel middels tandwielen, assen en een kwadrant verbonden met het roer.
Dit stuurt best wel zwaar. We overwegen nu om het e.e.a. te gaan vervangen voor een Hydraulisch stuurwerk. Zo simpel en goedkoop mogelijk.
Wat voor type cylinder en pomp zouden we nodig hebben? Hoe kunnen we dit berekenen??
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door varg »

Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Evert »

Hydraulisch stuurt idd vaak fijn. Maar een mechanisch stuursere hoeft ook niet zwaar te gaan. Op mijn zeilschip is de besturing mechanisch, maar stuur je met 1 vinger. Als alles maar recht zit en goed in het vet.
Misschien helpt het al als je alles goed schoonmaakt en nieuw in het vet zet. Voor een stevige hydraulische installatie ben je aardig aan de beurt.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Gerard »

Evert schreef: do okt 03, 2019 6:21 pm Hydraulisch stuurt idd vaak fijn. Maar een mechanisch stuursere hoeft ook niet zwaar te gaan. Op mijn zeilschip is de besturing mechanisch, maar stuur je met 1 vinger.
Ik stuur ook mechanisch op de zelfde manier op m'n klippertje van zo'n 22 meter, maar echt niet zwaar. De oorzaak (laten) achterhalen lijkt me een goed advies.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door cmo »

bedankt voor de tips!! schoonmaken en opnieuw in de vet zetten is natuurlijk een goed idee. Kijken we daarna hoe het dan gaat. wat voor vet is het beste hiervoor?? kunnen we hie rook schroefasvet voor gebruiken?? daar hebben we meer dan genoeg van!
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Evert »

Schroefasvet zou ik niet doen. Dat is bedoeld voor eenmalig gebruik in een schroefaskoker. Met een patroon lithiumvet voor de vetspuit kom je al een heel eind.

Ik heb ooit eens een collega gehad die nooit wilde ankeren omdat de ankertjes zo zwaar ging. Ook haar heb ik aangeraden de boel eens goed in het vet te zetten. Dat was het niet vertelde ze. Tot haar schipper zei dat de lier nu maar eens goed in het vet moest. Vanaf toen ging het anker als een zonnetje omhoog.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Gerard »

Wij namen ons schip over van mensen met een hond. Door hondenhaar in combinatie met vet zat de boel bijna muurvast. Schoonmaken en opnieuw invetten deed de lieren weer als nieuw draaien.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door frank »

cmo schreef: wo okt 02, 2019 5:32 pm Op ons 23m lang scouting schip zit het stuurwiel middels tandwielen, assen en een kwadrant verbonden met het roer.
Dit stuurt best wel zwaar.
Goed, eerste opmerking als dat mag.
De beschreven situatie met tandwielen, assen, kwadrant etc komt mij bekend voor. Toevallig ben ik net bezig om alles na te lopen en te stellen, er zit na al die jaren wat veel speling op het roer.
Mijn situatie is oer degelijk en lijkt onverwoestbaar, dit in tegenstelling tot de hydraulische systemen die ik gezien heb. Het is niet zo simpel als je denkt en onderhoudsgevoelig.
Ik heb vanaf stuurwiel twee haakse tandwiel overbrengingen naar stuuras naar achteren, dan twee maal zijdelings verzet met industrieketting om om de roef heen te komen, dan kettingwiel en stukje as naar kwadrant. Toen ik de boot kocht had ik 8 omwentelingen van boord naar boord en hij stuurde zwaar. Toen heb ik het oude kettingwiel vervangen door een dubbel zo groot wat dus twee maal zoveel omwentelingen gaf.
Resultaat was perfect, licht en wat meer precieser sturen maar wel meer draaien maar dat is goed voor spierballen.
Dat vind ik dus al het eerste voordeel van een goede mechanische besturing.

Dan komt daar zoals gezegd voor hydrauliek bij dat je met meer onderhoud zit en vooral en dat vind ik het voornaamste, afhankelijk ven de uitvoering zeer beperkte roeruitslag. Die simpele oplossingen met een of twee ram cylinders komen niet verder dan 40 graden, complexere systemen met een getande cylinder en of kettingen kunnen wel 90 graden pakken.

Dan is er nog een derde overweging. Klinkt gek maar met hydrauliek verlies je het 'gevoel' van het sturen, de bewegingen, zuiging etc van je schip. Wanneer wij in een Frans kanaaltje varen, dan voel je aan de kracht van je roer hoe de zuiging langs de oever is, of je te dichtbij zit, of je kalmer aan moet doen, kortom je voelt 'basic' het echte sturen en dat mis ik bij een brute hydro roer wat je dan met je pookje of zo bedient.

Zal wel ouderwets zijn, maar varen doe je vooral op je gevoel denk ik.
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
WADnWIND

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door WADnWIND »

Als je eerst zorg draagt voor een goede mechanische oplossing door b.v. kunststof lager ringen voor de vingerlingen of een kunststof taats ring onder bij de hak. Dat kan al veel wrijving schelen.
Een broodwagen of kwadrant of kabels moet je ook onderhouden met goed lopende schijven voor de kabels etc.
Als de beide moerhelften van de broodwagen te veel speling hebben op de schroeflijn as, wordt dat wel een duur grapje. Dan kan je op het juk op de roerkoning wel cilinders zetten, passen mooi onder de broodwagen.
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door cmo »

https://photos.app.goo.gl/QTeMFMsDHGYDWNza9

https://photos.app.goo.gl/VwknEh3Ju8GyAYeg8

zoals op de foto te zien is is het roer best groot voor het schip.
ik heb alles weer opnieuw gesmeerd en het is wel iets beter geworden. maar echt tevreden ben ik nog niet.
Een mogelijke verbetering zou misschien een groter stuurwiel kunnen zijn. die ruimte is er wel.

Veel speling zit er niet op. De lagering van het roer verkeerd zeker niet meer in nieuwstaat, maar op de werf 2 jaar gelden vonden ze dat het nog wel prima was.
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Navigo »

HH,


Lengte, hoogte en balansdeel staan niet in verhouding tot elkaar. Je hydraulische cilinder moet met dit roer ook buitensporig zwaar uitgevoerd worden.

Als de verhouding klopt zul je zien dat het handmatig sturen ook goed kan.

Dus toch eerst aanpassen, voordat je aan hydrauliek denkt.

-de hak iets verlagen.
-een onder en bodemplaat.
-naca roerprofiel, goed balansdeel.
-een kogel onder de roeras als taats, om de frictie te verminderen.

Het is een investering maar het gaat ook veel gemak en vooral plezier geven.

Navigo
cmo
Berichten: 33
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 3:48 pm

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door cmo »

Bedankt voor alle tips en info.

Vermoedelijk is het roer in het verleden iets verlengd
Het manoevreerd wel goed en ook achter uit varen gaat makkelijk. Het stuurt allen zwaar
Voorlopig laten we het denk ik maar even zo

Het duurt toch nog wel een jaar of 2 voordat we weer op de werf gaan
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door Baschinist »

Als het roer verder goed stuurt kun je het ook zo laten. Ook voor dit roer kun je het moment en de bijbehorende cilinders wel berekenen. Standaard cilinders kosten de kop niet en valt ook nog wel te ritselen bij een landbouwmechanisatie of heftruck bedrijf o.i.d.
En voor inbouw hoef je ook niet droog.
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door varg »

Een leuke motordekschuit! Het originele stuurwerk was uitgevoerd met een fors liggend stuurwiel en daar moest je soms best hard aan trekken. Het roer is ook nog een ietsiepietsie vergroot en als je het dan met een kleiner stuurwiel moet bedienen begrijp ik dat dat wat energie kost.
Afbeelding
groet, Arnold
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Stuurwerk vervangen voor hydraulische stuurwerk

Bericht door wrotter »

tja heb er menigmaal mee gevaren door de Amsterdamse grachten ,een nadeel wat sommige hadden was dat als je stuurboord uit moest je naar bakboord moest draaien ,en nog erger dat de koppelings handel naar achteren moes staan om vooruit te kunnen en anders om ,erg vervelend als je op een tankertje voer waar alles normaal was ,maar af en toe met de dekschuit naar de Amstel brouwerij moest van uit de petroleum haven .de ene had kwadrant ketting besturing de andere heugel tandwerk met assen .
Plaats reactie