WB30
Moderators: sailor wim, frank
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
De burgervader heeft vanochtend op omroep gelderland in iedergeval leuk opgepakt.
Qua route kan het kloppen dat deze wat vreemd loopt. Wegens sluiting van Sluis Amerongen hebben we een omweg via de Waal moeten maken.
De zaterdag was dan ook een doorstampdag met 11 vaaruren.
En ja de vaste ligplek is Dieren. Het "probleem" qua aanleggen zit hem meer er in dat we niet aan de buitenkant van de palen mogen liggen aangezien het een vluchthaven is voor beroepsvaart.
en qua vaarwater, breek me de bek niet open. Gelukkig ligt de rhederlaag om de hoek
Qua route kan het kloppen dat deze wat vreemd loopt. Wegens sluiting van Sluis Amerongen hebben we een omweg via de Waal moeten maken.
De zaterdag was dan ook een doorstampdag met 11 vaaruren.
En ja de vaste ligplek is Dieren. Het "probleem" qua aanleggen zit hem meer er in dat we niet aan de buitenkant van de palen mogen liggen aangezien het een vluchthaven is voor beroepsvaart.
en qua vaarwater, breek me de bek niet open. Gelukkig ligt de rhederlaag om de hoek
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Marie Christina
- Berichten: 4837
- Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
- Locatie: Noord Drenthe
Re: WB30
Erg jammer, inderdaad , dat de media nou juist daar de nadruk op leggen en niet op het bijzondere verhaal van het schip.Handige Harrie schreef:Sja, Ik vind dat vooral lullig voor onze burgervader. Kom je op je vrije dag naar de scouting om je betrokkenheid te laten zien, en dan haal je de media alleen omdat de fles naast gaat.Marie Christina schreef:En niet één keer er iets tegenaan gooien, maar zéven keer!
Ik ben er zelf nog niet helemaal zeker van wat het was. tijdens het oefenen klopte de uitlijning wel.
Of dat de boot wat verplaatst is ofzo.
Wel te hopen dat het bijgeloof niet opgaat:
-Gedoopt door een man....
-Fles niet in 1 keer gebroken....
Oeioeioei. Als dat maar goed gaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Het feit dat de sluis gesloten was al een goed beginMarie Christina schreef:Erg jammer, inderdaad , dat de media nou juist daar de nadruk op leggen en niet op het bijzondere verhaal van het schip.Handige Harrie schreef:Sja, Ik vind dat vooral lullig voor onze burgervader. Kom je op je vrije dag naar de scouting om je betrokkenheid te laten zien, en dan haal je de media alleen omdat de fles naast gaat.Marie Christina schreef:En niet één keer er iets tegenaan gooien, maar zéven keer!
Ik ben er zelf nog niet helemaal zeker van wat het was. tijdens het oefenen klopte de uitlijning wel.
Of dat de boot wat verplaatst is ofzo.
Wel te hopen dat het bijgeloof niet opgaat:
-Gedoopt door een man....
-Fles niet in 1 keer gebroken....
Oeioeioei. Als dat maar goed gaat.
Maar dan werken we gewoon een tandje harder
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Afgelopen zaterdag maar eens begonnen met de kraan van de boot te verwijderen. Deze stond toch wel hinderlijk in het zicht en verloor ook wel een paar drupjes olie langs 1 cylinder.
Het voorste stuk was al eerder verwijderd om te kijken of het te doen was
Geheel zat met 2 blokjes vast om de as rechtsonder. Dus vastmaken aan de kraan en hijsen maar
Best een lomp geval zo
Het voorste stuk was al eerder verwijderd om te kijken of het te doen was
Geheel zat met 2 blokjes vast om de as rechtsonder. Dus vastmaken aan de kraan en hijsen maar
Best een lomp geval zo
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Niet de WB30 maar wel zn directe buurman.
Vandaag hebben we eindelijk maar eens onze "nieuwe" steiger in het water gegooid. Dit waren van origine 5de hands drijvers van een lokale wsv waar ze op het punt van oudijzerboer zaten. Maar 100 uur met een bikhamer, een pot tarvanish, 5 dozen electroden, en heel wat stukjes staal zijn ze verder wel netjes geworden. Hier zijn we ongeveer een jaar mee bezig geweest.
Droge test
Klaar gelegd bij de kraan
Hijsen
Wordt met twee balken er aan naast de boot gehangen
Dan zakt de andere helft er naast
Hoop gerommel en gedoe om ze aan elkaar te maken
In het verlengde van de andere drukken (geen commentaar over de rook van de Brutus. Is een Engelse motor)
Met 6 man proberen een 35 mm pin in 4 36mm gaten te proppen
Terwijl alle bouten op het standje mokesvast gedraaid worden en de eerste roosters gelegd worden worden ook de reserve drijvers die we nog op een ander stel drijvers hadden ronddrijven omhoog gehesen
Lijkt al aardig wat
Beetje wrotten om ze op hun plek te krijgen
In uiteindelijke positie. een oude set drijvers er naast gelegd om makkelijker van de loopbrug naar de nieuwe steiger te komen. Dit is een tijdelijke oplossing omdat de loopbrug nog verlengd moet worden.
Omdat er de hele tijd onenigheid was hoe diep ze zouden komen te liggen en we gezien de doorvoeren van de WB30 niet het talent hebben een goede waterlijn te schatten hebben we dit maal er maar een wedje van gemaakt. Opa Kees gokte het beste met ongeveer 25 cm diepgang. Hiervoor won hij een kratje Heineken. Maar gezien we hier voornamelijk Grolsch drinken werd dat minder gewaardeerd
Met dit project in de afrondende fase (moet naast de loopbrug nog een stootstrip en een elektrieke paaltje op) zijn we eindelijk zo ver om eens verder te gaan met de WB30. De plannen zijn dan ook bijna rond maar de eerste klus staat al vast in de vorm van een HIAB basis die nog moet verdwijnen. Dit schijnt een hoofdpijnprobleem te zijn in meerdere betekenissen van het woord
Vandaag hebben we eindelijk maar eens onze "nieuwe" steiger in het water gegooid. Dit waren van origine 5de hands drijvers van een lokale wsv waar ze op het punt van oudijzerboer zaten. Maar 100 uur met een bikhamer, een pot tarvanish, 5 dozen electroden, en heel wat stukjes staal zijn ze verder wel netjes geworden. Hier zijn we ongeveer een jaar mee bezig geweest.
Droge test
Klaar gelegd bij de kraan
Hijsen
Wordt met twee balken er aan naast de boot gehangen
Dan zakt de andere helft er naast
Hoop gerommel en gedoe om ze aan elkaar te maken
In het verlengde van de andere drukken (geen commentaar over de rook van de Brutus. Is een Engelse motor)
Met 6 man proberen een 35 mm pin in 4 36mm gaten te proppen
Terwijl alle bouten op het standje mokesvast gedraaid worden en de eerste roosters gelegd worden worden ook de reserve drijvers die we nog op een ander stel drijvers hadden ronddrijven omhoog gehesen
Lijkt al aardig wat
Beetje wrotten om ze op hun plek te krijgen
In uiteindelijke positie. een oude set drijvers er naast gelegd om makkelijker van de loopbrug naar de nieuwe steiger te komen. Dit is een tijdelijke oplossing omdat de loopbrug nog verlengd moet worden.
Omdat er de hele tijd onenigheid was hoe diep ze zouden komen te liggen en we gezien de doorvoeren van de WB30 niet het talent hebben een goede waterlijn te schatten hebben we dit maal er maar een wedje van gemaakt. Opa Kees gokte het beste met ongeveer 25 cm diepgang. Hiervoor won hij een kratje Heineken. Maar gezien we hier voornamelijk Grolsch drinken werd dat minder gewaardeerd
Met dit project in de afrondende fase (moet naast de loopbrug nog een stootstrip en een elektrieke paaltje op) zijn we eindelijk zo ver om eens verder te gaan met de WB30. De plannen zijn dan ook bijna rond maar de eerste klus staat al vast in de vorm van een HIAB basis die nog moet verdwijnen. Dit schijnt een hoofdpijnprobleem te zijn in meerdere betekenissen van het woord
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Ja we hadden jou ook gespot. zoveel bootjes die Pino heten varen er ook niet rond
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
-
- Berichten: 1036
- Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
- Locatie: Krimpen aan de Lek
- Contacteer:
Re: WB30
Lekker bezig geweest!
Maar op die foto van afgelopen zomer is de kraan er toch ook al af?
Maar op die foto van afgelopen zomer is de kraan er toch ook al af?
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Ja het bovendeel. Maar de basis hebben we nooit kunnen verwijderen wegens de lage waterstand vorig jaar. Hierdoor heeft de boot van Nawaka tot januari dit jaar in de industriehaven bij Scouting Zutphen moeten liggen. En dat klust toch wat lastiger.
Probleem van deze basis is dat de ondersteuningsbalk hiervan op ongeveer 1.80 hangt. Wat een lekkere hoogte is om op zomerkamp ongeveer elke dag met de harses tegen aan te lopen. En als je denkt er gebukt er voorbij te lopen zit er 20 cm verder zn net zo lage broer om dan tegenaan te lopen.
Afgelopen weekend zijn we naast sinterklaas varen ook bezig geweest om de schroefas beter af te schermen in de machinekamer. Deze lag namelijk nog bloot. Wat niet echt de veiligste situatie is. Maar qua veiligheid staat er wel meer op de lange lijst van plannen (9 kantjes zonder begeleidende illustraties)
Probleem van deze basis is dat de ondersteuningsbalk hiervan op ongeveer 1.80 hangt. Wat een lekkere hoogte is om op zomerkamp ongeveer elke dag met de harses tegen aan te lopen. En als je denkt er gebukt er voorbij te lopen zit er 20 cm verder zn net zo lage broer om dan tegenaan te lopen.
Afgelopen weekend zijn we naast sinterklaas varen ook bezig geweest om de schroefas beter af te schermen in de machinekamer. Deze lag namelijk nog bloot. Wat niet echt de veiligste situatie is. Maar qua veiligheid staat er wel meer op de lange lijst van plannen (9 kantjes zonder begeleidende illustraties)
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Ook met de vochtige dagen moet je bezig blijven. Het machinekamerschot was/is niet echt gasdicht te noemen dus daar maar mee bezig gegaan om de gaten te dichten en de halve lassen heel te maken.
Ondertussen wordt er in de vetkuil hard gewerkt om deze minder vet en roestig te maken zodat hier ook eens een een laagje verf in kan.
Ondertussen wordt er in de vetkuil hard gewerkt om deze minder vet en roestig te maken zodat hier ook eens een een laagje verf in kan.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Nou het heeft even mogen duren maar dit weekend was het dan toch zo ver dat de balk er uit ging.
Lijntjes voor de slijptol
Stapeltje pallets om het geheel op te vangen
Palletwagen met pijn en moeite aan boord gekregen om de boel omhoog te kunnen drukken
Slijpen maar
Uiteindelijk licht
En weg met het stuk ellende
Best gat
Eenmaal weer terug op de ligplek wat buikdenningen van de vletten gejat om een zeiltje er over te doen ivm een beste hagelbui
Morgen maar een beginnen met wat nieuw 5mm plaat er in te hechten en wat spantjes bij te plaatsen
Lijntjes voor de slijptol
Stapeltje pallets om het geheel op te vangen
Palletwagen met pijn en moeite aan boord gekregen om de boel omhoog te kunnen drukken
Slijpen maar
Uiteindelijk licht
En weg met het stuk ellende
Best gat
Eenmaal weer terug op de ligplek wat buikdenningen van de vletten gejat om een zeiltje er over te doen ivm een beste hagelbui
Morgen maar een beginnen met wat nieuw 5mm plaat er in te hechten en wat spantjes bij te plaatsen
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer:
Re: WB30
Vandaag weer lekker doorgegaan. Poging gedaan om het gat iets kleiner te maken.
Het geheel passend krijgen want uiteraard is de plaat net een mm te groot.
Eerste plaatje ingehecht.
Tweede plaatje lasklaar maken.
Eerste boven plaat zit er op maar moest nog op lengte gemaakt worden.
Uwe spreker die van mening is dat hij best wel veel laspinnen gebruikt.
Laatste plaatje er in maken.
Deze vanwege tijdnood (kratje bier was inmiddels binnenboord gehaald) niet af kunnen lassen. Alleen de gelaste naden zijn geprimerd. De plaat laten we iets aanroesten zodat de walslaag er beter af wil.
Begint bijna wat te worden.
Het geheel passend krijgen want uiteraard is de plaat net een mm te groot.
Eerste plaatje ingehecht.
Tweede plaatje lasklaar maken.
Eerste boven plaat zit er op maar moest nog op lengte gemaakt worden.
Uwe spreker die van mening is dat hij best wel veel laspinnen gebruikt.
Laatste plaatje er in maken.
Deze vanwege tijdnood (kratje bier was inmiddels binnenboord gehaald) niet af kunnen lassen. Alleen de gelaste naden zijn geprimerd. De plaat laten we iets aanroesten zodat de walslaag er beter af wil.
Begint bijna wat te worden.
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Re: WB30
Oogt een heel stuk ruimer zo!
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
En 'dat gaat niet' bestaat niet
- Handige Harrie
- Berichten: 296
- Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
- Contacteer: