koelkasttype ?

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Roadrunner
Berichten: 29
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - D3-140 PK

koelkasttype ?

Bericht door Roadrunner »

Hello,
Lang niet op het forum geweest maar nu toch een vraagje,
Wij hebben op onze Princess 22 in de stuurhut een koelbox, 12V/230V/gas die in een langse bank is ingebouwd maar die is vrij klein en zeker niet overzichtelijk. Mijn stuurstand staat aan BB en dus links de bank met de gasfles en de koelbox eronder.

Vermits dit een OK -boot is is er wel een achterbank maar als je daar zit zie je enkel zij- en achter, je kan niet door de voorruit kijken.
Ons plan is nu de bank rechts (SB) uit te breken. De kleine gasfles kan blijven (voetsteun) maar daarachter bouwen we een mini- of tafelmodel koelkast in met daarboven een extra losse stoelzit zodat mijn partner mee naar voor kan kijken en niet alleen achter op de bank moet zitten.

Wij hebben 2 x 100 w zonnepanelen, Victron multiplus C12/2000 omvormer en 2 x 145 AH servicebatterijen.
Enkel kleine koffiezet,waterkoker en een oventje 230v aan boord, rest, navigatiesysteem, marifoon, radio,licht etc. is alles 12 V. Koken is op gas,30 liter boiler doorstroom motorwater.
Tot nu toe hebben wij tripjes gemaakt van 1 dagje varen, (3 a 4 uur) en enkele dagen liggen,en dan weer verder, en we hebben deze zomer geen stroom tekort gehad. Gebruiken wel zo mogelijk walstroom indien aanwezig.

Als ik echter de prijzen zie van de maritieme koelkasten (Waeco-Dometic-Isotherm) is het wel schrikken. (600 tot meer dan 900,-)
Een mini of tafelmodel (compressor) 230v uit de gewone electrohandel is 3 x goedkoper.
Zou je dit aanraden ? wat zijn de voordelen van de dure camper/boot koelkasten?
Dank voor advies,
Groeten - Roadrunner B
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: koelkasttype ?

Bericht door toine »

Tja, wij hebben eigenlijk de reguliere koelkastjes er direct uitgesloopt en vervangen door een ordinaire huis tuin en keuken, tafelmodel koelkast. Gewoon draaiend op een blokgolf omvormer, of, indien aanwezig, walspanning. De argumenten dat het ding waterpas en stil moet staan, heb ik over de muur gegooit. Ze doen het gewoon, enn hetn beduidend beter dan de, ahumm......reguliere absorbtie koelkasten. Altijd koud bier, en een prima vriezert. Het compressortje trekt ong 5 amp als ie draait, maar die draait geen 24/7. Die slaat alleen aan als het nodig is, dus per saldo is het verbruik acceptabel.
Wij willen niet meer anders.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: koelkasttype ?

Bericht door Marie Christina »

Omvormertje en een 220 koelkastje.
Ik zou niet weten waarom niet.

Die 12V dingen stammen nog uit de tijd dat de enige manier om 220 op een jachtje te hebben een generator was.
Maar die tijd is voorbij.
Ik heb zelf nog steeds een 12 V, omdat hij het prima doet.
Maar ik heb nog geen negatieve verhalen over de 220 oplossing gehoord.
Dus als deze de geest geeft komt er ook een 220V koelkast in mijn boot.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: koelkasttype ?

Bericht door varg »

Wij draaien een tafelmodel koelkast zonder vriesvak (A+) gewoon op de omvormer (600 Watt Studer). Het totale verbruik is een stuk minder dan bij mijn vorige 12V model, terwijl ik nu meer liter beschikbaar heb. Kijk even goed naar het aantal dB...hoe stiller hoe beter, vooral in de nacht. En neem een eenvoudig modelletje, zonder elektronica, gewoon met een thermostaat aan de binnenkant. De omvormer slaat dan op stand-by als de koelkast tussen de koel-periodes door- niets verbruikt. dat scheelt in het verbruik. De moderne tafelmodel koelkastjes zijn beter geïsoleerd en ook beter uitgevoerd dan de 'marine' dingetjes. Glazen plateaus, anti bacteriële rubbers enz.
groet, Arnold
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: koelkasttype ?

Bericht door quichot »

Roadrunner schreef: za jan 04, 2020 6:23 pm Een mini of tafelmodel (compressor) 230v uit de gewone electrohandel is 3 x goedkoper.
Zou je dit aanraden ?
Ja.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: koelkasttype ?

Bericht door frank »

Roadrunner schreef: za jan 04, 2020 6:23 pm Een mini of tafelmodel (compressor) 230v uit de gewone electrohandel is 3 x goedkoper.
Zou je dit aanraden ?
Simpel antwoord: nee

Heb daar al eens eerder aandacht aan besteed dacht ik.
Vroeger hadden wij geen zonnepaneel of zuinige led lampen en er werd heel goed op de accu inhoud gelet.
Dus 45 jaar geleden koos ik na rijp beraad een echte Engel compressor kast. 24 volt compressor en zeer zuinig maar alle waar naar zijn geld natuurlijk. Dat kastje heb na 25 jaar ! kado gedaan aan een collega met duwboot die zijn bier koel wilde houden.
Ik had een groter model nodig met meer vriescapaciteit en koos weer voor een Engel. Dat is nu ruim 22 jaar geleden en dat ding koelt en vries perfect zelfs in de bloedhitte in Frankrijk.
Waarom koos ik voor een dure 24 volt kast en niet voor een 220 er uit de witgoedwinkel?

Simpel, ik ga altijd voor degelijk en nooit kapot onderweg, een defecte koelkast of steeds lege accu ś met je absorptiekastje en zo dat kun je op lange reizen niet hebben. De discussie loopt al jaren, kast op 230 tegenwoordig via omvormer of een basis zwakstroom kast direct op de accu 's.
Omvormers hebben altijd verlies, wat ze ook in die mooie folders beweren en het rendedement wisselt naar mate van de belasting. De aanloopstroom van een 230 kast is veel groter dan een zwakstroom kast. Dus mijn conclusie was altijd dat je a: meer stroom verbruikt en b: afhankelijk bent van een electronische omvormer en ik heb er intussen al twee kapot gehad.
Ik heb twee omvormers aan boord en ook nog een reserve voor onderweg.
Ik koos voor een Engel omdat die een bijzonder zuinige compressor heeft volgens het ing Dölz systeem. Er zit slechts één bewegend deel in dus mechanisch is daar niks mis mee.

In de loop der jaren heb ik heel wat ellende met omvormers bij anderen gezien en je wordt wel erg afhankelijk van die dingen. Als wij nu niet aan boord zijn draait die kast drie weken op ons zonnepaneel. Gwoon 24 volt dus. Ik heb een ingebouwde wantrouw tegen al die electronica, vandaar de keuzes die ik gemaakt heb. Een ander kan jaren gelukkig zijn met zijn omvormers en 230 spul, ik moet mijn zaken op lange reizen draaiende houden dus "back to basics".
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: koelkasttype ?

Bericht door toine »

Tja, met de camper stonden wij bijna altijd "off grid". Twee paneeltjes a 100 wp per stuk, een goede laadstroom regelaar en 2× 100 amp service accu's, met daaraan een 1 kw blokgolf omvormer. En eigenlijk was het enigste waar ik op lette het knipperen van het laadstroom lampje op de lader. Een vergelijkbare opstelling heb ik nu ook op de boot, alleen heb ik er een service accu bij gezet. En ook nu werkt dat eigenlijk probleemloos.
En als ik eerlijk ben, heb ik een beetje moeite met de stelling, dat als spullen duur zijn, ze dan ook per defenitie goed zijn. Ik denk dat ik met bovenstaande voor mezelf heb vast gesteld dat het ook "goedkoop" kan.
Nb, het koelkastje wat nu in de boot staat, komt ahumm.....bij de kringloop vandaan.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: koelkasttype ?

Bericht door Twei Woiven »

De huidige omvormers hebben een veel beter rendement dan die van 25 of zelfs 50 jaar terug (trillers toen nog denk ik)
Het enige waar je op moet letten is of je omvormer de startstroom kan hebben.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
varg
Berichten: 764
Lid geworden op: vr okt 30, 2009 8:42 pm
Locatie: Amsterdam
Info: 'Varg'
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.

Re: koelkasttype ?

Bericht door varg »

frank schreef: ma jan 06, 2020 5:30 pm De aanloopstroom van een 230 kast is veel groter dan een zwakstroom kast. Dus mijn conclusie was altijd dat je a: meer stroom verbruikt en b: afhankelijk bent van een electronische omvormer en ik heb er intussen al twee kapot gehad.
Met alle respect Frank, maar dat van die aanloopstroom moet je me nog eens uitleggen! Een modern 230 Volt kastje met een 55 Watt compressor heeft naar mijn mening een lagere aanloopstroom dan de veelgebruikte Danfoss BD35F compressor die voor 60 Watt in de boeken staat.
Je voorliefde voor de robuuste Engel tril compressor kasten begrijp ik. Die werken door onder flinke helling en zijn onverslijtbaar, maar helaas ook bijna onbetaalbaar (CK-100 €948,-) Mijn ervaring is dat ze luidruchtiger zijn dan een moderne 230V koeler en ook iets meer verbruiken (heb er drie jaar een aan boord gehad). Echte verbruikscijfers geeft Engel Europa ook niet, alleen "32 Watt verbruik". Dat is volgens mij het gemiddelde verbruik per uur, de compressor gebruikt dacht ik ook een 65 Watt als hij 'trilt'.

Het wordt tijd voor een leuk onderzoekje waarbij ze onder gelijke omstandigheden de drie modellen (230/Engel/Danfoss) een naast elkaar laten draaien. Iets voor een watersportblad misschien? In plaats van die vervelende 'koken aan boord' rubrieken?

groet, Arnold
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: koelkasttype ?

Bericht door Marie Christina »

De Motorboot? :|
Ik denk er hard over die op te zeggen.
Gaat alleen nog maar over snelle motorboten.
Nog een reisverslagje, een receptje en een pagina met veel te dure maritieme snuisterijen en het blad is weer gevuld.

Bijna nooit meer navigatie- en onderhoudtips.

Maar dat terzijde
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

varg schreef: ma jan 06, 2020 9:15 pm ,....., maar helaas ook bijna onbetaalbaar (CK-100 €948,-)
Dan heb je niet goed genoeg gezocht ,want bij Compass24 staat het ding in de aanbieding voor net geen 700 euro.
www.compass24.nl/comfort/koeling/koelka ... gel-ck-100

Ik heb een Indel B cruise 85.
Ja hing ook een stevig prijskaartje aan.
Maar het ding koelt goed , en bevalt ons uitermate best.
Bij ons is alles 12 volt.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: koelkasttype ?

Bericht door Evert »

Ik heb bijzonder goede ervaringen met een normale huis tuin en keuken koelkast. Al toen wij op het schip van iemand anders voeren hebben we zelf een normale koelkast gekocht. Die stond toen overdag uit omdat er alleen een blokomvormer was aan boord. De 24 volt koelkast die er stond hebben we weg gedaan omdat hij telkens niet koud genoeg was. Daar heeft de gewone koelkast nooit last van gehad. Toen wij een eigen schip kochten verhuisde de koelkast mee. Hier hebben wij wel goede omvormers en de koelkast staat sindsdien constant aan (alweer veertien jaar). De eerste set omvormers gaf het helaas na een jaar of wat op. Vooral omdat de boegschroef motor nogal last had van carterdamp. Ze waren baggervet van binnen. De tweede set(drie keer 5000 wat) doet het nu al weer een behoorlijk aantal jaar naar volle tevredenheid. Motor heeft geen last meer van carterdamp en de apparaatjes blijven nu mooi schoon.
Van bedorven etenswaren hebben we nooit meer last gehad.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: koelkasttype ?

Bericht door quichot »

Waterman schreef: ma jan 06, 2020 11:54 pmDan heb je niet goed genoeg gezocht ,want bij Compass24 staat het ding in de aanbieding voor net geen 700 euro.
Nog altijd 3x zo duur als een huishoudkastje. En eigenlijk 4x zo duur als je de kastjes op inhoud vergelijkt.
(De productinfo erbij is trouwens wartaal, maar dit terzijde. :lol: )

Voorzover bovengenoemde bezwaren tegen een 230V-kastje betrekking hebben op betrouwbaarheid en levensduur: als er nou iets is dat nooit stukgaat is het wel een huishoudkoelkastje. Als ze al bij het grofvuil staan na jarenlange storingsvrije dienst is het omdat de consument na 20 jaar iets anders wil.

Vóór ik vier jaar geleden mijn 230V-kastje kocht, heb ik eerst terdege naar alle beschikbare verbruikscijfers gekeken, en als je door alle appelen-met-perenvergelijkingen heenprikt, is er geen enkele 12/24V-kast die qua zuinigheid ook maar in de buurt komt van een simpel 230V-kastje, zelfs niet als je het eigen verbruik van een moderne sinusomvormer erbij optelt.

Zoals je begrijpt heb ik mijn 230V-kastje 'nog maar' vier jaar, maar ik beschouw het nog steeds als één van mijn betere investeringen.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: koelkasttype ?

Bericht door Waterman »

Het nadeel dat de huis en tuin koelkasten hebben ,is hun inbouwformaat.
Dat is de reden waarom wij aangewezen waren op een Indel of Dometic koelkast.
Het ontbrak ons doodgewoon aan een berg ruimte in de Doerak.

In feite gaat iedereen voor het goedkoopste toch?
Tenzij je Dagobert Duck heet natuurlijk . 😄😄😄
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
RuudMal
Berichten: 1460
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 10:48 am
Locatie: Ede

Re: koelkasttype ?

Bericht door RuudMal »

Begrijp Ik dat een normaal huishoudkoelkastje niet kan omgaan met een omvormer welke een blokvormige sinus geeft?

Helaas of geluk onze omvormer doet het nog gewoon en ga ik nog niet vervangen voor een zuivere sinus. Pas één keer een senseo apparaat gesloopt maar voor de rest loopt alles goed op die blokvorm.
Ancora Imparo
Plaats reactie