Schroefaslager verwijderen....update

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Schroefaslager verwijderen....update

Bericht door Maerten »

Hi,

Ik zit al een tijdje te stoeien met het verwijderen van een watergesmeerd buiten lager van Vetus.

Gaat om een (ouder) model van Vetus, zie onderstaande foto's. Vermoedelijk nog het originele lager, boot is een
Risor 27 uit 90.

In eerste instantie geprobeerd om het bronzen lager uit de houder los te krijgen (uiteraard na het verwijderen van het rvs borgboutje bovenin), nou met een grote moordernaar van 50 cm, geen beweging in te krijgen. (ook nog warm gestookt, geen resultaat)

https://myalbum.com/album/2X8VNi7zz3c4


Toen geprobeerd de totale houder te verwijderen, nou ho maar. Zelfs geprobeerd om met een dunne stalen beitel de houder los te
krijgen van het RVS uiteinde van de schroefaskoker. Ook geen resultaat.

Help dus even, hoe nu verder doe ik iets verkeerd ? (kan geen tekeningen vinden hoe deze houder eventueel vast zou kunnen zitten)

Ik hoor graag tips.

Alvast dank Maarten
Laatst gewijzigd door Maerten op di feb 04, 2020 10:09 pm, 7 keer totaal gewijzigd.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Schroefaslager verwijderen....

Bericht door Maerten »

Ja en nu die foto's er nog op krijgen. Via Google foto's wil dat even niet....

Nog even geduld. Ah linkje werkt beter.

Maarten
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Carel-k »

Hoi Maarten is het lager aan de binnenkant ook los als het goed is moet je alles er in eenkeer uit kunnen trekken met koker en al
Of het binnen lager eerst los maken
Maak ook een foto van de binnen kant
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Maerten »

Dag Carel,

Dank voor je reactie. Het gaat mij niet om de schroefas zelf en zou niet best zijn als ik de ingelamineerde
schroefaskoker er zo uit zou kunnen trekken..... :)
Als je kijkt naar de Vetus schroefaskokers en schroefaslagers zijn dat altijd twee losse delen. Daarom ook de
twee draadeinden waarmee m.b.v. een overzet stuk de houder voor het watergesmeerde lager wordt vastgezet.

Moet dus echt los kunnen..... maar hoe ?

Gr Maarten
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Carel-k »

Zit er niet nog ergens een borg schoefje aan de onder kant van het buiten lager?of in de flens verzonken
Maartensdijk eens op VETUS WATERGESMEERDE SCHROEFAS en dan doorklikken dan krijg je allesorten lagers te zien
Je vraag staat ook al op Google bij schroefaslager verwijderen
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Carel-k »

Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Navigo »

HH

Alles laten zitten en het lager zelf in de lengte richting inzagen. Kan bijvoorbeeld goed met reciprozaag.

Zover als mogelijk, het liefst zover dat hij zijn sterkte verliest.
Je kunt dan tussen de houder en het lager ter hoogte van de snede bijvoorbeeld een geschikte schroevendraaier meppen.

Doordat je hem ingezaagd heb geef je hem ruimte om naar binnen te "krullen"/vouwen/ buigen of hoe je het noemt.

Navigo
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door toine »

Afgaande op de foto's, ziet het er eigenlijk hetzelfde uit als het lager wat ik afgelopen zomer vervangen heb. Ook bij mij wilde die bronzen bus niet voor of achteruit. Op enig moment begon ik m'n geduld te verliezen, en een stuk pijp genomen met dezelfde diameter als de bronzen bus. Vervolgens een halve bus WD40 leeg gespoten tussen lager en koker. Vuistje genomen en een paar beste beuken op die pijp gegeven, en zowaar, er kwam beweging in. Vervolgens een moordenaar op de bus gezet en al wrikkend die bus eruit gekregen. Idd, niet de meest subtiele manier, maaja......je mot wat.
Tav het nieuwe lager moest er nog wel een gaatje geboord worden tbv het borgboutje.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door Maerten »

Hi,

Bedankt voor de tips; duidelijk schroefas eruit en van binnenuit doorzagen of toch proberen beweging in het messinglager te krijgen.

Ik ga aan de slag, ik laat nog even weten of het gelukt is.

Fijn weekend !

Gr Maarten
pgoeijenbier
Berichten: 12
Lid geworden op: za aug 06, 2011 10:50 am

Re: Schroefaslager verwijderen....nu met link naar foto's

Bericht door pgoeijenbier »

Aan de lezer
Om het buitenlager los te krijgen?? Eerst de 2 tap einden eruit halen, en dan linksom het buiten lager los draaien!!
Lager zit namelijk op de binnen pijp gedraaid
P. G.
Maerten
Berichten: 16
Lid geworden op: vr jan 29, 2016 10:02 am

Re: Schroefaslager verwijderen....update

Bericht door Maerten »

Hi,

Zoals beloofd even een update.

Nou nou dat was een klusje zeg.....

Na ruim een uur vijlen (driehoeksvijl) en inzagen hem eruit kunnen krijgen. Zie onderstaande link voor de foto's
Na het inzagen (met gewoon een metaalzaag blad) durfde het niet met een recipro zaag aan, geprobeerd in te krullen
dat lukte niet erg. Toen zag ik dat er een beetje beweging in kwam, toen een moordenaar in het verlengde op de bus
gezet en met een hamer hem eruit kunnen tikken.

Op de foto is te zien dat het nieuwe lager een stuk dunnere wand heeft, nou dat scheelt over 10 jaar weer (een hoop minder
gezaag en gevijl)

https://myalbum.com/album/2X8VNi7zz3c4

Was zeer blij met wat ik aantrof, het interne rubber was volledig op/verkruimeld. Er was nauwelijks speling op de schroef te voelen, maar
de foto laat zien dat het hoog tijd werd voor vervanging. Je ziet aan de uiteinde van het rubber dat het daar lijkt of het nog goed is....
Gelukkig al het werk niet voor niks geweest.

Nog dank voor de tip voor het losdraaien van de schroefaslager houder (hij lag er toen al uit) Dit had uiteindelijk toch geen zin gehad, ik dacht
de bus er dan uit te kunnen persen maar dat gaat niet door een opstaande rand aan de binnenzijde waar het schroefaslager tegen aan zit.

De schroefas is wel heel licht ingelopen (nauwelijks te voelen met je nagel), maar je voelt wel dat ie niet meer heel strak is.
Ik zal hem nog even nameten, maar ik ga hem wel weer terugplaatsen.

Dank allen voor de tips, de volhouder wint!

Groet Maarten
Plaats reactie