Trossenbak

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Trossenbak

Bericht door Waterman »

@Carel-k

Even een vraag.
Als je vaart dan liggen de trossen dus benedendeks en er klepje gesloten.
Maar als je aan de wal ligt ,staat dan het klepje open?
Of is deze kabel er dan helemaal uit,en kun je deze weer dichtdoen?
Zo niet ,als er nog een gedeelte achterblijft in de koker ,en het begint te regenen,dan lekt er toch een beetje water naar binnen?
Wel een mooie oplossing,al kan dat bij mij voorop wel, maar achterop niet.
Daar zou de koker op het hoofdeinde van het bed daaronder aan weerszijden uitkomen,
.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Trossenbak

Bericht door Carel-k »

Wybren mijn trossen zijn 12 meter en aan beide einden een oog en als ik afmeer gebruik ik een oog naar voren (voortros) en het andere oog naar achteren (spring of steekeind) en dan is het bakkie leeg en kan het klepje dicht,als ik een stuk tros in het bakkie laat zitten dan staat het klepje de dikte van de tros open en kan er met regen een beetje water het klepje in.Maar op het voorschip kom dat water dan in de kettingbak en daar zit een afvoer naar buiten in.Achter (ik heb geen achterkajuit) kom het eventuele
Regenwater in de emmer die als trossen bak dienstdoet.
Normaal haal ik de hele tros uit het bakkie en mocht het geregend hebben dat laat ik de trossen even drogen voor we ze opbergen dus een droge zomer gewenst!!!
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Trossenbak

Bericht door wrotter »

ik vind het wel een leuke oplossing maaaar zeer onveilig als je die touwtjes zeer vlug of in een paniek moet gaan gebruiken ,op de binnen en Rijnvaart nooit gezien daar moeten de touwtjes ten aller tijd gebruiks klaar zijn stop je ze onderdeks en je bent bezig om een schip af te stoppen en door een kronkel blijft hij hangen kan je verongelukken ,nee op zee als je een paar weken niets hoeft te gebruiken en met zware overkomende rollers zit is het de oplossing die ze al vele jaren hebben ,bij mij blijven ze altijd netjes opgeschoten aan dek liggen ,maar ieder is vrij om te doen wat hij leuk vind .
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Trossenbak

Bericht door KarelE »

In de binnenvaart komt het ook voor hoor, op meerdere schepen gezien tussen de 80 en 110 meter.

Bij vorst blijft je touw ook lekker soepel!
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Trossenbak

Bericht door Marie Christina »

Gelukkig komt vorst weinig voor in de periode dat ik vaar. :D
Hoe mooi ook, want dat is het, de nadelen wegen bij mijn boot ruim op tegen de voordelen.
Ik houd het bij na gebruik opbossen en in de bakskist leggen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie