Accuscheiding en Atlas Combi

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Arrejoan »

Goedenavond allen,
@ funnyric, ik heb (te) weinig verstand van elektronica, maar als ik naar je tekening kijk lijkt me dat het niet helemaal juist is allemaal.
Die driestandenschakelaar tussen je bootspanningsvoorziening (is dat dezelfde als je lichtaccu?) en je dynamo is "gevaarlijk" : een keer starten en de schakelaar vergeten en je dynamo is aan gort, bovendien laadt alleen je BSV (bootspanningsvoorziening :P )OF je startaccu als je motor draait.
Ik zou mijn dynamo op de ingang van de verdeler zetten samen met de lader en de omvormer aan de lichtaccu, dan regelt de verdeler welke accu geladen wordt, blijft alles vol bij vaart of walstroom.
Dit is zoals ik als leek het zie dus aub niet gelijk gaan sleutelen maar even wat meer reacties op dit forum afwachten, kennis zat hier.
ik heb dit gepost als en beetje controle van mijn kennis dus blijf ook volgen,
groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
toine
Berichten: 97
Lid geworden op: do mar 07, 2019 4:37 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door toine »

Ik gebruik voor de laderij een Mastervolt 1500/70 in combinatie met een Cyrix. Deze laatst genoemde meet welke accu(s) op dat moment geladen moeten worden, en schakelt zelf naar de op dat moment te laden accu.
Toine
Het interesseert me geen moer wie je vader is, maar zolang ik zit te vissen loop jij niet over het water.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Even een reactie van een pro, E is mijn source om jam op mijn broodje te krijgen, die driestanden schakelaar eruit.
Totaal onnut en inderdaad een gevaar voor je dynamo.

Je bootspannings enz rechtstreeks op de lichtaccu en of, een diodebrug ipv je standenschakelaar, of een tweestandenschakelaar.
Voorkeur voor een goede diodebrug in deze.
Victron ding er tussenuit dan.
Je Atlas ineens op de lichtaccu.
Je startaccu wordt alleen gebruikt voor start en heeft geen extra zorg wbt laden nodig normaal.



Niet moeilijker maken dan noodzaak.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: vr okt 02, 2020 8:44 am ............., die driestanden schakelaar eruit.
Totaal onnut en inderdaad een gevaar voor je dynamo.
Ik volg dit draadje ook met genoegen,maar vind dit toch een boute uitspraak.
Want als dit de waarheid zou zijn,hebben ze 42 jaar geleden bij mijn boot ook iets verkeerd gedaan,waar ik dus niet in geloof.
Ik heb namelijk ook zo'n 4 standen schakelaar ( 0-1-2-Beide)
En waarom een gevaar voor je dynamo?
Kun je dat duiden?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Een wisselstroomdynamo die onbelast draait kan een dusdanige hoge spanning opwekken dat de diodes en of de regelelectronica doorslaat.

Vroeger werden op sommige wegenwachtauto's gemodificeerde autodynamo's gezet welke een spanning konden bereiken van ergens rond de tweehonderd volt.
Daar werden de diodes en dergelijke uitgesloopt zodat er een soort van drie fase draaistroom beschikbaar was.

Met de electronica als Victron en dergelijke is dat allemaal verdwenen, maar blijft dat een wisselstroomdynamo een uitgesproken hekel heeft aan onbelast draaien.
Een gelijkstroomdynamo kan daar wel uitstekend tegen.
Maar die zijn na de jaren '70 inmiddels wel uitgestorven.
Ergo, het blote feit dat iets ergens in zit wil absoluut niet zeggen dat het ook de juiste manier is.

Jinny, van beroep zelfstandig électricienne.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Goedemiddag Eric, ja dat kan, en de draad van je driestandenschakelaar naar de startaccu kunt U gevoegelijk vergeten, die heeft geen nut meer.
In de situatie als u nu tekent (de nieuwe) schakelt U de verbruikers (de boot zelf) van de lichtaccu los met de driestandenschakelaar.
Meer is in principe niet nodig.

Ergo, draad van positie 2 naar plus startaccu kan vervallen.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Btw, als in mijn topic wellicht valt te distilleren, in mijn schip komen 4 (sets) accu.
Er komen twee dynamo's op de hoofdmotor (12V en 24V) en een op de generator (12V 150A of zo)

Aantal soorten accu,
1] Startaccu hoofdmotor (12V)
2] startaccu generator (12V)
3]boegschroef en E besturing (24V set)
4] huishoudaccu's (12V set 690AH)

Aantal dynamo's
1] hoofdmotor 12V tbv startaccu homo en hh accu.
2] hoofdmotor 24V tbv boegschroef set.
3] generator 12V tbv startaccu humo en hh accu.

Dat gaat nog een schakelingetje worden, maar alles gaat uiteindelijk automatisch...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Waterman »

Twei Woiven schreef: vr okt 02, 2020 1:14 pm .................maar blijft dat een wisselstroomdynamo een uitgesproken hekel heeft aan onbelast draaien.
Ik neem aan dat je hiermee bedoelt ,dat er geen afnemers, cq verbruikers zijn die de spanning kunnen afnemen .
Dat kan een accu zijn die opgeladen moet worden.

Maar hoe zit het dan ,als tijdens het varen alles is opgeladen, en er verder geen verbruikers zijn ,moet je dan noodgedwongen de motor afzetten omdat je dynamo het kan begeven wegens onbelast draaien?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Twei Woiven »

Nee, zolang er spanning aanhangt van een accu draait hij niet onbelast.


@Funnyric, dat kan, ik ken de producten van Victron niet alle.
Ik ga er van uit dat met het ding de zut netjes gescheiden is.
Als dat niet zo is is het het verkeerde product.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Funnyric
Berichten: 44
Lid geworden op: za mei 23, 2020 1:16 pm

Re: Accuscheiding en Atlas Combi

Bericht door Funnyric »

.
Laatst gewijzigd door Funnyric op zo okt 04, 2020 6:40 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie