Waterlock demper geklapt...
Moderators: sailor wim, frank
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo sep 20, 2020 1:04 pm
Waterlock demper geklapt...
Gisteren in de Biesbosch een stukje onderweg geweest. Koud een uurtje onderweg bleek de uitlaat geen water meer te geven. Direct de boot aan de kant gelegd en het motorcompartiment geopend. De kraan an de koelleiding gecontroleerd en de wierpot open getrokken. Met open wierpot de motor gestart om te controleren of er water werd opgetrokken. Dat gebeurde maar helaas nog steeds geen water uit de uitlaat. Tot het me opviel dat de bilge wel heel vol stond. Het compartiment van de aandrijflijn en het uitlaatsysteem open gelegd. Daar bleek dat waterslot/demper geklapt was. Het lijkt alsof er heet gas heeft opgehoopt, het plastic zacht en dun is geworden en in die toestand is gescheurd. Nu is de uitlaat gewoon goed vrij. Heeft iemand enig idee hoe dit kan gebeuren?
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Waterlock demper geklapt...
Is het een kunststof waterlock? Is mijn met mijn eerste generator ook gebeurd, was de wateraanvoer in de uitlaat gestopt. Kan een kunststof demper niet tegen. Ik heb er toen zelf een van staal gemaakt. Ook niet goed, dat moet RVS zijn..... Uitlaatgas met water is erg agressief.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Re: Waterlock demper geklapt...
Hoe zoiets kan gebeuren?
Nou gewoon: plastic dingen gaan nou eenmaal gauw kapot.
Ik kom bij mijn klanten producten tegen van vele fabrikanten. Opvallend vaak zijn er dingen van Vetus kapot, een merk dat dol is op plasticverwerking.
Ik ben al lang geleden gestopt met het inbouwen van die plastic uitlaatdingetjes. Voor hetzelfde geld (of zelfs minder) kun je bij andere fabrikanten mooie rvs waterlocks en dergelijke kopen.
Trouwens, het kan al aardig traumatisch zijn als je koelwatervoorziening wegvalt terwijl je "ergens" vaart. Als op zo'n moment ook nog je waterlock gaat smelten, ben je helemaal de sigaar.
Weg met dat plastic!
Wim.
Nou gewoon: plastic dingen gaan nou eenmaal gauw kapot.
Ik kom bij mijn klanten producten tegen van vele fabrikanten. Opvallend vaak zijn er dingen van Vetus kapot, een merk dat dol is op plasticverwerking.
Ik ben al lang geleden gestopt met het inbouwen van die plastic uitlaatdingetjes. Voor hetzelfde geld (of zelfs minder) kun je bij andere fabrikanten mooie rvs waterlocks en dergelijke kopen.
Trouwens, het kan al aardig traumatisch zijn als je koelwatervoorziening wegvalt terwijl je "ergens" vaart. Als op zo'n moment ook nog je waterlock gaat smelten, ben je helemaal de sigaar.
Weg met dat plastic!
Wim.
- KarelE
- Berichten: 2079
- Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
- Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
- Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda
Re: Waterlock demper geklapt...
Bij mij was het een luchtgekoelde generator, Chinees ding, met electrische pomp voor de wateraanvoer. De pomp hield ermee op, de waterlock smolt dicht en explodeerde. Je schrikt je wezenloos.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo sep 20, 2020 1:04 pm
Re: Waterlock demper geklapt...
Bedankt voor jullie reacties mannen!
Het betrof idd zo'n plastic/kunststof geval.
In een van de hoeken was duidelijk een "luchtbel" in het plastic ontstaan. Het enige dat ik me kan verzinnen is dat er een gasophoping heeft plaatsgevonden door een verstopping in het laatste deel van de uitlaat. Het waterslot was op twee plaatsen kapot. In de "luchtbel was hij gescheurd en verderop zat een gat met een diameter van 5 cm. Ik heb het provisorisch gerepareerd zodat we terug konden naar de haven en dat de bilgepomp het water af kon voeren.
In alle eerlijkheid hebben we voor nu toch weer zo'n plastic geval gekocht. Onwetendheid in alle eerlijkheid. We zijn pas sinds kort in bezit van deze (eerste) boot. Ik zal me in elk geval eens oriënteren op die rvs dingen!
Het betrof idd zo'n plastic/kunststof geval.
In een van de hoeken was duidelijk een "luchtbel" in het plastic ontstaan. Het enige dat ik me kan verzinnen is dat er een gasophoping heeft plaatsgevonden door een verstopping in het laatste deel van de uitlaat. Het waterslot was op twee plaatsen kapot. In de "luchtbel was hij gescheurd en verderop zat een gat met een diameter van 5 cm. Ik heb het provisorisch gerepareerd zodat we terug konden naar de haven en dat de bilgepomp het water af kon voeren.
In alle eerlijkheid hebben we voor nu toch weer zo'n plastic geval gekocht. Onwetendheid in alle eerlijkheid. We zijn pas sinds kort in bezit van deze (eerste) boot. Ik zal me in elk geval eens oriënteren op die rvs dingen!
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo sep 20, 2020 1:04 pm
Re: Waterlock demper geklapt...
Kun je fabrikanten adviseren Wim? Het betreft een 20liter waterslot demper met een 65mm buitendiameter aansluiting.
-
- Berichten: 1150
- Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
- Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401 - Contacteer:
Re: Waterlock demper geklapt...
Was mijn angst bij de vorige boot ook.
Nieuwe boot heeft een droge uitlaat.
-Dat- probleem opgelost.
Nieuwe boot heeft een droge uitlaat.
-Dat- probleem opgelost.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..
73, Mirjam & Jinny
73, Mirjam & Jinny
Re: Waterlock demper geklapt...
Kijk bijvoorbeeld eens bij Cuno te Grou.BartBeijersbergen schreef: ↑zo okt 04, 2020 10:52 pm Kun je fabrikanten adviseren Wim? Het betreft een 20liter waterslot demper met een 65mm buitendiameter aansluiting.
Die 65 mm, is dat de buitendiameter of de binnendiameter van de slang?
Wim.
-
- Berichten: 4
- Lid geworden op: zo sep 20, 2020 1:04 pm
Re: Waterlock demper geklapt...
Das de binnendiameter van de slang. Het betreft een 100pk bollinger munktell. Mooie machine en op zich een goed basisonderhoud gehad maar wel wat behoefte aan meer TLC. Ik ben al meer zaken tegen gekomen waarvan ik denk dat het met relatief kleine aanpassingen de bedrijfszekerheid en levensduur ten goede komt. Denk aan keerringetjes en eenvoudige pakkingen maar ook niet functionerende sensoren (water en olietemp wel gelukkig)...
Moet de inhoud van een metalen waterslot demper overigens overeenkomen met die van kunststof om tot eenzelfde geluiddemping te komen?
Moet de inhoud van een metalen waterslot demper overigens overeenkomen met die van kunststof om tot eenzelfde geluiddemping te komen?
Re: Waterlock demper geklapt...
De inhoud ervan moet vooral groot genoeg zijn om al het water uit het hele uitlaatsysteem op te kunnen vangen, zodra de motor gestopt is.
Het is (zacht uitgedrukt) niet fijn als er water terugloopt naar de motor.
Ga er maar van uit dat de dempende werking voldoende is als de opvangcapaciteit voldoende is.
Trouwens, de meeste demping vindt al plaats doordat de uitlaatgassen sterk worden afgekoeld door het ingespoten water, daardoor neemt het volume van de gassen flink af. De demping door het waterlock zelf is minder groot.
Wim.
Het is (zacht uitgedrukt) niet fijn als er water terugloopt naar de motor.
Ga er maar van uit dat de dempende werking voldoende is als de opvangcapaciteit voldoende is.
Trouwens, de meeste demping vindt al plaats doordat de uitlaatgassen sterk worden afgekoeld door het ingespoten water, daardoor neemt het volume van de gassen flink af. De demping door het waterlock zelf is minder groot.
Wim.
-
- Berichten: 598
- Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
- Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)
Re: Waterlock demper geklapt...
Goedemiddag allen, Als overtuigd tegenstander van Vetus EN eigenaar van een scheepje VOL met zooi van die club , wil ik toch even een punt maken bij het RVS verhaal als vervanging van kunststof : als je op zout water vaart/gaat varen kijkt dan naar de SOORT rvs want niet alle rvs-sen kunnen tegen zeewater.
Dit heb ik aan den lijve ondervonden op de TADI waar de bodem uit het waterslot begon te roesten ( en ja, OOK van den Ouden en consorten ).
Bij nader onderzoek bleek deze van RVS 304 te zijn, wat bij een zoute inhoud ( ik vaar alleen op zout) langs de naden begon te roesten/lekken.
TADI heeft nu een rvs 316 waterslot en dat gaat een stuk beter .
Moraal van dit verhaal : kijk goed om je heen en laat je adviseren door een vakman/forumleden met ervaring wat het beste is.
groet Arrejoan
Dit heb ik aan den lijve ondervonden op de TADI waar de bodem uit het waterslot begon te roesten ( en ja, OOK van den Ouden en consorten ).
Bij nader onderzoek bleek deze van RVS 304 te zijn, wat bij een zoute inhoud ( ik vaar alleen op zout) langs de naden begon te roesten/lekken.
TADI heeft nu een rvs 316 waterslot en dat gaat een stuk beter .
Moraal van dit verhaal : kijk goed om je heen en laat je adviseren door een vakman/forumleden met ervaring wat het beste is.
groet Arrejoan
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi
Re: Waterlock demper geklapt...
Interessant/leerzaam om deze ervaringen te lezen.
Wat ik me bij die apparaten wel afvraag is de vervuiling. Ik heb in het Friese schepen gezien die bij het wegvaren/afmeren plotseling een 'droge' uitlaat kregen. Teveel veengrond aangezogen. Wat gebeurt er met het waterbergend vermogen als de boel weer doorgespoeld is. Wat blijft er achter van die vervuiling en wat is de kans op het teruglopen van het koelwater naar de motor. Ik weet dat die dingen een aftap hebben, maar wie kijkt daarnaar.
Wat ik me bij die apparaten wel afvraag is de vervuiling. Ik heb in het Friese schepen gezien die bij het wegvaren/afmeren plotseling een 'droge' uitlaat kregen. Teveel veengrond aangezogen. Wat gebeurt er met het waterbergend vermogen als de boel weer doorgespoeld is. Wat blijft er achter van die vervuiling en wat is de kans op het teruglopen van het koelwater naar de motor. Ik weet dat die dingen een aftap hebben, maar wie kijkt daarnaar.