Mijn Leidsebok

en zo ziet mijn boot er uit

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

De massa(min) zit bij mij direct aan het motorblok,ik sprak iemand die aanrade om ook een klein massa draadje naar de huid te brengen.
Dit ga ik denk wel doen ,de motor staat op rubbers en de schroefas is watergesmeerd dus ook rubber gelagerd.
Maar dit verklaard nog niet waarom de eerste 2 jaar er niets te zien was,en zo als het er nu uitziet zou mijn boot binnen een paar jaar op de bodem liggen,als je er niets aan zou doen.
Ik heb 2 jaar geleden hoekijzers aan mijn roer gezet,deze zijn nu mes scherp.
Maar we gaan een oplossing vinden ,en als ik de oorzaak hier niet hoor, maar elders,zal ik het hier zeker vermelden.
gr Paul
johan
Berichten: 223
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door johan »

Hmmm, dat massadraadje naar de huid lijkt me link eerlijk gezegd. Daar zal de oorzaak ook wel niet liggen. Als je zoveel electrolyse hebt moet de oorzaak van buiten komen. Al eens aan hanganodes gedacht? Die zouden betere bescherming bieden. Ooit eens iets over gelezen maar ik weet niet meer zo direct waar, moet in m'n geheugen eens gaan graven.

grts en succes met de zoektocht

Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

paul schreef:Ik heb 2 jaar geleden hoekijzers aan mijn roer gezet,deze zijn nu mes scherp.gr Paul
Ik vroeg me al af waar deze voor dienen, kan je me dat vertellen?
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

hallo Dirk
De hoekijzers zitten aan het roer zodat ik er op kan staan,als ik eventueel vuil uit de schroef moet halen.
Daar kan ik op de normale manier,met pikhaak van af het dek,niet meer bij.Omdat de boot niet veel diepgang heeft en dus de schroef ook niet diep zit,en het van oorsprong geen motor boot is,trek de schroef veel lucht.
Dit is en hinderlijk geluid,daarom heb ik de 2 platen boven de schroef geplaatst,dit vaart een stuk prettiger,maar ik kan dus niet meer bij de schroef,met een pikhaak.
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Hier dan 2 foto s van het vraagstuk,de lichteplekken zien er uit of er een laagje witmetaal op zit neer geslagen,en glimmen in het zonlicht.
Een neef van me heeft het ook al een paar jaar maar heeft ook geen verklaring, maar we blijven zoeken.
Afbeelding
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo feb 23, 2020 2:31 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
meester
Berichten: 320
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door meester »

Paul,
dat soort plekken had ik vroeger wel toen mijn schip nog in de koolteer stond maar tegenwoordig niet meer.
tegen corrosie heb je verschillende beschermingsmethoden. maar ze zijn grofweg te verdelen in 2 systemen: actieve en passieve bescherming.
Actief is een systeem wat continue de situatie bijhoudt. dat kan met b.v. lijnolie of beter visolie. dat trekt naar onbehandelde of beschadigde plekken in de coating maar ook met elektrochemisch kathodische bescherming dmv verzinken (bad of schoperen) of door het onder stroom te zetten. dit is vaak voor het onderwaterschip niet mogelijk maar er zijn speciale kathodische beschermsystemen in de handel. http://www.kathodische-bescherming-drij ... jecten.nl/

Passieve bescherming gebeurt door een complete afsluiting van de zuurstof. Dat kan met verschillende materialen maar de techniek komt altijd op hetzelfde neer.
er zijn altijd microscopisch kleine doorgangen door je teer/verflaag. door meerdere lagen over elkaar te smeren is de kan dat je een gaatje afsluit met de volgende laag erg groot maar is wel afhankelijk van de hoeveelheid lagen. ik ga voor de eerste keer voor een schip altijd uit van minimaal 5 lagen(epoxyteer)
Bij minder is de kans op roest groot zeker als je te dun rolt. Er zijn mensen die in een keer , b.v. airless, de volledige laag spuiten maar dan moet er zeker 2 keer zo veel teer/ verf op met het gevaar dat je oplossingsmiddel insluit. Ik raad wel aan af te werken met een anti fouling omdat aangroei ook je verfsysteem aantast.
dit verhaal is vrij naar Siemon Medema van de LVBHB die je hier prima vragen over kan stellen.

In jouw geval zou ik het schip zo veel mogelijk kaal maken en een nieuw systeem opbouwen. zoveel roest is echt niet nodig. gewoon beginnen met een goede primer en daarna een epoxyteerlaag. kijk eens bij http://www.shipcoat.nl/
die zijn niet overdreven duur.
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Richard van den Berg »

Het kan zijn dat de beschermlaag te dun was. Met het vorige bootje ook zulke plekken gehad op het diepste punt. Laagdikte is nagemeten en was te dun. Na voldoende laagdikte Primocon in de 4 jaar daarna niks meer gezien. Waarvan de laatste 2 jaar langs een stalen damwand. Daarna is het bootje verkocht.

Daarom gaan er op het bootje in aanbouw 6 lagen epoxy op het onderwaterschip. Puur om een laagdikte op te bouwen.
Groeten,

Richard

mijn boot
dconel
Berichten: 472
Lid geworden op: ma mei 11, 2009 10:23 pm
Locatie: Hank
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door dconel »

Biguard van Sigma is een primer die kathodische bescherming biedt, en nog niet eens zo duur. Boekel heeft dit op zijn scheepje, je kan hem vragen naar zijn ervaring.
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
En 'dat gaat niet' bestaat niet
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Alvast allemaal bedankt voor de reacties,ik ga er maar eens goed voor zitten wat ik ga doen.
Ten eerste meer anodes ,en een goede bootcoat,en ik denk dat de zink of aluminium wat nu op de boot zit er toch ook afmoet maar dat lukt wel met de komborstel.
Het blijft een raar verhaal vind ik ,dat de eerste 2 jaar er geen probleem was en nu dus wel met de zelfde boot coat.
gr Paul
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door Evert »

Die vlekken die je ziet zijn gewoon blank staal. Die hoef je dus niet te slijpen.

Evert jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Nee Evert die vlekken zijn geen blank staal,er zit en laagje zink op.
De boot ligt nu alweer 10 dagen op de kant,schoongespoten,en iedere ochtend nat van de dauw,blank staal had nu al wel weer roestig geworden.
Maar dit glimt nog in het zonlicht,ook de schroef ziet er anders uit dan 2 jaar geleden,glimt niet en er zit een harde laag troep op.
Maar ben lekker(nou ja wat heet lekker) aan het borstelen, en we gaan weer smeren en veel anodes er op zetten.
Afbeelding
Afbeelding
Gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo feb 23, 2020 2:36 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Naar aanleiding van veel spitwerk op internet door mij, en mijn kameraad,hebben we veel informatie gevonden.
Ik wilde het deze morgen plaatsen ,maar Wim heeft het bijzondere schrijven al geplaatst,waarschijnlijknaar aanleiding van de discussie.
Heel mooi Wim,en bijzonder leerzaam.
Mijn boot ligt het grootste gedeelte van het jaar in het Westland,en zal dus wel aluminium nemen, en veel meer dan ik er op had zitten.
Gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Het was gisteren ook goed weer om het vlak in de vaseline te zetten.
Afbeelding
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo feb 23, 2020 2:37 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

dconel schreef:
paul schreef:OK, ja ik had nog nooit van wrijfplaten gehoord dus vandaar,ik zit er aan te denken om alle fotos van het opkapen van dit ,,Bakkie,, hier te plaatsen en er dan een verslag bij te plaatsen.
Maar dit is meer iets voor de winter,alhoewel hier het hele jaar door wel lezers zijn.
Uitstel is afstel ;)

Naar aanleiding van eerdere berichten,en de aankomende onwerkbare avonden,gaan we beginnen.
gr Paul
paul
Berichten: 461
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Mijn Leidsebok

Bericht door paul »

Het scheepje is in de 70er jaren gekocht van een kweker in Berkel,door de Heer van Leeuwen.
Die heeft het toen al onder zeil gebracht,en er veel plezier van gehad,ook later met zijn vriendin/echtgenoot.Toen sloeg het noodlot toe,
bij de geboorte van het eerste kind ging het fout.

Moeder en kind stierven op het kraambed

Het scheepje lag op de rotte en kreeg wat minder aandacht,daarna verhuisde het naar den Hoorn waar het uiteindelijk zonk,en zo n 10 jaar heeft gelegen met een boord net boven water.
Op een gegeven moment kwam de man bij mij en was voornemens het scheepje te lichten,en of het dan zolang bij mij voor de kant mocht liggen. Natuurlijk Wim voor jou altijd.
Hoevaak ik gevraagd ben of het scheepje te koop was weet ik echt niet meer maar bijna wekelijks kwam er wel iemand langs varen die dat vroeg.
Na 5 jaar het scheepje vast gelegen te hebben ,en leeg te pompen heb ik de goede man gebeld, hoe of wat.
Paul beste jongen voor september is ie weg.
ok
Bijna 3 septembers later nog maar eens gebeld,en hij dacht er over om het toch maar weg te doen.
toen zei ik je kan er ook afstand van doen.
Dan is ie nu van jou zei Wim,en ik had een boot.
Door de jaren heen was het er allemaal niet beter opgeworden,zwaarden ,roer weg door ruwe baggerwerkzaamheden.
Ik heb de zaak goed bekeken en dacht bij mezelf ik doe het.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Het dekzeil heb ik er zelf over gelegen,nadat ik eigenaar was geworden.
Helaas heb ik geen foto s van het riet en biezen die in het ruim met bagger groeiden,en de vlierboom die al aardig de roef begon te vullen.
Wordt vervolgd
gr Paul
Laatst gewijzigd door paul op zo feb 23, 2020 2:52 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Plaats reactie