PRM koppeling model Delta

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

PRM koppeling model Delta

Bericht door schipper-willem »

Zoals jullie misschien hebben gelezen, heb ik een nieuwe demperplaat tussen de motor en koppeling gemonteerd.
Hoorbare slijtage sluipt er van lieverlee in, en je kan ook niet bepalen wanneer het erger wordt, je went namelijk aan het geluid, en zal niet ervaren wanneer het meer herrie gaat maken.
Daar komt nu het dilemma om de hoek, bij voor de wal met de koppeling in loopt alles soepel en zonder gerammel.
Evenwel met de koppeling in varende toestand is er een rammelende huppelende cadans, die pas na 1600 toeren over gaat.
Met dit lawaai heb ik wel in de loop der jaren leren leven, maar het wordt zeker als je rustig wil varen hinderlijk, en de twijfel ontstaat, als er maar niets onderweg gebeurd,
dat je ergens weer vleugellam ronddobbert.
Er zit aardig speling op de overbrenging tussen koppeling en steekas, (als ik die heen en weer draait klikt het echt) die weer verderop verbonden is met een as, in een glijlager, kruiskoppeling, en daarna het druklager en schroefas.
Heeft iemand hier ervaring mee, maak ik me te grote zorgen of ga ik voor de machinefabriek.
Groet, Willem.
Afbeelding
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door Aqua Domus »

Hoi Willem.

Ben bang dat je zelf het antwoord al gegeven hebt.

Er zit aardig speling op de overbrenging tussen koppeling en steekas, (als ik die heen en weer draait klikt het echt)

Als er weinig kracht op staat dus bij lage toeren zal hij in de speling gaan ratelen.
zo gauw er meer kracht op komt te staan zet hij zich in de hoek vast en is het geluid weg.

Als het een kruiskoppeling is als bij een auto kun je gewoon de lagers vernieuwen.

Afbeelding

Om elk kruis zitten 4 lagers en dat zijn dan waarschijnlijk de boosdoeners.

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door Pier »

Hoe vaak heb je de vetspuit op de kruiskoppelingen gezet als je de maat van de kruisen weet dan is er in Soest een firma die alle kruisen heeft met de bussen.

Je kan ze zelf makkelijk vernieuwen, zit er ook een schuifpasspant tussen?

Zal het adres in soest is asie tenminste moet het even op zoeken.

Ze hebben ook aandrijfassen en toebehoren

NL
EN

Contact opnemen?

contact formulier

035-6017044

ons visitekaartje

www.asisoest.nl
Openingstijden

Maandag08:00 - 17:00
Dinsdag08:00 - 17:00
Woensdag08:00 - 17:00
Donderdag08:00 - 17:00
Vrijdag08:00 - 17:00
Zaterdaggesloten
Zondaggesloten

ASI Soest B.V.

Heb mijn kruisen hier van besteld

groeten pier
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door schipper-willem »

Helaas heb ik het vermoeden dat er teveel speling op de tandwielen in de koppeling zit, als ik namelijk juist achter de koppeling de uitgaande as beweegt van links naar rechts en terug is er aardig speling met een heuse "klik", in de koppeling, ik heb het vermoeden dat er geen of bijna geen speling in de overbrenging mag zijn althans niet voel of hoorbaar.
Wellicht is een deskundige op dat gebied die mij daar in kan adviseren.
Morgen maar even naar Drinkwaard voor overleg, alleen ben ik nogal gauw om, en kost het het nodige!
Direct achter de koppeling ligt een homokinetische tussenas met aan beide einden dus een homokineet, zou dat teveel resonantie veroorzaken t.o.v. de koppeling?
Groet en.....vast bedankt voor het meedenken, Willem.

Afbeelding
Afbeelding
Jackson920
Berichten: 29
Lid geworden op: ma feb 27, 2012 5:16 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door Jackson920 »

Hallo Willem,

Ook ik heb er een as met homokinetische koppelingen tussen keerkoppeling en schroefas zitten,
zo op de foto te zien zien is het de zelfde, namelijk een aandrijf-as een Volkswagen. :wink:
het werkt al jaren uitstekend het uitlijnen van motor t.o.v. schroefas komt niet op een centimetertje aan.
maar controleer wel of de as tussen de homokinetische koppelingen een axiale speling heeft, in mijn geval is dat 20mm.
en als de homokinetische koppelingen verder geen speling hebben, kun je dat gedeelte uitsluiten van je probleem.
succes,

groet Jan
Gebruikersavatar
fatboy
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 10:36 pm
Locatie: almere

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door fatboy »

hallo willem je hebt geen kruisas maar een homokineet en het tikken is waarschijnlijk slijtage op de kogeltjes ,ben bang dat er toch een andere homokineet op moet :( maar het is gelukkig geen echt al te grote uitgave groet jan.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door schipper-willem »

Jan, ik kan het verhaal wel compleet maken, achter de homokineten zit een as in een glijlager, welke verbonden is met een grote kruiskoppeling, die na smering steeds het vet rondslingert, dus die wordt ook goed verzorgd.
Dan volgt de schroefas die door een stuwdruklager circa 40 cm verder in de gland verdwijnt.
Ga morgen op onderzoek bij de vakman wellicht weet hij raad.
Groeten, Willem.
P.S. ik heb al wel vakantie!
Afbeelding
Gebruikersavatar
fatboy
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 10:36 pm
Locatie: almere

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door fatboy »

hallo willem , fijn dat je vakantie hebt , even gauw dit regelen en dan kan ik weer van je fotos genieten groet en succes :D
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door schipper-willem »

Ik mag nog gaan varen, maar van de winter wordt het klussen in de achterpunt.
Alles moet er uit, want het wringt bij de grote kruiskop, die is aan de as vastgelast, maar dat hoort enigszins schuivend te zijn, en er achter een lager.
Voorgesteld is om vanaf de dan nieuwe schroefas een pythondrive met stuwdrukklager te monteren rechtstreeks naar de koppeling, dus dat zal dan ook wel een python incl. lager worden, dat zou lekker opruimen, ten eerste in de portemonnee, en dan in dat vieze achterpuntje waar nu t.h.v. de kruiskoppeling steeds het vet rondslingert.
We hopen tegen de Pinksteren te vertrekken voor een krappe 2 weken, er ligt nog ander werk te wachten.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Cees
Berichten: 102
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:51 am
Locatie: Meppel
Contacteer:

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door Cees »

fatboy schreef:hallo willem je hebt geen kruisas maar een homokineet
Volgens mij gaat het hier om flexkoppelingen en geen homokineten.
De combinatie twee maal flexkoppeling met tussenas + kruiskoppeling is op z'n zachts gezegd merkwaardig.
Het advies (Drinkwaard?) om de hele boel eruit te halen en alleen een python incl druklager te monteren is volkomen juist en zal ongetwijfeld ook trilling en geluid reduceren. Ten overvloede: maak niet de goedbedoelde fout na demontage de zaak "in lijn" te willen zetten, want in dat geval kan je elke vijftig tot honderd vaaruren een nieuwe homokineet kopen.
gr. Cees
de maker van Vaartips Nederland kennisbank voor pleziervaart en scheepvaarthistorie.
Pier
Berichten: 59
Lid geworden op: zo okt 16, 2011 1:06 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door Pier »

schipper-willem waarom pak je dat vieze kruiskop niet in een stuk plastic met plakband doet wonderen ben ja van rondslingeren van vet af.

Ik heb mijn as ook ingepakt ik smeer mijn kruiskop.met vet met grafiet blijft langer smeren.

groeten pier
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door frank »

wil niet veel zeggen maar als ik de discussie zo volg krijg ik de indruk dat zelfs homo's hun knikkers kwijtraken :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
wout.bij
Berichten: 411
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door wout.bij »

Pier schreef:schipper-willem waarom pak je dat vieze kruiskop niet in een stuk plastic met plakband doet wonderen ben ja van rondslingeren van vet af.

Ik heb mijn as ook ingepakt ik smeer mijn kruiskop.met vet met grafiet blijft langer smeren.

groeten pier
als je er er dan vuil in krijgt blijft het er ook zitten :!: :!: :!: :!: :!:
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door schipper-willem »

Jongens jullie hebben me weer helemaal opgebeurd, ga de toekomst weer lachend tegemoet.
Na bestudering van wat foldermateriaal, kom ik toch al gauw op zo'n goeie 2000 euries aan materiaal, als ik het nu vast bestel en afreken, scheelt dat me zo'n 400 euro aan B.T.W. die, zover mij bekend 1 juli met 2% omhoog gaat.
Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
fatboy
Berichten: 13
Lid geworden op: zo dec 12, 2010 10:36 pm
Locatie: almere

Re: PRM koppeling model Delta

Bericht door fatboy »

hee willem logisch dat het zo duur is :lol:

2% is 40 euro dus rustig aan maar haha :D

leg die andere 360 maar lekker bij je vakantie groet jan
Plaats reactie