Lassen aan geklonkenschip

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor sailor wim » wo mei 29, 2013 9:34 pm

paul schreef:ps iemand heeft mij ooit verteld dat je aan een geklonken schip nooit moet lassen,
wat is jullie mening daar over.????
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor sailor wim » wo mei 29, 2013 9:45 pm

Hoi Paul,
Ik begrijp dat het lassen aan een schip van voor 1902 lastig is vanwege de ijzersoort zg. puddelijzer.
http://www.lasgroepwest.nl/Historie%20ijzersmelten.htm
Gr Wim.
Ik drink voor elk probleem oplos koffie.
Wat thuis blijft is mooi meegenomen.

paul
Berichten: 696
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor paul » wo mei 29, 2013 11:23 pm

Ik heb er uit begrepen, dat als je aan een geklonken schip last,er spanning in het materiaal komt, waardoor er elders nagels gaan lekken .
Ik vraag me dus af of hier ervaring mee is.?
gr Paul.

wout.bij
Berichten: 1153
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor wout.bij » do mei 30, 2013 12:16 am

ja daar is wel ervaring mee, mijn boot is geklonken en gelast van origine, de romp is geklonken en alles wat er bovenop staat is gelast en gedeeltelijk geklonken, wat je vaak ziet bij dergelijke schepen is dat ze de klinken ook dichtlassen i.p.v. opnieuw klinken, vooral bij s.i keuringen werd dit nogal eens geeist, en nog steeds trouwens.
dat klinken gaan lekken door lassen lijkt mij sterk, maar kan natuurlijk altijd, ik heb ook een paar dubbelingen aan de onderzijde, maar bootje drijft nog steeds :D :D
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

Boekel
Berichten: 1044
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor Boekel » do mei 30, 2013 1:52 am

Klinknagels vlak bij een las kunnen gaan lekken door het trekken van de las, een dubbeling zal daarom altijd tot een stukje (paar cm) voorbij een rij klinknagels gemaakt worden.

Verder: zolang het een stalen romp is (ipv ijzer) geen probleem, ik kan bij mijn scheepje (1914) makkelijk lassen, zowel met MIG als met elektroden.

Ijzeren schepen heb ik geen ervaring mee.

meester
Berichten: 593
Lid geworden op: di mei 06, 2008 6:43 pm
Locatie: loosduinen
Contacteer:

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor meester » do mei 30, 2013 9:17 am

ijzeren schepen lassen is een drama. vooral als het gaat om gelaagd puddel ijzer.
Ik heb er 18 mtr van in het water liggen en zal bij gelegenheid een forto maken van wat lasklusjes
een expert is iemand die alles al een keer fout heeft gedaan!

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1905
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor KarelE » do mei 30, 2013 10:22 am

Ik heb ooit eens tijdens een werfbeurt een trucje geleerd van een lasser/ZZP'er die aan de Johanna (1926, geklonken) laste.
Er moest een nieuw stuk in de boeiing worden gezet. Net wat meester zegt, ik heb zelf een stukje van 30x12 vervangen, en daarbij heb ik een hele dag op een vlotje naast het schip staan wiebelen. Er moest nog een stukje, en daardoor werd de werfbeurt niet veel duurder.
Deze lasser laste met electrode eerst een lasrups rondom het uitgeslepen gat, op de kopse kant van het staal. Daarna werd het nieuwe stuk staal pasgemaakt, en erin gelast. En dat ging een stuk beter dan met mijn gerommel. Achtergrond van zijn truc: als je nieuw staal op oud staal last, dan heeft de vlamboog de neiging naar het oude staal te trekken. Dat is ook nog eens wat dunner dan het nieuwe stuk. Zo brand je snel gaten in het oude staal als je aan het aflassen bent. Door de aparte lasrups op het oude staal las je nieuw staal aan nieuw staal, en dat gaat een stuk beter. En inderdaad, volgende klusjes die ik zelf deed gingen zo een stuk beter.

Groet, Karel.
Laatst gewijzigd door KarelE op do mei 30, 2013 1:21 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Boekel
Berichten: 1044
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:55 am
Locatie: Alkmaar
Info: Oving1
Motorscheepje 1914
26,4 x 4,7m
Diesel elektrisch, Cummins 5.9bt / Stamford generator 85kvA / ABB frequentieregelaar / LS 75kW 6p elektromotor
Druk aan het verbouwen tot varend woonschip.
Contacteer:

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor Boekel » do mei 30, 2013 11:06 am

Met die eerste lasrups brand je ook roest en andere vuiligheid (teer!) weg.
Vaak is het eerst een rups leggen die niet zo mooi is, dan even slijptol erlangs en de volgende rups is een mooie las. Werkt zelfs met MIG.

paul
Berichten: 696
Lid geworden op: zo nov 14, 2010 4:26 pm
Locatie: den hoorn

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor paul » do mei 30, 2013 11:17 am

Kijk dit zijn van die tips waar je wat aan heb,het klinkt allemaal zo simpel,maar je moet het wel eerst weten.
gr Paul

wout.bij
Berichten: 1153
Lid geworden op: za sep 24, 2011 8:13 am
Locatie: fryslan

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor wout.bij » do mei 30, 2013 11:25 am

een van mijn vorige sleepboten was er een uit 1889, en je gelooft het of niet maar daar zat geen enkelle dubbeling op, nou was ie overal maar 3mm maar toch, na 120 jaar, het is dus perfect spul met een paar nadelen, als je een aanvaring krijgt scheurt het sneller, door het vele koolstof roest het minder, maar last het slechter, en volgens mij word het in de loop der jaren harder, maar dat kan ook maar een gevoel wezen.
gr.wout
als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan.

johan
Berichten: 375
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 8:59 pm
Locatie: Roeselare (België)
Contacteer:

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor johan » do mei 30, 2013 9:19 pm

Dat zijn goede tips om eerst een rups te leggen!! Eentje om te onthouden.

Puddelijzer heeft idd nogal slechte laseigenschappen, met de MIG of TIG wordt het helemaal moeilijk.
Met de goede electrodes is het wel te doen, maar het is geen karwei voor de occasionele hobby-ist, zeker niet onder de waterlijn...

grts
Johan
ik hield van haar, maar ben het bijna allemaal kwijt...

Klaver vier
Berichten: 894
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor Klaver vier » vr mei 31, 2013 11:48 pm

Bij een van mijn vorige schepen was de bodem(van binnen uit)helemaal verrot,dit was een geklonken boot.Bij deze boot zaten de bolle koppen van de klinknagels aan de binnenkant.Ik heb al het rotte er uit geslepen en nieuwe plaat er in gelast,niet er op maar er in.Ik heb helemaal geen problemen gehad met de klinknagels.Wat heel belangrijk is als je aan een boot last is kleine stukjes tegelijk lassen i.v.m de trek,en stukken overslaan waarnaar je naderhand terug gaat ,dan krijg je zo min mogelijk trek.De spanten maakte ik van platstaal 5centimeter breed +-8mm dik, boog ik met een hydraulische buigpomp op zijn kant,zo'n pomp waar je dikwandige pijp in buigt ging prima.Ik zou alleen nooit meer aan zo'n grote klus beginnen.Als je niet genoeg geld hebt en je wil toch varen zou je wel moeten.Nu hebben wij een boot van cortentstaal dat bevalt prima omdat dat de eigenschap heeft dat de roest het materiaal beschermd.Niet bang zijn om te lassen wel altijd goed het materiaal schoon slijpen,dan last het stukken makkelijker Gr René(De Stoere).
Klaver vier

Gebruikersavatar
Johan H.
Berichten: 8
Lid geworden op: za dec 01, 2007 12:35 am
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Lassen aan geklonkenschip

Berichtdoor Johan H. » di jun 18, 2013 6:10 pm

Voor wat betreft het lassen van puddelijzer, met de elektrode een zwaaiende beweging maken van het smeltbad naar voren (naar het nog te lassen materiaal) en steeds weer terugkeren naar je smeltbad. Op deze manier verwarm je het materiaal vooruit en wordt het smeltbad minder heet. Puddelijzer is moeilijker te lassen door alle op elkaar gelaagde en gewalste laagjes maar het is beslist goed te doen. Je moet wel "iets" beter kunnen lassen dan de gemiddelde hobbyist maar door te doen leer je snel ;-)


Terug naar “Vetkuil”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast