paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Ze monteren de waterlock toch niet voor niets lager dan de uitlaat op het motorblok,als de uitlaat gassen en het water zich mengen waar ze de motor verlaten loopt het toch terug de motor in zodra je de motor afzet.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Met bronvermelding:
Bootland watersport: De "Soundlock" heeft een geluid sreducerende werking en fungeert tevens als reservoir voor de terugloop van water in het uitlaatsysteem
En wellicht verschaft dit you tube filmpje wat meer duidelijkheid. : http://www.youtube.com/watch?v=2sjBom-srqI
Als ik Waterlock Google zie ik ook kreten als "Non return valve" etc.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Menno Als je naar de door jouw ingestuurde tekening kijkt ,en je vergeet het stuk dat naar beneden loopt waar bij staat min 30centimeter,dan is het toch duidelijk dat waar de rode uitlaat gassen bij het blauwe water komen dit terugloopt in de uitlaat.Dat stuk naar beneden van 30centimeter minimaal zit er niet voor niks in.Het is dan wel een waterslot,maar hij moet wel lager als de uitlaat gemonteerd.Min 30 centimeter dus.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Inderdaad.
Dat klopt.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Als 1000 mensen een mening hebben wil dat nog niet zeggen dat ik geen gelijk heb.Ha Ha.Gr(De stoere)).
Klaver vier
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4842
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Marie Christina »

Zekers.
Waarlijk mijn levensmotto.

Maarrrr:
Word je vraag ook een beetje beantwoord?
Want daar gaat het toch om.
We dwalen weer eens af.

(Gebeurt ons nooit, hier. :mrgreen: )
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2082
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door KarelE »

Marie Christina schreef:Nu met een andere link:
Afbeelding
Als ik op voorbeeld klik zie ik hem.
Dusss.....

Komt van Google en naar schijnt van Vaartips van Vetuscatalogus. :D

Misschien is het ook van belang hoe het koelsysteem van de motor is ingericht. In het bovenstaande plaatje zie ik het koelwater en de uitlaatgassen elk uit een aparte uitgang van de motor komen, en die komen vlak voor de waterlock samen. Ik vind het motorblok in het plaatje een beetje verwarrend, het uitlaatspruitsuk zit er een stuk lager dan de koelwateruitgang. Is het niet logischer dat dat andersom is?

In de praktijk wordt het koelwater toch ook wel in het uitlaatspruitsuk in de uitlaatgassen geinjecteerd? En, is het koelwater dat uit de motor komt buitenboordwater, of wordt een gesloten koelcircuit in de motor met warmtewisselaar(s) gekoeld met buitenwater dat daarna in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd?

Is het mogelijk om op basis van het plaatje van Vetus de diverse verticale maten t.o.v. de waterlijn op te geven, of zelf een vergelijkbaar plaatje te maken van de situatie zoals je die van plan bent te maken? Dan kan een motorenkenner aangeven of er risico's zijn, en zo ja welke...

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Careljan Je heb natuurlijk veel soorten koelsystemen.1 Gesloten systeem ,de motor wordt dan geloeld doordat het water van de motor doormiddel van bijvoorbeeld gesloten pijpen onder het schip door,die gekoeld worden met het buiten water.2e systeem met koelwater van buitenaf ,hier wordt het water via een wierbak aangezogen en hier wordt de motor en bijv. De keerkoppeling en het spruitstuk gekoeld waarna het weer via de uitlaat overboord beland.3e indirecte koeling,de motor heeft een gesloten circuit,dat doormiddel van een wisselaar gekoeld wordt met buitenwater.Het koelwater of koelvloeistof blijft hier in de motor,het koelwater wordt hier door het buitenwater gekoeld,het buitenwater verdwijnt hier ook weer via de uitlaat.Er zijn hierop nog wel een paar variaties mogelijk,dit is het zo'n beetje in grote lijnen.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2082
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door KarelE »

De verschillende soorten koelsystemen ken ik wel. Waar het in mijn post om gaat is de vraag waar het koelwater in de uitlaatgassen wordt geinjecteerd. Het teruglopen van koelwater naar de koelwateruitlaat van de motor is denk ik geen probleem, als deze lager dan het uitlaatspruitstuk zit. Koelwater in je uilaatspruitsuk, dat is funest, want dan kan het water door een misschien openstaande uitlaatklep een cilinder inlopen, of anderszins zijn funeste corrosieve werk doen. Stel nu dat de waterlock op het niveau van de koelwateruitlaat zit, en het uitlaatspruitstuk zit daar 30 cm boven, dan loopt het water niet je spruitstuk in.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Careljan.het uitlaat koelwater wordt altijd onder de uitlaatpoorten geinjekteert, de hoogte is volgens mij niet altijd gelijk, maar nogmaals ik ben geen bootmonteur.Boten wel mijn hobby.Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Etab »

Bij mij komt er 1 gezamelijke uitlaat midden onder het koelblok vandaan en die staat naar benden gericht.
Als je dus er een 50mm uitlaatbuis op zet heb je al een aardig aantal cm nodig om een bocht te maken. Zo flexibel zijn die slangen niet.
En dan zit ik nog net niet op bodem! Die waterlock wil zijn invoer op een cm of?? 30 hebben. EN komt er op een 20 cm? uit.
Op bladzijde 22 is te zien dat de leiding best horizontaal een eind kan weglopen.

Hier op bladzijde acht op de rechtertekening onder de tekst DTN zit die uitlaat.
http://www.proaqua.nl/downloads/peugeot.PDF
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2082
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door KarelE »

Op de laatste pagina's van de PDF staat een met het Vetus-plaatje vergelijkbare opstelling. Voor jouw motor is het van belang dat de onderkant van de uitgang aan het spruitstuk 10 cm boven de waterlijn staat. Als daar niet aan wordt voldaan kan je aan de voorkant van de motor een extra bocht met beluchting maken, om hevelen te voorkomen. Anders zou ik me gewoon aan de tekeningen uit het pdf'je houden.

Groet, Karel
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Klaver vier
Berichten: 1289
Lid geworden op: wo okt 31, 2012 5:18 pm
Locatie: Hilversum

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Klaver vier »

Etab, ik denk dat je er inmiddels wel achter ben waar de retour van de brandstof zit.Anders op tekening 7 onder 11. Gr René(De Stoere).
Klaver vier
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: paar vragen over de aansluitingen aan motorblok

Bericht door Etab »

In de hoop op nog wat hulp.

De uitlaat zit dus helaas precies op de waterlijn. :( :(
Dat betekent dat ik aan de voorkant van het blok die extra ontluchting moet maken.
Wat ik echter nergens kan vinden is wat er nu anders aan een extra bocht is.
Het stuk is een buis welke met twee rubberenmanchetten vast zit. Er zit al een nippel op. deze gebruikte de vorige eigenaar als aftakking om het koelwater te gerbuiken als verwarming.
Is dat de bewuste aftakking naar een hevel?

Wat ik niet snap is dat deze buis in zijn geheel boven de waterlijn staat? Hoe hoog moet die ontluchter dan welniet komen. Die staat dan halverwege mijn cabine?
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Plaats reactie