wierpot en waterschep voor en tegen...

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Happydart »

Aangezien we zinnens zijn om met onze boot de Belgische en mogelijk Franse kanalen te bezoeken dringen zich een paar vragen op.
Ik heb nooit een wierpot aan boord gehad omdat we altijd op delta of zee voeren en een wierpot dus niet nodig was het beetje sla kwam nooit door het waterschepzeefje en ik had nooit een verstopping in 35 jaar.
Dus onze boot is uitgerust met een 1 waterschep voor het motor koelwater en 1 voor de schroefaskoeling.
Nu ben ik bezig met een wierpot te voorzien waar ik snel bij kan dus onder het luik van de kuip, ik heb daarom de oude inlaat met waterschep verwijderd en het gat dicht geepoxid (nieuw woord voor Van Dale) :wink: , de nieuwe inlaat komt beter bereikbaar naar achter zodat ik niet meer op mijn buik liggend en tastend naast de warme motor aan de afsluitkraan kan.
Ik kreeg zoals dat gaat spontaan af en toe bezoek van andere leden op de werf en er waren er enkele die me afraden om terug een waterschep te plaatsen onder de wierpot "niks dan miserie zo een zeef , ge kunt dat niet doorprikken ! " een open pijp zo groot mogelijk en daar de wierpot aan dat is de beste oplossing volgens hen omdat een waterschep zou verstoppen met kroos of grasresten na het maaien op de kanaalkant.
Lange intro ...maar wat is de mening van de ervaren kanalen en grachten vaarders hier aanwezig ?
Wierpot met of zonder waterschep onderaan de boot ?
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Peter-J »

ik kreeg dezelfde tip. gewone huiddoorvoer en grote slang. zorg dat je wierpot net boven de waterlijn zit. dan kun je de deksel er af halen en de eventuele verstopping wegduwen met bijv. een stuk passend slang. lijkt mij ideaal. heb nog geen praktijk ervaring hoor! maar de theorie klopt denk ik wel.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
Hoi George,
Geen zeef en twee open doorvoeren met elk een kraan met een eigen wierpot.
Doorspoelen gaat dan na het afmeren redelijk eenvoudig met de eigen drinkwater of dekwaspomp.
De Franse kanalen zitten nu zo vol met waterplanten dat dit een goede oplossing is.
Ik ben afgelopen jaar een paar keer opzij gemoeten omdat er een geladen spits uit de sluis kwam, nu heb ik gesloten koeling maar bij het uit de kant manoeuvreren zat de schroef vol om maar een voorbeeld te geven.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
FransvanNispen
Berichten: 571
Lid geworden op: zo dec 02, 2012 3:55 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door FransvanNispen »

Jarenlang gevaren met wierpot zonder schep.
Natuurlijk wel een keer verstopping gehad. Opgelost door de dompelpomp op de pijp te zetten en het vuil terug naar buiten "geblazen".

Maar waar het om gaat, ook zonder schep trekt hij het water wel naar binnen.

Voorbeeld zelfs een pijpje 22mm recht naar achteren aan het eind van de "keg/kiel"
Dat trok tijdens het varen nog voldoende water naar binnen, er zat dus geen luchtbel achter.

Maar je zou dus een T stuk kunnen maken waar je het evt. vuil langs naar buiten zou kunnen duwen/spuiten

Groet

Frans 8)
Rustig aan, dan breekt het lijntje niet
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Aqua Domus »

sailor wim schreef:Afbeelding
Hoi George,
Geen zeef en twee open doorvoeren met elk een kraan met een eigen wierpot.
Doorspoelen gaat dan na het afmeren redelijk eenvoudig met de eigen drinkwater of dekwaspomp.
De Franse kanalen zitten nu zo vol met waterplanten dat dit een goede oplossing is.
Ik ben afgelopen jaar een paar keer opzij gemoeten omdat er een geladen spits uit de sluis kwam, nu heb ik gesloten koeling maar bij het uit de kant manoeuvreren zat de schroef vol om maar een voorbeeld te geven.
Gr Wim
Helemaal mee eens met de aanvulling om de schroefassmeering van je koelwater af te pakken net na de pomp, dus koud water.
Dan heb ik na de buitenboord kraan een t stuk met afsluiter .
Hier op een losse slang, die gebruikt word voor het winterklaar maken.
Buitenboord kraan dicht andere open, slang in kan koelvloeistof.
Geen geknoei of geklieder .
En als de slang lang genoeg is kun je hem als nood bilgpomp gebruiken.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
sambeek
Berichten: 1453
Lid geworden op: ma nov 21, 2011 12:02 pm
Locatie: Veenendaal

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door sambeek »

van sailor Wim de mooiste oplossing. Kun je ook snel overschakelen van de één naar de ander. Het is denkbaar dat je niet alla minuut de verstopping kunt verhelpen.
groet Terpstra / SAMBEEK
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Happydart »

Ik kan hier al wat mogelijke back-up oplossingen uitfilteren, ons plastic scheepje is wel afhankelijk van slangen maar daar kan evengoed een T-stuk tussen en ik ga alleszins een dubbele uitvoering maken zoals Wim aangeeft, dat moet mogelijk zijn met de 2e doorvoer die de schroefas van koelwater voorziet , die maak ik wat ruimer zodat deze in geval van nood ook genoeg debiet geeft voor de motor.

Maar de originele waterschep doorvoeren zouden jullie verwijderen ? wat is hiervoor de reden , die houden toch grote stukken groenafval of plastic buiten of mis ik iets ?
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2079
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door KarelE »

Die waterschep kan zelf snel verstopt raken. Dat kan je dan alleen verwijderen door te gaan zwemmen of door een pomp waarmee je water van binnen naar buiten pompt door de schep, met behulp van een T-stuk. Een open doorvoer kan je met een stuk slang weer open porren als er teveel troep in zit.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Happydart »

KarelE schreef:Die waterschep kan zelf snel verstopt raken. Dat kan je dan alleen verwijderen door te gaan zwemmen of door een pomp waarmee je water van binnen naar buiten pompt door de schep, met behulp van een T-stuk. Een open doorvoer kan je met een stuk slang weer open porren als er teveel troep in zit.
Bedankt , Ik denk eraan om een schuine T monteren op de doorvoer en dan de afsluiter, op het schuine gedeelte slang met een nippel waar ik een duikfles (die liggen toch in dezelfde ruimte) kan aansluiten om schoon te blazen in geval van.
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Gebruikersavatar
frank
Site Admin
Berichten: 803
Lid geworden op: zo nov 11, 2007 9:18 pm
Locatie: Cuijk (nb)
Contacteer:

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door frank »

Mijn koelwateraanzuig zat vroeger altijd in de kim aan bakboord. Ga je in de kanalen varen dan kom je vaak problemen tegen doordat er veel slibbanken zijn waar je langs- of doorheen moet en dan is het altijd prijs.
Inlaat slobbert een bak modder op en alles raakt verstopt. Beste middel is dan het 'terugspoelen' via de koelwateruitlaat aan dek die ik gemaakt heb om ook te kunnen dekwassen.. Perfecte methode en in geen jaren de wierbak open hoeven halen.

Omdat die inlaat in de kim toch teveel problemen gaf vanwege de diepgang heb ik bij een hellingbeurt het oude gat gedicht en een nieuwe inlaatkast in de zij gemaakt. Alles 2 duims uitgevoerd en een nieuwe overbemeten wierbak gemaakt. Daarna nooit meer problemen gehad, Ook al liep ik vast in een berg slib ('vase' op zijn Frans) dan nog raakte er niets verstopt. Een inlaat in de kim aan stuurboord is helemaal uit den bose omdat je daar altijd vlak tegen de kant vaart en waterplanten en slib heb je zo binnen.

Ooit scharrelde ik door dat dichtgegroeide kanaaltje bij Epinal en de Belg die achter mij voer en zag dat ik die waterplanten in stukken hakte riep "wij zijn gelijk een Phillips scheerder, gij vaart voor voor de grote stukken en ik doe de kleine haartjes" :D
gr FRank

\\ Blind vertrouwen in de autoriteiten is de grootste vijand van de waarheid. Albert Einstein //
Afbeelding
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door popeye »

Ik heb een waterschepje, en al heel wat door water met planten gevaren, maar nog nooit problemen gehad.

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Riverboy »

Ik ben maar wat blij met mijn dubbele wierpot en inlaat. Enig nadeel is het schepje wat onder de romp voor de inlaat zit. Die gaan er bij de eerste hellingbeurt er af! Waarom, omdat ze alle rotzooi die ze aanzuigen niet meer terug laten zakken zodat niet je wierpot maar ook de slang verstopt raakt. Lees ook maar mijn ervaring hierover in mijn reisverslag van 2015. Hier vindt je dat verslag. http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... lagen.html

Onze wierfilters
[img]http://archief.scheepspraet.net/scheeps ... 910896.jpg[/img]
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Riverboy »

Ik ben maar wat blij met mijn dubbele wierpot en inlaat. Enig nadeel is het schepje wat onder de romp voor de inlaat zit. Die gaan er bij de eerste hellingbeurt er af! Waarom, omdat ze alle rotzooi die ze aanzuigen niet meer terug laten zakken zodat niet je wierpot maar ook de slang verstopt raakt. Lees ook maar mijn ervaring hierover in mijn reisverslag van 2015. Hier vindt je dat verslag. http://www.wsvdemaasvenlo.nl/informatie ... lagen.html

Onze wierfilters
Afbeelding
Gebruikersavatar
Riverboy
Berichten: 689
Lid geworden op: zo mar 16, 2014 4:43 pm
Locatie: Roermond

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Riverboy »

George, je hoeft niet het hele verslag te lezen, de perikelen met de wierpot staan beschreven op pagina 4 en 5.
Groet, Jo
Happydart
Berichten: 122
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: wierpot en waterschep voor en tegen...

Bericht door Happydart »

Riverboy schreef:George, je hoeft niet het hele verslag te lezen, de perikelen met de wierpot staan beschreven op pagina 4 en 5.
Groet, Jo
Ik ga met plezier alles lezen denk ik, bedankt voor de input alvast.

Georges
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...
Plaats reactie