scheepsmotor inbouw

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

scheepsmotor inbouw

Berichtdoor meester » vr okt 10, 2008 9:50 am

Ik heb plotseling mijn Daf uit mijn schip verkocht en ben direct maar begonnen met het klaarmaken van mijn nieuwe Yanmar 4TNE98.
nu wil ik de hele machinekamer vernieuwen en wil dan ook alles opnieuw maken. Aangezien we 3 schepen tegelijk met hetzelfde type motor gaan uitvoeren probeer ik alle delen met CNC te laten snijden en zetten.

Tijdens het tekenen kom je dan uiteindelijk weer op vragen:
1:Wat is beter: de motorsteunen op het hart van de krukas of daaronder of boven. ik dacht eerst zelf op het hart maar dan zal de motor daaromheen proberen te kantelen. Misschien is onder het hart beter omdat je dan een extra koppel toevoegd
2: waar kan ik een dubbele Bsnaar poelie kopen die vlak en dicht is. Ik heb plaatselijk al bij wat zeken geweest maar die hebben alleen schijven met een as aansluiting

Ik hoor graag van jullie.
meester

Berichtdoor walvis » za okt 11, 2008 12:34 pm

Ik heb er nog een paar liggen
geert
walvis

Berichtdoor meester » zo okt 12, 2008 11:20 pm

prachtig, ik mail je voor een afspraak.
meester

Berichtdoor meester » za nov 01, 2008 10:12 am

ondertussen is mijn oude Daf 475 uit de machinekamer verdwenen.
we hebben het dafje kompleet met de werkkraan van mijn neef Ad uit het schip gehesen en hem naar de aanhanger van de koper verop de kade gevaren. zonder spullen doe je echt niets. de Daf schijnt weer een nieuw leven in een tjalk te krijgen. dat gaat prima want hij heeft ons nog nooit teleurgesteld. maar die rook, daar wordt je wel een moe van.
nu moet de nieuwe Yanmar er eens in

Afbeelding
meester

Berichtdoor Boekel » za nov 01, 2008 12:01 pm

Kap motortje, maarreuh...geen foto's van het uitbouwen / hijsen?

(ik wil ook een kraan!!!)
Boekel

Berichtdoor meester » wo nov 05, 2008 11:59 pm

Ik heb nog geen fotos van het hijsen. die komen nog. ik ben ondertussen bezig de machinekamer leeg en schoon te krijgen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(waarom lukt het mij niet met die fotos?)
Ik hink nog een beetje op 2 gedachtes: ga ik nu alleen een nieuwe fundatie maken of maak ik de hele machinekamer met vlak en kimmen in de werkplaats en plaats ik alles op de werf.
ik heb mijn vlak nog nooit gemeten maar het zal niet dik zijn. en ik wil nog jaren blijven varen. optie 2 staat me wel aan maar hoe meet ik in godsnaam goed mijn schip op in het water? en wel zo dat ik het zonder problemen kan inzetten.
ik heb wel eens een 3d-camera gezien die een igs-file produceerde waarmee je meteen kan gaan tekenen. maar waar vind je zo'n ding
ik ben ondertussen bezig Inventor te leren om zo mijn hele machinekamer vantevoren in te kunnen delen.

vr gr Nico
meester

Berichtdoor Boekel » do nov 06, 2008 1:21 am

meester schreef:Ik heb nog geen fotos van het hijsen. die komen nog. ik ben ondertussen bezig de machinekamer leeg en schoon te krijgen.

http://picasaweb.google.nl/lh/photo/Yva1snDMRkY0vmkPxxXMMQ
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/W-_5cROhBCHejXGAmJZFqQ
http://picasaweb.google.nl/lh/photo/W-_5cROhBCHejXGAmJZFqQ
(waarom lukt het mij niet met die fotos?)

Je zult ze moeten linken (url ipv img)
Boekel

Berichtdoor Wybe-M » do nov 06, 2008 1:31 am

meester schreef:(waarom lukt het mij niet met die fotos?)

Omdat je adressen van HTML-pagina's binnen foto-haken zet. Je zou [url]en[/url] kunnen gebruiken.

Mooier is het als je de lokaties van de foto's (en dus NIET van de pagina's waarop die foto's staan) zou gebruiken.

Voor je bijdrage van 1 november j.l. wordt dat dan:

Afbeelding

Maar ik gebruik jouw pagina-link ook even. Dan is het hele album te bekijken: http://picasaweb.google.nl/lh/photo/il5LSD617mCRjF8yLyabPA of nog mooier: http://picasaweb.google.nl/NicoPersoon/Motorinbouw#

----------------------------------------------------------------------------------
In je bericht van vandaag wilde je plaatsen:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier heb je dus twee keer hetzelfde adres vermeld.

Ik neem aan dat je deze bedoeld hebt?

Afbeelding

Oftewel de foto's 4 t/m 6 uit de bovengenoemde serie.
Info over ex-reddingboten / reddingmonumenten / ex-mrb Dorus Rijkers (1923) / Opa Dorus Rijkers : www.dorusrijkers.nl
Wybe-M

Berichtdoor meester » zo jan 04, 2009 7:02 pm

ondertussen is de machinekamer leeg. wat een waardeloze klus om die fundatie eruit te snijden als je geen snijbrander hebt. Ik had het wel erg zwaar gelast en lekker dik materiaal gebruikt. Dat was weer een aardig vrachtje staal. nu gaat ook mijn houten machinekamerschot eruit en maak er een mooi stalen schot erin. dan hebben we binnen ook geen dieselluchten meer.

aangezien ik een lekke askering had van mijn paragon keerkoppeling het hele ding weer eens bekeken. Er mankeert niets aan maar het ontbreken van een vertraging bezorgt veel mensen vraagtekens. Ik heb indertijd ervoor gekozen om 1:1 aan te drijven. dat beteeknde dat de schroef max 2400rpm maakte. dat ligt erg dicht tegen de cavitatiesnelheid aan en maakt bij doordraaien erg veel herrie onder de kont.
Het zeilt wel lekker hard!!
Aangezien ik toch een nieuwe schroef moet hebben (omdat deze onvakkundig gerepareerd is) kan ik nu ee nkleine vertaging kiezen om bij volgas uit het caviatatie gebied te komen.
Ik heb dan ook bij Berkelaar een 1:1,5 Hurth gekocht die nu achter de Yanmar gaat. Alles past dan ook nog beter in de machinekamer.
meester

Berichtdoor henk meyer » ma jan 05, 2009 12:10 pm

Dag Meester,

Ik heb een willekeurige url uit je bericht gepakt[ picasa].
Deze heb ik "gekopieerd"en "opgeslagen als".
Dan komt het fototje op je bureaublad terecht.
Dan Tynipic openen en uploaden, daarvandaan kun je de url op scheepspraet plaatsen.
Ik neem hiervoor "directe link voor layouts"
De link ziet er dan zo uit "http://i41.tinypic.com/2cnfjpx.jpg"
Als je nu op het bovenste rijtje van het bericht wat je verstuurt kijkt,
dan zie je een hele rits blokjes staan , je moet daar img aanklikken.
En zie het wonder is geschied.

Gr. Henk.
henk meyer

Berichtdoor henk meyer » ma jan 05, 2009 12:12 pm

Afbeelding

Kijk nu met img aangeklikt.

Gr. Henk
henk meyer

Berichtdoor meester » vr maart 20, 2009 12:31 am

na in de machinekamer de hele oude motorfundatie eruit te hebben gesneden heb ik de boel lekker schoon gemaakt.
hierna heb ik de nieuwe u vormige fundatiebalken cnc laten snijden met schetsplaten en al. de sleuven waar de fundatie over de spanten heenzakt heb ik ook meteen laten snijden. alles paste redelijk goed en was ook snel geplaatst. ondertussen heb ik de motor opgebouwd

Afbeelding

motorsteunen, flenzen en poelies alles moet je pasmaken, ook nog de nieuwe keerkoppeling en koelwaterpomp en dynamo geplaatst

Afbeelding

Afbeelding
Hierna is de motor snel geplaatst, het hele takelen duurde nog geen 3 min.
het heen en weer varen duurde langer. een te diepe haven om lekker te bomen.
Afbeelding
motorsteunen vastlassen en het boeltje staat weer op zijn plaats

Afbeelding
ondertussen zitten alle koelleidingen en de beunkoeler er weer in. ook de uitlaat zit weer op zijn plaats.
bij het aansluiten van de brandstofslang kwam ik erachter dat er in de banjobout een heel klein gaasfiltertje zit. daar kan lekker je motor op stilvallen. ik sluit een groffilter aan en vervang die banjobout.
meester

Berichtdoor Boekel » vr maart 20, 2009 1:30 am

meester schreef:[knip...]bij het aansluiten van de brandstofslang kwam ik erachter dat er in de banjobout een heel klein gaasfiltertje zit. daar kan lekker je motor op stilvallen. ik sluit een groffilter aan en vervang die banjobout.

Goed bezig dus!

Maar dat groffilter, dat is een soort laatste redmiddel toch? als je filters hun werk doen is er niets aan de hand, mocht er ergens toch iets mis gaan, dan liever dat filter verstopt dan je brandstofpomp...toch?
Boekel

Berichtdoor sailor wim » vr maart 20, 2009 9:45 am

Hoi ,
Een groffilter en waterafscheider word tussen de tank en de ovoerpomp geplaatst bv deze www.separfilter.com/downloads/Separ_Fil ... EVO_10.pdf
Het is belangrijk bij dit filter dat de capacitieit aangepast is aan de motor, zodat de brandstofsnelheid hoog genoeg is in het filter om de cenrtifuge werking tenvollle te benutten.
http://www.youtube.com/watch?v=b1zHKOalysY
Mooi bij dit filter is ook dat het filterpapier waterafstotend is gemaakt en dus de allerkleinste druppels als laatste tegenhoud en bij stilstaande motor laat zinken.
Gr Wim.
Waarom haast, als de reis je bestemming is.
sailor wim

Berichtdoor meester » za maart 21, 2009 12:26 am

het is precies zoals wim zegt
Een groffilter en waterafscheider word tussen de tank en de ovoerpomp geplaatst

ik heb voor een ander type gekozen maar was vergeten dat ik op school een set separ en fijnfilters liggen.
misschien later nog eens !
eerst maar eens draaien! vandaag alle zaken buiten de bedrading aangesloten. morgen ga ik mijn motor en die van mijn vader bedraden.
als een van die 2 draait zal ik proberen en youtube moment vast te leggen.
vr gr nico
meester

Volgende

Keer terug naar Vetkuil