van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
popeye
Berichten: 660
Lid geworden op: wo aug 17, 2011 12:57 pm
Locatie: Drenthe
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door popeye »

Deze bedoel je?

Groet, Jack.
Gestern standen wir noch am abgrund, heute sind wir schon einen schritt weiter!

http://www.staverse-jol-aimee.nl/
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

En wat is er dan mooier om op zo’n omfloerste dag de Rupel op te varen, het stukje onbekendheid tegemoet, niet de spoorbrug, daar kwam ik in 1974 al onderdoor met een reisje sojameel voor Leuven.
Als je heel summier nog wat naslagwerk hebt uit die tijd, blijkt dat we rond 10 augustus er passeerden, in mijn herinnering was het tegen het weekend en hadden we een bijzonder zwaar onweer op zondag.
Hier de spoorbrug:

Afbeelding


Al snel volgt de verkeersbrug, waar je even goed voor moet komen, dus opletten voor stroming:

Afbeelding

Inmiddels heb ik me aangemeld via de Marifoon voor een schutting door het sas Klein Willebroek en heb de boot net boven het ponton van het veer gedraaid de kop instroom, zowat dwars van de sluis:

Afbeelding

Dit bedoel ik met het onbekende, toen ik daar voor het laatst langs voer, ik schat 1990 leeg van een reis aluminium van de zaad in Duffel, was het hier nog een vervallen hut.
Nu echter,ik was er bijna voorbij gevaren is het een mooi opgeknapt geheel:

Afbeelding

Het verleden herleeft enigszins in het oude brughoofd met een tank, er zal veel gevochten zijn, bruggen waren strategisch geliefde plaatsen om eens een robbertje te vechten.
Goed dat het verleden zich op deze manier ook nog in het heden manifesteerd:

Afbeelding

En met de nodige stuurmanskunst zonder foto uiteraard ben ik het sas ingevaren, en kwam toch weer een beetje in ik vermoed de twintiger jaren van de vorig eeuw.
Ja, en toen werd er naar het vaarvignet gevraagd, en dat had ik niet, daar ik rechtstreeks van Antwerpen gekomen was, je snapt het wel, Zaterdag dus ook niet op kantoor Willebroek te bekomen.
Schipper, zie het bij het eerstvolgend sas te verkrijgen, soms is het varen een jongensboek, waar ik dan zelf in figureren mag de hef van Willebroek:

Afbeelding

Zo zijn we dan op het Zeekanaal van Brussel beland.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Het is wel erg rustig vandaag net voor de Pinksteren en vinden de Jelty, een voormalig schip van bevrachtingskantoor Twente Rijn onder sluis Zemst.

Afbeelding

We hebben nog even te wachten, om 10.30 uur waren we gemeld, en een kwartier later kwam er ook nog een tanker wachten onder de sluis.
Om een lang verhaal kort te maken waren we pas om 11.45 uur boven de sluis.
Op een enkele opmerkelijke foto na zal ik jullie de hele fotosessie besparen, ik zou haast wat lezingen moeten organiseren in den lande om alles uit te leggen met de nodige zwierigheid.
In ieder geval is het geen saaie wallekant vet zoveel verscheidenheid aan voormalige vrachtvaarders nu in gebruik als woonobject:

Afbeelding

En dit kom je ook meerdere keren tegen, een vervallen gebouw, alhoewel, een nieuw dak en het zou zomaar nog eens zolang kunnen blijven staan:

Afbeelding

Hier de brug in de Vuurkruisenlaan:

Afbeelding

Op 22 mei 1981 neem ik een reis van 304 ton tarwe aan voor Vilvoorde, en moet lossen bij Moulin Trois Fontaine, wat zich laat zien in de volgende foto.
Juist deze losplaats is me bij gebleven daar wij op Hemelvaartsdag daar geladen afgemeerd lagen, en er een toeristisch stoomtreintje meerdere keren ons op een fluitsignaal trakteerde,
en Tim, onze oudste van toen 5 jaar het reddingsvest fluitje presenteerde.
Alleen wat is er nog over dan een gebouw dat misschien nu helemaal verdwenen is, of op zo’n nominatie staat:

Afbeelding

De volgende foto geeft aan mij weer een stukje herinnering, kunstmestfabriek Marly, nu een meubelparadijs.
Op 3 juni nam ik een reis kalkammonsalpeter aan van deze laadplaats naar Dronrijp Fr.

Afbeelding

Als ik in dat reizenboek verder blader kom ik steeds meer plaatsen tegen waar je zo maar een streep door kan halen voor de beroepsvaart, vaak is het onder druk van milieu toestanden.
Groeten, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De planning was eigenlijk om af te meren bij de BRYC te Brussel, maar in mijn beleving zag het er desolaat uit, dus na even orienteren heb ik de touwtjes weer los gemaakt en ben verder gaan dwalen door het Brusselse, naar een andere ligplaats.
Dat ging nog wel een paar uur duren, ondertussen genoot ik van het nieuwe, ooit in 1958 ben ik hier langs gekomen, en dacht nog wel iets te herkennen, het bleek 0,0 te zijn.
Je ziet dat het tegen Pinksteren loopt, op de foto is een zandschip al niet meer vertrokken, maar houd het deze feestdagen voor gezien:

Afbeelding

over bakboord een heel wat moderner exemplaar, waarbij moet worden afgevraagd of zij wel de haar vorige zal evenaren qua leeftijd:

Afbeelding

Onder deze prachtig uitgedoste spoorbrug met stoomtractie komt de Amistrade ons tegemoet:

Afbeelding

ook hier heb je geuzen, of slaat dat op het bier, een scheepje met een stuurhut die zo’n 50 tot 60 jaar jonger is dan het casco zelf:

Afbeelding

terwijl de Vivaldi een stukje jaargetijde aan de kant blijft:

Afbeelding

Beneden de sluis St. Jans Molenbeek is de straat vrolijk gekleurd met.....ja, Molentjes

Afbeelding

even een nieuw blokje maken, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Toch is er ook wel voordeel om alleen te zwerven, je kan stoppen wanneer het jou uitkomt, dus het varen is nog niet voorbij vandaag.
Zelfs de brugkraan is versiert met kleurig inrichtingspul:

Afbeelding

Dan volgt de sluis, ik had een langer touw klaar liggen, daar ik me verdiept had in het verval van de sluizen die op zijn minst pittig genoemd kan worden.
De sluiswachter staat al klaar om een touwtje aan te pakken op sluis st. Jans Molenbeek:

Afbeelding

Eenmaal boven, ga ik naar de sluiswachter en vraag het inmiddels fel begeerde vignet, helaas kan deze man mij dat ook niet verschaffen, hij adviseerde met dat op sluis Lembeek te bekomen, daar was een inningskantoor, er was ook niemand verstoord om dat ik geen vignet had.
Het is bijna ondoenlijk om uit zoveel foto’s te kiezen wat bij elke foto past wel een verhaal,
dat keuze proces is in je leven altijd een pro et contra.
Het industriële tijdperk is hier mooi verbeeld in deze stoere spoorbrug:

Afbeelding

Opeens zie ik een ingepakte kraan, is Cristo weer bezig geweest, of komen er net als in Amsterdam appartementen in, wel mooi dat zoiets bewaard blijft:

Afbeelding

Door de bocht is een verwijding, een soort havenbekken met veel woonschepen, veel uiteenlopende modellen van oude binnenvaartglorie:

Afbeelding

Een Hollandse luxe motor:

Afbeelding

Afbeelding


weer even een nieuw berichtje aan maken, dus tot de volgende, groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2087
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Wat een feest van herkenning, Willem! Dat laatste dok, met die woonschepen, daar heb ik 's een tijdje gelegen opvarend bij binnenkomt direct aan stuurboord, min of meer aan de brugleuning. 5 meter uit de kant echter schoof ik in de blubber, maar die was zo zacht dat ik met een beetje doordrukken toch de kop aan de kant kreeg. Met een trammetje zaten we in een oogwenk op de Grand Place achter een Westmalle dubbel van de tap.
Het bankje pal naast de boot bleek een pleisterplaats voor dakloze alcoholisten en aanverwante vagebonden te zijn, dus ik maakte me enige zorg over de waardevolle spullen aan boord. Toen kreeg ik een goed idee: ik kocht bij de supermarkt een traytje Jupiler, liep op het groepje toe, overhandigde het bier dat met gejuich in ontvangst werd genomen, en was vanaf dat moment hun beste vriend.
Spontaan beloofden ze dat ze iedereen die het waagde zich tijdens mijn afwezigheid aan boord te begeven, daar hoogstpersoonlijk van af te schoppen. 's Avonds maakten ze een kampvuurtje en werd het nog best gezellig.

ps. ik heb me er ook over verbaasd dat je op Klein Willebroek voor je vignet doodleuk naar Wintham wordt verwezen, terwijl ze daar nu juist van de recreanten afwillen. De Dienst voor de Scheepvaart mailde me desgevraagd terug dat 'dat nu eenmaal zo was'. Gedurende de hele tocht naar Brussel kreeg ik op iedere sluis te horen: 'volgende sluis'. Tot Molembeek. Daar zeiden ze: 'schipper, dit is Brussel-Halle-Vilvoorde, hier heeft u dat vignet niet nodig!' :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Al varend langs zoveel scheepstypen ontdek ik een bakeetje scheepjes gemaakt voor het kanaal Brussel-Charleroi in de beginperiode van het kanaal, ook op de Ourthe voeren dit soort scheepjes, maar zonder lading waren ze zo rank, dat ze getweeën moesten varen.
Hier een stuurloos schip voor 2x fotowaarde:

Afbeelding

Afbeelding

Een paar scheepslengtes verder lag het zusje, het wordt wel in ere gehouden!

Afbeelding

Afbeelding

Het was bijzonder interessant, moest wel rustig aan doen om de goede plaatjes te schieten, over stuurboor lag een voormalige Belse stoomsleepboot, echter de schoorsteen ontbrak, dus zal er wel een diesel in staan een mooi schip:

Afbeelding

We varen sluis Anderlecht uit wat een mooi stylistisch doorkijkje:

Afbeelding

weer even een nieuw berichtje maken.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op di dec 24, 2013 1:08 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Hier weer een motorschip van een rasechte Belse werf:

Afbeelding

Zo te zien heeft deze kade afgedaan voor de binnenvaart,geen kraan meer te zien:

Afbeelding


wat te denken van zo een moderne fabriek met een bouwval binnen haar poorten:

Afbeelding

Ook het opschutten in sluis Ruysbroeck verloop zo geleidelijk dat je amper een touwtje hoeft vast te zetten, hulde aan de Belgische sluizenbouwers:

Afbeelding

met weemoed bekijk ik dat zo mooie voormalige graansilopand wat ik nou niet begrijp, is er nu minder bloem nodig in een toenemende bevolkingsgroei?

Afbeelding

Op het volgende plaatje zijn we sluis Lot al gepasseerd:

Afbeelding

op naar de volgende, groet, Willem.
Laatst gewijzigd door schipper-willem op di dec 24, 2013 1:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Nog maar een stukje voor de Kerstdagen dat kon er dan ook wel weer af;
We naderen sluis Halle, en ik wilde het boven de sluis maar voor gezien houden,
“en ginds zien wij-hij de to-horen, in ’t groene bosje staan”

Afbeelding

Er is nog een volhouder, de Spido van Deurwaarder uit Maasbracht die zachtkens sluis Halle uit dreef:

Afbeelding

Boven de sluis de Flandria met achter haar een waar spoorknoopnetwerk misschien heb ik nu wel weer een nieuw woord uitgevonden maar hier is ondergronds een statie zoals men dat hiet tracht uit te spreken.
Echter de TGV spoorlijn loopt hier evenwijdig aan die andere heirbaan een mooi nieuw station, weloverwogen geconstrueerd.

Afbeelding


Al lezend in de schamele aantekeningen lees ik dat ik afgemeerd ben om 18.30 op een brugsteigertje, daar de kade niet meer beschikbaar bleek:

Afbeelding

Dan volgt het bereiden van het warme diner wat bestaat uit pannenkoeken met spek en kaas, en yoghurt toe.
De andere dag vind ik het tijd voor een rondje kanaal en wandel in de richting van sluis Lembeek, een impressie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De twee spoorbruggen één van de TGV en de achterste van het normale net.
volgend graag!
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Nog iets over de statie, boven de grond, op brugniveau ziet het er zo uit:

Afbeelding

dan draai ik een stukje naar rechts:

Afbeelding

Om vervolgens een plaatje te schieten met het station in de rug, met over rechts de oprit van de brug:

Afbeelding

Er zou dolgraag dinsdag een passagier meevaren dus was het handig om kort bij een station te liggen, helaas had zijn lief buikloop zodat wij opnieuw op Pinksterdrie gezamenlijk als twee Vrijbuiters verder gingen
Dinsdag 21 mei vertrek ik om 09.30 uur vanuit Halle, vol spanning om vandaag het kunstwerk, eigenlijk de kunstwerken op hoog niveau te bevaren.
Het zat mij niet lekker, ik had nog steeds geen vignet weten te bemachtigen, dacht dat te halen op Sint Jans Molenbeek en kon daar mijn 40 euries niet kwijt!
Alsnog zou ik het op deze sluis proberen:

Afbeelding

Doch ook daar nul op rekest! De sluiswachter zei dat ik er nu uit was dus doe dat maar als je weerom kom, helaas kwam daar niet van, maar dat lees je wel later.
Nadat ik ongeveer ter hoogte van dit kunstwerk was, hoorde ik opvaart onder Lembeek omdat de sluiswachter de sluis omging zetten, zo verwoorde hij dat over de marifoon, iemand ijverig met een hamer en beitel?

Afbeelding

Zag ik het goed zijn we nu in het indianen gebied, een heuse totempaal, wel terneer gelegd, of geveld, zou dat een nieuwe Beeldenstorm geweest zijn?

Afbeelding

Het regende toch, dus waarom zou ik het er niet van nemen en ging op 1200 toeren zitten om de achteropkomende opvaart mee te laten lopen in sluis Ittre.
We gaan schutten met voor mij een verrassing in de volgende aflevering.
Goede Kerstdagen!
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Veel toch wel vergane glorie ligt onder sluis Ittre, spitsen, sambrespitsen, en ook soms iets waarvan je denkt hoe is het mogelijk dat het nog drijft, zou daar binnen nog wel iets leven, of?

Afbeelding

Dan ineens weer een Hollands modelletje een bolpraam, maar waar om, en dat is nog niet eens de slechtste, ziet het er zo triest uit van buiten, ik hoop dat het binnen niet is wat het van buiten lijkt:

Afbeelding

na weer een aantal stilliggers ontwaar ik net onder de sluis dit tjalkje, maar waarom nou twee masten op zo’n schitterend scheepje:

Afbeelding

En tot mijn verrassing schuift achter mij de Zwaantje naar binnen met aan boord een heel goede kennis die reisleider is, en zoals je ziet worden er over en weer foto’s gemaakt:

Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk gaat de Zwaantje boven de sluis mij voorbij, maar toch blijft de Vrijbuiter aardig volgen,en, zoals je ziet, gaan we ons samen op het “hellend”vlak van Ronquiéres begeven:

Afbeelding

en, o wonder we kunnen gelijk de bak invaren, in eerste aanleg dacht ik dat het normaal is, maar later hoorde ik het wel eens uren, zo niet, dagen kan duren.
Maar weer even pauzeren, groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Het leek wel of alles vandaag op rolletjes liep, ondanks de regen die het zelfs waagde om naar binnen te sijpelen via het geopende voorraam, maar ja, anders hadden jullie nu allemaal regendruppels op het scherm gehad.
Hier het uitzicht vanuit de bak net voor het hijsen, met weinig vermogen via een contragewicht wat we straks tegenkomen:

Afbeelding

Over en weer, werden veel indrukken ten beste gegeven, en digitaal vastgelegd, hoe noem je zoiets, mailchatttwittercommunicatie maar…..wel verrassend spontaan, hier geniet ik met volle teugen van!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ineens zijn we halverwege bijna als ik nog net het contragewicht kan schieten, waarna het onder ons en de bak wegzakt:

Afbeelding

Het is af en toe goed om ook eens achterom te kijken, al krijgen we even geen achteroplopers,
het is toch een heel waterspektakel:

Afbeelding

We raken zelfs boven de boomgrens en krijgen wat meer zicht op de omgeving, het is een tere groene zee waar mei zo mee bevoorrecht is:

Afbeelding

vanuit de bak kijken we nog één keertje om, het begint al een weinig eng te worden:

Afbeelding

Groet, tot volgend jaar! Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Allen een gelukkig 2014!
We zitten in de bak, maar een goed verstaander heeft aan een kwart woord genoeg dus loeren we over de verschansing naar de verdwijnende draadschijven van de lieren:

Afbeelding

Er is iets dat gelijkwater maakt tussen de twee deuren, waarna nog een ietsiepietsie water in de bak bijloopt, aleer de beide deuren geheven worden:

Afbeelding

De vrijbuiter mag als eerste uitvaren, het hoogste peil van het Belgisch vaarwegennet volgens het nieuw aangeschafte boek, maar denkelijk is Erquelinnes van een iets hoger peil.

Afbeelding

De wet van de snelste is hier natuurlijk niet minder dan bij ons dus heb ik in eerste instantie het nakijken, lastig sturen in dat schroefwater en een foto maken:

Afbeelding

Ter hoogte van Seneffe ga ik rechtsaf het Grand Gabaret van het Canal du Centre in, richting Strepy-Thieu de grote schepenlift tegemoet, en ben ineens al het grote aquaduct van La Louviére gepasseerd:
De Zwaantje was even weggedoken in het Oude Centrumkanaal, en ik vermoed dat er uit historisch oogpunt naar lift nr 1 is gevaren, om even rond te kijken:

Afbeelding

en dan verrijst het massieve machinekamerblok van de beide liften:

Afbeelding

Opnieuw houden we de spanning er in, Groet, Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Door het wachten loopt de spanning eigenlijk alleen maar op, ik was één kilometer voor de lift wel een geladen tegemoet gekomen, maar de lift was al naar beneden, en de andere was buiten gebruik, dus anderhalf uur later lagen we in de stuurboord bak.
De Zwaantje was er toen inmiddels bijgelopen, en sloten de twee hefdeuren achter ons, wel een naargeestige donkerte als de lift bovenin is met dit trieste weer, iets van claustrofobie?

Afbeelding

Natuurlijk was ik naar de benedendeur gelopen om enkele spectaculaire beelden vast te leggen, maar pas op dat jullie geen hoogtevrees krijgen!

Afbeelding

Dan zie ik ook waar ik de Vrijbuiter kan afmeren, terwijl ik wacht op de vrouw, mijn dochter en kleinkind, die maandag zullen komen, de jachthaven van Thieu:

Afbeelding

Ik heb een foto genomen van een luchtrooster, toen we al iets aan het zakken waren:

Afbeelding

En één toen we beneden waren en de deur openging:

Afbeelding

Ook keek ik achterom, waar we nu eigenlijk vandaan kwamen halverwege:

Afbeelding

Deze heb ik in mijn zelfingenomenheid gemaakt:

Afbeelding

Nu weer even een nieuw berichtje maken.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

O ja, later kreeg ik nog een foto toegestuurd, leuk hé zo’n nietig scheepje uit zo’n kolos:

Afbeelding

Het was nog steeds dinsdag na de Pinksteren en rond half 6 meerden wij, de Zwaantje en de Vrijbuiter af aan de kade van Thieu, waar ik opnieuw ging kokkerellen, en ook een heerlijk toetje bereidde, karnemelkse boekweit meelpap.
Een bijna vergeten nagerecht, of de boeren gingen er rond de vorige eeuwwisseling mee naar bed, evenwel niet te versmaden met een klontje boter en stroop in de warme pap.
Hier nog een indruk van de kade op woensdag genomen juist voor dat we het zelfbedienings sluisje ingingen naar de jachthaven:

Afbeelding

Het opschutten ruim 6 meter:

Afbeelding

waarna we afmeerden aan de passantensteiger bij deze jachthaven:

Afbeelding

Nog een mooi sfeerplaatje van de haven met oud en nieuw:

Afbeelding

En de lucht sluit mooi deze woensdag weer af:

Afbeelding

opnieuw naar een vers stukje.
Groeten, Willem.
Afbeelding
Plaats reactie