Dikte accukabels

Alles wat in de machinekamer draait en andere techniek.

Moderators: sailor wim, frank

Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Dikte accukabels

Bericht door Etab »

Als nono in de electra. Welke dikte accukkabel is het beste voor een systeem op 12V met 2 230Ah accu;s een 40 ampere lader en een startaccu van 70ah waar ook nog een diodebrug tussen komt.

En de kabels tussen lader en accu en startmotor moeten dat accukabels zijn?

(vandaag wil ik de kabels gaan aanschaffen)
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2662
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Dikte accukabels

Bericht door sailor wim »

Afbeelding
In deze tabel is al rekening gehouden met de spanningsval.
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door Evert »

Als je een moderne geregelde lader hebt moet je tussen accu en lader wel 50 mm2 doen. Anders is de spanningsval te groot.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door ErikH »

Evert,

Uitgaande van een lengte van 2 meter zegt het tabelletje 8mm2, dat word dus handelsmaat 10mm2. Nu kom jij op de proppen met 50mm2. Wat mis ik?

Gr.

Erik
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door Evert »

De laadspanning van de accu's luistert heel nauw. Vandaar dat deze kabels altijd erg dik genomen worden om de spanningsval te minimaliseren. Victron adviseert bijvoorbeeld voor de 70A lader min 70 mm2. Als je de draden te dun neemt zal de accu nooit helemaal vol raken.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door ErikH »

Kan het wel uit gaan rekenen, maar het gevoel zegt dat we bij deze relatief lage stromen over honderdsten van Volts praten. De maximale laadstroom loopt ook nog eens aan het begin van het laadproces. Als de accu's bijna vol zijn lopen er nog enkele Ampere laadstroom. Het verschil tussen een 10mm2 en een 50mm2 bij dergelijke korte afstanden zal nauwelijks meetbaar zijn.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4835
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Dikte accukabels

Bericht door Marie Christina »

Neem ze nou maar lekker dik. Te dik zijn ze niet gauw, te dun al heel snel.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Etab
Berichten: 368
Lid geworden op: do dec 22, 2011 9:22 pm
Locatie: Beverwijk
Info: Eric Bakker
Schip: De Robbedoes
Type: mogelijk enige bouw casco lijkt wat op Favoritekruiser
Lengte: 8 meter Breedte: 2.50 Diepgang: 80cm
Bouwjaar: 1959
Bouwwerf: Luxe jacht en scheepsbouwer Van Dijk Reeuwijk
Motor: Peugeot Indenor 50pk (niet origineel)
Keerkoppeling: Hurth singromatic 2.1
Ligplaats: Uitgeest ZWVU

Re: Dikte accukabels

Bericht door Etab »

Gister op het verjaardagsfeestje van mijn jongste zoon liep mijn zwager binnen.
Die heeft dus 20 meter 35 (kwadraat?) kabel liggen en een apparaat om de ogen erop te klinken etc etc.
Dus die mazzel heb ik weer.

Maar nu een aanvullende vraag.

Ik was gister bij Dekker watersport en wilde wat info over de diodebrug die ik er tussen wil hebben (Zie ook andere vraag van mij hierover)
Nu kwam hij met een relais op de proppen (75 euro) en vertelde me dat dit beter was.
Maar nu vraag ik mij 1 ding af.

De motor draait en vult de startaccu op tot "vol" dan schakelt hij door naar de gebruikers accu's en dat zonder verlies.
Dat relais zit achter de plus van de starters en voor de plus van de gebruikers accu.
Er loopt een kabeltje van het relais ook nog naar de min van de start.
Er gaat Niks naar de min van de gebruikers.
Maar als dat relais open gaat is er dan niet een vrije doorgang tussen de start en de gebruikers accu zodat die gebruikers accu de startaccu ook leeg trekt?

Op zich ziet het systeem er voor mij ideaal uit daar het relatief simpel aan te leggen is.
met twee linkerhanden rechtshandig proberen te zijn
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Dikte accukabels

Bericht door Aqua Domus »

Als je het zo bekijkt is een diode brug nog eenvoudiger.
Totaal geen bewegende delen en geen contactpunten die in branden.
Zelf had ik op mijn oude bootje een vergelijkbare instalatie.
Dynamo op het midden contact van de diode brug.
Normaal gaat dan de start links en verbruik rechts.
Maar bij mij ging niks normaal want de verbruiks had ik op het midden contact gelijk bij de dynamo gezet.
Voordeel 1 start en verbruik zijn wel gescheiden,maar je verbruik heeft geen last van het spannings verlies van de diode brug.
Voordeel 2 Als de acculader op de verbruiks accu's staat en bijna vol zijn laden de start accu's via het diode blok langsaam mee.
Je kan het zo moeilijk maken als je wil maar voor een onbezorgde vakantie ,hou het simpel.

Gr Louis
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door VRM marine »

ik zou lekker voor het koppel relais gaan !, bijvoorbeeld de Victron cirix is vele malen beter dan de ouderwetse diode brug!
(heeft aan twee draden genoeg , bij een ouderwetse diode brug heb je er al 3!)(bij sommige moet je je dynamo zelfs compenseren ivm het spannings verlies!!

de dikte van de laad kabels is hoe dikker hoe beter!!, je werkt met hoge stromen bij lage spanningen, dus inderdaad een volt spannings verlies is dan al teveel , als de spanningsregelaar van de dynamo tot de juiste laadspanning gaat (14,4 volt bij 12 v systemen, gemeten op zijn eigen uitgang) heb je bij 1 voltje spannings verlies al 13,4 volt , te weinig om tot de maximum laadspanning , en juiste laadstroom te komen!

het klopt wel dat aan het einde van de lading de laadstroom afneemt ,waardoor ook het spannings verlies afneemt, maar de begin lading is minstens zo belangrijk , hoe meer amperes er in gaan , hoe sneller de eindlading berijkt kan worden!
bovenalles geld , hoe korter de kabels hoe beter het is!

dit geld zeker voor omvormers , maar nog meer voor laad systemen!

een goede (eind) lading is het behoud van je (dure) accu's! :wink:
Voor alles is een oplossing!
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door VRM marine »

Etab schreef:Gister op het verjaardagsfeestje van mijn jongste zoon liep mijn zwager binnen.
Die heeft dus 20 meter 35 (kwadraat?) kabel liggen en een apparaat om de ogen erop te klinken etc etc.
Dus die mazzel heb ik weer.

Maar nu een aanvullende vraag.

Ik was gister bij Dekker watersport en wilde wat info over de diodebrug die ik er tussen wil hebben (Zie ook andere vraag van mij hierover)
Nu kwam hij met een relais op de proppen (75 euro) en vertelde me dat dit beter was.
Maar nu vraag ik mij 1 ding af.

De motor draait en vult de startaccu op tot "vol" dan schakelt hij door naar de gebruikers accu's en dat zonder verlies.
Dat relais zit achter de plus van de starters en voor de plus van de gebruikers accu.
Er loopt een kabeltje van het relais ook nog naar de min van de start.
Er gaat Niks naar de min van de gebruikers.
Maar als dat relais open gaat is er dan niet een vrije doorgang tussen de start en de gebruikers accu zodat die gebruikers accu de startaccu ook leeg trekt?

Op zich ziet het systeem er voor mij ideaal uit daar het relatief simpel aan te leggen is.
je beide accus zitten al gekoppeld met de minnen!
, het dunne draadje naar de min is voor de voeding van het "relays)
op het moment dat de sart accu een hogere spanning heeft als 13 volt komt dit relays in en zet de licht accu er parralel bij(nagenoeg verliesloos), laad de dynamo niet meer komen de beide accu's weer los van elkaar)
Voor alles is een oplossing!
VRM marine
Berichten: 184
Lid geworden op: wo mar 07, 2012 9:44 pm
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door VRM marine »

Aqua Domus schreef:Als je het zo bekijkt is een diode brug nog eenvoudiger.
Totaal geen bewegende delen en geen contactpunten die in branden.
Zelf had ik op mijn oude bootje een vergelijkbare instalatie.
Dynamo op het midden contact van de diode brug.
Normaal gaat dan de start links en verbruik rechts.
Maar bij mij ging niks normaal want de verbruiks had ik op het midden contact gelijk bij de dynamo gezet.
Voordeel 1 start en verbruik zijn wel gescheiden,maar je verbruik heeft geen last van het spannings verlies van de diode brug.
Voordeel 2 Als de acculader op de verbruiks accu's staat en bijna vol zijn laden de start accu's via het diode blok langsaam mee.
Je kan het zo moeilijk maken als je wil maar voor een onbezorgde vakantie ,hou het simpel.

Gr Louis
hier ga je dus al de fout in , :shock: je licht accu zal gaan hevelen naar de start accu , komt de spanning van je start accu onder die van de licht accu(+de 0,7 volt spannings verlies brug) zal de licht accu stroom gaan hevelen uit de licht accu , geen gescheiden systeem dus!!(het zijn maar weinig (mili)amperes , maar na een maand zo laten staan zal je licht accu toch gedeeltelijk ontladen worden als er geen onderhouds lader op aangesloten zit!!), en je start accu word dan wel wat bij geladen als je de onderhouds lader op de licht set hebt staan , maar komt nooit echt vol! (altijd 0,7 volt te weinig!) :wink:
het is de bedoeling dat je licht systeem NOOIT bij niet draaiende motor stroom kan trekken uit je start accu!
het laden met de dynamo van de start accu is inderdaad direct , maar je start systeem kan vermogen uit je licht set trekken , dit is dus juist niet de bedoeling!
De dynamo even ombouwen met een compensatie diode is dan echt de beste oplossing (meetdraad regelaar onderbreken en er een SI diode tussen zetten, je houd de spannings regelaar feitelijk voor de gek, omdat hij )0,7 volt te weinig meet, hij zal het dus opschroeven tot hij wel de juiste spanning meet !)(het verlies in ouderwetse diode bruggen is ook 0,7 volt dus dit heft het laad verlies dus op! ) :wink:
ErikH schreef:Evert,

overigens hebben de moderne fet splitters geen noemenswaardig spannings verlies , dit betreft nog geen 0,02 volt, parralel Cirix relais is dan nog beter , en inbranden heb ik bij voldoende zware relays in de praktijk nog niet gehad! :wink:




Uitgaande van een lengte van 2 meter zegt het tabelletje 8mm2, dat word dus handelsmaat 10mm2. Nu kom jij op de proppen met 50mm2. Wat mis ik?

Gr.

Erik
wat je mist is praktijk ervaring!, :wink: :lol:
bij 12 volt (14,4V) systemen meet de Dynamo zijn eindspanning aan zijn eigen uitgang , niet op de accu pool!, elke tiende volt verlies is er een te veel! :wink:
(de dynamo zal wel laden , maar zal er gewoon langer over doen!)
uiteraard is dit voor 24 volt (28,8v) het zelfde!

voor het behoud van een accu is het van levensbelang deze op zijn eind laad spanning te krijgen , dat is heel goed voor de levensduur van de accu(s) , hoe sneller weer vol, hoe beter!:wink:
Voor alles is een oplossing!
Aqua Domus
Berichten: 389
Lid geworden op: za dec 31, 2011 8:17 pm
Locatie: Geertruidenberg

Re: Dikte accukabels

Bericht door Aqua Domus »

Maar in de praktijk werkt het wel .Je zegt het zelf al,de licht accu zal gaan hevelen maar alleen als hij voller is als de start accu.
als de motor stil staat en er is een gebruik op de licht accu dan zal de spanning heel snel onder het nivau van de start accu zitten en dan loopt er geen spanning meer naar de start accu.
De start accu heeft het normale spannings verlies van het diode blok en zal nooit voller worden,ook niet bij de (normale aansluiting).
Mijn licht accu's hebben altijd goed geladen,en bij diepe ontlading NOOIT de start accu leeg getrokken.
En dat was toch de opzet van een scheidings brug,ten alle tijden een zo goed als volle start accu hebben.
Dan kan ik in jouw ogen de fout ingaan maar het werkt al jaren perfect en niet alleen bij mij.

En wel goed lezen wat ik opschrijf. :shock:
Maar bij mij ging niks normaal want de verbruiks had ik op het midden contact gelijk bij de dynamo gezet.

En dit zijn jou woorden
het is de bedoeling dat je licht systeem NOOIT bij niet draaiende motor stroom kan trekken uit je start accu!
het laden met de dynamo van de start accu is inderdaad direct , maar je start systeem kan vermogen uit je licht set trekken , dit is dus juist niet de bedoeling!

Als de lichtaccu's op het midden contact staan gelijk met de dynamo staat de start accu altijd achter de diode en kan dus niet terug vloeien.

Dus niet gelijk zeggen dat iemand de fout ingaat,hij doet het misschien anders als jij op school geleerd heb,maar het werkt wel. :wink:

Gr Louis.
Voor elk probleem is er een oplossing,dus dat is het probleem niet.
De oplossing,dat is het probleem.
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door ErikH »

VRM marine schreef: wat je mist is praktijk ervaring!
We gaan lekker een 50 mm2 geschikt voor > 150A gebruiken om 20A te laden. Succes ermee.

Gr.

Erik
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Dikte accukabels

Bericht door Evert »

Beste erik,

Ik wil je elektrokennis niet in twijfel trekken. Alleen sla je hier met het laden van accu's even de plank volledig mis.

Je hebt gelijk als je zegt dat een 50 mm2 draad geschikt is voor meer dan 150 ampere. Alleen is het bij hetnauwkeurig laden van een accu niet de stroom waar het om draait. Het gaat erom om de spanning die uit de lader komt zo precies mogelijk bij de accu aan te laten komen. Alleen dan zal de accu volledig geladen kunnen worden. Wat de levensduur van de accu ten goede komt. Al bij een spaningsval van een of twee tiende volt is het verschil merkbaar. Vandaar de geadviseerde dikte van de kabels.

Evert Jan
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
Plaats reactie