Hylke in Frankrijk 1998
15

een
twee
drie
vier
vijf
zes
zeven
acht
negen
tien
elf
twaalf
dertien
veertien
vijftien
zestien
zeventien
achttien

Mijn dag niet
17 augustus 1998

Vandaag had ik echt mijn dag niet. We zijn uit Dub vertrokken want de brande zon iedere dag, geen wolkje te zien, kan een mens ook wel eens wat teveel worden.

Ik weet nog een plekje bij Stenay beneden de sluis, waar je vanaf 4 uur in de schaduw ligt en met de stoelen onder een paar appelbomen kunt bivakkeren. Perfect dus en ik ga onverwijld aan het werk aan het achterdek wat nodig ontroest moet worden. Wolken stof en stukken roest vliegen in het rond en onvermijdelijk komt er een stukje in mijn oog terecht. Notabene achter langs de veilgheidsbril. Niks waard zo'n ding dus...

Verdikkeme, wat nu. Op het punt naar een dokter te gaan komt Annelies met de leesbril en een wattestaafje aanzetten om het nog eens te proberen, nadat eindeloos spoelen niet heeft geholpen. Geluk bij een ongeluk en het stukje roest wat net aan de rand van de iris zit wordt eruit gewipt. Zucht van verlichting!

Na het verfwerk een frisse douche en ik word gestoken door een wesp! Shit! Die neemt natuurlijk wraak voor de moord op zijn 250 soortgenoten die de afgelopen dagen in mijn wespenval terecht zijn gekomen...

Tot slot ben ik ook nog te moe om te koken, en prompt mislukt onze maaltijd... Maar geen nood, een goede fles maakt veel goed en ik heb nog een lekker stuk geitekaas op een toastje voor straks. Wat een dag...

Met groet... Frank


Wereldreiziger
17 augustus 1998

Gaan we weer verder. Na dat mooie plekje in de vrije natuur varen we weer door naar Dun sur Meuse, waar een steiger ligt. Alle voorzieningen en van 30 FF mag je niks zeggen.

Het is echter zeer moeilijk om een plekje te vinden want we zijn laat. Eerst nog op drie plaatsen geprobeerd een mooi walletje te vinden, maar helaas. De damwandkanten waren veel te ondiep.

Nu dus even een fikse verbale ruzie met een Belg, die weigert een paar meter op te schuiven zodat wij er dus net niet bij kunnen. Wat nu?

Een Nederlander met een tjalk hoort onze pittige woordenwisseling en nodigt ons langszij zijn tjalk. Wordt het nog een geszellige avond, en ik leg een contact dat mij later van pas kan komen.

De volgende dag maken we kennis met een kersverse wereldreiziger uit Grave. Is met 49 1/2 jaar met de FLO gegaan, een soort VUT dus, en heeft huis en haard verkocht om een paar jaar naar de Middellandse Zee te gaan met zijn 12-meter kruiser. Hij is militair geweest en dat verklaart zijn vroege verlof. Zware baan hebben die jongens en hij ziet er dan ook goed uitgesleten uit! Maar dat komt meer van het bier denk ik...

Hij is trombonist geweest in de militaire kapel.. Tjs.. echt een zwaar leven gehad dus. Veel op oefening in de kantine geweest denk ik ;-))

Maar goed, hij heeft stukken aan een pomp en natuurlijk helemaal niks bij zich. Mijn magazijn biedt weer eens uitkomst en hij kan weer verder. In het gesprek blijkt dat hij slecht voorbereid vertrokken is. Zomaar aan boord gestapt, of het een tripje naar Groningen is. En hij heeft geen idee wat hij tegen zal komen. Geen reservedelen, geen hulpmiddelen voor de sluizen, geen marifoon (kapot), gewoon op goed geluk dus. Wel de goede kaarten gekocht op het laatste moment, dat wel...

Ben benieuwd of het hem lukt in het zuiden te komen...

Met groet... Frank


Donau story
19 augustus 1998

Hier in Stenay blijven we een paar dagen liggen, net beneden de sluis. Hier is schaduw en ik ben druk bezig mijn dek te ontroesten en in de dekkenverf te zetten.
Oh... had ik maar een naaldenhamer!
Sinterklaas!!... en dan ook maar meteen de compressor erbij als het effe kan... ;-))

Maar nu ik met de grote komborstel bezig ben in wolken stof en roest, bega ik de stommiteit om een luikje niet te sluiten. Dat geeft na een tijdje een soort beperkte kernoorlog, want Annelies ziet dat haar pasgekuiste roef onder de rode stof zit... Ai..., maar even een kleine werkonderbreking gemaakt voor mijn eigen veilgheid ;-))

Halverwege de verfklus trap ik nog even snel de verfpot om, ha... Lijk mijn vader wel! Maar gelukkig ligt er een stoffer en blik en ik kan de hele zaak nog redden. Met dat blik schep ik alles weer netjes in de pot en de rest smeer ik met een plamuurubber uit over de plaatsen waar het heen moet. Ging prima, je hebt eigenlijk geneens een kwast nodig ;-)

Morgen de laatste mooie dag dit jaar volgens de meteo, dus ik moet er nog even tegenaan.

Het liep al tegen de avond toen er een stoer motorjacht, een Stentor 13, bij ons kwam liggen. Weggejaagd door een lawaaig aggregaat van iemand in de haven die geen fatsoen heeft.

We raken in gesprek en het blijkt dat de eigenaar, een Duitser, die boot gekocht heeft in Roemenië. Het is een Nederlands ontwerp, dacht ik, maar vanwege de productiekosten wordt de complete boot, inclusief aankleding, op een Roemeense werf gebouwd. Tijdens de bouw is hij nog een keer naar de werf gevlogen om de zaak in de gaten te houden maar de begeleiding was perfect. Wat een prachtig schip! Stoer, degelijk gebouwd en veel opgelast roestvast staal als wrijfhout en zo. Echt een uitschieter vergeleken bij al die witte troep die hier langs vaart.

Nou heeft hij de boot zelf van Roemenië naar Koblenz gevaren, en wel in de moeilijke periode net na de oorlog en de blokkade van het voormalige Joegoslavië. Daar hebben hij en zijn vrouw een goed gedocumenteerd verhaal van gemaakt ter lering aan anderen die de Donau eens willen varen vanaf de Zwarte Zee. Hun boot heeft dan ook 'Black Sea'.

Maar wat gebeurd en nou met hun verhaal? Het bekendste blad in Duitsland, "Boote", wil het niet plaatsen omdat... ze een contract hebben met Rollo Gebhard, een bekende vreemdvaarder en zo die dezelfde tocht dit jaar gaat maken. En dat is een broodschrijver die op die manier probeert een graantje mee te pikken.

Jammer eigenlijk dat er weer een stukje particulier initiatief verloren gaat.

Wij beleven nog een gezellige avond met dit ondernemende stel, dat overigens voordat ze deze boot kochten al meer dan 40.000 km met een camper rond de wereld is geweest...

Met groet... Frank