Hylke in Frankrijk 1998
17

een
twee
drie
vier
vijf
zes
zeven
acht
negen
tien
elf
twaalf
dertien
veertien
vijftien
zestien
zeventien
achttien

Leerzame middag
24 augustus 1998

Nou, dat was een gezellige avond daar aan de kade in het dorpje Laifour. De Boreas lag langszij, de honden speelden op het grasveld en wij zaten tot laat in de avond aan dek bij te praten.

Een Duitser van een jacht kwam vragen of er soms een 'Schleppertreffen' was of zo. Dorpelingen kwamen zich even vergapen aan die mooie oerhollandse boten... De volgende ochtend gingen we tegelijk op pad en wat een prachtig gezicht, die twee slepers op de rivier met de Hollandse driekleur achterop. Wat een sfeer daar tussen die steile beboste rotsen. Leek wel een landschap van een legpuzzel... Langs de kant stonden veel mensen ons na te staren en zelfs de werklui van de VNF kwamen uit de werkplaats aangelopen.

Bij Fumay scheidden zich onze wegen en wij meren af boven de sluis aan de hoge muur. Mooi plekje en hebben we ook geen last van de Hollandse kolonie in het dorp. De Boreas vaart door naar Givet waar we hem overmorgen weer zullen treffen.

Ik loop in de middag even de sluis op om te melden dat ik morgenochtend om 9u30 weg wil, en dan zie ik dat de sluiswachter tevens de 'barragist' (stuwbeheerder) is van de stuw, pal naast de sluis. Ik mag met hem meelopen over de barrage en kan nu van dichtbij het systeem aanschouwen.

Dat neemt gelijk mijn vertrouwen in de degelijkheid van zo'n stuw weg! Zo'n stuw bestaat uit losse palen die gezet of weggehaald kunnen worden om de waterstand te regelen en die palen rusten tegen een hele reeks ijzeren frames die op een betonnen vloer rusten, diep onder water.

Dat zo'n zooitje ijzer die enorme waterdruk kan houden! De stuwhoogte bedraagt al gauw 2m80 schat ik zo. Ik loop over een lang pad van open roosters, (frietsnijders) wat op die frames ligt. Mijn voeten raken de koppen van de palen en diep onder mij stort het lekwater naar beneden met een donderend geluid. Je kunt hier ook niet met elkaar praten. Zo'n enorme herrie is dat! Op twee plaatsen is een steunpijler aangebracht om de rij frames te ondersteunen. Behalve palen is er ook een stuk met platte schuiven waar het water juist overheen loopt.

Heel interessant om dat eens te zien. Boven de stuw lopen verscheidene staalkabels waar een soort stalen rekken aan hangen om de palen aan en af te voeren naar de bewaarplaats op de wal.
Een staaldraad is om het veiligheidsharnas van de barragist aan te bevestigen. Het is namelijk levensgevaarlijk om met hoogwater hier te werken.

Maar we lopen verder en aan de andere kant staat een oud schuurtje. Er komt een zoemend geluid vandaan en de deur staat open. We lopen naar binnen waar een paar mannen aan het werk schijnen te zijn in een geweldige oude rotzooi, en natuurlijk beginnen we eerst met handjeschudden, een typisch Franse gewoonte.

Dan stelt een wat gezette man zich voor als de eigenaar van de 'turbine', een water aangedreven generator die stroom levert aan het Franse net (EDF). In de ruimte staat een moderne generator die 120 KW kan opwekken en volgens de eigenaar krap rendeert. Er hangen een paar 'compteurs' (tellers) die meten hoeveel kilowatt hij aan de EDF levert. De turbine onder het gebouw wordt door het water aangedreven en een tandwielkast met vliegwiel brengt het toerental omhoog voor de generator. Niet zo groot overigens, je kunt er zo een DAF bijdenken als generatorset.

Het toerental wordt geregeld door een hydraulische klep die door een regelaar op de tandwielkast gestuurd wordt. Een grote transformator en regelkasten maken er de juiste spanning en frequentie van.

Maar... er hebben hier twee turbines gestaan... Waar is de andere?? Tussen de rotzooi staat een gesloopt manshoog controlebord, vol met van die grote oude meters. Zal best geld opbrengen denk ik, voor de liefhebber. Om de hoek in een tweede ruimte zie ik een oude turbine staan. Buiten dienst en onder de troep.

Het monster met een liggend tandwiel van pakweg 3 meter doorsnede drijft met houten tanden(!) een rondsel aan die op zijn beurt weer een enorme platte poelie aandrijft waar een leren band overloopt. Deze 'multiplicateur' (versneller) gaf het vereiste aantal toeren voor de oude generator. Een enorme regelbare hefdeur verzorgde de aanvoer van water voor het aandrijvende schoepenrad. Bouwjaar...?? 1890 !!!

Er zijn plannen om het hele geval te demonteren en naar een dichtbij gelegen museum te brengen.

Dat was weer eens een heel leerzame middag!

Met groet... Frank


De grens over
1 september 1998

Daar liggen we dan in Dinant, aan de verkeerde kant van de grens zal ik maar zeggen ;-))

Na eindeloze wachttijden bij de vier sluizen op dat stukje van Givet hierheen zijn we midden in de toeristenkermis van Dinant terechtgekomen. Hier worden al in alle vroegte hele busladingen bejaarden 'gelost' om een dagje in dit stadje door te brengen. Wat ze hier zoeken is me een raadsel, want het is een lange rij van vreettenten en modewinkeletjes die ze thuis ook hebben...

Het enige wat hier te zien is is het oude kerkje, een groot citadel bovenop de berg en de rondvaartboten op de Maas.

Wij moeten de twee neefjes van 12, die in Givet aan boord gekomen zijn, bezighouden dus Annelies gaat met ze naar de Citadel, een fort waarvan de laatste uitvoering nota bene door Nederland is afgebouwd begin 1800.
Met een kabelbaantje ga je omhoog waarna een gids een complete rondleiding verzorgt inclusief griezelen... Ze hebben ook nog een echte loopgraaf en een bunker nagebouwd, compleet geleverd met realistische oorlogsgeluiden en neplijken!

Nou ja...
Als in de namiddag de 'stamp'muziek te erg wordt, vaar ik een eindje terug om bij de rots Bayard af te meren. Hier heb je slechts last van het autoverkeer... Morgen maar naar Namen want het weer dreigt erg slecht te worden en in die grote stad is best het nodige te ondernemen met de jongens.

Met groet... Frank


Ben ik weer...
8 september 1998

Het kostte wel enige moeite, maar nu hebben we ons dan losgescheurd uit Eijsden waar het volgens mij elke avond feest is ;-))

In ieder geval heb ik mijn lever nu droog gezet, want het werd echt te gek. We liggen nu in Maasbracht waar een klef miezerig regentje valt. Morgen naar Venlo, de bekendste Duitse stad in het Limburgse...

Alles verder goed aan boord en we hebben de sluis van Ivoz-Ramez weer overleefd. Vanmiddag hoorde ik van Oostende Radio in de scheepvaartberichten dat die beruchtste Belgische sluis weer in panne is gevallen 'ten gevolge van een havarie'... Die zaak is zo gammel dat de enige oplossing een totaal nieuwe sluis is, maar dat kost nog heel wat tijd voor het zover is. Een nationale ramp is het daar...

Met groet... Frank