Tweede pagina!

Pagina 1 Pagina 2 Pagina 3 Pagina 4 Pagina 5 Pagina 6 Pagina 7 Pagina 8 Pagina 9 Pagina 10 Pagina 11 Pagina 12 Pagina 13
reparatie onderweg Jawel, het leven van de "marinier" (binnenschipper) gaat niet altijd over rozen. Hier moet een wierbak aangepast worden voor 'retourspoeling' om het vele zwevende vuil te verwijderen.
Laswerk midden tussen de bloeiende rozen ergens in een Frans dorp onderweg. In dit geval Pagny sur Meuse op de waterscheiding tussen Maas en Moezel.
Tunnel Foug Vlak voor de ingang van de TUNNEL van FOUG (900 meter). Wij varen al in de versmalling met de grote bouwlampen voorop om goed zicht te hebben.
"Scherp" sturen is noodzaak omdat je boot anders in de smalle tunnel aan de wand gaat "kleven" en onbestuurbaar wordt. Er zit wat verlichting in de tunnel en er loopt een jaagpad langs de muur.
watergrasmaaier Ooit een "onderwater-gras-maaimachine" gezien? Hier bij Foug, vlak bij de tunnel ligt er eentje langs de wal. Het kalkrijke schone water zit vol met lange waterplanten die regelmatig gemaaid moeten worden.
Schroeven van jachten en wierbakken zitten zo vol met die "watergerst" zoals de varende Belgen dat noemen.
treintje Een buiten dienst gesteld electrisch (gelijkstroom) treintje wat gebruikt werd om schepen door het kanaal te trekken.
Overal langs het Marne-Rijnkanaal vindt je nog resten van stroomleidingen, oude treintjes en kilometers rails, vaak nog in redelijke conditie. De loc's waren oorspronkelijk afkomstig van de Maginotlinie.
haven van Toul TOUL
Het is hier altijd een drukte van belang. Boten die in alle richtingen verder willen stoppen hier om uitgebreid inkopen te doen. Mooie oude vestingstad (Vauban) met prachtige kathedraal en kloostergang. Het water in het kanaal en in de haven is kristalhelder en kalkachtig.
waakhond Onze WAAKHOND aan boord ....
Ergens in een winkeltje troffen we dit plaatje aan. Dat zetten we in het venster als we even de boot alleen moeten laten.


Tot.. de volgende keer...

Met groet Frank vanuit Toul 10 juni 2002