Behoud en toekomst II
Doelstelling Bouw Voortstuwing Functies Ijsbreken Revisie Behoud Agenda maritieme evenementen Links |
Om een historisch diesel-electrisch systeem te behouden voor later zijn vaak ingrijpende werkzaamheden nodig.
De inspectie van het systeem leverde in eerste instantie een lijst op van 49 onderdelen, die aanbevolen werden om gerepareerd of vernieuwd te worden. Van deze 49 punten waren enkele weer onderverdeeld in b.v. Hoofdschakelbord reparatie 34A - 34B enz t/m 34I. De meggertest, waarbij elke kabel, motor, generator, schakelkast, enz. werd doorgemeten, leverde een groot aantal metingen op. Deze metingen waren voor bepaalde onderdelen van de installatie zo negatief, dat dit probleem eerst opgelost moest worden voordat men verder kon gaan met de reparaties. Wat was en n.l. aan de hand?? Het hart van het schip, waar van alles van afhing, de hoofdgeneratoren waren zeer slecht. met als gevolg dat via een offerte, met daarop aansluitend een opdracht aan de fa. Groenpol in Amsterdam, werd gegeven om de 3 generatoren te revideren. Generator 2 en 3 vielen mee. Generator 1 moest opnieuw gewikkeld worden Soms moest men ook improviseren bij reparaties, zoals b.v. bij de reparatie van de stuurmachine. De schakelkast was zodanig slecht, dat deze dringend vervangen moest worden. Een oude machinekamer, met een nieuwe schakelkast, is gelijk aan een vlag op een .....schuit. foto!!
Het oude binnenwerk werd uit de kast gehaald. In de kast werd een moderne installatie gemonteerd en
daarna het oude jasje er weer omheen gezet.
Het zal voor dit verslag niet goed zijn, om allerlei reparaties te vermelden, maar toch zou ik graag nog enkele punten naar voren willen halen, zonder al te veel in technische details te willen treden. Je moest in het begin echt wel moed en aardigheid hebben om deze installatie te willen repareren of te wijzigen. Het is dan ook o.a. mede te danken aan de grote inzet van mijn collega's Halbe Postma, Jan Tonkes en de, in die periode van enkele studenten van diverse scholen (M.T.S.) die stage liepen, dat dit alles is geworden zoals het nu is. |
|