IJsbreker Walvis

Behoud en toekomst II



Doelstelling

Bouw

Voortstuwing

Functies

Ijsbreken

Revisie

Behoud

Agenda

maritieme evenementen

Links

Om een historisch diesel-electrisch systeem te behouden voor later zijn vaak ingrijpende werkzaamheden nodig.
De inspectie van het systeem leverde in eerste instantie een lijst op van 49 onderdelen, die aanbevolen werden om gerepareerd of vernieuwd te worden. Van deze 49 punten waren enkele weer onderverdeeld in b.v. Hoofdschakelbord reparatie 34A - 34B enz t/m 34I.
De meggertest, waarbij elke kabel, motor, generator, schakelkast, enz. werd doorgemeten, leverde een groot aantal metingen op. Deze metingen waren voor bepaalde onderdelen van de installatie zo negatief, dat dit probleem eerst opgelost moest worden voordat men verder kon gaan met de reparaties. Wat was en n.l. aan de hand?? Het hart van het schip, waar van alles van afhing, de hoofdgeneratoren waren zeer slecht.
met als gevolg dat via een offerte, met daarop aansluitend een opdracht aan de fa. Groenpol in Amsterdam, werd gegeven om de 3 generatoren te revideren. Generator 2 en 3 vielen mee. Generator 1 moest opnieuw gewikkeld worden

stuurmachine Soms moest men ook improviseren bij reparaties, zoals b.v. bij de reparatie van de stuurmachine. De schakelkast was zodanig slecht, dat deze dringend vervangen moest worden. Een oude machinekamer, met een nieuwe schakelkast, is gelijk aan een vlag op een .....schuit. foto!!

Het oude binnenwerk werd uit de kast gehaald. In de kast werd een moderne installatie gemonteerd en daarna het oude jasje er weer omheen gezet.
stuurmachine klaar Het gevolg... Een oude kast, die past in de antieke machine kamer, maar met nieuwe onderdelen opgebouwd en zeer betrouwbaar. Schema's waren niet allemaal aanwezig of klopten niet met de werkelijkheid. Het uitzoeken hiervan verg- de ook erg veel tijd.

Het zal voor dit verslag niet goed zijn, om allerlei reparaties te vermelden, maar toch zou ik graag nog enkele punten naar voren willen halen, zonder al te veel in technische details te willen treden. Je moest in het begin echt wel moed en aardigheid hebben om deze installatie te willen repareren of te wijzigen. Het is dan ook o.a. mede te danken aan de grote inzet van mijn collega's Halbe Postma, Jan Tonkes en de, in die periode van enkele studenten van diverse scholen (M.T.S.) die stage liepen, dat dit alles is geworden zoals het nu is.

Ga verder naar: Onderdelen !!