Reisverslag sleepboot "HYLKE" 2005



HOME

vertrek

Emden

Bremen

Minden

Magdeburger- kreuz

Brandenburg

Potsdam

Berlijn !

Koers West

Bad Essen

Münster

Datteln

Wesel

Küstenkanal

Nou dat was vroeg en koud zo om 6 uur 's morgens de kooi uit voor die verrekte "sportbotschleusung". De sluiswachter was niet omkoopbaar 'dass ist nicht machbar" zei de man dus bleef ons maar één kans om hier weg te komen. Mooi op tijd door de haven van Papenburg gevaren langs kades waar kleine zeeschepen van alles losten en waar bergen turfmolm worden verscheept door de binnenvaart. Niet alleen gemalen tuf maar we zien ook een enorme berg met gedroogde turven op de kade liggen Zou iemand dat nog in zijn potkachel stoken?

We sluizen door achter een gammel Russisch zeeschip met een bemanning die zo op de Daltons lijkt uit de strip van Lucky Luck, wat een boevenkoppen....
Dan gaat het tegen de ebstroom de Eems op, langs de grote scheepspbouwhallen van J Meyer en verder de bochtige rivier op naar de eerste sluis bij Herbrum waar we weer in zoet water varen. Bahh.. ik heb een hekel aan zout op een schip, zout is goed voor de haring maar dat is dan ook het enige, dus meteen na de sluis de dekwas erover en weg met dat spul.
We moeten flink doorkarren want nog twee sluizen te gaan tot we op het Küstenkanal zijn, de sluizen gaan onherroepelijk dicht gedurende de Pinksterdagen.
Gek? of eigenlijk toch niet. Hier zijn bijna geen toeristen dus waarom zou je voor dat ene bootje die sluizen openhouden? Wij overnachten in een haventje in Dörpen aan het begin van het kanaal en omdat er feest is in de stortregen, het vlees spoelt zo van de barbeque af en de havenmeester het niet meer zo scherp ziet na al zijn Krombacher Pils kunnen we 's morgensvroeg onze lijnen losgooien en zonder betalen weer verder varen. Jammer, we hebben ons twee keer gemeld en de goede man nagelopen, meer kunnen we er niet aan doen. Rest nog te melden dat buurman Arend van de Vrouwe Cornelia de gewoonte heeft om in iedere ligplaats waar hij zijn stekker in een contactdoos steekt een zodanige kortsluiting te veroorzaken dat het hele dorp zonder stroom zit. Dat was eerder eerder in Frankrijk al, hier is het ook weer eens raak dus bij ons moest het aggregaat draaien voor de was. Ik heb hem nu toch maar verteld dat oude snoertje van Opa weg te gooien en een nieuw te maken ;-))

En regenen, de hele dag stortregen en de vooruitzichten zien er depressief uit. We varen aan een stuk het hele 64 km lange en even saaie kanaal door tot aan de sluis van Oldenburg waar we na 5,5 motoruren aankomen. Zuinig gevaren, nog geen 1000 toeren bij 9 liter per uur. De kachel verbruikt 10 liter per 24 uur en brandt al sinds.... Onderweg is weinig te zien, hoge bomen en struiken langs de oever en het water is donkerbruin, alles staat in het teken van turf en veen. Dit kanaal doe je alleen om van de Ems naar de Weser te komen. We meren af vlak voor de sluis van Oldenburg, alles dicht tot dinsdagmorgen.

oldenburg

Links het suikergoed Schloss in Oldenburg en rechts de oude havenkraan (1906) aan het "Stau"

Alles staat hier trouwens bol van de borden. Iedere meerpaal is genummerd en zal vast wel een eigen dossier hebben. Teksten op borden beginnen meestal met "Achtung!" of met "Verboten" waarna wat onbenullige regels volgen en vaak ook nog "Auf eigene gefahr" dus op eigen risico. Echt, ik heb nog nooit zo'n geordend land gezien, het lijkt wel of alles hier in het gelid staat. Wel even wennen na die vrijgevochten bende in het Zuiden. Hier vlak voor de sluisdeuren waar we liggen staat een bord met de onmogelijke tekst " Sportbootübernachtungsliegestelle ". Ik heb medelijden met de schilder die alle letters in de juiste volgorde heeft moeten schilderen.

Oldenburg is een aardig provincieplaatsje met behalve moderne winkelstraten ook een aardig plein en een echt 'marsepein en suikergoed' Schloss wat nu het Landesmuseum herbergt. Maar ja, het is Pinksteren dus behalve een incidenteel terrasje is alles dicht. Ik vind nog een boekenanitquariaat en koop van de winkelier die net als zijn kat zo stoffig is als zijn koopwaar twee oude boekjes, waarvan eentje uit 1916 in oud-duits gedrukt met "Nordsee Geschichten". Heel aardig om die oude verhalen eens te lezen uit het Ost-Friesische Land.
Oh ja.. dat mopje over die Ost-Friezen.. Vraag: "Waarom dragen ze hier klompen", antw: "omdat ze anders in hun tenen bijten bij het grazen"

Bremen hunte

foto: Al vanaf Emden wordt de horizon overal vervuild met windmolens in alle soorten en maten.

We puzzelen met de "Tidenkalender" om te kijken hoe we van hier het snelst naar Bremen komen. We sluizen om 13 uur en beginnen om 14 uur aan de tocht over de Untere-Hunte met een fikse ebstroom in de rug (3 kn ) zodat we precies op kentering van het tij de Weser bereiken.
Net op het moment dat we rivier opgaan kruisen we een snelvarend zeeschip maar ik haal de vaart eruit en we hobbelen daar mooi doorheen. We varen de Weser op langs 'Valentin', de U-boot bunker, werven waar de mooiste en duurste oceaanjachten liggen met Arabische namen, overal op de dijken schapen, windmolens, gewoon teveel op op te noemen. Dan is het nog bijna 5 uur draaien naar het centrum van de stad. Een latertje als we om 18 u 30 door een zeer enthousiaste havenpief worden opgevangen op een zeer mooie plek midden in de stad. Prijskaartje van 1 E per meter incl.

havenzicht Bremen

Foto: gezicht op de stad Bremen vanaf de Stephanibrücke, linksonder onze boten.

Wat een stad! Dit is ongetwijfeld een van de hoogtepunten van deze reis. De 'Altstadt' barst van de mooie oude gebouwen, schitterend gerestaureerd na die voorjaarsdagen in 1945 toen alles plat werd gegooid. Het meest beroemde beeld hier van de reus, ridder Roland uit 1404 !! meet liefst 5m50 hoog en staat evenals het Rathaus op de wereld-erfgoedlijst. We brengen hier 2 dagen door en vergapen ons aan de cultuur en historie en wat te denken van het "Schnoor" een handwerkerswijk die nog helemaal Middeleeuws is met smalle straatjes van amper 2 meter breed. Vol met winkeltjes van goudsmeden en de onvermijdelijke souvenirs.


Bremen Rathaus

Foto: links de reus Ridder Roland, rechts het oude Rathaus

Kortom Bremen is een bezoek meer dan waard en we genieten hier met volle teugen. De prijzen voor een uitgebreide lunch op een toplocatie zijn laag te noemen, daar kun je bij ons nog niet voor naar het cafetaria! We drinken hier "Becks Gold", de gigantische brouwerij staat hier aan de overkant van de rivier en we mogen iedere dag meeruiken aan de enorme koperen alambieken die hun zwoele moutdampen over de stad blazen.

We nemen na twee dagen 's morgens vroeg afscheid van de havenpief waarmee we nog even over de EG en de Grondwet hebben gebabbeld .."Sie haben uns alles abgenommen, unser D-Mark und unsere arbeit....." aldus Heinrich-met-de pet zal ik maar zeggen.
Dan hebben we een flinke tocht voor de boeg, 140km tegen stroom de Weser op naar het volgende doel, Minden aan het Mittellandkanal. Door de vele regen loopt er een flinke stroom op de rivier dus we zijn benieuwd hoe snel we vooruit komen. Zonde van de olie. Het weer is nog steeds bar slecht, koud, veel wind, regen en onweersbuien, de kachel brandt bijna de hele dag.

Cuijk-Bremen inclusief havenbezoek 57 draaiuren, we zijn op de helft van de afstand naar Berlijn. Nog 60 uren volgens de uitdraai PC Navigo die aardig blijkt te kloppen. ( bedankt Marcel !)

fj

naar boven