Reisverslag sleepboot "HYLKE" 2005



HOME

vertrek

Emden

Bremen

Minden

Magdeburger- kreuz

Brandenburg

Potsdam

Berlijn !

Koers West

Bad Essen

Münster

Datteln

Wesel

Minden

Vertrokken met opkomend tij wat nu eens goed uitkomt in ons schema en we arriveren bij de Bremer Weserschleuse die vlot voor ons schut. Flinke sluizen hebben ze hier, soms een dubbele, lengte is meer dan 200 meter bij 12m30 breed. Hier kan wel wat in en hoewel er behoorlijk scheepvaartverkeer is schutten we meestal alleen. Er varen bijna alleen Duitse schepen, meestal erg oud met prachtig klinkende langzaamlopers. Af en toe komt er een modern Nederlands schip langs, heel wat beter materiaal dan waar de Duitsers mee varen. Schijnt te liggen aan het fiscaal systeem wat investeren in nieuwe schepen niet lonend maakt in tegenstelling tot ons systeem.

We maken een lange dag van 7 uren en drie sluizen maar geen goede ligplaats te vinden. Dus slapen we aan een kade bij een sluis. Volgende dag verder stroomop en we vinden een aardige plek in Nienburg aan een kade in de stad. Het is zaterdag en we kunnen nog net wat brood krijgen voor alles dicht gaat. Brood, daar moeten we erg aan wennen. Het is erg vast en zwaar en smaakt wat zurig. Ontbijten noemen we hier dan ook "turfsteken", zo zwaar zijn die plakken. Als je er de eendjes mee wilt voeren moet je uitkijken, als je er een treft kun je de dierenambulance bellen voor een eendenhersenschudding.. Ze stoppen hier overal rogge in en daar houden we niet van. Dus is het goed uitkijken wat je bij de bakker vraagt. "Braunes Weizenbrot ohne rogge", op die manier lukt het wel maar we zullen toch af en toe zelf moeten bakken voor een vers bruin brood. Nu vind ik het eigenlijk jammer dat we geen broodmachine bij ons hebben, die had deze reis zijn diensten wel bewezen!


weser

Foto: De Weser is best een mooie rivier om te varen.


De Weser is niet breed, erg bochtig en vaak met kribben. We schatten de tegenstroom op 2 a 4 km afhankelijk waar je in het pand zit. We komen er met bijna 10km nog goed doorheen. Het zal hogerop wel zwaarder worden. Door de vele regenbuien is het peil wat gestegen. Arend vaart voorop in de binnenbocht waar het redelijk diep is als ik plots zie hoe zijn boot als door reuzenhand wordt opgetild en weer terugzakt. Dat was even schrikken, het was geen ondiepte want ik ging er zo overheen, maar een grote houten rolpaal. Gelukkig geen schade en we varen verder, nog beter oplettend.

De omgeving wordt steeds mooier. Veel kleuren groen en geel van de gewassen op de velden, veel koolzaad en rogge, bomen en schapen en veel paarden. Hogerop wordt het iets heuvelachtiger. Best wel een mooi landschap. doet ons denken aan de boven Saone. Alleen zijn de heuvels daar hoger. We vinden het mooi varen hier, afwisslend en avontuurlijk. Je weet nooit wat er om die scherpe bocht op je wacht. De mensen op de sluizen zijn erg vriendelijk en geinteresseerd en overnachten bij de sluis is zo te regelen want de ligplaatsen zijn vooral lageruit dun gezaaid. Alles is hier berekend op kleine bootjes, de haventjes zijn ondiep met smalle ingang en gammele steigertjes.

In Stolzenau vinden we weer een mooie kade maar op zondag is hier alles dicht. De Biergarten op de kade ligt er verlaten bij hoewel het vandaag een zeldzame mooie bijna droge dag is geweest met veel zon.

Mittellandkanal

schachtsleuse Minden

De "Schachtsleuze" van Minden en het nieuwe Aquaduct over de Weser.

We gaan verder, nog een flink stuk te gaan. De stroom wordt sterker maar we komen er goed doorheen. Dan zien we om de bocht de beroemde "Schachtsleuse" van Minden die ons 16 meter optilt naar het Mittellandkanal. In de verte is het landschap heuvelachtig met bossen, het vlakke kustlandschap is definitief voorbij.
We blijven hier een dagje om op adem te komen en ik kan mijn bankzaken regelen in de bibliotheek waar ze internet hebben. Het plaatsje is gezellig, op een berg met wat oude gebouwen, een kathedraal en een heel mooi beschilderd authentiek huis uit de 17 eeeuw. We vinden hier een supermarkt en verder ga ik de omgeving eens bekijken.
De schepen worden hier door een aquaduct over de Weser heen gevoerd. Het oude aquaduct van zandstenen blokken gebouwd is van 1911-14, ernaast ligt een gigantisch nieuwe van 1997. Wat een enorme stalen bak en als je eronder doorloopt op het jaagpad langs de Weser, 16 meter lager, dan hoor je de schepen door die bak varen.. Om het kanaal op peil te houden is hier ook een van de "pumpwerke" , een gebouw in een typisch Duitse stijl opgetrokken uit blokken zandsteen met vaak rechtlijnige versieringen. Het oude aquaduct heeft ook van die torens zoals de schachtsleuse heeft.
Er ligt een gedenksteen. In okt 1944 is hier bij een "bombenangriff" het aquaduct weggeslagen en door de enorme watermassa's die vrij kwamen werd de kistenfabriek die langs het kanaal stond overspoeld en er verdronken 75 arbeiders die in de schuilkelders zaten, waaronder 10 Poolse dwangarbeidsters. Ook dat soort dingen vind je hier overal.

Hindenburg schleuse

Foto: de Hindenburgschleuse op het Mittelandkanal 15 meter verval, we varen door de kleine deur links naar binnen.

Dan gaan we verder. We hebben nog 365 km voor de boeg naar Berlijn. Wat een eind, wat een lang kanaal.. we varen dagen lang, iedere dag maken we 5 uren of ongeveer 55 km met soms een sluis, ook 15 meter verval. Wat ons opvalt is dat dit kanaal vrij druk bevaren wordt door schepen van 80 meter met weinig tonnen. Ze gaan maar amper 2 meter diep, omdat de rivieren vaak niet meer diepgang toelaten. We zien veel Duitse boten, Tsjechen, Polen en af en toe een Nederlander. En allemaal van die mooie langzaamlopers. Dat klinkt als muziek die oude karren.
De vaart naar het Oosten ligt open sinds de val van de Muur en ze hebben hier miljarden geinvesteerd. Nieuwe brede aquducten over de rivieren die het kanaal kruisen, we verbazen ons over het onderhoud aan bruggen en kunstwerken. Alles lijkt wel nieuw en zo schoon, geen vuil te vinden. Overal ligplaatsen met vuilcontainers, soms waterleding. Maar.. het kanaal is saai, erg saai, en lang, erg lang, heel erg lang. We willen beslist Berlijn zien, maar het zal wel bij één keer blijven denk ik. Wat een enorme afstanden in dit land.
Maar we gaan door. Het weer is plotsklaps veranderd en de temperatuur loopt al tegen de 29 graden en zal nog warmer worden. Vandaag is het de 26e mei, we hebben tijd genoeg, nog 250 km te gaan vanuit Peine (km paal 202) waar we nu voor de nacht vastgemaakt hebben. Morgen Wolfsburg en zo verder. We hebben besloten om op de heenweg maar gewoon door te stampen en uren te maken, op de terugweg gaan we hier en daar een plaats wat uitgebreider bekijken. Eerst ons doel zien te halen. Wat de brandstof betreft lopen we op schema. Mochten we onderweg nog wat extra nodig hebben dan kost dat, schrik niet, 1 euro 18 per liter !!


volgende pagina zal ik maken vanuit Magdeburg.. als alles goed loopt, effe afkloppe! Eerst maar eens een email sturen aan die jongens van de Museumhaven Berlijn of we welkom zijn.

fj

naar boven