Sluisdiscipline

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1778
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor KarelE » za aug 12, 2017 4:03 pm

Ere wie ere toekomt: de Engelsen en de Amerikanen zeggen: "two people divided by a common language".
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 2806
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor Marie Christina » za aug 12, 2017 4:12 pm

Hè jammer.
Had ik net zo'n hoge pet van je op. :|
Jij bent te eerlijk voor deze wereld Karel.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Roadrunner
Berichten: 13
Lid geworden op: di aug 01, 2017 10:48 am
Locatie: Mol (B)
Info: Princess 9.30 - 3.05 - 2 x 75 pk

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor Roadrunner » zo aug 20, 2017 5:04 pm

Karel,

Het is nog erger bij ons.
Wij Belgen zijn eigenlijk " one common people divided by two languages", waarbij wijzelf en ook onze zuidervrienden niet altijd zo happy mee zijn.
grts
RO

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 2806
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor Marie Christina » zo aug 20, 2017 5:12 pm

Ja, daar snapt een weldenkend mens niets van inderdaad.
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

Happydart
Berichten: 99
Lid geworden op: ma sep 21, 2015 9:54 pm
Locatie: Burcht
Info: Burcht/Zwijndrecht bij Antwerpen.
Dartsailer 30:
Bouwjaar 1979 - Polyester
Holland boat compagnie - Ontwerp De Vriesch lentz
Waterverplaatsing 7000 Kg waarvan 2350 ballast
Diepgang 1.25 breedte 3.10 lengte 9.15 masthoogte 12.50.
Motor Perkins 4108 49Pk met paragon keerkoppeling.
Ligplaats
zomer: Oranjeplaat Arnemuiden
winter : Burcht MAWBrabo
www.beekvaarders.be
Contacteer:

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor Happydart » zo aug 20, 2017 6:19 pm

Het is nochtans simpel je maakt in een landje dat voor een grote EU is 3 gewestregeringen en een Federale, gevolg ,je kan al je politieke vriendjes en familie aan een dik betaald niet vermoeiend jobje helpen en de onozelaar die hard gaat werken tot 67 jaar betaald alles...en ze blijven hier maar slikken.
om on topic te blijven we zouden de hele zooi in een sluis moet steken , zonder boot. :mrgreen:
Iedereen is een genie !
Maar wanneer je een vis afrekent op zijn kunde om in een boom te klimmen denkt hij heel zijn leven dat hij dom is...

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 2806
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor Marie Christina » zo aug 20, 2017 6:49 pm

Zonder boot en de lampen op rood! :lol:
Als 1000-en mensen mening A hebben wil dat nog niet zeggen dat mening B niet klopt.
Groet;
Menno

JanSr
Berichten: 76
Lid geworden op: di okt 08, 2013 1:06 pm

Re: Sluisdiscipline

Berichtdoor JanSr » ma okt 09, 2017 1:38 pm

Na al deze mooie verhalen ook nog wat anekdotes over de sluis Lauwersoog. Eén of ander Waterstaats-genie heeft ooit de brug over de sluis gelegd, zodat die veel vaker open moet dan wanneer die buiten de sluis was gepland. En omdat "de bus naar Dokkum" heilig is verklaard moet die brug tijdens een schutting vaak ook nog even open en dicht.

Van zoet naar zout heb je stroom mee als je de sluis invaart, wat dolkomische situaties met zich meebrengt. Eerst achter vastmaken leer je namelijk niet bij het vaarbewijs.
Ooit lag ik achter een rondvaartboot, waarvan de salon niet onder de brug paste bij hoog water. De schipper wees de sluiswachter daar op, die aangaf dat hij tijdig de brug open zou doen. En dat gebeurde dus niet. De salon naderde het brugdek, de bomen waren nog open en de schipper schreeuwde over de marifoon en hing aan zijn toeter. Toen de handrelingen van zijn salondek al ingedrukt waren ging de brug pas omhoog. Hijgende sluismeester met wat excuses door de marifoon. "Met excuses ben je er nog niet" riep de schipper terecht.

Aan de Noordzijde is inmiddels wat ruimte aan de remming, maar dat was voorheen anders. Hier en daar een dukdalf, verder niets.
Rond hoogwater vanaf zee is het er steeds een drukte van belang. En met wat Noordenwind werd het leuk, omdat de sluismeester zijn knopje steevast op luidsprekers zette ipv marifoon. Zijn gebral was dan volledig onverstaanbaar. Raar, want iedereen op het wad heeft marifoon.
Ter verhoging van de feestvreugde stormen er dan ook een paar Urkers op topvermogen naar de visafslag en de pont van of naar Schier is ook juist bezig.
Na de eerste keer in dat pandemonium besloten wij dan ook altijd om buitengaats op de volgende schutting te wachten, met een lege sluis als hoofdprijs.


Terug naar “Stuurhut”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten