van beroeps naar recreatief

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Hoi.
Sinds November 2014 heeft Richard een eigen server daarvoor gereserveerd.Maar dan zijn de foto's alleen hier te gebruiken. Zit je nog ergens anders dat zal het zo iets als Tinypic worden.
Ik lees op andere fora ook dat er betaald moet gaan worden voor de ruimte die de foto's innemen.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Vele wegen naar Rome,
Op Photobucket zit ik op 1.1 KB en je mag 2 GB free zegt men maar het hangt ook van de "klandizie"af hoeveel kijkers zijn er op de site maar nu heb ik even niets en een verhaal dient wel verlucht met foto's.
Ga nog wel hier en daar wat regelen ben niet zo goed in Engels en ook al geen nerd, van een aantal generaties terug snap je!
Er zijn er nu een aantal van de lijst af dus wie weet gaat het straks weer en kies ik wel voor een andere optie.
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Richard van den Berg
Berichten: 579
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:08 pm
Locatie: Rustenburg
Info: Hanzesloep 880
Ontwerp: Kees Kornaat
Contacteer:

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Richard van den Berg »

Flickr is nog steeds gratis en heel veelzijdig qua delen. Niet Nederlandstalig.

Inmiddels heb ik er over de 1000 foto's staan - het gaat stiekum door :roll:
Groeten,

Richard

mijn boot
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

De Vrijbuiter is in de lappenmand er rammelt iets tussen de koppeling en de schroefas is ook een heel ingewikkelde constructie met direct achter de koppeling een asje met 2 homokineten dan een as met steunlager naar een dumpgroene zware kruiskoppeling met een hoogte verschil van ongeveer 18 cm wat de schroefas hoger ligt.
Volop problemen dus of de motor omhoog en geen stahoogte meer in de stuurhut of een kieldoos waardoor de schroefas op gelijke hoogte komt met de uitgang van de koppeling dan zit je ook gelijk met je roerwerk te prutsen.
Nu kreeg ik vandaag nog een derde optie daar er op dat kleine stuk schroefas een simpel druklager zit de mogelijkheid van een cardanas rechtstreeks van de schroefas naar de koppeling de lengte is bij benadering 135 cm tussen de éne en de andere flens.
Heeft iemand ervaring met dit soort aandrijving?
Groet, Willem.
Afbeelding
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door paure nesci »

Bedoel je daarmee niet "gewoon" een pythondrive? Of aquadrive ofzo ? Ik heb die ook in m'n vetkuil liggen met een as van 70 cm om de hoogte te overbruggen zodat de hoek van de homokineet 7° meet.
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Paul,
Dat werd me vandaag juist afgeraden aan weerskanten een pythondrive de monteur zij me dat dan op den duur de mogelijkheid bestond dat de as wel eens ddor de scheepshuid zou kunnen slaan hij vond het hoogte verschil van 20 centimeter en de lengte 1.35 te riskant.
Een cardanas heeft aan weerskanten een kruiskoppeling en zet je vast met een flens aan beide zijden en kan net als homokineten wat uit en in schuiven
Afbeelding
Peter-J
Berichten: 395
Lid geworden op: di nov 11, 2014 10:51 am

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Peter-J »

Ik denk dat het wel meevalt. Een cardanas kan ook los breken en gaan slaan. Desnoods laat je de as vrij door een paar Schotten lopen zodat hij bij losbreken in de Schotten slaat en niet op de huid.
heb je een prachtig verhaal, probeert er iemand anders een touw aan vast te knopen....... :lol:
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door Navigo »

HH,

Wat je veel ziet bij een aanboord geplaatste cardanas dat er;

Een stuwdruk lager aan de schroefas kant zit om axiaal (stuwkracht schroef)en radiaal (draaimoment cardanas) de krachten op te vangen.

Een aslager aan de aandrijving zijde zit om radiaal het draaimoment cardanas op te vangen met hiervoor een flexibel koppeling, keerkoppeling en motor.

Op zich een beproefd concept, wel ben je ook hier afhankelijk van de maximale hoek die de cardanas mag maken.

Ik zou zelf eerder kijken naar een getrapte 1:1 reductie kast bijvoorbeeld een u drive van prm
Of natuurlijk een ander industrieel merk, afhankelijk natuurlijk of je dan wel met je hoogte uitkomt en niet vast zit aan 1 draairichting.

Maar dat kunnen zij weer duidelijk maken.

Succes
Navigo
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

de motor staat flexibel opgesteld dus kun je naar mijn mening geen vast steunlager kwijt als je een rechtstreeks van je koppeling naar je vaste schroefas gaat blijf het ten alle tijde een problematisch gebeuren vinden wat een hoop euro's gaat kosten als het niet lukken gaat met een rechtstreekse cardanas van de koppeling naar de schroefas.
Het is ook geen nieuw scheepje om daar een kieldoos onder te laten brengen en dan steekt de schroef ook nog eens 20 cm. onder het vlak uit.
Afbeelding
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door sailor wim »

Hoi Willem.
Het stuwdruklager komt voor de eerste homokineet gezien vanaf de schroef.
Hoe langer de tussenas naar de KK hoe beter.
Dat is niet helemaal waar want je moet een kleine hoek hebben zodat de kogels gesmeerd blijven.
Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
paure nesci
Berichten: 1931
Lid geworden op: vr mar 14, 2014 11:50 am
Locatie: Cuijk

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door paure nesci »

Een homokineet moet een bepaalde hoek hebben om zichzelf te zmeren, n graad of 7 is meest ideaal zeggen ze, niet veel meer en ook liever niet veel minder.
ik heb mijn motor 10 cm laten zakken om de stuurhutvloer vlak te krijgen en al rekenend kwamen we op een lengte van 70 cm uit om die hoek van 7 graden te halen.
als ik van jou begrijp dat er 20 cm hoogteverschil is dan zal die as een centimeter of 140 moeten worden ( moet wel de motor en de schroefas paralel lopen natuurlijk.....)
en dat die as bij breuk door je huid heen gaat, nou..... een beugel voor en achter zal m best in toom houden ! ( heb enige ervaring met stockcars uit de autospeedway ) ( en die assen lopen ff wat meer toeren ! )
Gr Do
Gr Do
Believe me, my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats.....
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Ben in Rotterdam naar een gespecialiseerd bedrijf in cardanassen geweest die gaan een as voor mij maken rechtstreeks van de schroefas naar de koppeling.
Wel laat ik een nieuwe flens draaien voor aan de koppeling de kruiskoppeling aan de schroefas komt gereviseerd weer terug daar wordt de nieuwe as aan gemaakt
Groet, fijn weekend Willem.
Afbeelding
schipper-willem
Berichten: 626
Lid geworden op: do aug 04, 2011 3:51 pm

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door schipper-willem »

Even een update, cardanas gemonteerd met nieuwe koppelflens kost weer al mijn vakantiegeld.
Heb ook twee druklagers gehaald SKF eerst prijsopgaaf in Hardinxveld 60,00 euro stuk schrik, zelf er op uit gegaan in Rotterdam 15,00 de twee incl. BTW
Voor de goede orde voor de gland zit een plaat met daarin een lager in een op die plaat gelaste bus plaat zit met 8 bouten in een frame dus demontabel.
Er achter zit dus een stuwlager geborgd met een bus over de schroefas vastgezet met inbusbouten m10 aan de voorzijde van de gelaste bus ook een zelfde druklager wat geborgd is door de flens op spiebaan en ook twee inbusbouten en daaraan de cardanas van 1,34 m naar het koppelstuk aan de koppeling.
Hoor nu alleen de motor als ik voor of achteruit sla en geen vroem....vroem meer.
Ga misschien volgende week nog een proefvaartje maken naar Acquoy zal dan het laatste ritje wel zijn van het jaar.
Groet, Willem.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 2074
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door KarelE »

Ik zag je vanavond op tv, op je pontje bij Vianen, tijdens de paardenmarkt.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: van beroeps naar recreatief

Bericht door quichot »

Karel, ik hoop niet dat je het raar of vervelend vindt als ik zeg dat ik ontzettend blij ben dat je je hier weer regelmatig laat horen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Plaats reactie