keuringen Cvo , wat kost dat?

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

JanSr

Re: keuringen Cvo , wat kost dat?

Berichtdoor JanSr » ma nov 13, 2017 2:29 pm

Bij het lezen van al dit fraais vroeg ik mij af: Moet dat nu echt allemaal?
In http://eur-lex.europa.eu/legal-content/ ... 0087&rid=1 vindt je wat er wel en niet moet.
Het belangrijkste is wel dat de regel bedacht is om oneerlijke concurrentie in de beroepsvaart binnen de EU te beperken.
Kort gezegd: Voor mensen die hun brood met een schip verdienen moeten overal dezelfde regels gelden.

Voor pleziervaart hoeft er maar erg weinig, zolang je niet met personeel vaart of op radar en met bochtaanwijzers etc.
Wat ik vind gaat over boordlichten, uitzicht, gasinstallatie en of je je motor goed kan bedienen.
Niets over vlakdiktes en wat niet al.

Waarom daarvoor een keurmeester van stal moet komen is mij niet helder, want wat er gevraagd wordt kan je in één oogopslag zien.

Iets anders is de verzekering. Een verzekeraar kan van alles vragen om hem in de gelegenheid te stellen zijn risico in te schatten.
Een onderlinge verzekeraar voor de binnenvaart zal dat ander doen dan een jachie's verzekeraar.
Na wat offertes kan het helder worden waar je het best terecht kunt.

Misschien zie ik het te simpel, maar het kan soms handig zijn om even te kijken wat er precies in de wet staat.

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
DAF DD575 1964

Berichtdoor quichot » ma nov 13, 2017 7:37 pm

Vlak en kimmen zijn bij mij voor de CVO van voor naar achter gemeten, en secuur ook!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

JanSr

Berichtdoor JanSr » di nov 14, 2017 2:03 pm

Maar mijn vraag is nu juist op grond van welke wettelijke maatregel dat zou moeten?

quichot
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
DAF DD575 1964

Berichtdoor quichot » di nov 14, 2017 3:42 pm

Een criterium als 'klaarblijkelijk gevaar' geeft misschien geen uitsluitsel over wettelijk vereiste vlakdiktes, maar kan wel aanleiding zijn een schip af te keuren als direct gevaar voor zinken wordt gevreesd. Het is dan aan de keurmeester om te beoordelen welke mate van slijtage of invreten hij nog voldoende veilig acht.
Ze zijn overigens weinig uniform, die eisen. Over het ontbreken van een ankerbol werd bij mij bijvoorbeeld niet gezeurd. Wél moest minstens één van de drie verplichte reddingboeien een lichtje hebben.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido

Terug naar “Stuurhut”