Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: di jul 27, 2021 10:46 am op vele wateren gebruiken sommigen van de recreanten de marifoon meer als lulijzer met elkaar iedere paar honderd meter hoor je weer waar pietje of jantje en zo
Tsja, dat is toch precies hetzelfde als al die halve zolen die permanent op hun telefoon kijken. ;)
maar wat ik echt vervelen vind is dat sommigen de seinsleutel laten openstaan waardoor je een fikse ruis blijft horen en met een beetje geluk hun hele verhalen kan blijven horen .
Seinsleutel? Je hebt toch alleen maar uitgaand signaal wanneer en zolang je de "spreek"knop ingedrukt hebt?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

ErikH schreef: di jul 27, 2021 11:42 am Het gaat toch best goed op het water?
Mee eens, maar dat komt hoofdzakelijk door mensen die anticiperen op gebrek aan kennis en kunde van anderen, volgens mij. Op beroepsvaart kun je rekenen maar (te) veel recreanten zijn inderdaad slechts recreanten. ;(
Denk niet dat een marifoonplicht of vaarbewijsplicht heel veel verbetering gaat brengen.
Ik denk dat een theoretisch examen wel degelijk veel verbetering zou brengen (een kind krijgt ook verkeersexamen voor op de weg).
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

En zie wat dát oplevert :lol:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Alles beter dan als het nu gaat in mijn ogen..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Twei Woiven schreef: wo jul 28, 2021 11:21 am Alles beter dan als het nu gaat in mijn ogen..
Zo denk ik er ook over. Veranderingen beginnen met kennis en vervolgens met vaardigheden. Technische voorzieningen hebben geen zin zonder kennis.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Arrejoan
Berichten: 598
Lid geworden op: vr mei 22, 2015 6:43 pm
Info: Bouwjaar+/- 1940. Ze heet TADI 3. ooit een werkschip-werfsleper 12x3x1,2 mtr DAF 475 85pk (1963)

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Arrejoan »

Marie Christina schreef: di jul 27, 2021 9:36 am
Je hebt nu eenmaal marifoon-nodig-gebieden en gebieden waar zo'n ding volledig overbodig is.
Goedenavond allen,
@ MC: Menno ik ben met je eens dat er gebieden zijn waar de marifoon niet ECHT iets toevoegt, maar dan nog: als je hem aan boord hebt ook al hoor je niks waarom dan uit? :roll: als je hem pas aanzet als je in de verte je buurman die je net "moi" gewenst hebt in een grote rookwolk ziet verdwijnen heb je al kostbare tijd verspilt, als je hem DAN nog aan moet zetten.
Ook op de Schelde(`s) staat de marifoon vaak net "onder de squelch" als we voor anker liggen om te vissen b.v., want in een noodgeval komen de oproepen daar toch wel overheen, en ik hoef niet alles te horen maar luister wel op twee marifoons uit t.w. blok en kanaal 10 en als ik vaar luister ik mee (herrie heb ik dan toch wel aan mijn kop :lol: ).
Maar alle gekheid op een stokje, ik hoor van de verkeerspostmensen dat ze het niet vervelend vinden als een "jachtje" zich even meld en zijn plannen aangeeft, en ze dan weten dat er marifoon aan boord is.
Groeten Ad :mrgreen:
mijn schip is als een gat in het water , waar ik al mijn geld ingooi :(
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

Arrejoan schreef: wo jul 28, 2021 10:33 pm
Marie Christina schreef: di jul 27, 2021 9:36 am
Je hebt nu eenmaal marifoon-nodig-gebieden en gebieden waar zo'n ding volledig overbodig is.
Menno ik ben met je eens dat er gebieden zijn waar de marifoon niet ECHT iets toevoegt, maar dan nog: als je hem aan boord hebt ook al hoor je niks waarom dan uit?
Volgens mij ben je ook gewoon verplicht (maar dat weet ik niet zeker) om, als je een marifoon aan boord hebt, daarop uit te luisteren. De Belgen zijn ons voor met een marifoonplicht vanaf 7 meter.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door wrotter »

lees het bpr en rpr en niet te geloven maar heb je een marifoon dan ben je op de aangegeven plaatsen borden dus verplicht die te gebruiken /uitluisteren de bordjes in het rood die blauwe is advies .
maar of dat gedaan word ??? veelal worden in het grote werk uitdrukkingen gebruikt die de recreant niet helemaal snapt even als bepaalde plaats aanduidingen door schippers .
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Sorry hoor, maar als ik ergens vaar waar de kans dat ik opgeroepen word (zo goed als) nul is ga ik dat ding niet bijzetten.
Waarom?
Om (net aan) te kunnen horen dat twee schippers ergens heel veel verderop een passeerafspraak maken?

Schei toch uit.
Dat vind ik hetzelfde als de radio in de huiskamer aanzetten en dan in de schuur gaan klussen waar je de muziek net niet kan horen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
sailor wim
Berichten: 2661
Lid geworden op: vr nov 30, 2007 11:53 pm
Locatie: Den Haag

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door sailor wim »

Nou Marifoons,
Ik bezat er twee Sailors een enkel en een duplex.
Veel aan gehad, zowel in NL als BE en FR.
Even melden op het blokkanaal, bij Rdam, Schiedam of Vlaardingen.
Gelijk antwoord of het uitvaren veilig kon of niet.
Tja veel meer als twintig keer de haven van Antwerpen door gevaren, en bij in of uitvaren meldplcht, geen Marifoon dan melden met de GSM.
Gineke onderweg met de havenkaart op schoot en ik naar de steekhavens of sluizen kijkend onze route soms verkortend of juist strak stuurboord wal aanhoudend.
Waarom vraag je jezelf af zie ik jullie denken, wel ook met de haven nummers en plaatselijke kennis wist je soms nog niet waar de beroepsschippers naartoe wilde, want Vlaams lijkt wat op Nederlands of andersom maar is het echt niet als twee Vlaamse schippers aan elkaar melde wat de bedoeling is van hun manoeuvre.
Ik vind net zo als in de moderne auto E hulpmiddelen een must. En meer prijzen daarvan worden zondermeer geaccepteerd.
Maar typisch Nederlands is het als het verplicht wordt om wat scholing te volgen voor iets wat overduidelijk bijdraagt aan je eigen veiligheid er met de hakken in het zand gestaan wordt.
Zo zal het verplicht stellen van een rook en CO melder zonder morren worden geaccepteerd, want dat is dan een hebbe dingetje waar je op de steiger even over kan babbelen zonder dat het verder enige geestelijke inspanning vereist.

Gr Wim
Als iedereen bezig is om gezien te worden, wie kijkt er dan nog?
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

wrotter schreef: do jul 29, 2021 8:28 am lees het bpr en rpr en niet te geloven maar heb je een marifoon dan ben je op de aangegeven plaatsen borden dus verplicht die te gebruiken/uitluisteren de bordjes in het rood die blauwe is advies .
Weet ik, maar zou het niet beter zijn om overal uitluisterplicht te hebben?
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

sailor wim schreef: do jul 29, 2021 10:43 am Waarom vraag je jezelf af zie ik jullie denken, wel ook met de haven nummers en plaatselijke kennis wist je soms nog niet waar de beroepsschippers naartoe wilde, want Vlaams lijkt wat op Nederlands of andersom maar is het echt niet als twee Vlaamse schippers aan elkaar melde wat de bedoeling is van hun manoeuvre.
Tsja, en in het Antwerpse havengebied heb je ook nog te maken met de (voor ons) kolossale zeeschepen, al dan niet gesleept. Maar met goed om je heen kijken en anticiperen op de voor jou slechtst uitkomende manouvre van die schepen, moet dat gebied geen probleem opleveren, toch?
Ook op onze rivieren spreken de niet-Nederlandse beroepsschippers over het algemeen onze taal niet en geldt het bovenstaande ook, vind ik.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Carel-k »

Als je iets niet begrepen heb, mag je gewoon om herhaling vragen en dat is communicatie , je mag mee doen met het spelletje
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Het hebben van een marifonie certificaat betekent bij aanwezigheid van een marifoon een uitluisterplicht.
Niks 'het is hier rustig, dus ik zet 'm uit'.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Ik heb Marcom A en heb nooit geleerd dat je altijd moet uitluisteren.
Ook zie ik het niet in het lesmateriaal van school staan.
(Wat we weer van Agentschap Telecom hebben)
Alleen in gebieden met een blokkanaal, zoals Hoek van Holland en verder de Nieuwe Waterweg op, geldt (voor zover ík weet) die plicht. Zoals hier al eerder gemeld.
En dat dan ook nog eens alleen voor beroepsvaart, maar dat weet ik niet 100% zeker.
Tevens op vaarwegen waar veel beroepsvaart te verwachten is, zoals Prinses Margriet kanaal, geldt die plicht indien een marifoon aanwezig is.

De plicht is sowieso niet gekoppeld aan een bedieningscertificaat.
Want hoe zou ik dan uitluisteren op een boot zonder VHF?
Andersom geldt wel: uitluisteren op VHF houdt in dat er ook iemand aan boord is die een bedieningscertificaat heeft.

Maar ik ben gelukkig niet alwetend en leer graag bij.
Ikzelf kan die constante uitluisterplicht niet vinden op het www.
Maar wellicht zoek ik niet goed.
Laatst gewijzigd door Marie Christina op do jul 29, 2021 4:44 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie