Marfoon gebruik..

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Plaats reactie
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Gerard schreef: di aug 03, 2021 10:33 pm en onvoorspelbaar gedrag is moeilijk in te schatten
Precies dat punt is een "probleem", maar als je sommige stuntenmakers bezig ziet denk ik niet dat een marifoon daar enige verbetering in gaat geven.

Probleem tussen aanhalingstekens, ik heb geen cijfers tot mijn beschikking, maar bij het merendeel van de (weinige} ongelukken met pleziervaart zou een marifoon geen oplossing hebben geboden. Te snelle boten, alcohol, niet goed opletten, onervarenheid op groot water, dat soort ongelukken. Komt bij dat het vakjargon wat er geluld word niet voor de onervaren/gemiddelde watersporter is weggelegd.

Om nu weer een heel instrument te gaan optuigen voor een relatief klein probleem, ik weet het niet in een politieke tijd dat we juist van regelgeving af aan het stappen zijn en alles aan de verzekeraars overlaten.

Gr.

Erik
Twei Woiven
Berichten: 1151
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Twei Woiven »

Dat jargon valt wel mee, kwestie van wat luisteren.
En in de opleiding voor het certificaat mag best wel wat praktijk zitten wat mij betreft.
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

ErikH schreef: di aug 03, 2021 11:28 pm
Gerard schreef: di aug 03, 2021 10:33 pm en onvoorspelbaar gedrag is moeilijk in te schatten
Precies dat punt is een "probleem", maar als je sommige stuntenmakers bezig ziet denk ik niet dat een marifoon daar enige verbetering in gaat geven.
Dat ben ik wel met je eens. Belangrijker dan een marifoon is natuurlijk (ten minste een theorie maar bij voorkeur gewoon Klein vaarbewijs 1) examen over regels en gebruiken op het water voor iedereen die gemotoriseerd op water (anders dan vijvers en afgesloten meren) wil gaan varen. Ook de weg mag je niet gemotoriseerd op zonder zo iets en net als op de weg sluit dat niet alles uit maar kan wel veel verschil maken. Volgens mij is er van weinig kwaadwilligheid sprake maar met name van gebrek aan kennis en kunde.
Probleem tussen aanhalingstekens, ik heb geen cijfers tot mijn beschikking, maar bij het merendeel van de (weinige) ongelukken met pleziervaart zou een marifoon geen oplossing hebben geboden. Te snelle boten, alcohol, niet goed opletten, onervarenheid op groot water, dat soort ongelukken.
Zie boven. Wel denk ik (maar ik heb hier natuurlijk ook geen cijfers over), gerelateerd aan wat ik zelf heb waargenomen en vernomen van gesprekken met schippers van beroepsschepen, dat marifoons een goed hulpmiddel zouden kunnen zijn. 1 voorbeeldje; een schipper van Rijn-Hernekanaalschip (77 meter) waar ik momenteel naast lig, vertelde over jachtjes in het ARK (Amsterdam-Rijnkanaal) die niet achterom kijken, midden in het kanaal varen en niet even vaart minderen zodat hij snel voorbij is en ze het minst last van hem hebben. Wanneer ze een marifoon zouden hebben, zou hij ze aan kunnen roepen en adviseren i.p.v. dat ze zich het leplazerus schrikken als hij noodgedwongen moet blazen.
Komt bij dat het vakjargon wat er geluld word niet voor de onervaren/gemiddelde watersporter is weggelegd.
Nou dat valt nogal mee. Als een oproep voor jou bestemd is, is dat meestal niet zo moeilijk en van andere oproepen leer je geleidelijk aan wat.
Om nu weer een heel instrument te gaan optuigen voor een relatief klein probleem, ik weet het niet in een politieke tijd dat we juist van regelgeving af aan het stappen zijn en alles aan de verzekeraars overlaten.
Tsja, het wordt nu eenmaal steeds drukker op het water en waar het drukker wordt komt steeds meer behoefte aan zaken die onzekerheid en ongelukken kunnen voorkomen. Niet alleen het aantal ongelukken maar ook bijna-ongelukken en gefoeter en schrik, wat bepaald niet onder "varen is plezier" valt zijn goede redenen. Op het rustige platte land zie je nauwelijks verkeerslichten en -borden maar in een stad rizzelt het er van. Mindere regelgeving is op andere terreinen veel meer voor de hand liggend.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: di aug 03, 2021 3:13 pm Er is niks mis met een certificaatplicht.
Dat is er wel. Het is een volstrekt overbodige drempel. Het weerhoudt menig recreant van aanschaf en gebruik van een marifoon.
Kortom, dat examen staat de veiligheid op het water in de weg.

Verhaaltje (echt gebeurd).
Ik kreeg marifooncertificaat en vaarbewijs 2 zonder examen te hoeven doen in de overgangsregel naar verplichting daarvan. Ergens in de jaren 80.
Vorig jaar ging mijn zoon op voor het marifoonexamen. Voor de grap keek ik mee naar de examenvragen.

Ik zou straal zijn gezakt. Ik weet bijvoorbeeld niks van de gebruikte golflengtes, noch van de lengte van de antenne, noch van de impedantie daarvan, noch van internationale verdragen over radiotelefonie. Helemaal niks. Wie kan hardmaken dat die kennis onontbeerlijk is bij nadering Post Dordt krijgt een kistje wijn van me. En kom niet aan met beter begrip waarmee je bezig bent. Nonsens. Weten -techneuten daargelaten- jullie hoe je gsm werkt?
(Dan heb ik het nog niet eens over de gebruiksinstructies, die, laat ik het vriendelijk zeggen, niet echt bij de praktijk aansluiten.)

Maar goed. Dit voorjaar voer mijn zoon als schipper, met mij als matroos, naar de Veerhaven in Rotterdam en weer terug. Geen lullig vaarwater dus. Onderweg heb ik hem gelukkig kunnen leren hoe je de marifoon wél moet gebruiken. :lol:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 674
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Gerard »

quichot schreef: wo aug 04, 2021 10:04 am
Twei Woiven schreef: di aug 03, 2021 3:13 pm Er is niks mis met een certificaatplicht.
Dat is er wel. Het is een volstrekt overbodige drempel. Het weerhoudt menig recreant van aanschaf en gebruik van een marifoon.
Daarom zou er dus een marifoonplicht moeten komen, wat waarschijnlijk bedoeld wordt. ;)
Kortom, dat examen staat de veiligheid op het water in de weg.
Eem marifoon en juist gebruik daarvan bevordert de veiligheid op het water juist.
Verhaaltje (echt gebeurd).
Ik kreeg marifooncertificaat en vaarbewijs 2 zonder examen te hoeven doen in de overgangsregel naar verplichting daarvan. Ergens in de jaren 80.
Vorig jaar ging mijn zoon op voor het marifoonexamen. Voor de grap keek ik mee naar de examenvragen.
Ik zou straal zijn gezakt.
Tsja, waar ik niet allemaal voor gezakt zou zijn waar ik diploma's van heb. ;) Wat weet ik nog van "Vaderlandse geschiedenis", "Algebra", verpleegkundige en medische kennis en welke vaardigheden zou ik nog hebben op veel terreinen die ik niet bijgehouden heb. ;)
Ik weet bijvoorbeeld niks van de gebruikte golflengtes, noch van de lengte van de antenne, noch van de impedantie daarvan, noch van internationale verdragen over radiotelefonie. Helemaal niks. Wie kan hardmaken dat die kennis onontbeerlijk is bij nadering Post Dordt krijgt een kistje wijn van me.
Daar begin ik natuurlijk niet aan ;) maar ken jij een opleiding, cursus o.i.d. waar geen ontbeerlijke zaken in aan de orde komen? Hoeveel ontbeerlijke zaken heb jij je zoon niet proberen bij te brengen, volgens jouw zoon? ;)
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Als onze studenten terugkomen van hun stage vraag ik ze altijd of ze nog iets gemist hebben.
En er is altijd wel iets.

De laatste input wat dat betreft was dat ze nooit geleerd hadden hoe je nu moet bikken en schilderen.
Dat was zoiets waarvan ik dacht dat iedereen dat wel wist.
Nou, dat is dus niet zo en dat ga ik wel in de praktijklessen verwerken.
Zo leert de leraar ook constant bij. :)

Wat ik wel erg leuk vond om te horen was dat onze studenten en die van Rotterdam een poosje geleden samen een cursus draaiden op de simulator van MSTC op Terschelling en wij als feedback kregen dat de studenten uit Rotterdam goed theoretisch onderlegd waren en die uit Delfzijl praktisch erboven uit staken.
Bijvoorbeeld (maar niet beperkt tot) het gebruik van "maritieme communicatiemiddelen". (Lees: VHF)
Feedback dat we als een groot compliment beschouwd hebben.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Middelbaar- en hoger nautisch beroepsonderwijs is wel even een andere setting dan recreanten met een bootje, qua leerstof maritieme communicatie.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2089
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door quichot »

Gerard schreef: wo aug 04, 2021 10:27 amEem marifoon en juist gebruik daarvan bevordert de veiligheid op het water juist.
No shit, Sherlock!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: wo aug 04, 2021 3:23 pm Middelbaar- en hoger nautisch beroepsonderwijs is wel even een andere setting dan recreanten met een bootje, qua leerstof maritieme communicatie.
Absoluut.
Maar dat is ook niet waar het om ging, ik bedoelde dat veel cursussen (en ook opleidingen) teveel focussen op de theorie en dat de praktijk vaak uit het oog verloren wordt.
Dit naar aanleiding van de opmerkingen van het jargon over de VHF.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Als we dan toch bezig zijn met een marifoonplicht dan meteen ook maar;

- Vaarbewijsplicht voor alle gemotoriseerde en zeilende schepen
- Praktijkexamen manoeuvreren
- Praktijkexamen marifonie
- Cursus + examen hoe te handelen in noodsituaties
- Registratie + kenteken voor alle schepen
- Grote gele sticker als bewijs dat zwartwater afsluiter verzegeld is
- AIS verplichting
- Jaarlijkse keuring gas en elektra
- Jaarlijkse APK inclusief motor + roer + vlak
- Jaarlijks bewijs van onderhoud voortstuwingsinstallatie door een erkend bedrijf
- Roetmeting diesels
- Dieselmotor minimaal euro6 norm
- Instellen van milieu zones
- Verplichte reservemotor
- Verplichte gecertificeerde reddingsvesten + reddingsvlot
- Verplichte brandmelders, rookmelders, gasmelders, koolmonoxydemelders
- Oranje knipperlichten en eventueel remlichten
- Fluorescerende strepen rondom
- Rondom rubberen stootrand minimaal 30cm doorsnee
- Binnen- en buitenspiegels of een soortgelijk camerasysteem
- Vaarbelasting om de controles hierop te kunnen financieren
- Hoge boetes als niet alles tot in de puntjes verzorgd is

Pas dan word het veilig op het water!

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Marifoon gebruik..

Bericht door Handige Harrie »

Je mist nog dat het vaarbewijs maximaal 5 jaar geldig mag zijn :twisted:
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Baschinist »

Die milieuzones bestaan al in Amsterdam. En de rest m.b.t. diesels daar kun je (vrees ik) op wachten.
Dan is een marifoonpapiertje halen maar klein bier ( om toch enigszins on-topic te blijven :D )
ErikH
Berichten: 654
Lid geworden op: ma okt 31, 2011 8:41 pm
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door ErikH »

Nog een paar vergeten;

- Verbod op gasinstallaties
- Verbod op bierboten
- Verbod op generatoren
- Verbod op luide muziek
- Instellen minimale relinghoogte
- Jaarlijkse keuring ankergerei en meerlijnen
- Uitbreiding 6km/h vaarwegen
- Jaarlijkse medische keuring 65 plussers
- Uitbreiding recreatiegeulen
- Uitbreiding aantal vluchthavens
- Verbod om boven windkracht 5 uit te varen
- Flitspalen en registratietekenherkenning langs de waterwegen

Laten we gewoon gaan varen.

Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4836
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Marie Christina »

Baschinist schreef: wo aug 04, 2021 6:08 pm Die milieuzones bestaan al in Amsterdam. En de rest m.b.t. diesels daar kun je (vrees ik) op wachten.
Dan is een marifoonpapiertje halen maar klein bier ( om toch enigszins on-topic te blijven :D )
Zie het net op Nieuwsuur: verbrandingsmotoren gaan verboden worden in Amsterdam.
Dat wordt dringen bij de 14 laadpunten.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Marfoon gebruik..

Bericht door Baschinist »

Zie het net op Nieuwsuur: verbrandingsmotoren gaan verboden worden in Amsterdam.
Dat wordt dringen bij de 14 laadpunten.
Zie het ook net ja. Telepatisch vermogen van Bassie is weer geweldig :lol:
Maar goed, eerlijk is eerlijk. Als overal de diesel in de ban gaat is het naïef om te denken dat de wind aan de watersport voorbij gaat, hier kun je m.i. op wachten.
Plaats reactie