ErikH schreef: ↑di aug 03, 2021 11:28 pm
Gerard schreef: ↑di aug 03, 2021 10:33 pm
en onvoorspelbaar gedrag is moeilijk in te schatten
Precies dat punt is een "probleem", maar als je sommige stuntenmakers bezig ziet denk ik niet dat een marifoon daar enige verbetering in gaat geven.
Dat ben ik wel met je eens. Belangrijker dan een marifoon is natuurlijk (ten minste een theorie maar bij voorkeur gewoon Klein vaarbewijs 1) examen over regels en gebruiken op het water voor iedereen die gemotoriseerd op water (anders dan vijvers en afgesloten meren) wil gaan varen. Ook de weg mag je niet gemotoriseerd op zonder zo iets en net als op de weg sluit dat niet alles uit maar kan wel veel verschil maken. Volgens mij is er van weinig kwaadwilligheid sprake maar met name van gebrek aan kennis en kunde.
Probleem tussen aanhalingstekens, ik heb geen cijfers tot mijn beschikking, maar bij het merendeel van de (weinige) ongelukken met pleziervaart zou een marifoon geen oplossing hebben geboden. Te snelle boten, alcohol, niet goed opletten, onervarenheid op groot water, dat soort ongelukken.
Zie boven. Wel denk ik (maar ik heb hier natuurlijk ook geen cijfers over), gerelateerd aan wat ik zelf heb waargenomen en vernomen van gesprekken met schippers van beroepsschepen, dat marifoons een goed hulpmiddel zouden kunnen zijn. 1 voorbeeldje; een schipper van Rijn-Hernekanaalschip (77 meter) waar ik momenteel naast lig, vertelde over jachtjes in het ARK (Amsterdam-Rijnkanaal) die niet achterom kijken, midden in het kanaal varen en niet even vaart minderen zodat hij snel voorbij is en ze het minst last van hem hebben. Wanneer ze een marifoon zouden hebben, zou hij ze aan kunnen roepen en adviseren i.p.v. dat ze zich het leplazerus schrikken als hij noodgedwongen moet blazen.
Komt bij dat het vakjargon wat er geluld word niet voor de onervaren/gemiddelde watersporter is weggelegd.
Nou dat valt nogal mee. Als een oproep voor jou bestemd is, is dat meestal niet zo moeilijk en van andere oproepen leer je geleidelijk aan wat.
Om nu weer een heel instrument te gaan optuigen voor een relatief klein probleem, ik weet het niet in een politieke tijd dat we juist van regelgeving af aan het stappen zijn en alles aan de verzekeraars overlaten.
Tsja, het wordt nu eenmaal steeds drukker op het water en waar het drukker wordt komt steeds meer behoefte aan zaken die onzekerheid en ongelukken kunnen voorkomen. Niet alleen het aantal ongelukken maar ook bijna-ongelukken en gefoeter en schrik, wat bepaald niet onder "varen is plezier" valt zijn goede redenen. Op het rustige platte land zie je nauwelijks verkeerslichten en -borden maar in een stad rizzelt het er van. Mindere regelgeving is op andere terreinen veel meer voor de hand liggend.