Voorrang sluis bpr

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 3864
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Marie Christina »

paul schreef: za okt 30, 2021 7:10 pm Een wijs man heeft daar een wet over geschreven
Ene Archie Medes
gr Paul
Precies!
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

paul schreef: za okt 30, 2021 7:29 pmis dat niet het zelfde als met invaren,ook dan moet dat water door de zelfde nauwe spleet ?
gr Paul
Klopt.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

Of het nou een beunschip is of een willekeurig ander drijvend lichaam maakt niet uit (inderdaad, Archimedes). Alleen als de lading hetzelfde soortelijk gewicht heeft als het water in de gesloten kolk, verandert er aan het waterpeil niks, als je een deel van de lading lost in de kolk.
Stel, eventjes om het beeld helder te krijgen hè, de lading is een brokje neutronenster van één kubieke decimeter (liter) met een massa van 1000 ton. Als dat stukje op de kade wordt gelost neemt het volume in de kolk 1000 kuub af (De hoeveelheid water blijft gelijk, maar ons drijvende lichaam verplaatst 1000 kuub minder. Die ruimte wordt ingenomen door het water in de kolk). 1000 kuub is 1000000 liter. Wordt dat stukje vervolgens door een onverlaat met een superdozer in de kolk gekieperd, dat neemt het volume met niet meer dan één liter toe. De uiteindelijke volumedaling is dan 999999 liter. De mate waarin het waterpeil zakt hangt uiteraard af van het kolkoppervlak.
Maar het zakt.
Laatst gewijzigd door quichot op zo okt 31, 2021 2:16 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 500
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

nou word er weer gepraat over laden en lossen in de klok altans zo noem ik het puur gelul wand dat mag zo wie zo al niet ballast water lozen mag niet en doe je het toch zal het door een vlak afsluiter moeten gaan word je gepakt op lozen word het duur ,
dus als het schip in de sluis ligt leeg of 10000 ton maakt niets uit net de waterstand blijft gelijk .alleen de inhoud kolk aan water verminderd met de water verplaatsing van het schip .
hier nooit verschil in schuttijd gehad met lege kolk of met 8 schepen van 3200 ton er in .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

Wrotter, er is een beetje verwarring ontstaan tussen schuttijd, en de theoretische vraag wat er met de waterhoogte gebeurt als een schip lading lost in de kolk.
Maar je hebt uiteraard gelijk dat de schuttijd hetzelfde blijft, of de schepen nou geladen of leeg zijn, omdat tijdens het invaren het water dat een schip verplaatst door de open deuren de kolk wordt uitgeduwd. De diepgang van de schepen is dus niet van invloed op de waterhoogte in de kolk, dus niet op de schuttijd.*

De hele schutsessie, de wachttijd voor andere schepen zeg maar, zal door trager in- en uitvaren met geladen schepen wel wat langer duren.

* In theorie wel, omdat de inhoud van de kolk bestaat uit het aanwezige water plus het verplaatste water. Bij gelijke waterhoogte aan het begin zit er met geladen schepen minder water in de kolk dan met lege schepen. Bij opschutten maakt dat niet uit, maar bij afschutten hoeft er minder water naar het lagere pand te worden geloosd om op gelijk niveau te komen. Of dat een meetbaar verschil in tijdsduur oplevert betwijfel ik.
Laatst gewijzigd door quichot op zo okt 31, 2021 2:29 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1906
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door KarelE »

Guido, het begon met mijn voorbeeld van de Krammersluizen. Omdat die het zoute water in de kolk vervangen door zoet of andersom maakt het wel degelijk uit of schepen leeg zijn of geladen. Hoe meer water de schepen verplaatsen, hoe minder water er in de kolk hoeft te worden uitgewisseld. Het gedeelte nivelleren naar de waterstand van het 'bestemmingswater' duurt dan weer even lang, met geladen of ongeladen schepen.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

KarelE schreef: zo okt 31, 2021 2:24 pm Guido, het begon met mijn voorbeeld van de Krammersluizen. Omdat die het zoute water in de kolk vervangen door zoet of andersom maakt het wel degelijk uit of schepen leeg zijn of geladen. Hoe meer water de schepen verplaatsen, hoe minder water er in de kolk hoeft te worden uitgewisseld. Het gedeelte nivelleren naar de waterstand van het 'bestemmingswater' duurt dan weer even lang, met geladen of ongeladen schepen.
Karel, ik zie nét te laat je posting, zie mijn aanvulling met * hierboven. Je hebt uiteraard gelijk.

Bij nader inzien maak ik trouwens een denkfout. Er zit weliswaar minder water in de kolk met geladen schepen, maar om op niveau te komen wordt alleen water geloosd, en uiteraard niet het verplaatste water. Bij vervanging zout/zoet speelt het wél een rol. Excuus voor de verwarring.
Laatst gewijzigd door quichot op zo okt 31, 2021 2:44 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Waterman
Berichten: 877
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ten Post - Damsterdiep
Contacteer:

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Waterman »

wrotter schreef: zo okt 31, 2021 11:27 am hier nooit verschil in schuttijd gehad met lege kolk of met 8 schepen van 3200 ton er in .
Waar kun jij hier in NL 8 binnenvaartschepen van 3200 ton, zijnde 110 m lang x 11,40 m breed x 3,10 m diep in 1 kolk gezamenlijk schutten?
Dan zul je over een kolk moeten beschikken van 24 meter breed en circa 460 m lang.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.
Gebruikersavatar
KarelE
Berichten: 1906
Lid geworden op: za dec 22, 2007 7:04 pm
Locatie: Ouderkerk aan den IJssel
Info: Beurtmotor Johanna
Katwijker uit 1926
LBD: 23,90 - 3,95 - 1,20
Max H: 3,40, Min H: 2,20
Werf: Tijssen, Leiden
Motor: Kromhout 4TS117 uit plm. 1962
70PK bij 1500 rpm
KK: Twindisc, reductie 1,98:1
Ligplaats: Gouda

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door KarelE »

quichot schreef: zo okt 31, 2021 2:31 pm
KarelE schreef: zo okt 31, 2021 2:24 pm Guido, het begon met mijn voorbeeld van de Krammersluizen. Omdat die het zoute water in de kolk vervangen door zoet of andersom maakt het wel degelijk uit of schepen leeg zijn of geladen. Hoe meer water de schepen verplaatsen, hoe minder water er in de kolk hoeft te worden uitgewisseld. Het gedeelte nivelleren naar de waterstand van het 'bestemmingswater' duurt dan weer even lang, met geladen of ongeladen schepen.
Karel, ik zie nét te laat je posting, zie mijn aanvulling met * hierboven. Je hebt uiteraard gelijk.
Nee Guido, net niet. Ook bij het afschutten moet er een driedimensionaal blok van lengte x breedte kolk x niveauverschil worden afgevoerd naar het lage pand. Alleen als het lage pand lager staat dan de diepgang van het diepst stekende schip. Maar dan ligt dat schip op de bodem van de sluis.

Als deze casus er niet al eens behandeld is is het een mooie vraag voor de nationale wetenschapskwis.
Time's fun when you're having flies Quote van Kermit the frog.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

:lol:
Het gaat om het idee Wybren!
Maar in Antwerpen kan het best eens voorkomen dat er van de Schelde naar het Kanaaldok of v.v wordt geschut met 8 van die 3000-tonners. Met 20 ook nog wel trouwens. 500 meter lang en 60 meter breed, viif rijen van vier.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

KarelE schreef: zo okt 31, 2021 2:46 pmNee Guido, net niet. Ook bij het afschutten moet er een driedimensionaal blok van lengte x breedte kolk x niveauverschil worden afgevoerd naar het lage pand. Alleen als het lage pand lager staat dan de diepgang van het diepst stekende schip. Maar dan ligt dat schip op de bodem van de sluis.
Ik heb inmiddels zelf mijn denkfout ook ontdekt, én rechtgezet in aanvulling. Dank voor je oplettendheid!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 1792
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door quichot »

KarelE schreef: zo okt 31, 2021 2:46 pmAls deze casus er niet al eens behandeld is is het een mooie vraag voor de nationale wetenschapskwis.
Je moet inderdaad heel scherp bij de les blijven om je te realiseren wat er precies gebeurt. Een denkfout is zó gemaakt.
Hoeveel druk staat er bijvoorbeeld op een sluisdeur van 10 meter breed bij een waterhoogteverschil van maar 10 cm? De totale waterhoogte aan de lage kant is 3 meter. Ook zo'n instinker.

We raken wel erg af van voorrang sluis.
Daarover kort: we kunnen elkaar nog 10 pagina's blijven aftroeven met scherpslijperij over wetten en regels, in de realiteit van alle dag heerst de logica van de praktijk, en dat is in de meeste gevallen maar goed ook. :wink:
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Gerard
Berichten: 581
Lid geworden op: di aug 08, 2017 11:39 am
Locatie: Wisselend
Info: Woon op en vaar sinds 2006 met de historische (1904) Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor", met een "Varend monument"-status.

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door Gerard »

quichot schreef: zo okt 31, 2021 3:17 pm We raken wel erg af van voorrang sluis.
Ja, ik denk dat alles wel zo'n beetje geschreven is en iedereen moet zijn/haar eigen conclusies maar trekken.
Gerard van Katwijk
a.b. Zeeuwse (zeil)klipper "Mentor"
wrotter
Berichten: 500
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Voorrang sluis bpr

Bericht door wrotter »

omdat het een dubbele kolk was dus 2 naast elkaar en s een bak water geschut moest worden kolken 260 meter schutlengte in en uitvaart 16 meter maar naast de 4 per kolk konden er nog wel meet kleinere schepen mee als je het goed indeelde maar dat deden we niet 4groten was genoeg maar meestal had je niet zo ,een groot aanbod vaak maar 1/2 tegelijk dat in de sluis waar ik de laatste 20 jaar op zat .wel was het alleen mogelijk met de schuttingen maar een kant op te gaan .
Plaats reactie