Klasse A AIS

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Klasse A AIS

Bericht door Baschinist »

Wij hebben een AIS gekregen en na bestudering van het boekje ( jawel...voor de inbouw) komen we erachter dat het een klasse A AIS is.

Even los van praktische bezwaren maar weet iemand of het überhaupt is toegestaan om een klasse A te gebruiken op een pleziervaartuig<20 meter?
WimHC
Berichten: 30
Lid geworden op: do okt 02, 2014 11:12 am
Locatie: Friesland
Info: Sleepboot "William"
Opduwer "De Lytse""

Re: Klasse A AIS

Bericht door WimHC »

Volgens mij heb je je antwoorden al gevonden op Facebook. Ik gebruik al een tijd een A-klasse zonder dat ik dit nodig heb. Nog geen commentaar gehad van PW/RWS/RP en kunstwerken.

Vr. groet,
Wim
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Baschinist »

Ik had idd wat meerdere lijntjes uitgezet ja, ook naar de officiële instanties maar dat duurt lang....
Navigo
Berichten: 559
Lid geworden op: di dec 22, 2015 5:03 pm

Re: Klasse A AIS

Bericht door Navigo »

HH,

Ik ben benieuwd. Ik weet niet of het mag, ik zie het meer dus als info en leermoment.

Ik denk dat het niet mag, is voorbehouden aan beroeps, type A heeft een hoger zendvermogen en gebruikt actief tijd slots.

Navigo
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Baschinist »

Ik denk dat het niet mag, is voorbehouden aan beroeps, type A heeft een hoger zendvermogen en gebruikt actief tijd slots.
Precies dat was dus ook mijn gedachtegang.

Van de officiële instanties heb ik nog geen antwoord, wel al wat antwoorden elders van personen waarvan ik denk dat ze redelijk op de hoogte zijn van de materie en dat is als volgt:
Mag wel en omdat het pleziervaart<20mtr is,is een inbouwverklaring ook niet nodig, dat mag je zelf doen.

Ook hoef je niet alle dynamische gegevens in te vullen omdat je pleziervaart<20 mtr bent en niet AIS plichtig bent.

Bij met name dat laatste had ik wel wat praktische bezwaren bij scouting gebruik maar dat schijnt dus ook niet te hoeven.

Ik wacht nog wat "echte" antwoorden af maar zo lijkt het voorlopig dus in elkaar te zitten.
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Klasse A AIS

Bericht door quichot »

Ik zou dat ding gewoon installeren. Waarom zou dat niet mogen? Het is omgedraaid denk ik. Dat het voor >20 mtr verplicht is betekent toch niet dat het voor <20 mtr verboden is?
Of dat met A of B te maken heefrt weet ik niet, maar ik zie onderweg veel jachten op mijn display. En ik ben ook wel eens opgeroepen door een jacht dat mij op zijn scherm zag, in een situatie waarin oogcontact onmogelijk was.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Klasse A AIS

Bericht door Marie Christina »

Als dat ding netjes geïnstalleerd wordt, niet stoort en naar behoren werkt is er geen haan die er naar kraait.
Mijn marifoon, bijvoorbeeld, is de afgelopen 20-25 jaar nooit gecheckt.
Noch ikzelf, of ik wel een papiertje heb.

Niet dat het me om de pakkans gaat, maar om het feit dat controlerende instanties zich volgens mij niet druk maken als men alles een beetje netjes doet.
Ikzelf zou het gewoon installeren.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Evert
Berichten: 406
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:15 pm
Locatie: Monnickendam
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Evert »

Houdt er rekening mee dat de klasse a ALS-en geïnstalleerd moeten worden en getest moeten worden door gecertificeerde bedrijven. Dat kost je elke paar jaar een paar honderd eu.
Wat er ook gebeurt altijd blijven lachen
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Klasse A AIS

Bericht door wrotter »

mijn eerste 2 marifoons werden om de twee jaar gecontroleerd toen nog met het oude systeem allemaal transistortjes .
later mijn eerste van radio holland alleen bij instalatie werd hij afgenomen door ptt telecom latere marifoons tja zoek het zelf maar uit prima toch ook geen kosten meer .
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Klasse A AIS

Bericht door quichot »

Evert schreef: di jul 05, 2022 11:51 pm Houdt er rekening mee dat de klasse a ALS-en geïnstalleerd moeten worden en getest moeten worden door gecertificeerde bedrijven. Dat kost je elke paar jaar een paar honderd eu.
Kan dat te maken hebben met beroepsmatig gebruik?
Ik mocht mijn AIS klasse A niet zelf installeren, dat moest toen gebeuren door een gecertificeerd bedrijf. Maar dat was omdat ik anders naar de aankoopsubsidie kon fluiten. Dat was in 2012. Daarna nooit meer gekeurd. Ook nooit van betrokken instanties gehoord dat het moet.
Bij de herhalingskeuring CBB eind 2018 is alleen gecheckt of hij werkte. Ook toen geen woord over jaarlijks keuren.
Brandblussers en gasinstallatie moeten wel periodiek worden gekeurd om mijn CBB te houden.

Tja Wrotter, die marifoons.
Ik mocht die destijds (jaren 80) wel zelf installeren, maar pas in gebruik nemen na doormeting PTT. Meneer Boelaarts herinner ik me ineens. Examen niet nodig. Bij schriftelijke aankondiging van keuring was een brochure bijgevoegd die ik 'aandachtig' moest doorlezen.
Tijdens zijn meetwerk vroeg hij mij terloops de scheepsnaam te spellen in het radioalfabet. Dat was alles. Nadien nooit meer hoeven laten keuren.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
wrotter
Berichten: 622
Lid geworden op: vr jul 03, 2015 2:04 pm

Re: Klasse A AIS

Bericht door wrotter »

tja bij de eerste marifoon vroeg de man of ik wist hoe de marifoon werkte vroeg naar het mij toegekende pd nummer en kreeg mijn 2 de marifoon bediening papiertje tja de eerste kreeg je bij het radar examen toen daarna nog een groen en wit en blauw papiertje gekregen die ik nog niet zo lang geleden mocht inwisselen voor een plastic kaartje,zo ook het grote vaar bewijs radar patent niet (gehaald in mainz )en nu ach leuk om te hebben maar niemand die er naar vraagt.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Baschinist »

Houdt er rekening mee dat de klasse a ALS-en geïnstalleerd moeten worden en getest moeten worden door gecertificeerde bedrijven. Dat kost je elke paar jaar een paar honderd eu.
Daar was ik dus ook bang voor en hoewel ik nog op bevestiging wacht hoeft dit dus niet bij pleziervaart < 20 mtr. Of je onderweg bent of stil ligt houd het ding zelf bij en de rest hoef je ook niet in te vullen ....want pleziervaart.
Kortom, in ons geval mooi dat het zo werkt maar vanuit mijn beroepsmatige blik snap ik niet helemaal waarom het zo werkt.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Twei Woiven »

Ik vraag me heel zachtjes af of je als pleziervaart wel een klasse A mag gebruiken.....
Was daar niet speciaal de klasse B voor bedacht?
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Baschinist »

Ik vraag me heel zachtjes af of je als pleziervaart wel een klasse A mag gebruiken.....
Dat vroeg ik me dus ook af, vandaar de start van dit topic ook eigenlijk. Maar het ziet er naar uit dat pleziervaart gewoon een AIS A mag gebruiken als een AIS B. Dus niet alles in hoeven vullen, geen inbouwverklaring etc...
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Klasse A AIS

Bericht door Twei Woiven »

Tussen A en B zit ook een verschil in uitzenden, B zend minder vaak uit dat A....
En een A kan je niet op B instellen...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Plaats reactie