Verrot water.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Beemer
Berichten: 414
Lid geworden op: zo feb 11, 2018 8:42 pm

Re: Verrot water.

Bericht door Beemer »

Hier aan boord ook heel blij met een gecementeerde watertank van 600 liter, dit al een kleine 30 jaar lang. Nooit enige vreemde smaak aan het water, ook niet als het water er weken ongebruikt in zit. Ook dan nog direct te drinken, geen verschil met thuis uit waterleiding!

Geadviseerd wordt om de paar jaar een nieuw laagje Portland cement aan te brengen.

Deze post herinnert me nu dat de laatste keer cementeren hier al weer dik 5 jaar is geleden, dus komende winter maar weer eens met een stoffer een nieuw laagje aan brengen😀
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Cementeren is nogal geen optie bij een tank zonder mangat, onder de bank, onder het gangboord, met de motor ervoor.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Verrot water.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: wo mei 31, 2023 7:40 am Cementeren is nogal geen optie bij een tank zonder mangat, onder de bank, onder het gangboord, met de motor ervoor.
Een ding moet mij wel van het hart Menno,

Jij de man van veiligheid op het college , die ook zelfstandig veiligheids cursussen geeft, verontschuldigd zich met mitsen en maten waarom e.e.a. niet mogelijk is.
Een tank zonder inspectiegat , is vragen om problemen.
Hoe wil jij zo'n tank doelmatig kunnen cleanen?
Laat staan,hoe wil jij deze überhaupt van binnen kunnen controleren?
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Zeg, ga je lekker?

Dit is niet iemand iets van een andere kant laten zien, dit is iemand eens lekker op zijn plaats zetten.
Ik ga hier niet op in noch in mee.

Nou, vooruit.
Een beetje dan.

Die boot is van '84.
Niet gebouwd door mij.
Hij is gebouwd zoals hij gebouwd is .
Wat verwacht je nou?
Dat ik die halve boot ga slopen voor een andere tank?
We moeten wel realistisch blijven.
Heeft geen reet te maken met verschuilen achter wat dan ook.

Overigens gaat dat inspecteren prima met een scope.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

Dat is het voordeel van twee tanks van 6 kuub ieder...
Zitten stevige mangaten in en je kan je kont keren :mrgreen:
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Dat geloof ik graag.
Kan je een barbecue in houden. :D
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verrot water.

Bericht door quichot »

Mijn tanks zijn niet gecementeerd, maar uit één stuk gegoten uit beton. Vrijstaand, dus nergens tegen de scheepshuid. Inhoud 2 x 1,5 ton. Sinds 1978 nooit schoongemaakt, nooit iets aan toegevoegd, niks.
Onderweg op de gekste plaatsen water ingenomen. Het water is altijd koel, ook in hete zomers, glashelder, ruikt niet gek, en heeft geen bijsmaakjes.
We doen daar alles mee, dus ook gewoon uit de kraan drinken. In al die jaren is er nog nooit iemand ziek van geworden.
Als ik lang geen water getapt heb laat ik het even lopen, want het kan dan een beetje naar de rubberen balg van de hydrofoor ruiken.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verrot water.

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: wo mei 31, 2023 5:52 pm Dat is het voordeel van twee tanks van 6 kuub ieder...
Zitten stevige mangaten in en je kan je kont keren :mrgreen:
In mijn eerste schip, een coastertje, zat een tank van 7 ton, afgesloten met een mangat. Toen ik die tank wilde inspecteren zei een schipper die naast me lag dat ik dat nooit in m'n eentje moest doen. Altijd iemand erbij boven, en een touw onder je oksels. Bij te weinig zuurstof ga je van je graat zonder dat iemand er erg in heeft.
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

Klopt, met die aantekening dat onze mangaten niet bovenop zitten maar in de zij van de tanks.
Als je die open maakt dan kan je op je knieën zittend je hoofd in de tank steken...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verrot water.

Bericht door quichot »

Twei Woiven schreef: zo jun 04, 2023 11:17 am Klopt, met die aantekening dat onze mangaten niet bovenop zitten maar in de zij van de tanks.
Als je die open maakt dan kan je op je knieën zittend je hoofd in de tank steken...
Als je draaierig wordt snel er weer uithalen!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

quichot schreef: zo jun 04, 2023 10:18 am
Twei Woiven schreef: wo mei 31, 2023 5:52 pm Dat is het voordeel van twee tanks van 6 kuub ieder...
Zitten stevige mangaten in en je kan je kont keren :mrgreen:
In mijn eerste schip, een coastertje, zat een tank van 7 ton, afgesloten met een mangat. Toen ik die tank wilde inspecteren zei een schipper die naast me lag dat ik dat nooit in m'n eentje moest doen. Altijd iemand erbij boven, en een touw onder je oksels. Bij te weinig zuurstof ga je van je graat zonder dat iemand er erg in heeft.
Een (educated guess) jaarlijks terugkerend fenomeen.
Nog regelmatig gaan mensen tanks in en komen er niet meer levend uit.

Ankerkettingbakken zijn ten gevolge van het ontrekken van zuurstof door roest, ook gevaarlijk.

Ruimen met hout of schroot...
Schilderen van ballasttanks waarbij langzaam de tank gevuld wordt met giftige dampen...

Ik volg de verslagen van Raad voor de Transportveiligheid en de MAIB (Engelse versie daarvan) en daar komen gevallen hiervan helaas regelmatig voor.
Meestal meerdere slachtoffers omdat iemand zijn maat bewegingsloos in een tank ziet liggen en er zonder ademlucht achteraan gaat.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Verrot water.

Bericht door Waterman »

quichot schreef: zo jun 04, 2023 10:18 am In mijn eerste schip, een coastertje, zat een tank van 7 ton, afgesloten met een mangat. Toen ik die tank wilde inspecteren zei een schipper die naast me lag dat ik dat nooit in m'n eentje moest doen.
Ik heb zelf een tank oplegger gehad met 4 compartimenten, 14 - 7,5 - 19,5 - 15,4 m3.

Daar moest ik wel eens in om een bodemventiel pakking te vervangen.
Maar ik had altijd een olie pitje bij me ,en die liet er eerst in zakken.
Bleef het vlammetje normaal branden , dan kon ik er ook wel in.
Je kunt wel een zuurstof meter hebben ,maar als er onderin niks zit ,heb je daar niks aan, daarom had ik een olielampje.
Er zo maar in gaan ,dat heb ik nooit gedaan,dat is niet vertrouwd.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Carel-k
Berichten: 697
Lid geworden op: za sep 20, 2014 10:56 am
Locatie: Vlaardingen

Re: Verrot water.

Bericht door Carel-k »

Ik heb weleens gehoord dat mijnwerkers voor dit doel een kanariepietje mee naar beneden namen?
Vaar mij gerust voorbij, te loever of te lij,ik zal er ook wel komen!
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Een goede gasmeter heeft een aan- en afkoppelbare slang met een drijvend korfje.
Die kan je van boven op de vloeistof laten zakken en zo de meting doen.
Afbeelding
[Bron: Rockall Safety]


Maar ook de gasmeter voor in de borstzak van je overall kun je aan een touwtje in de tank laten zakken.
Het alarm is luid genoeg om buiten de tank te horen.

Dat van dat kanariepietje is inderdaad waar.
Afbeelding
[Bron: Heerlen vertelt]
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Verrot water.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: di jun 06, 2023 7:14 pm Een goede gasmeter heeft een aan- en afkoppelbare slang met een drijvend korfje.
Die kan je van boven op de vloeistof laten zakken en zo de meting doen.

Maar ook de gasmeter voor in de borstzak van je overall kun je aan een touwtje in de tank laten zakken.
Het alarm is luid genoeg om buiten de tank te horen.

Dat van dat kanariepietje is inderdaad waar.
Afbeelding
[Bron: Heerlen vertelt]
[/quote]
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Plaats reactie