Verrot water.

Hier ontstaan de diepste gedachten...

Moderators: sailor wim, frank

Waterman
Berichten: 1443
Lid geworden op: do feb 02, 2017 10:59 am
Locatie: Ergens boven de gasbel, die nu gesloten is.

Re: Verrot water.

Bericht door Waterman »

Marie Christina schreef: di jun 06, 2023 7:14 pm Een goede gasmeter heeft een aan- en afkoppelbare slang met een drijvend korfje.
Die kan je van boven op de vloeistof laten zakken en zo de meting doen.
Ik vraag me af wat iemand te zoeken heeft in een tank waar nog vloeistof in zit.
Maakt niet uit wat voor vloeistof , ook al is het (demi)water.
Met vriendelijke groet,
Wybren
.

"Pecunia non olet."
Gebruikersavatar
Handige Harrie
Berichten: 296
Lid geworden op: do dec 04, 2014 12:41 pm
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Handige Harrie »

Er bestaan meer besloten ruimtes dan tanks.
Eerder ook vaak genoeg moeten meten bij kelders waar een laagje water kon staan. Dan wil je wel een goede meting kunnen uitvoeren. Of dat ding in een plas land of niet.

En sja al meet je nog zo goed. Ook dan kan het in een keer fout gaan. Bij een (voormalig)zusterbedrijf van ons was het vorige maand nog raak. Stikstof leiding geraakt bij onderhoudswerkzaamheden in een besloten ruimte. 3 medewerkers overleden. Linksom rechtsom het blijft gevaarlijk
Alles past met een hamer. Zoniet, grotere hamer pakken
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Besloten ruimtes, al of niet gevuld, zijn inderdaad zeer gevaarlijk.

En soms is zo'n ruimte niet eens wat men denkt.
Het hoeft niet altijd een tank of een kofferdam te zijn.
Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie en beperkte toegangs- en verlatingsmogelijkheden en die niet bedoeld is voor permanent verblijf

Een enorme tank van een chemicaliëntanker is dus een besloten ruimte.
Het gesloten beun van een hopper is een besloten ruimte.
Een mestopslagsilo is een besloten ruimte.

En er zijn allerlei redenen om zo'n ruimte te moeten betreden.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Gebruikersavatar
quichot
Berichten: 2085
Lid geworden op: di jul 14, 2009 12:14 am
Locatie: Amsterdam
Info: motorbokschip Jonge Willem. 1910 H.Haring Wilnis
20.6 x 4,1 x 0,9 (diepgang, niet de holte)
58 ton laadvermogen
40 ton waterverplaatsing
DAF DD575 1964
reg.nr varend erfgoed 2639

Re: Verrot water.

Bericht door quichot »

Marie Christina schreef: wo jun 07, 2023 8:27 pm Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie en beperkte toegangs- en verlatingsmogelijkheden en die niet bedoeld is voor permanent verblijf
Die Amsterdamse trams vertrouw ik ook niet meer!
De haven is onze bestemming, maar niet ons doel.
Met schippersgroet,
Guido
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

:lol: :lol: :!:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

De enige ruimte hier aan boord die in aanmerking komt om gevaarlijk te zijn is vooralsnog de ankerkettingbak.
Daar ga je alleen van bovenaf in....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Baschinist »

Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie en beperkte toegangs- en verlatingsmogelijkheden en die niet bedoeld is voor permanent verblijf
Nee, dit is de definitie zeer zeker niet, het is : Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie OF beperkte toegangs- OF verlatingsmogelijkheden OF die niet bedoeld is voor permanent verblijf.

Dus 1 van de voorwaarden maakt het al een besloten ruimte, niet als pas aan alle voorwaarden is voldaan.
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Baschinist »

Overigens kan die 3 dagen van dat water wel kloppen wat Hatenboer zei, punt is alleen dat die mannen moeten testen naar de maatstaven zoals deze ook gelden voor je water thuis uit de kraan, en dat is behoorlijk streng. En voor schepen eigenlijk onrealistisch streng, dan is er na 3 dagen altijd wel een parameter die over een grenswaarde heen gaat, zeker met dit weer. Als ik kijk wat voor half laboratorium er tegenwoordig aanhangt, en dan nog is het bingo als ze een tappunt pakken wat een dag of 3 niet gebruikt is.
Volgens die standaard zou er geen watersporter meer in leven moeten zijn en dat valt volgens mij nog wel mee als ik nu zo op het water kijk.
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

Baschinist schreef: wo jun 14, 2023 8:46 am
Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie en beperkte toegangs- en verlatingsmogelijkheden en die niet bedoeld is voor permanent verblijf
Nee, dit is de definitie zeer zeker niet, het is : Volgens het SOLAS is een besloten ruimte "Een ruimte met onvoldoende ventilatie OF beperkte toegangs- OF verlatingsmogelijkheden OF die niet bedoeld is voor permanent verblijf.

Dus 1 van de voorwaarden maakt het al een besloten ruimte, niet als pas aan alle voorwaarden is voldaan.
In deze definitie is mijn machinekamer ook al een besloten ruimte...
*die niet bedoeld is voor permanent verblijf
*beperkte toegangs- OF verlatingsmogelijkheden
Ventilatie zit wel goed..
Ingang/uitgang is een steile trap met een bochtje een luik uit op het dek...
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Baschinist
Berichten: 1036
Lid geworden op: di jun 27, 2017 4:26 pm
Locatie: Krimpen aan de Lek
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Baschinist »

In deze definitie is mijn machinekamer ook al een besloten ruimte...
Goed mogelijk ja, al blijft er ruimte voor discussie wanneer iets "beperkt" is. Zelfde als met voldoende ventilatie, wat is dat? Dat werd bij ons aan boord doodleuk geïnterpreteerd als ruimtes met mechanische ventilatie en behalve de accomodatie/brug en de machinekamer was toen ineens alles een besloten ruimte, incl. de deckstore van 1 bij 1 meter waarvan de deur groter is dan het hok zelf. Fijne wedstrijd. Beroerde is ook dat er meer definities in omloop zijn dan alleen die uit het SOLAS dus dat worden altijd oeverloze discussies.
Punt blijft alleen dat het geen som is van voorwaarden, maar dat een enkele voorwaarde al kan voldoen. De tank en de kettingbak weten we allemaal wel mag je hopen zo langzamerhand maar gek gezegd kun je van je slaapkamer ook een besloten ruimte creëren als je het potdicht doet en maar lang genoeg zuurstof blijft verbruiken. Bedoeld voor permanent verblijf en perfecte toegangs- of verlatingsmogelijkheid.
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Een machinekamer kan zeer zeker een besloten ruimte zijn, inderdaad.
Alleen is dat snel op te heffen door luiken open te zetten of ventilatoren te starten, waarmee 1 element komt te vervallen en de ruimte dus geen besloten ruimte meer is.

Maar in 2014 zijn er op een schip van Wijnne Barends de HWTK en nog een bemanningslid overleden [Edit: die bleek alleen onwel geworden] bij het betreden van de boegschroefruimte.
Een ruimte die vrijwel dagelijks betreden werd, maar nu gevuld was met giftige gassen (koolmonoxide).
https://www.onderzoeksraad.nl/nl/media/ ... mte_nl.pdf
Bleek dat de ventilatie de giftige gassen direct uit de ventilatieafvoer van het ruim zoog, waar een lading houtkorrels in lag.
En laten die dingen nou nog gewoon leven en zuurstof verbruiken.

Dus iets is al heel snel een besloten ruimte.
In bovenstaand geval zelfs mét ventilatie.

Dat de kettingbak een besloten ruimte is, is helaas (en vreemd genoeg) niet genoegzaam bekend.
Ondanks dat het met name in de Basic Training cursus genoemd dient te worden.
Enkele jaren geleden (nou, enkele... : 2007 alweer) zijn er op een supplier (https://assets.publishing.service.gov.u ... Report.pdf) drie(!)bemanningsleden overleden bij het betreden van de kettingbak.
De eerste ging plat, de tweede wilde redden en de derde ?...
Die had een persluchtfles om bij het betreden, maar deed die maar even af omdat hij anders niet door het mangat kon....
Dus die is lekker bij zijn collega's gaan liggen.

Alle zuurstof bleek "opgegeten" door het roestproces dat gaande was.

En dat op een supplier.
Offshore...
Die hebben de safety bijkans uitgevonden!
Daar mag je nog geen koppie soep eten zonder een safety procedure te doorlopen.
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

Houd het er maar op dat ik voorzichtig ben....
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Maar dat jij voorzichtig bent wisten we allang, Jinny. :wink:
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Twei Woiven
Berichten: 1146
Lid geworden op: wo jul 10, 2019 11:12 am
Info: Eigenaren van ms Twei Woiven bj xxxx en ms Twei Woiven sr bj 1946 als TX24
BHS nummer 15401
Contacteer:

Re: Verrot water.

Bericht door Twei Woiven »

Zo, ik heb vanmorgen beide rapporten even doorgelezen, heftig...
Je kan zomaar iets hebben..
Ik denk erover om in onze machinekamer een mogelijkheid tot geforceerde ventilatie te maken op enige termijn..
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl..

73, Mirjam & Jinny
Gebruikersavatar
Marie Christina
Berichten: 4802
Lid geworden op: zo aug 21, 2011 7:59 am
Locatie: Noord Drenthe

Re: Verrot water.

Bericht door Marie Christina »

Zeker heftig.

Ik gbruik deze twee gevallen in mijn Basic Training lessen en dan is er altijd wel een student die het "ook wel dom vindt van die gasten".
Maar ook die gasten zouden dat gezegd hebben.
Niemand denkt: "Weet je? Als ik dit doe ga ik waarschijnlijk dood. Maar ik doe het toch maar."
Nee,men denkt dat er niets loos is.
En dus doe je het.

En dat is nu de reden dat er van die procedures gekomen zijn.
(Waarvan je overigens niet alleen het papiertje moet invullen en het dan alsnóg doen zonder de procedure te volgen...)
"It ain't that I'm wiser, I just stood a couple of more times with my back to the wall (Willie Nelson)
Plaats reactie